Driver time alignment + Vista
Audiolense 1.3 er nå ute. Der er det nedlagt en del tid på utforskning av tittelens tema. Driver alignment er ikke så enkelt som man skulle tro. Og Vistas veier er uransakelige. Jeg levde lenge i den villfarelse at ferdigutgaver var bedre enn beta utgaver, men det er altså ingen selvfølge i alle henseender...
Når man måler et høyttalerelement så får man en peak som gir en god indikasjon på elementets timing. Spørsmålet er bare om denne indikasjonen er god nok. Timingen av denne peaken er frekvensavhengig. Hvis man måler bassen opp til 1000 Hz så kommer peaken tidligere enn om man stopper målingen på 200 Hz. Det er heller ikke likegyldig om mellomtonen klokkes inn ved 15 kHz eller 6 kHz. Da tenker vi at timingen av frekvensområdet rundt delefilteret er viktigere for å få til god integrasjon.
Audiolense 1.3 benytter både peak, group delay og fase for å synkronisere høyttalerne og høyttalerelementene. Det er relativt enkelt å få til denne synkroniseringen når man opererer med group delay korreksjon. Da får man en tilnærmet konstant delay og lineær fase og det er "bare"
å sørge or at de korrigerte elementene peaker samtidig. Men på de litt enklere metodene som benyttes i Audiolense Surround er det mer komplisert å få ting til å integrere skikkelig. For her er timingen og faseforløpet frekvensavhengig på en litt random måte. Men nå sørger en nyutviklet "touch up" rutine for at det sitter bra på mine simuleringer. Det er med en viss overraskelse jeg har registrert at de problemer jeg har identifisert her, og jobbet med sporadisk siden i fjor høyst i liten grad har vært drøftet på den store verdensveven. Jeg lurer nå på hvor mange som synkroniserer elementene etter peaks og/eller prøve- og feile metoden der ute.
De som benytter Audiolense Surround eller Audiolense XO med aktiv deling og uten group delay korreksjon bør prøve denne versjonen. Varianten med minimum fase delefilter er svært mye bedre enn tidligere. Dette var også utgangspunktet for revisjonen. Men algoritmen viste seg å fungere så bra at den måtte også prøves på varianten med lineær fase delefilter / minimumfase korreksjon. Også der gir den forbedringer.
Enkelte bugs har også blitt eliminert siden sist, så det er ingen grunn til å ikke oppgradere.
1.3 er den første releasen som kommer fra Vista miljøet. Hos meg har ikke dette gitt noen overraskelser. De som sliter med å få Vista + Audiolense til å fungere bør ta en grundig kikk på lydkortdriveren. Og brukerveiledningen er alltids et bra sted å starte. Men det er mange drivere som sliter med vista Jeg ser på nettet at rutinerte driverteknologer fra anerkjente lydkortleverandører river seg i håret fra tid til annen...
A pro pos Vista, så viser det seg at Convolver + Vista + Windows Media player ikke fungerer for tiden. Det er egentlig litt pussig, for det fungerte strålende med Vista beta. Men nå har vel Vista blitt FOR bra for Convolver. Åkke som, John Pavel har tatt opp hansken, så det kommer forhåpentlig en løsning snart. Jeg har også testet Zoom Player. Zoom Player + Convolver fungerer utmerket og står fram som en attraktiv løsning. Zoomplayer har også blitt mye mer brukervennlig og generalt mer attraktiv siden sist jeg kikket på den. Nå er det ikke vanskelig å sette den opp med Convolver og Audiolense filtre. De som vil prøve dette kan få resepten av meg.
De tidligere revisjoner av Audiolense har allerede vist seg kapable til å produsere korreksjonsfiltre med godt resultat. De som er fornøyd med det de har oppnådd av lyd anbefales å beholde forrige versjon installert. 1.3 kan låte forskjellig. Den er lagt for å låte bedre, men har man klart å blodtrimme systemet med en tidligere revison så vet man jo aldri. Men uansett verdt å installere for alle. Og så er det bare å ta en kopi av lisensen og legge over i audiolense 1.3 folderen. Målinger utført med Audiolense 1.2 kan også gjenbrukes.