@mk1classic
Her er korreksjonene du sendte meg. Jeg har tatt 48, 96 og 192 kHz. Du har rett i at det er nivåforskjeller her. På den annen side: I alle tre tilfeller peaker korreksjonen på -1 dB, som den skal. Det skjer på høyre bass, ser det ut til.
Her lager jeg en korreksjon med den målingen du har sendt meg. Valgte ren frekvenskorreksjon, fordi det så ut som du har gjort det samme.
Jeg har laget en target som gir fullt lydtrykk til ca 20 Hz her. Se nedenfor 48k og 196 kHz. Har også prøvd et par andre scenarier og det fungerer bra da også.
Det er et par ting du burde se nærmere på her: Det første er hvordan du tegner target. Det er ikke i tråd med anbefalingene. Anbefalingen er en target som følger bassen nedentil, men så flater ut mot 0 Hz, og som fortsetter ut av chartet til høyre. Steile flanker gir noen syke fasevinkler som stresser matematikken, selv om det kjøres med 64 bit floating point...
En target som runder av i takt med bassen og flater ut på begge flanker:
Jeg ser også at du bruker "partial correction her", og det ser ut til at du kun korrigerer bassen. Det skaper en del usikkerhet mht hvor "høyt" (i dB) mellomtonen og diskanten havner. Her vil selv små avvik i crossover-regionen kunne gi store utslag.
Her har jeg kjørt partial correction med korreksjon opp til 200 Hz. Jeg tenkte det liknet det du har gjort, men din korreksjon ser veldig annerledes ut. Mye mer korreksjon rundt 20 Hz og mye mindre 60-200Hz.
Her må jeg bruke "boost i no correction zone" på den ene høyttaleren for at mellomtone- og diskantkorreksjonene skal ha samme nivå. (Ikke vist her). Det kreves en del tweaking når man bruker partial correction før man er forbi den øverste delefrekvensen.
Konklusjon: Du har rett i at det var nivåforskjeller på de korreksjonene du sendte, men programmet fungerer som det skal. Du bør nok sjekke at korreksjonen på den høyeste sample-raten blir slik du forventer når du genererer. Blir den ikke det, må du tweake target og korreksjonsprosedyre. Jeg tipper at nivåforskjellen du har erfart primært skyldes hvordan du har tegnet target.
Og helt til slutt: Kanskje du burde prøve en full range korreksjon. Nedenfor kjører jeg ren frekvenskorreksjon, men med kun 2 sykler i toppen. Det er svært lite korreksjon av mellomtone og diskant; Det er til alle praktiske formål delefilteret med litt krydder på. Og da ser det slik ut:
Den lille dippen du ser i simuleringen i krysset til diskanten er litt misvisende: Det er en faseforskjell mellom mellomtone og diskant som gjør at filtreringen fjerner noe av energien som er der. Ufiltrert summerer det helt fint.
Her er resultatet av partial correction: