Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.888
    Torget vurderinger
    1
    Det ble brått stopp i leken med AL grunnet dårlig tid men om alt klaffer blir det nye muligheter i påsken og med litt flaks dukker også ørene til 8x12 opp :)

    Ønsker å få kjørt noen målinger med REW men det var ikke mye samarbeidsvillig noen som har lykkes med dette?
    Hvor er det det stopper? Hvis du skal teste med og uten Al har i alle fall jeg fått det til med siste versjon av REW. Den har mulighet til å generere testsveip med tidsreferanse. Da er det bare å lagre div sveip på serveren din og spille dem av. REW venter på tidsreferansen før den starter målingen.

    Ja dette virker men jeg synes det er litt tungvint, spesielt siden jeg liker å bruke sinustoner til div.

    Om det Habicht prøver å få til og BX sier går må det være mulig å gjøre det samme med REW og en ekstra pc slik at man kan bruke REW som vanlig.

    Nå er det snart en del dager med fri og kun meg hjemme så da satser jeg på bedre fremdrift :cool: og på torsdag dukker 8x12 opp så om noen andre vil være med er døren åpen enten man er AL-bruker eller ikke
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.888
    Torget vurderinger
    1
    Da var sistemann skysset ut døren etter gårsdagens AL seanse det var hyggelig og man ble litt klokere, samt fikk en del nye spørsmål.

    Vi lagde en god del target og kjørte kontrollmåling med REW og i noen av disse avviker target/simulert en god del med hva som måles mens det i andre treffer ganske godt, så med et uheldig satt/endring av punkt kan det skje mye mer enn det man er vant med :eek:

    Nå får en la ting modnes litt mens man sluttfører litt akustikktiltak :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Stor takk til Roald at jeg fikk komme på besøk.
    Det var veldig hyggelig, vafflene var utsøkte og TrompetN viste at han har ennå fler strenger på sin lyre og stilte som prima Barrista.
    Ikke var det verre at 8 gangeren var så beskjeden i spisingen at det ble mer en nok til oss andre.

    Altid lærerikt å treffe folk som har dykket dypt i materian og det må man si at Roald, 8 gangeren og Trompetisten har gjort.
    Til tross for ulik tilnærming til vår felles hobby finnes evne og vilje til å dele erfaring og kunnskap.
    Det gir håp og optimisme til oss novisene at det er flinke folk der ute, nesten i nabolaget å, som er villige til å hjelpe.
    Hint hint, Trompeten :)

    Den delen av dagen jeg kunne sette av til et så morsomt besøk var så klart alt for kort og var først og fremst satt av til en arbeids økt og testing.
    Fikk ikke hørt så mye sammen hengende men kan bevitne at det ligger mye potensiale i det som er på gang der i skrenten.

    Får håpentlig litt tid de nærmeste dagene til mitt eget prosjekt.
    Kan informere at jeg har flyttet avspillingen over på den stasjonære maskinen og det gikk smerte fritt. Til info kjører den Windows 7 ultimate.
    Det som ikke gikk smerte fritt nå i kveld var at når jeg skulle se på film rett i gejnnom J river på den maskinen ble det bare hakking i lyden fra DVD.
    Med familine hengende over og klare for filmkveld var det ikke tid til å finne ut av det og jeg måtte ty til en reserve løsning :-(

    Pytt pytt, vi som er amatører på disse DSP sakene må altid ha en reserve løsning opp i ermen :)
    Når det er sagt, noen som har forslag til hvor jeg skal begynne å lete etter feilet.

    Nok en gang takk til en hyggelig gjeng, en fin måte å bruke noen regnfulle timer i påskeferien.

    H
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for en perfekt langfredag (edit: skjærtorsdag :D) alle tre! Veldig hyggelig å hilse på deg habicht. Noe sier meg at det ikke blir siste gang. :)
    Gøy å høre Roalds oppsett work in progress. Deilig sweetspot å høre musikk i med en kapasitet som kan skremme vannet at de fleste. Fikk ikke sett på Rew målingen. Har du lyst til å sende meg den Roald?
    Takk for lytt og vafler! Vi snakkes:)
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.573
    Antall liker
    2.888
    Torget vurderinger
    1
    TN send meg mail adressen på pm så sender jeg, regner med at det er din siste target du er interessert i
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    Et spørsmål: Er det mulig å måle frekvensgang mv. for ulike lydvolum (SPL) i Audiolense?

    Gode høyttalere kaster ut samme frekvensgang osv. uavhengig av volum (linearitet). Sånn sett kan kanskje AL brukes til å vurdere høyttaleres linearitet?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    svart-hvitt,

    Det går jo an å kontrollere volum vha instillingen i målemodulen, og så kan du ta screen shots og sammenlikne. Men det blir vanskelig å få lagt resultatene oppå hverandre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt,

    Det går jo an å kontrollere volum vha instillingen i målemodulen, og så kan du ta screen shots og sammenlikne. Men det blir vanskelig å få lagt resultatene oppå hverandre.
    Kanskje innspillet mitt kunne være en idé til en liten oppgradering slik at AL også kan brukes til testing av høytaleres evne til linearitet? Jeg tror en del høyttalere sliter med linearitet, dvs. at de endrer karakteristika når SPL endres. Enig? Noe å vurdere?

    Dessuten er det kanskje en idé å DSP-optimalisere for de SPL man som oftest lytter til? Eventuelt kan AL endre innholdet i algoritmene som en funksjon av SPL?

    Er jeg på bærtur?

    :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Du er absolutt ikke på bærtur. Det bør være mulig, men det kreves mye utvikling for å få det på plass. Jeg tror også dette i noen grad bør være sensor-basert, ettersom varmeutvikling i elementene også spiller inn. Det har jo vært noen tråder her på HFS om servostyring av basser. Det fungerer. Men da trenger man nye høyttalerelementer - med sensorer - for at dette skal bli litt allment tilgjengelig-

    Det burde også være mulig å dekomprimere komprimert musikk i noen grad...

    Mye som er teknisk mulig, men dette er et marked og en bransje som forstsatt synes EQ er i overkant eksotisk. Det kreves en helt annen utviklingsinnsats på bransjenivå - og en mer betalingsvillig bransje - for å gjøre alt som er mulig.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må bare skrive par linjer før jeg hopper i loppekassa.

    Den virtuose TrompetN er nettopp ut av døren.
    Det har vært et privilegium å få han på besøk.
    Tanken var en hyggelig avslappet pludre og musikk aften, og det ble det også, fyren er jo svært så omgjenglig.
    Men det ble bare så mye mer, en ting er lærerike samtaler om akustiikk generelt og AL spesielt.
    Gi mannen en PC og det er nesten som å se han traktere hornet, han rett og slett spiller på anlegget ditt.
    Før du vet ordet av det er kommer det nye filtre i en fleng og plutselig begynner lydbildet å falle på plass.
    Du sitter etter å måper og du var ikke ens klar over manglen som han nullet ut mens han nippet til kaffen.

    Kunne skrevet my mer nå men det må vente.

    Takk igjen Atle, vi snakkes snart.

    H
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for noen veldig trivelige timer! Moro å få se hva du har satt sammen. Bare så synd anlegget mitt låt så dårlig da jeg kom hjem. :)
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det tror jeg ikke så mye på men tar utallelsen som et stort komplimang.
    Blir nok ufordraglig høy på pære en tid fremover :)
    Gleder meg til å komme hjem fra jobb i kveld og benke meg ned for noen timer musikk.
    Kanskje jeg klarer etter hvært å redegjøre litt for hvordan jeg opplever utviklingen i det siste.

    Takk ennå engang for et super hyggelig besøk

    H
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.402
    Antall liker
    4.067
    Torget vurderinger
    0
    TOPPER VS BUNNER?

    Hei, jeg lurte på hvordan du stiller deg til korreksjon av bunner vs topper i frekvenskurven.

    Ved å kutte topper, tar du bort energi og beholder headroom.

    For å fylle ut bunner, må du tilføre energi og dermed tappe headroom.

    La oss si at du gjør en korreksjon som tar enten topper eller bunner; hva er å foretrekke lydmessig? Vil ikke lyden bli litt lavere når man fjerner topper, og litt høyere når man fyller ut bunner?

    Hvordan skal man gå frem for å kvantitativt vurdere hvor mye man taper i headroom ved å ta bort en bunn på 10 dB? Taper man 10 dB ved å fjerne en bunn på 10 dB?

    Finnes det noen generelle pros & cons å ha i bakhodet?

    :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Det som skjer i praksis er at alt tas ned. Skal du korrigere en bunn så må alt annet dras ned til bunnen. Når du korrigerer en topp, så drar du ned toppen, mens det andre blir konstant.

    Hvis høyttaleren ellers er konstruert for å tåle den frekvensbalansen du sikter deg inn på, så går det stort sett opp i opp belastningsmessig. Noen frekvenser blir det mindre jobb på, andre blir det litt mer. Så det eneste du taper i praksis er gain. Med standard korreksjon så pleier det å ligge på 6-10 dB. Så du trenger minst 10dB ekstra gain i systemet for at det skal bli optimalt.

    Det varierer jo med frekvensen hvor mye du demper lyden. Hvis du ser på frekvensresponsen til korreksjonsfilteret, så ser du nøyaktig hvor mye gain som forsvinner på ulike frekvenser. Selve simuleringen pleier å ligge en del dB lavere enn det du mister, så den kan du ikke se på til dette formålet.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En litt forsinket update.

    Det var ikke noe problem å få signaler fra lydkortets analoge innganger til å ta turen innom convolveren.
    Som påpekt dreier det seg om instillinger i windows men det kan til tider bli litt mye for en stakkar :)
    Takk Tohaug for hjelpen
    Konsekvensen er at jeg da spiller vinyl uten problemer med RIAA rett inn i RME. Ikke noen dårlig konsekvens det.
    RIAA koreksjon rett i audiolense kommer vi til senere.

    Film er fortsatt litt trøblete.
    DVD format kan ikke spilles sier guruene grunnet kodexen som brukes til lydsporet.
    Det bare hakker når det skal via convolver.

    Jeg har da prøvd med blue ray direkte fra PC der jeg har Jriver installert.
    Lastet ned dvd fab til å knekke bd og bilde fungerer fint.
    Men det har oppstått et merkelig problem med lyden.
    Tale sporet er borte, andre lyder som effekter og musikk er på plass men ingen tale.
    Jeg har vært innom lydspor instillingene i J river men ikke funnet løsning.
    På noen filmer med 2.1 lydspor med kommentarer fra regisør kommer tale frem men da blandet med alle kommentarene og derfor ubruklig.
    Tar gjerne i mot tips.
    Krykke løsningen nå er å ta lyden analogt ut av guttens PS3 og mater rett i RME.
    Det skal være mulig å koble den til via toslink så klart men har ikke helt fått styringpå RME sitt software Totalmix.

    All in all, fortsatt på rett vei.

    Mer lytte inntrykk har jeg skrevt litt om i min tråd "Et ultrakompakt bygårds hornsystem"
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    @habicht

    Jriver takler å dekode alle lydformater fint. Forutsatt at kilden er ukryptert, det kan fikses med f.eks AnyDVD HD dersom du ønsker å spille rett fra BD plata. Jeg for min del har rippet BD platene mine primært med MakeMKV og lagt filmene på en server slik at også andre i familien kan streame når det måtte passe hver enkelt.

    Hos meg fungerte ikke "automatikken" for valg av korreksjonsfilter ift lydformatet, så jeg lagde separate soner i Jriver med hvert sitt oppsett i DSP studio som da peker på sine respektive korreksjonsfiltre generert av AL. Så en sone for musikk og en annen for film.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips naits.
    Skal prøve ut noe av dette en dag.
    Foreløpig fungerer direkte BD avspilling med et annet krypterings programm (se i tråden min)

    Kan du spille DVD på den måten du beskriver eller gjelder det bare BD ?

    H
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, ja test det ut, kan hende det fikser utfordringene dine.

    Har kun BD i samlingen min, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere tilsvarende for DVD.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Habich,

    Dvd fungerer med AnyDVD. Jeg har brukt det i mange år. Men det skal fungere uten også, hvis DVD-en ikke er kryptert.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    16.624
    Sted
    Langesund
    BX, hvor fritt er siste utgave av Audiolense for bugs. Bør vel over til den etter hvert
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er noe rart med det hele.

    Når jeg spiller DVD direkte fra PC/ Jriver eller fra PS3 som kobles til anlegget og sender lyden til j river og convolver blir det hakking i lyden. Noen mener det har med codexen til lydsporet på DVD å gjøre, at den ikke er kompatibel med filter/convolver. Men om det fungerer hos deg Bernt må det kunne gjøre det andre steder også.
    Det er ikke tilfellet med BD Nå bruker jeg somsagt Brosoft blue ray ripper og ting fungerer.

    Skal nok se mer på dette når jeg får tid. Litt dumt at flere hundred DVD filmer plutselig blir ubruklige.
    Noen har foreslått ripping som en mulighet, det skal prøves også.

    Men som sagt DB fungerer og det er også slik at musikk er primær bruken for anlegget.
    Og det fungerer som bare rakkarn.
    Blitt en skikkelig AL preidkant jeg :)

    H
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Du kan prøve forskjellige avspillingsmetoder og audio bufferstørrelser. Det kan være der det ligger.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er noe rart med det hele.

    Når jeg spiller DVD direkte fra PC/ Jriver eller fra PS3 som kobles til anlegget og sender lyden til j river og convolver blir det hakking i lyden. Noen mener det har med codexen til lydsporet på DVD å gjøre, at den ikke er kompatibel med filter/convolver. Men om det fungerer hos deg Bernt må det kunne gjøre det andre steder også.
    Det er ikke tilfellet med BD Nå bruker jeg somsagt Brosoft blue ray ripper og ting fungerer.

    Skal nok se mer på dette når jeg får tid. Litt dumt at flere hundred DVD filmer plutselig blir ubruklige.
    Noen har foreslått ripping som en mulighet, det skal prøves også.

    Men som sagt DB fungerer og det er også slik at musikk er primær bruken for anlegget.
    Og det fungerer som bare rakkarn.
    Blitt en skikkelig AL preidkant jeg :)

    H
    Har du anydvd installert og lar den kjøre "on the fly" dekoding? det burde være null problem da tror jeg.
    Ellers kan du teste å rippe en film til f.eks matroska (.mkv) og se om det fungerer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Er det noen av dere som fortsatt sliter med å få det til å fungere? Det nærmer seg offisiell release av Al 5...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ikke at det er en stor sak men jeg tror ikke noen fikk U-Mik til å fungere.

    H
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.840
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er jeg klar over, men Bjarnetv, Roald, jeg og evt fler fikke det ikke til, og vi prøvde rett så iherdig.

    Husker at det var alikevel noe med målingene på DSP mkII, er det mulig at det ble hoppet mellom
    AL versjon 4.13 og beta 5 ?
    Men som sagt for meg er dette ikke noen stor sak, har planlagt lenge å kjøpe en dayton fra
    cross spectrum labs uansett og mic pre har je i min RME.

    H
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.872
    Antall liker
    5.781
    Sted
    oslo
    Gikk til innkjøp av en cross spectrum dayton mic og en dbx preamp for å bruke inn i lynx auroraen, siden jeg aldri fikk separat usb målemic til å fungere, men sliter nå med nye måleproblemer (veldig høyt støygulv), som igjen fører til at programmet ikke klarer å lage fungerende korreksjonsfiler til jriver.

    Har ikke hatt tid til å feilsøke ordentlig, så har satt hele prosjektet litt på vent til jeg får tid til å rigge opp et separat testsystem igjen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    BX, hvor fritt er siste utgave av Audiolense for bugs. Bør vel over til den etter hvert
    Jeg tror den er rimelig fri for bugs av betydning. Men jeg forsøker å skaffe en oversikt over om noe gjenstår.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hepp! Da har jeg skaffet et kapabelt lyskort for å teste ut AL etter auforiske tilbakemeldinger fra Habicht

    Jeg er veldig glad i avspillingsprogramvaren Roon, og ser at de nå har kommet med dsp engine mulighet for å laste opp convolution filtere

    Noen AL brukere som har testet AL filter i Roon? Brukanes for oss raringer som lefler med fireveis aktivt delte hornsystem?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.872
    Antall liker
    5.781
    Sted
    oslo
    Har nå klart å ta en måling som AL finner tilfredstillende, men klarer fortsatt ikke å lage et fungerende korreksjonsfilter.
    Den ferdig korrigerte filen ender på -50db, som jo er helt feil.
    er det noen som vet hvorfor den senker så mye?

    har også prøvd å lage en korrigeringsfil basert på denne målingen, men den funker ikke, da det bare kommer veldig lav lyd ut av kanal 1.
    noen som har lyst å ta en titt på målingene, og se om de forstår hva som er galt?
    Skjermbilde.jpg


    og som et lite spørsmål nr2, er det mulig å sende samme signal til to kanaler?
    har for tiden bare en subwoofer tilkoblet, og skulle gjerne ha sendt denne signalet fra både V og H, slik at jeg slipper å måtte lage en fysisk rca splitter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.027
    Antall liker
    4.472
    Jeg kan ta en titt hvis du sender meg meg målingen.

    Hvis subben er koplet til egen utgang fra lydkortet, så kan du rute både høyre og venstre høyttaler til subben. Dette gjør du i speaker-tab'en.

    -50 dB kan du finne litt mer utav ved å ta rede på hvilken korreksjon dom når opp til minus 1dB- og på hvilken frekvens. Det kan være st targeten fører til utilsiktede artefaktene. Dette kan skje med target som er skikkelig steile helt ytterst på flsnkrne. Best å la target flate ut mot 0 Hz og maksfrekvenden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.127
    Antall liker
    9.231
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Legger du ut et skjermbilde av følgende:
    *Speaker Set up
    *Filtrerte målinger
    *XO og Target
    *Korreksjonsfiltre


    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn