Audiolab

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    For en venteamp, Tom! De der er GODE!! Gratulerer! Kan nok ikke levere like mye strøm som 250en, men det kan du da heller ikke vente fra sånn en kompakt størrelse. Dog slår de utrolig godt fra seg for å være så små. Og du skal ikke bli overraska om du etterhvert prøver en CDQ som predac på disse og Miles. Mister litt varme i presentasjonen- selvfølgelig- men det er mer et signaturspørsmål..Morsomme er de uansett , og det så det holder. De der er like klassiske om noen år, som Marantz MA24 er idag..believe me!
    Veldig kjekt å høre :) Blir spennende når de kommer i hus til uken. Har vært mye variasjon her de siste årene, men foruten en Bel Canto som var innom noen måneder har det ikke vært annen effektforsterker enn AW250Ren i oppsettet mitt siden 1997. Skal ikke se bort fra at jeg tester en pre fra Audiolab, men da blir det i tilfelle DQen. Naim kilden min er jeg strålende fornøyd med! Signaturen kan bli en utfordring. Jeg liker i utgangspunktet at forsterkerne farger mot det varme....noe som definitivt ikke var tilfelle med Bel Cantoen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med Audiolab, Tom, er at de- på samme måte som Rega- leverer musikken på en "ikke-teknisk", vinylaktig måte. Og det fins måter å få mer varme fra dem på..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det fine med Audiolab, Tom, er at de- på samme måte som Rega- leverer musikken på en "ikke-teknisk", vinylaktig måte. Og det fins måter å få mer varme fra dem på..
    Får sjekke dem ut først, men hvordan tenker du at man tilfører dem varme (i den grad de skulle trenge det)?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    To små venner er kommet i hus, og vi vil forhåpentligvis dele noen gode stunder sammen :)
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    How cute are they??:cool: If you ask me, very!!
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Angående Audiolab 8200 serien.

    Var egentlig ret fast besluttet på en 8200Q og så tilføje en M-DAC på et senere tidspunkt.

    Men nu melder spørgsmålet sig jo.

    Er den analoge forforstærkerdel i 8200DQ bedre end i 8200Q?

    Og er DAC delen i 8200DQ bedre end M-DAC?

    Og hvordan får jeg det bedste resultat ved tilkobling af 8200CD til 8200DQ? Analogt eller digitalt?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Brian M:

    Eneste fordelen med DQ er at analogt og digitalt er kombinert i samme boks- med dertil bedre skjerming av kretser og større strømforsyning i DQen for å takle de ekstra funksjoner.. DQs digitaldel er BASERT på MDAC, med flere innganger og muligheter enn det MDAC har- flere analoge fex..sånn sett er DQ bedre. Og DQ har definitivt en bedre predel lydmessig også enn predelen i MDAC er. MDAC er hovedsaklig akkurat det- en DAC. Har du en 8200CD drar du en coax digitalkabel mellom den og DQ. På den måten får du adskilt drevet og DACen, med bedre lydmessig resultat. 8200 CD fungerer da som rent drev , på vanlig maner. Det absolutt beste er å kombinere i samme system, men å la DQ fungere som analog forforsterker mens MDAC tar konverteringen og 8200CD transporten.

    Jeg personlig ville gjort som du har tenkt- Q+ CD + MDAC:rolleyes: Best mulig analogt, best mulig digitalt og best mulig drev. Da slipper du å betale for den ekstra digitaldel i DQ, og slipper å kompromittere.
     
    Sist redigert:

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Det vil sige vælge en Q som forforstærker men koble CD via M-DAC?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Yep!!Og MDAC nedpå Q--Det adskiller analogt og digitalt ordentlig, og du ender med et større, roligere lydbilde. Husk å slukke for DACens forforsterkerfunksjon- den skal kun jobbe som konverter.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Noget helt andet som ærgrer mig lidt ved både 8200Q og 8200DQ er at de mangler den glimrende indbyggede riaa der var i min gamle 8000C. Og Audiolab laver jo heller ikke den externe riaa 8000PPA længere. Ved man om der er planer om at introducere en riaa igen?

    Alternativt, hvilke riaaer af andre fabrikater passer klangmæssigt godt til Audiolab. Har tænkt på en Rega Fono siden pladespilleren meget sikkert vil blive en Rega. Det er vel ikke et helt tosset valg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende valg, Brian! Den, eller en brukt PPA- det er flere fordeler med den sistnevnte også.. For det første er det mange PPAer i DK. OG den tar to armer. Da får du mulighet til å bruke to platespillere. Skulle gjerne hatt "nallerne" på en PPA selv:rolleyes: Vet du om en, og kan gå god for selgeren, si fra.
     
    Sist redigert:

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Angående Audiolab M-DAC. Er der nogen gode forslag til en opgraderet ekstern strømforsyning i stedet for den medfølgende vægvorte?

    Hvem laver den bedste?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Om Audiolab hadde ment den skulle ha noe mer enn veggvorta, ville de laget den forsyninga selv, Brian! Etter det jeg har lest, er det Johns plan å gjøre noen med den. Tony Michaelson hos MF har ofte laget meget gode, separate PSUer-sist VPSU2.
     
    Sist redigert:

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Muligvis.

    Men stadigvæk.

    En god lineær strømforsyning kan vel aldrig skade.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo høre med Niels Larsen om han gidder å bygge en, Brian..
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Angående Audiolab M-DAC. Er der nogen gode forslag til en opgraderet ekstern strømforsyning i stedet for den medfølgende vægvorte?

    Hvem laver den bedste?
    Denne: audiolab mdac linear power supply from mcru

    Test:
    http://www.mains-cables-r-us.co.uk/siteuploads/MDAC REVIEW.pdf
    I testen her står der at John Westlake har planer om selv at lave en ekstern psu til M-DAC. Er det mon blevet ved tankerne?
    John Westlake har en lang tråd her ang M-Dac .MDAC First Listen (part XXVII) - Page 36 - pink fish media Og han har planer om en oppgradering av dacen . Jeg kunne ikke vente, og kjøpte en separat strømforsyning som jeg linket til.
     

    Hornet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    217
    Antall liker
    61
    Sted
    Elnesvågen
    Torget vurderinger
    17
    Kan nevne att M-Dacen er i utangspunktet et veldig godt produkt lydmessig, jeg fikk derimot "No com " problermer etter usb tilkobling bare etter en måned, og sendet Dacen til Westlake i Cez republic og fikk en :

    The "sovereign" updates involves improvements to the regulators around the ESS DAC with faster Opamps, replacing the Pass devices with MOSFET and re-compensating the design + relocating the feedback "kelvin sense node" for the 1.2V Digital supply rail.

    Eneste issuet med m-Dacen er strøm kontakten"DIN" inn på selve dacen som sitter ganske løst og har en tendenst til å falle ut om man kommer borti utstyret.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Den forsyninga bruker Furutechdeler, Hornet- inntak og sikringer. Ikke verst- jeg bruker samme inntak på hovedstrømmen min. Tilpassa strømtrekket, selvfølgelig. Alle komponenter som ikke har sikringene fra Japan burde hatt dem som standard..
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hvordan går det med deg TOMZ .? Er veldig spent på hvordan det er å bytte Ec, som fortsatt selges for nærmere 50 k, med Audiolab MONOBLOKK *2.

    mvh Huldra
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    hvor god er CDQ ? Tenker hovedsakelig på DAC delen. Ønsker med tiden og a en CD spiller med dig-inngang for bruk med Streaming. Og Ønsker at DAC delen skal være på høyde med eller bedre enn Hegel HD20..... Tenker da ikke på klangmessig lik men kvalitetsmessig lik...... Ønsker og slippe DAC pga plassmangel osv......
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Den er avsindig god. Til prisen noe av det største hifikuppet i historien.
    innebygd pre spiller fletta av alt produsenten av din power har på programmet. Feks

    men 8200 cd , har også digitale inn, for god pre har du jo i din Eklipse....

    Skuffen er tynn plast, men den er ikke i bruk v avspilling...

    Ellers er jo Auditor maestro på disse.
    Ps en kompis syntes cdq og Mdac er bedre enn Hd25 ( krell anlegg m 300 watt kl A og magnepan 3.6, to Ma gsw12 subs, antimode)

    mvh Huldra
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvordan går det med deg TOMZ .? Er veldig spent på hvordan det er å bytte Ec, som fortsatt selges for nærmere 50 k, med Audiolab MONOBLOKK *2.

    mvh Huldra
    Vært bortreist så jeg har ikke kommet meg i gang enda. Blir å bytte til uken. Skal komme med noen inntrykk. Kjekt å ha noe å gjøre, mens jeg venter på at Eximus skjønner at svarte amper er greien og at makelige mennesker trenger fjernkontroll :cool:
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hvordan går det med deg TOMZ .? Er veldig spent på hvordan det er å bytte Ec, som fortsatt selges for nærmere 50 k, med Audiolab MONOBLOKK *2.

    mvh Huldra
    Vært bortreist så jeg har ikke kommet meg i gang enda. Blir å bytte til uken. Skal komme med noen inntrykk. Kjekt å ha noe å gjøre, mens jeg venter på at Eximus skjønner at svarte amper er greien og at makelige mennesker trenger fjernkontroll :cool:
    Hehe. Sørgelig vi ikke fikk en så trivelig Vestlending inn i museklubben ja ;)
    Jeg var jo sjøl svartsynt i mange år, men nå har jeg vurdert å bytte min kjære CDQ til sølv også.... Skjønner btw at April ikke tar jobben m sorte apparater ( Dp1,S1ogAI700 selger så godt at de rimeligere seriene er utsatt, håper du fikk med deg test av s1mk2)

    Det Audiolab oppsettet m monoblokkene har jeg enormt tro på. Til og med de små monoblokkene M , og altså ikke MB, som du har kjøpt, har fått vilt god mottakelse, men er ikke spesielt strømsterke.

    mvh Huldra, som venter i spenning, og btw 250r kosta 20k da den kom i 96, men gikk vel fort opp 4 frognertiere
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilliten, Huldra. Det ser dog ut til at du sjøl har greid å overbevise Morten..Jeg er helt og fullt enig om at CDQ er et kjempekupp..Og til deg, Tom: Gi dem 500t innspilling, så tror jeg de koreamusene blir låst ute for alltid- og EC kanskje pensjonert!!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spent på å høre om 8200MB kan konkurrere med AW250Ren. Riktig som du sier prismessig, Huldra. Jeg gav 25K i 97 og senere 6K på oppgradering. EC Holding sier at den nå er lik de nye som selges, men har alltid hatt litt vanskelig for å tro helt på det. Har alltid vært veldig fornøyd med lyden. Hadde vært gøyalt om en relativt billig Audiolab forserer pensjonisttilværelsen til ECen.

    Monoblokkene er benyttet som demo i butikk, så forhåpentligvis er de innspilt. Kanskje det ikke handler om innspilling, men mer om tilvenning, og da blir det vel fremdeles 500 timer :cool:
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Spent på å høre om 8200MB kan konkurrere med AW250Ren. Riktig som du sier prismessig, Huldra. Jeg gav 25K i 97 og senere 6K på oppgradering. EC Holding sier at den nå er lik de nye som selges, men har alltid hatt litt vanskelig for å tro helt på det. Har alltid vært veldig fornøyd med lyden. Hadde vært gøyalt om en relativt billig Audiolab forserer pensjonisttilværelsen til ECen.

    Monoblokkene er benyttet som demo i butikk, så forhåpentligvis er de innspilt. Kanskje det ikke handler om innspilling, men mer om tilvenning, og da blir det vel fremdeles 500 timer :cool:
    Tilvenning har jeg liten tro på.innspilling over tid trenger vel bare klasse a og Bladelius. Så om det ikke funker så får du ta et par koreamus innom en lakkerer ;) de er jo kanon på Marten i følge TAS. ONE OF THE BESTSOUNDS CES 2013. Jonatan Valtin, Tas.

    MEN, håper virkelig de 8200 spiller som ei kule. Det hadde vært morro !

    lykke til Tomz ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    De kommer til å spille kule til størrelsen, men altså ikke så varmt som EC gjør på Marten..Løsningen på det er hollandsk, Tom.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De kommer til å spille kule til størrelsen, men altså ikke så varmt som EC gjør på Marten..
    Hmmm, jeg som liker at lyden er fløyelsmyk og varm, og er totalt blottet for interesse av å skulle reprodusere hvordan det låter live eller hvordan produsenten har tenkt det med innspillingen ;) Blir spennende :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det er varme nok- ingen fare. Men de fortjener ordentlig overføring!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hele settet skal jobbes med fra veggen og ut..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Match, Tom, Match! Tror det der går bra, jeg..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.547
    Antall liker
    64.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Match, Tom, Match! Tror det der går bra, jeg..
    Hehe, da er jeg med ;) Har fått hjelp av kyndige folk til å kikke på specen i forkant. Ser greit ut, men er jo vanskelig å si noe sikkert før lyden er slått på. Er egentlig mest usikker på om de klarer å drive Miles 3 skikkelig, de er jo kjent for å være litt kilne...
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Hvilke kabler er egentlig et godt match til Audiolab mener i? Jeg brugte Kimber Hero mellem min 8000C og 8000P og synes egentlig det fungerede ret godt. Men det kunne jo være at andre var endnu bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn