Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Så klarte jeg dessverre å introdusere en ny bug i 6.22. Dette er fikset nå, men hvis du har tatt i bruk 6.22 bør du trolig oppgradere.

[31 jul 2024]

Audiolense 6.23 (64 bit)
    Audiolense 6.23 (32 bit)

• A driver alignment error was unfortunately introduced in 6.22, which is fixed now.
    • Fixed a bug related to manual speaker/driver delay entry.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    • New optional correction filter resampling. The time duration of the filter is kept intact on the resampling, so there will be no truncation of the low frequency correction. The frequency response is extended on upsampling, but frequency and time domain behavior is practically identical within the common bandwidth. The upsampling supports rates up to 5.6 million Hz. Upsampling to very high frequencies will be disabled when an upsampling will exceed the maximum filter-length, which is limited by the capacity of the math library used in Audiolense. The solution then is to shorten the filter length in the correction procecure designer until the desired sample rate is enabled.
    Hadde det vært mulig å få en litt dypere forklaring om hva som skjer her, eventuelle fordeler og ulemper? Hvordan man bør bruke dette i praksis?
    Er det slik å forstå at man tidligere, ved resampling av filter, har ofret filterets oppløsning nedover i frekvens?
    Er det i praksis forskjell om man lagrer filteret i høyere sampling, eller om avspilleren resampler ved avspilling?
    Har lydkort med mulighet for A/D og D/A opp til 384kHz som jeg bruker Convolveren med, så litt interessant å vite :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Hadde det vært mulig å få en litt dypere forklaring om hva som skjer her, eventuelle fordeler og ulemper? Hvordan man bør bruke dette i praksis?
    Er det slik å forstå at man tidligere, ved resampling av filter, har ofret filterets oppløsning nedover i frekvens?
    Er det i praksis forskjell om man lagrer filteret i høyere sampling, eller om avspilleren resampler ved avspilling?
    Har lydkort med mulighet for A/D og D/A opp til 384kHz som jeg bruker Convolveren med, så litt interessant å vite :)
    Når du nå genererer filtre i Audiolense på flere rater får du praktisk talt identiske filtre i det felles frekvensområdet med den nyebresamplingen. Det var ikke alltid tilfellet med denngamle metoden der målingen ble resamplet før filteret ble generert. Settinger og filterlengder som fungerte på en lav rate kunne få artifakter på høyere rater. Disse kan man se hvis man åpner korreksjonene for en visuell inspeksjon. Men
    Jeg tenker at en og annen har lyttet til filtre på høye rater som ikke var 100%.

Dernest kan de som ønsker å leke med ultrahøye rater få generert filtre for dette i Al … og kanskje blir ulempene med å gjøre dette mer tydelig også. Jeg tenker at 88 eller 96 kHz burde være rikelig…

I forhold til resamplingen i konvolveren … trolig også ift det meste annet av resampling, gir denne resamplingen en vesentlig renere topp, uten det vanlige lavpassfilteret. Så det er en del spesialprosessering ute og går … pynting av de høyeste frekvensene. Klart bedre rent teknisk på alle områder jeg er opptatt av, kanskje også hørbar forbedring i enkelte tilfeller, i alle fall på lavere sample-rater. Disse endringene betyr kun noe i toppen. Renere impulsforløp, bedrenfasegang og frekvensforløp. Med komvensjonell resampling blir det lavpassfiltrering og en del høyfrekvent ringing uansett hvor textbook det gjøres.

Jeg kommer til å implementere denne resamplingen i konvolveren også, etterhvert.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    [31 jul 2024]

• Beta release. Consider it a beta release for now. I’ll remove this remark if it turns out all right.
    • A peak-finding procedure had to be reworked to function properly with the new resampling. This procedure is widely used for speaker and crossover alignment, therefore the beta status for now.
    • A small rounding error on the peak finder was discovered, the fix may lead to improved alignments in some setups.
    • Detected a small target display error that was fixed.
    • Disabled saving of frequency range in the charts, which has caused problems for users frequently.
    Audiolense 6.24 (64 bit)
    Audiolense 6.24 (32 bit)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Etter mange år der prisene har ligget stille har jeg besluttet å øke prisene både internasjonalt og i Norge. Internasjonalt vil prisen for XO passere 400 EUR ex VAT. Jeg øker prisene pga høy inflasjon internasjonalt - men det er vel strengt tatt på tide uansett.

Prisen på Audiolense xo ligger inntil nettbutikken er gjenåpnet på NOK 4000,- inkl mva. Jeg satte den opp litt for et snaut år siden for å kompensere delvis for svekket valuta. Jeg kan ikke ha for stort gap mellom norsk og internasjonal pris. Og de norske prisene kommer altså til å stige nok et knepp til i løpet av oktober, sammen med de internasjonale prisene.

Prisøkningen trer i kraft når jeg har fått orden på både den internasjonale og norske nettbutikken, tidligst 1. oktober, trolig noen dager senere.

I mellomtiden tar jeg mot norske bestillinger per mail eller pm.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

Jeg er litt rotete med at jeg ikke alltid skriver ned hva jeg har gjort.

Nå har jeg brukt samme korreksjon i 2 år - og filen er bare lagret som "Nummer 14" eller noe slikt.
    Går det an å lese ut av korreksjonsfilen hvilke varianter av target, filtrering og set-up som er brukt for å genererere korreksjonen (Når man ikke har brukt default navnet på filen!).

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Nei, dessverre.

Men hvis du har samme pc gående oppe, så finner du det kanskje ut basert på de settinger som ligger der?

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    280
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Kan man ikke laste inn korreksjonsfilen å dermed se hvilke target som ble brukt? Trodde det ble synlig i audiolense på nederste linje i vinduet.

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet den nye versjonen og hørt/sett noe forskjell fra 6.21 ?
    Ikke prøvd da jeg må nok kjøpe oppgradering. Men basert på info fra https://juicehifi.net/audiolense-download/ så finner jeg tre punkter av interesse som kan påvirke lyden resten. (bold og rød tekst)

[31 jul 2024]

• Corrections for the native frequency was not saved for all correction formats. This has been fixed.
    Audiolense 6.25 (64 bit)
    Audiolense 6.25 (32 bit)

[31 jul 2024]

• Beta release. Consider it a beta release for now. I’ll remove this remark if it turns out all right.
    • A peak-finding procedure had to be reworked to function properly with the new resampling. This procedure is widely used for speaker and crossover alignment, therefore the beta status for now.
    • A small rounding error on the peak finder was discovered, the fix may lead to improved alignments in some setups.
    • Detected a small target display error that was fixed.
    • Disabled saving of frequency range in the charts, which has caused problems for users frequently.
    Audiolense 6.24 (64 bit)
    Audiolense 6.24 (32 bit)

[31 jul 2024]

Audiolense 6.23 (64 bit)
    Audiolense 6.23 (32 bit)

• A driver alignment error was unfortunately introduced in 6.22, which is fixed now.
    • Fixed a bug related to manual speaker/driver delay entry.

[31 jul 2024]

Audiolense 6.22 (64 bit)

Audiolense 6.22 (32 bit)

• New optional correction filter resampling. The time duration of the filter is kept intact on the resampling, so there will be no truncation of the low frequency correction. The frequency response is extended on upsampling, but frequency and time domain behavior is practically identical within the common bandwidth. The upsampling supports rates up to 5.6 million Hz. Upsampling to very high frequencies will be disabled when an upsampling will exceed the maximum filter-length, which is limited by the capacity of the math library used in Audiolense. The solution then is to shorten the filter length in the correction procecure designer until the desired sample rate is enabled.
    • Added phase view, with wrapped and unwrapped phase.
    • Modified draw charts functions to support phase switching.
    • Removed delete rows in speaker setup since it caused unanticipated problems. The delete button gets the job done…
    • Updated the help file, which now only comes as a PDF.

• Liker
    Reaksjoner: POB

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Kan man ikke laste inn korreksjonsfilen å dermed se hvilke target som ble brukt? Trodde det ble synlig i audiolense på nederste linje i vinduet.
    Det ligger i auto-forslaget til filnavn. Men OMF har lagd egne navn

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan spiller dere av Tidal med Audiolense Convolver? Jeg har brukt Audirvana, men etter oppgradering til siste versjon feiler det sammen med AL conv.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Hvis Tidal har Asio så kan du jo bare skippe Audirvana og kommunisere direkte med konvolveren. Og hvis ikke, så kan du prøve JRiver som mellomledd. Den er rimelig stabil.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvis Tidal har Asio så kan du jo bare skippe Audirvana og kommunisere direkte med konvolveren. Og hvis ikke, så kan du prøve JRiver som mellomledd. Den er rimelig stabil.
    Tidal app har ikke ASIO-støtte. Jriver og Foobar2000 funker med AL Conv. Problemet er at disse ikke har Tital-støtte. :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    JRiver kan settes opp til å være default lydkort på PC-en. Da fanger den all lyd. En dag håper jeg å få til det samme i konvolveren, me. inntil da gjør jriver en utmerket jobb.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skal prøve ut noen målinger med
    USB mic

Som vist på bilde under,
    skal jeg aktivere på 1, eller 2, eller begge?

Skjermbilde (133).png

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skjermbilde (134).png

Her får jeg ingen mulighet til å velge usb mic, kun ASIO Fireface.
    Hvorfor?

umik-1 er tilkoblet, og gjenkjent i windows lydinnstillinger, så den skal være klar/operativ nå...trur eg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skjermbilde (135).png

Ok, ved å enable "direct sound" så fikk jeg mulighet for å velge umik-1.

Men når jeg da skal kjøre "check speaker connection" før måling, så dukker det opp en ny feil melding.
    Helvete.

Skjermbilde (136).png

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sorry, jeg registrerte ikke at "playback device" hadde endret seg i mellomtiden.
    Nu er det korrekt, og målinger kan foretas.

plopp

Gammel gubbe sliter litt med slike avanserte saker,
    enda jeg har brukt Audiolense i over 10 år.
    :unsure:

Jeg har ennå ikke fullført en 8 sveips måling, da jeg er litt skeptisk
    til "microphone input monitor" meteret som viser max -30 dB med umik-1

Burde ikke input meteret vise nærmere 0 dB ved max?
    Det er iallfall da jeg har fått "excellent result" på målingene ved bruk av den gamle micen.

...eller?

Ps: når jeg foretar målinger uten at t-banen passerer, så er støygulvet ekstremt lavt
    her i kjelleren min.

Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    0db max for Umik-1 er 133 dB SPL

Max SPL for 1 % TDH @ 1kHz133 dB SPL @OdB gain setting

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Ny release av konvolveren med mer fleksibel volumkontroll.

Det er mulig at denne vil fungere på en skjermløs PC ... med en mus tilkoplet.

[26 oct 2024]

Audiolense convolver 1.8.exe

Extended volume control. Now you can adjust the volume without exiting the fullscreen.

Mouse functions has been implemented for better access to the volume control. There are now the following options:

• Tray icon and form only (the same as before)
    • show volume control on mousemove – on fullscreen only
    • show volume control on mousemove – everywhere
    • Volume and mute with mouse wheel and wheel button on fullscreen only
    • Volume and mute with mouse wheel and wheel button everywhere
    A minimised version of the volume control is displayed when the volume is activated from outside the tray icon / form. This minimised version can be dragged by the mouse to a desired location and will remember the location.

In addition:

• Fixed a couple of screen scaling issues on rarely used forms.
    • Fixed a broken link to the help file.
    • Fixed a bug on the form moving feature that often led to reset the location. Various minor fixes to smoothen the user experience.
    Note: Your current settings will be overwritten when the convolver is started for the first time.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Og så har jeg endelig fått på plass juicehifi.com med norsk nettbutikk og det hele. De norske prisene inkl mva er 10 x prisen i Euro, som er ex mva. Så slik sett er det en betydelig hjemmebanefordel. Men ettersom den gamle prisen var basert på en kronekurs som i sin tid var 50% sterkere hvis ikke mere, så ble det en litt stor økning her.

Det er prutningsmonn på pm ut året hvis noen synes dette var litt drøyt.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Instalerte Conv 1.8 nettopp. Det kommer opp et stort bilde på skjernen et meget kort øyeblikk før convilverbildet. Går jeg glipp av noe?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Vet ikke. Ser du hva det er?

Jeg har oppdaget et par glitcher i gui, men ikke noe som likner det.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vet ikke. Ser du hva det er?

Jeg har oppdaget et par glitcher i gui, men ikke noe som likner det.
    Det er veldig kort tilstede og akkurat like før concolvervinduet dukker opp. Tror det ser ut som et forstørret convolvervindu. Dette er kosmetisk og ikke noe problem egentlig.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Det er noe som dukker opp her. Det er lite, men kanskje beslektet. Og noe jeg har tenkt å gjøre noe med.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Jeg synes ofte at Audiolense fremstilles som mindre brukervennlig enn fortjent. Så jeg spurte chatgpt:
    IMG_5842.jpeg

IMG_5843.jpeg

IMG_5844.jpeg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Det er veldig kort tilstede og akkurat like før concolvervinduet dukker opp. Tror det ser ut som et forstørret convolvervindu. Dette er kosmetisk og ikke noe problem egentlig.
    En løsning på dette kommer straks.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har jo et hjemmekinooppsett også 7.1.4.
    Prosessoren er Anthem AVM-70.

Er noen mulighet til å en Audiolense kalibrering inn her et sted?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om noe er brukervennlig er jo bare en følelse.

First major mistake er ikke dedikere pc til kun kjøre DSP oppgavene.
    En slipper unna en del søl med det, også kan en heller sette f.eks en Wiim Ultra fremfor lydkortet som en bruker da som en preamp.
    Da løser det seg også med fjernkontroll og volum.

• Liker
    Reaksjoner: POB

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Antall liker
    386
    Sted
    Lillestrøm
    Hei!

Jeg hører ofte dette argumentet om å dedikere pc til bare å ta seg av dsp. Granted, jeg har selv hatt litt "søl", som jo er godt dokumentert i denne tråden. Men syns allikevel det fungerer fortreffelig med å bruke pc (NUC) som streamer, med lydkort og ta seg av riaakorreksjon og dsp. Jeg bruker da denne til målinger og generering av filtre også. Lyden går da fra lydkort til forforsterker, så der styres jo volum. Men alle har jo sine prefs og det er sikkert fordeler med andre løsninger jeg ikke har tenkt på også.

Eyvind

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Jeg har stor forståelse for de som kjører pc frakoplet nettet. For oppgraderingene til MS skaper krøll fra tid til annen. Samtidig tenker jeg at man må ha en PC i anlegget for å få best mulig lyd, og at færre bokser er bedre enn flere.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    En 10 år gammel laptop med 5 år gammel J.River som convolver er 100% stabil hos meg. Brukes både til måling og endel avspilling.

WDM driveren til J.River gjør RME lydkortet mitt til en preamp med 20 innganger. Endte ofte opp med å bruke SPDIF digital ut fra TV og Tidal appen på TVen.

Har også streamet endel Tidal connect til Chromecast Audio med SPDIF ut til lydkortet og det fungerer fint når jeg spiller album. Men når jeg bytter låter hyppig så mister jeg ofte kontakten. Kjøpte WIIM mini, den er like dårlig på Tidal Connect.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn