Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte dette målesettet for noen år siden ifm. AL lisens.
    IBF akustik.

Av og til glemmer jeg å skru den av etter endt måling, som fører til tomt batteri (type 9v røykvarsler)
    Boksen har et lite hull på siden. Hva er dette til?
    Kan jeg stappe en plugg fra en liten strømadapter i denne? Litt redd for å ødelegge boksen og lurer på hva jeg bør se etter av info på en sånn adapter.
    Jeg har en som passer fra en ladbar skrutrekker.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Dette hørtes skummelt ut.
    Har ikke lyst å få ødelagt elementer som er på låns.:mad:
    Jeg aventer problemløsning...
    JR23 skal vel også ha 64 bit støtte så avspilling gjennom WDM kan låte litt bedre etter hva jeg har forstått?
    Versjonen jeg har er for Mac, så du er nok trygg. Ellers så bør man jo innføre enkelte sikkerhetsrutiner som å mute alle kanalene i lydkortet når man gjør store endringer i softwaren. Man ser det tydelig på visningen at nivået ut er høyt. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk TrompetN.
    Jeg har innarbeidet rutiner for uventede hendelser. :rolleyes:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk TrompetN.
    Jeg har innarbeidet rutiner for uventede hendelser. :rolleyes:
    Audiophile doomsday prepper?
    Hehe, ja et eller annet sånt.

Jeg følger faktisk en ganske omfattende prosedyre for hver gang jeg lager nye mockups, noe det har blitt en del av i det siste.

Av diverse grunner velger jeg å overstyre rekkefølgen i utgangskanalene. Jeg leker med ilden ved å gjøre dette. Bank i bordet, har fortsatt tilgode å poppe elementer i Audiolense.

Kunne forresten tenkt meg dine AE elementer til midbass-duty her i kjeller'n.;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @Bx
    "output channel override" er på bærtur i versjon 5.0
    Nå må jeg tilbake til 4.13

Jeg tar meg en bolle...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.656
    Her hos meg ser det ut som channel override fungerer helt fint, Bergfinn. Det har sneket seg inn en graf i check speaker connection, men her sjekkes de rette kanaler i rett rekkefølge. Og når jeg måler, så får jeg akkurat det jeg forventer.

... det jeg gjorde av override var å hoppe over et par kanaler, samt stokke om rekkefølgen på et par.

Kan du utdype hva som ikke fungerer hos deg?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mulig jeg gjør noe feil, skal ikke se bort fra det.:rolleyes:

Men når jeg velger samme kanalrekkefølge i 5.0 som jeg har satt opp i 4.13 blir det helt feil.

...det går bra, Bx. Jeg kjører med den gamle 4-veis setupen jeg allerede har lagret i 5.0
    Ville egentlig teste en ny 3-veis setup, men jeg kan likevel bruke 15 tommerne til midbass.
    Tror lyden blir bra uansett.:)

...mer info i tukle-tråden min om du vil skjønne mer av greia.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.656
    Gidder du å poste skjermbilde fra målemodulen med channel override settingene?

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    RME sin remote, både ny og gammel versjon er en meget anvendlig dings som kan prorammeres til det meste.
    Enkel sak å programmere en så kalt fadergruppe slik at den fungerer som master volum på alle kanaler.

H

Z

Zomby_Woof

Gjest
    99 sider, ja....

Habicht, du er herved bestilt til dette skal inn hos meg.

I mellomtiden, hva trenger man av hardware?

Det blir antageligvis toveis deling med passiv xo på coax innledningsvis, og 'ganske' snarlig utvidelse til treveis. På lit tsikt, kanskje også sub.

Jeg har balansert kit ellers, og vil gjerne ha det på dac og adc også (god adc har høy pri, vinyl forblir primærkilden).

Slipper man unna med en sånn mini-pc av billigste sort? Jeg ser for meg at det skal bli fæærrest mulig bokser i stereoen, minst mulig dingser og fjernkontroller som detter mellom putene i sofaen. Aller helst inngangsvelger og volumratt på anlegget, i perioder eneste trimmen jeg får...

Kom gjerne med en handleliste til meg.

Sist redigert av en moderator:

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Slutt og tull Zomby :)

Setter du opp AL da kjører du aktivt hele veien. Å blande inn passiv deling med så kraftig DSP verktaøy anser jeg heller som komplikasjon en forenkling.

Begynn å søke på finn etter en RME UCX eller UFX med remote. PC biten er nok andre bedre å spørre en meg, gjelder forså vitt det andre også:p
    Meld deg her på Haugen for en gjennomgang snarest. Blir ikke kalt vekkelse predikant for ingen ting.

H

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sukk.... Da er jeg mao på jakt etter forsterker til bassen. Gå all in med NC400 med en gang? Eller kanskje lete land og strand rundt etter en DP til (verken billig eller enkelt sist, men vakkert ble det jo).

Men det er XLR på de RME-sakene?

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Forsterkere finnes det jo flust av, anaview i diskanten innledningsvis, en 0100 koster jo nada.
    Siden kan man fortsette å lete etter drømmen.
    Det er klart at noen av oss er av den oppfatning at billige, kraftige Crown insatllasjons forsterkere kan gjøre en utmerket jobb i bassen.
    Fult mulig at slik kan på sikt lånes ut til test.

RME har balanserte utganger på jack, men det er vel ingen sak å lodde opp noen sett slike.
    Slikt kan også skaffes fra instrumentbutikker.
    Eller så ser det bare å spesialbestlle Odin2 :)

H

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Zomby, billig pa-amp duger til basstjeneste.
    Er du i tvil, ta en tur til Veitvet.:p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke i tvil. Bare det er vifteløst og har nok krefter, så er man nok greit berga.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har 4 amper i min setup.
    Hifi amp til diskant, pa til mellomtone, midbass og dypbass.
    En amp bråkte for mye, nappa ut viftekontakten inni. Kl.D, blir ikke varm.
    De to siste er Crown D-amper med tre-trinns vifter. Skrur seg på kun av og til på laveste trinn.
    Jeg hører dem ikke.
    Alt dette kostet meg under 10 laken.
    Jeg er fornøyd.:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.382
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Til bassen kan du gå på en UcD400. Det drar vesentlig mindre grunker...

Johan-Kr

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er jo fristende. Og så bygge dem inn i bassene, rett og slett.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er selvfølgelig altid en god mulighet.
    Noen mener at de gode resultatene med feks. Crown CTI, som må i og forseg modifiseres med tystgående vifter, fugerer så bra til bass er den
    enorme dempingsfaktorn de har. Har selv hørt slike på røslige DYI systemer styrt med AL og kan si at det spilte forrykende. At en DP er penere, det kan jeg gå med på.
    Men det å gjøre forsterker valg til et problem i denne sammen hengen er prokrastinering kjære Woof:)

H

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.382
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg og Uttern testa en liten diy-sak med to UcD180 som delte en SMPS400 strømforsyning på hans IMF RSPM. Det var imponerende kontroll til lite penger...

Johan-Kr

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.656
    Jeg vil tro at den gjør en god jobb. Er den vifteløs? Hvis ikke så finnes det NUC-er å få kjøpt på f.eks. Amazon med alu kabinett og uten vifte.

Hvis du kjøper en sånn så er pci-e kort utelukket. Men det bør ikke være noe stort problem i dag. Det finnes bra saker over USB.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tar gjerne imot tips på egnede kandidater. Som sagt lenger opp, jeg trenger en handleliste.

Egentlig ville jeg hatt noe som kan smyges inn i noe pent og svart fra Modushop. 2U og 440-bredde uten ører. Det ville vært godt for øynene. :D

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mye interresant i linken fra BX

Når jeg byggde meg en vifteløs pc for noen år til bake leste jeg mye på net om diversse silent pc og lignende. Fant et kabinett jeg likte og kjøpte inn passe spreke deler som ikke utviklet allt for mye varme. At sette sammen en pc er som å bygge med lego duplo, ikke veldig vanskelig.
    Klart at det er veldig ok med plug and play. Selv rippet jeg all cd samlingen over på HD og da var det veldig greit med et optisk drev i maskinen.
    BX har helt klart full kontroll på hva som trengs av prosessorkraft og RAM til å kjøre AL. Personlig hadde jeg tatt litt i med tanke på strømming fra TDAL og evt. film.
    Du kan jo prøve å poste på data tråden her på sentralen. Sikkert fler PC byggere innom der en her.

H

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har putta en NUC innmat i et vifteløst lekkert alu-kabinett. Funker glimrende.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Er på jakt etter et økonomi lydkort til system nr to i hus og lurer litt på dette: Presonus AudioBox 1818VSL USB Audio-interface ?

Priset gunstig og forventer selvfølgelig ikke ytelse i RME/Lynx klasse .... Her studert mange på Finn og det virker halvgammelt , gjerne gamle drivere og Firewire grensesnitt som når er utgått. Er og ute og ser etter eldre laptop til dette systemet...
    Forslag / Innspill ?
    Det må finnes en rimeligere inngangsbillett enn RME/Lynx med 8 kanaler ....

• Liker
    Reaksjoner: ugn

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.849
    Sted
    oslo
    steinberg ur824 blir vel nevnt med jevne mellomrom, men er vel ingen som har kjøpt en enda.
    dukker nok ikke så ofte opp på finn, men jeg har sett en der før ;)

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Har sett det ja,ligger mellom 5500 og 7000 nytt,Presonus er på tilbud til 3200.- det er til å leve med til stue anlegg til fruen....

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Ja har sett på den også,ser fornuftig ut ligger på ca 4400 og er nok ett alternativ.

Mvh
    ArneM

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.095
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har prøvd de rimelige usb kortene til focusrite og presonus, og synes det låt tamt.
    Derimot hadde jeg Roland quad capture ua 55 til under 2000,- som låt mye bedre. Kun to kanaler da.

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    Sukk.... Da er jeg mao på jakt etter forsterker til bassen. Gå all in med NC400 med en gang? Eller kanskje lete land og strand rundt etter en DP til (verken billig eller enkelt sist, men vakkert ble det jo).

Men det er XLR på de RME-sakene?
    Ot. Har en 6.4 ebw som jeg kanskje kan avse .Så det trenger ikke å være umulig.men vi skal ikke diskutere dette i denne tråden.

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Jeg har prøvd de rimelige usb kortene til focusrite og presonus, og synes det låt tamt.
    Derimot hadde jeg Roland quad capture ua 55 til under 2000,- som låt mye bedre. Kun to kanaler da.
    Er det da scarlett 18i20 og Audiobox 1818 du har prøvd eller mindre utgaver ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn