Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • biovitt

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    0
    Sted
    Jessheim
    Hei,
    Har også selv et par AP Padua.
    Skal ha ny forsterker og har tenkt på Unison Research Unison SE integrert eller Krell 400xi...
    Noen som har noen formening rundt dette? Tror dere det blir en god match?

    Takknemlig for alle innspill

    AP
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Krell og AP er en god match. Unison Research har jeg ikke hørt, så det kan jeg ikke svare på.

    Mvh
    Roysen
     
    E

    Element

    Gjest
    Har fundert litt på denne kombinasjonen:
    Krell Kav 400 / Burmester 051, AP Scorpio, Burmester 052

    Jeg driver ikke med dissekering av musikken. Det skal spilles høyt og det skal rocke. Det går i alt fra metal, hiphop og jazz...
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    KAV 400 og Burmester CD (052 er ny utgave av 991) fungerer aldeles utmerket på mine AP'er i alle fall ! Muskler og raffinement i ett oppsett.

    Den nye 051-forsterkeren har fått meget god omtale, men prismessig må en brukt KAV 400 være mer enn bra nok. Bør kunne fåes under denne prisen:

    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,5382.0.html

    Mvh
    Knut
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    13
    Hei.

    Er det noen som har lånt øre til disse nydelige HT.

    Lenge har de vært på markedet.......?
    Kanskje en kan være så heldig å begynne å komme over noen brukt snart eller er det bare ønsketenkning... ;D

    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    db

    Fersking
    Ble medlem
    01.03.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    For de som allerede har forkjærlighet for disse flotte høyttalerene så har jeg nå et par Audio Physic Scorpio som skal omplasseres, de er kun 6mnd gamle og har blitt behandlet EKSTREMT pent. Selges da oppgraderingskløen har meldt seg. Prisen er foreløpig satt til 32.000, men som det står i annonsen vil bud innenfor anstendighetens grenser vurderes seriøst da mine er på vei snart. Så ta kontakt dersom du vil ha et par av disse nydelige høyttalerene.
     
    B

    Ballin_On_a_Budget

    Gjest
    er bare å ta en kjapp tlf ned til oslo hifi asyl så fikser de en demo på caldera-ene hvertfall.

    kronos har jeg aldri sett eller hørt. har du penger og plass samt elektronikk tror jeg det kan bli en hinsides opplevelse :eek:
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    13
    Ballin_On_a_Budget skrev:
    er bare å ta en kjapp tlf ned til oslo hifi asyl så fikser de en demo på caldera-ene hvertfall.

    kronos har jeg aldri sett eller hørt. har du penger og plass samt elektronikk tror jeg det kan bli en hinsides opplevelse :eek:
    Lker hinsides jeg...... ;D ;D

    Det høres ut som noe jeg liker ;D ;D
    Har x- antall demoer hos Tømmervik men 0-kjøp så jeg får vel slutte å mase på han.
    Ihverfall en liten stund til. :)
    Kronos hadde vært noe men ser jo at pris + plass blir litt i overkant av det som er mulig.

    MVH Johnny
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    oyvjorge skrev:
    Er det noen som har hørt disse Virgo V'erene enda?
    Ja.. Det lurer jeg også på!!! Og nå har det gått 3 måneder siden du spurte om det.. så da burde det jo være en større sjanse nå...

    Eller kankje noen vet om noen tester?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    limvingen skrev:
    oyvjorge skrev:
    Er det noen som har hørt disse Virgo V'erene enda?
    Ja.. Det lurer jeg også på!!! Og nå har det gått 3 måneder siden du spurte om det.. så da burde det jo være en større sjanse nå...

    Eller kankje noen vet om noen tester?
    Ja, jeg har hørt den. Dog i en rimelig kort lyttesesjon og i nokså uinnspilt tilstand - men jeg ble imponert.
    Tester finnes: http://www.audiophysic.de/awards_reviews/stereo/STEREO Review Oktober 2007_e.pdf

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Hei.

    Er det noen som har lånt øre til disse nydelige HT.

    Lenge har de vært på markedet.......?
    Kanskje en kan være så heldig å begynne å komme over noen brukt snart eller er det bare ønsketenkning... ;D

    MVH Johnny
    Begge finnes tilgjengelig brukt der ute, men ikke som jeg vet om her til lands......

    Mvh
    Roysen
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    limvingen skrev:
    oyvjorge skrev:
    Er det noen som har hørt disse Virgo V'erene enda?
    Ja.. Det lurer jeg også på!!! Og nå har det gått 3 måneder siden du spurte om det.. så da burde det jo være en større sjanse nå...

    Eller kankje noen vet om noen tester?
    Fikk somla meg ned og hørt dem til slutt. Ifølge min hifi-kamerat,venn og svirebror spilte de som vanlig altfor høyt og på litt slank elektronikk. Vannvittig trøkk og åpenhet med snert i strengeanslagene. Kunne godt tenkt meg å låne dem hjem for å høre på dem over tid, med rom og el. jeg er vant til.

    Ifølge OHC er de mer lettdrevne enn V3.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    oyvjorge skrev:
    limvingen skrev:
    oyvjorge skrev:
    Er det noen som har hørt disse Virgo V'erene enda?
    Ja.. Det lurer jeg også på!!! Og nå har det gått 3 måneder siden du spurte om det.. så da burde det jo være en større sjanse nå...

    Eller kankje noen vet om noen tester?
    Fikk somla meg ned og hørt dem til slutt. Ifølge min hifi-kamerat,venn og svirebror spilte de som vanlig altfor høyt og på litt slank elektronikk. Vannvittig trøkk og åpenhet med snert i strengeanslagene. Kunne godt tenkt meg å låne dem hjem for å høre på dem over tid, med rom og el. jeg er vant til.

    Ifølge OHC er de mer lettdrevne enn V3.
    WAF har blitt milevis bedre......

    Mvh
    Roysen
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    13
    http://www.audiophysic.de/avanti/index_e.html


    Sinnsyk gode tester den Nye Avanti 5 har fått.

    Forstår det slik at det er en helt ny HT bygd fra grunnen av.
    Noen på HFS som har hørt disse skjønnhetene.
    (Tror kanskje jeg må ned å plage mr Tømmervik snart) ;D

    Lurer på om 2,5 meter imellom Avantiene hadde vært nok,det er begrenset til det i min stue foreløpig....ser de er testet med noe lengre avstand imellom.

    MVH Johnny
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Nye produkter fra AP på trappene (to nye subwoofere):
    Minos II - med ny forsterker og trådløs fjernkontroll.
    Terra - en mindre utgave av Minos som skal erstatte Luna II - denne også med trådløs fjernkontroll.

    Mvh
    Roysen
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    Roysen skrev:
    Nye produkter fra AP på trappene (to nye subwoofere):
    Minos II - med ny forsterker og trådløs fjernkontroll.
    Terra - en mindre utgave av Minos som skal erstatte Luna II - denne også med trådløs fjernkontroll.

    Mvh
    Roysen
    Vet du noe om prisnivået?
    Det blir omtrendt det samme som de gamle, tipper jeg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Het ikke også deres første sub nettopp Terra? En svær sak for hjørneplassering mener jeg det var.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Trane skrev:
    Het ikke også deres første sub nettopp Terra? En svær sak for hjørneplassering mener jeg det var.
    Den første suben het Terra ja, men de måtte bytte navn på den til Rhea etter noe rettighetsbråk.
    Jeg aner ikke prisnivået.

    Mvh
    Roysen
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    Nydelig oppløsning og musikalitet, men jeg savner bassen (selvsagt...) i mine Spark 5. Såkalt ideell plassering, basert på APs anbefalinger, har ikke høy WAF, og er uaktuelt. Nå står ht 2,5 m fra hverandre, 50 cm ut fra bakvegg, og sweet spot er 3,5 m unna i et rom på cirka 4x5 m, der ht er ved korteste vegg. Mur og parkett, sukk. Det er sikkert mye å gjøre med rommet, men bør jeg også vurdere andre ting før jeg tar fram håndverkeren i meg? Inguz? Sub? Ny forsterker? (Thule IA350B i dag.)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    extenso skrev:
    Nydelig oppløsning og musikalitet, men jeg savner bassen (selvsagt...) i mine Spark 5. Såkalt ideell plassering, basert på APs anbefalinger, har ikke høy WAF, og er uaktuelt. Nå står ht 2,5 m fra hverandre, 50 cm ut fra bakvegg, og sweet spot er 3,5 m unna i et rom på cirka 4x5 m, der ht er ved korteste vegg. Mur og parkett, sukk. Det er sikkert mye å gjøre med rommet, men bør jeg også vurdere andre ting før jeg tar fram håndverkeren i meg? Inguz? Sub? Ny forsterker? (Thule IA350B i dag.)
    Opplevde IA350 som lite luftig og oppløst i toppen, men i bånn var den stram så det holdt. Skulle tro at du fikk mer bass hvis du gikk nærmere bakvegg, men ikke få et høyt rack i mellom, det ødelegger perspektivet.
     

    tuco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Innlegg
    175
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    extenso skrev:
    Nydelig oppløsning og musikalitet, men jeg savner bassen (selvsagt...) i mine Spark 5. Såkalt ideell plassering, basert på APs anbefalinger, har ikke høy WAF, og er uaktuelt. Nå står ht 2,5 m fra hverandre, 50 cm ut fra bakvegg, og sweet spot er 3,5 m unna i et rom på cirka 4x5 m, der ht er ved korteste vegg. Mur og parkett, sukk. Det er sikkert mye å gjøre med rommet, men bør jeg også vurdere andre ting før jeg tar fram håndverkeren i meg? Inguz? Sub? Ny forsterker? (Thule IA350B i dag.)
    Har selv et par spark3, største forskjellen mellom 3 og 5 er vel i diskanten. Min erfaring er at du ikke bør gå nærmere bakvegg med disse høytalerne. Får selv rimelig bra bass ut av dem med min T+A PA1230r. Hvis du ikke er noen bassentusiast tror jeg du bør klare å få til dette med riktig forsterker. Synes forøvrig spark er perlen i AP's høytalerprogram...

    Lykke til!
    Tuco
     
    H

    hobby

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Hei.

    Er det noen som har lånt øre til disse nydelige HT.

    Lenge har de vært på markedet.......?
    Kanskje en kan være så heldig å begynne å komme over noen brukt snart eller er det bare ønsketenkning... ;D

    MVH Johnny
    Er usikker på hvor lenge de har vært på markedet i nåværende versjoner, men tror det dreier seg om ca 3 år +/-. Er nok ikke stor sannsynlighet å få tak i disse på bruktmarkedet....

    Jeg lyttet til Caldera på OHC da jeg skulle kjøpe nye høyttalere for halvannet år siden. Disse likte jeg veldig godt! Veldig oppløst og stort rom samtid som de gikk veldig dypt med en godt definert bass. Det eneste som vel gjorde at jeg ikke endte opp med disse var at fikk en bedre innbyttedeal hos Lyric for mine gamle høyttalere ved kjøp av Aerial 20T der og som vel har mye av de samme attributtene som AP. (Aerial 20T + subber ble i test i Stereophile sml. med Kronos og regnet for å være minst like bra til en noe mindre penge). Dessuten hadde jeg Aerial subber fra før.

    Jeg personlig ville ikke ha kjøpt Kronos, men heller ha valgt Caldere + evt. sub i tillegg. Snakket forøvrig med G.Tømmervik i OHC om disse høyttalerne for ikke
    så lenge siden og forstod at det også var anbefalingen generelt fra OHC, og at det er enklere å trimme når man holder sub med tilhørende forsterker utenfor i eget kabinett.

    Cappuccino
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    3.184
    Kim skrev:
    Må henge meg på venneflokken :)

    Har tidligere eid Spark - tror det var versjon 2 - men fikk de ikke til å fungere optimalt. Det var nok rom og forsterker som hadde skylden. Doxa sammen med de var helt forferdelig!
    Og jeg som hadde tenkt å prøve Audio Physic med mine to Doxa Sig 72! Tanken var å få maksimalt utbytte av hurtigheten, oppløsningen og den stramme bassen i Lauvlands nyeste konstruksjon. Kan du (eller andre med samme erfaring) utdype hvorfor dette var en mismatch?

    Hilsen Egil
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    17
    Spark og Doxa spilte nok på hverandres dårlige sider. Hver for seg er de fantastiske produkter, men sammen fungerte de ikke. Det ble rett og slett slitsomt å høre på. Jeg hadde de sammen med conrad-johnson PV10A og Copland cd-spiller. Spark spilte mye bedre med EC AW60, selv om det heller ikke var optimalt. Og jeg må igjen påpeke at det var et vanskelig rom uten mye demping. Doxa sammen med B&W Matrix 805 og Sonus faber Guarneri Homage fungerer helt utmerket. De siste konstruksjonene til Lauvland har jeg ikke hørt, men jeg er veldig fristet. Jeg liker filosofien og enkeltheten i hans konstruksjoner. De BURDE passe med Audio Physic.

    In other news: Jeg er nå en fullverdig venn igjen. I går fikk jeg Virgo II i hus. Joachim Gerhard er virkelig et geni!

    Kabler: Hva har dere forsøkt? Hva funger? Hva fungerer ikke? På Spark brukte jeg Harmonic Tech. 11-ettellerannet. Det fungerte veldig bra. Andre erfaringer?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Cappuccino skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hei.

    Er det noen som har lånt øre til disse nydelige HT.

    Lenge har de vært på markedet.......?
    Kanskje en kan være så heldig å begynne å komme over noen brukt snart eller er det bare ønsketenkning... ;D

    MVH Johnny
    Er usikker på hvor lenge de har vært på markedet i nåværende versjoner, men tror det dreier seg om ca 3 år +/-. Er nok ikke stor sannsynlighet å få tak i disse på bruktmarkedet....

    Jeg lyttet til Caldera på OHC da jeg skulle kjøpe nye høyttalere for halvannet år siden. Disse likte jeg veldig godt! Veldig oppløst og stort rom samtid som de gikk veldig dypt med en godt definert bass. Det eneste som vel gjorde at jeg ikke endte opp med disse var at fikk en bedre innbyttedeal hos Lyric for mine gamle høyttalere ved kjøp av Aerial 20T der og som vel har mye av de samme attributtene som AP. (Aerial 20T + subber ble i test i Stereophile sml. med Kronos og regnet for å være minst like bra til en noe mindre penge). Dessuten hadde jeg Aerial subber fra før.

    Jeg personlig ville ikke ha kjøpt Kronos, men heller ha valgt Caldere + evt. sub i tillegg. Snakket forøvrig med G.Tømmervik i OHC om disse høyttalerne for ikke
    så lenge siden og forstod at det også var anbefalingen generelt fra OHC, og at det er enklere å trimme når man holder sub med tilhørende forsterker utenfor i eget kabinett.

    Cappuccino
    Caldera med to subber er ikke i nærheten av Kronos. Når jeg forhørte meg med OHFC fikk jeg dette bekreftet ;) At Stereophile og Fremer ikke lenger skryter uhemmet av APs høytalere er ingen bombe da han jo var en meget god og nær venn av den tidligere sjefen i AP Joachim Gerhard samt Allen Perkins som er eier av Immedia - den tidligere amerikanske importøren til AP. Disse har nå ingen tilknytning til AP.

    Dersom du derimot tar en gløtt over på den tyske hi-fi pressen tror jeg nok du får et litt annet bilde av Kronos. Der blir den stort sett hyllet som det største tyske høytaler mesterverket gjennom tidene.

    Du og Tømmervik har forståvidt rett i at det er enklere å tune et anlegg med to subber og passive høytalere enn med aktive subwoofere innebygget i høytaleren, men i Kronos/Caldera tilfellet er bassdelen i Kronos såvidt mye bedre enn Minos at Kronos fremdeles er bedre samtidig som det koaksiale elementet som sitter i Kronos er en langt mer påkostet og bedre versjon enn det som sitter i Caldera - for ikke å snakke om Kronos kabinettet som er i en helt annen klasse enn Caldera.

    Det ideelle er vel Kronos + 2x Minos ;D

    Til slutt vil jeg bare tillegge at både Kronos og Caldera er tilgjengelig på bruktmarkedet flere steder men ikke i Norge. Minos har det imidlertid vist seg at ikke er så lett å få tak i på bruktmarkedet.

    Mvh
    Roysen
     
    H

    hobby

    Gjest
    Roysen skrev:
    Cappuccino skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hei.

    Er det noen som har lånt øre til disse nydelige HT.

    Lenge har de vært på markedet.......?
    Kanskje en kan være så heldig å begynne å komme over noen brukt snart eller er det bare ønsketenkning... ;D

    MVH Johnny
    Er usikker på hvor lenge de har vært på markedet i nåværende versjoner, men tror det dreier seg om ca 3 år +/-. Er nok ikke stor sannsynlighet å få tak i disse på bruktmarkedet....

    Jeg lyttet til Caldera på OHC da jeg skulle kjøpe nye høyttalere for halvannet år siden. Disse likte jeg veldig godt! Veldig oppløst og stort rom samtid som de gikk veldig dypt med en godt definert bass. Det eneste som vel gjorde at jeg ikke endte opp med disse var at fikk en bedre innbyttedeal hos Lyric for mine gamle høyttalere ved kjøp av Aerial 20T der og som vel har mye av de samme attributtene som AP. (Aerial 20T + subber ble i test i Stereophile sml. med Kronos og regnet for å være minst like bra til en noe mindre penge). Dessuten hadde jeg Aerial subber fra før.

    Jeg personlig ville ikke ha kjøpt Kronos, men heller ha valgt Caldere + evt. sub i tillegg. Snakket forøvrig med G.Tømmervik i OHC om disse høyttalerne for ikke
    så lenge siden og forstod at det også var anbefalingen generelt fra OHC, og at det er enklere å trimme når man holder sub med tilhørende forsterker utenfor i eget kabinett.

    Cappuccino
    Caldera med to subber er ikke i nærheten av Kronos. Når jeg forhørte meg med OHFC fikk jeg dette bekreftet ;) At Stereophile og Fremer ikke lenger skryter uhemmet av APs høytalere er ingen bombe da han jo var en meget god og nær venn av den tidligere sjefen i AP Joachim Gerhard samt Allen Perkins som er eier av Immedia - den tidligere amerikanske importøren til AP. Disse har nå ingen tilknytning til AP.

    Dersom du derimot tar en gløtt over på den tyske hi-fi pressen tror jeg nok du får et litt annet bilde av Kronos. Der blir den stort sett hyllet som det største tyske høytaler mesterverket gjennom tidene.

    Du og Tømmervik har forståvidt rett i at det er enklere å tune et anlegg med to subber og passive høytalere enn med aktive subwoofere innebygget i høytaleren, men i Kronos/Caldera tilfellet er bassdelen i Kronos såvidt mye bedre enn Minos at Kronos fremdeles er bedre samtidig som det koaksiale elementet som sitter i Kronos er en langt mer påkostet og bedre versjon enn det som sitter i Caldera - for ikke å snakke om Kronos kabinettet som er i en helt annen klasse enn Caldera.

    Det ideelle er vel Kronos + 2x Minos ;D

    Til slutt vil jeg bare tillegge at både Kronos og Caldera er tilgjengelig på bruktmarkedet flere steder men ikke i Norge. Minos har det imidlertid vist seg at ikke er så lett å få tak i på bruktmarkedet.

    Mvh
    Roysen
    Jeg bare gjenga det jeg ble fortalt, men later til at vi har fått to litt forskjellige versjoner. Det koker vel ned til at Kronos må settes opp riktig, men når de blir det og får gode betingelser så er de sikkert ekstremt bra.
    Jeg har ingen egen personlig erfaring med disse produktene, men synes det ville være rart om ikke Kronos var langt bedre, ja, prisen tatt i betraktning..!

    Cappuccino
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kim skrev:
    Spark og Doxa spilte nok på hverandres dårlige sider. Hver for seg er de fantastiske produkter, men sammen fungerte de ikke. Det ble rett og slett slitsomt å høre på. Jeg hadde de sammen med conrad-johnson PV10A og Copland cd-spiller. Spark spilte mye bedre med EC AW60, selv om det heller ikke var optimalt. Og jeg må igjen påpeke at det var et vanskelig rom uten mye demping. Doxa sammen med B&W Matrix 805 og Sonus faber Guarneri Homage fungerer helt utmerket. De siste konstruksjonene til Lauvland har jeg ikke hørt, men jeg er veldig fristet. Jeg liker filosofien og enkeltheten i hans konstruksjoner. De BURDE passe med Audio Physic.

    In other news: Jeg er nå en fullverdig venn igjen. I går fikk jeg Virgo II i hus. Joachim Gerhard er virkelig et geni!

    Kabler: Hva har dere forsøkt? Hva funger? Hva fungerer ikke? På Spark brukte jeg Harmonic Tech. 11-ettellerannet. Det fungerte veldig bra. Andre erfaringer?
    Har nå erfaring med at AP(Virgo) spiller bra sammen med EC. Tipper det gjelder de fleste modeller? Hvordan spiller Linn og VII?
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    17
    Linn og Virgo spiller klimatisk ;D Men jeg har en hunch om at Audio Note og Linn ikke er optimale partnere. Det er ett eller annet i signalveien som ikke matcher i dagens oppsett. (Jeg har en CD-4.1x på besøk; min egen kommer ikke før mai/juni.) Kablene jeg bruker er ikke optimale - Isoda og Linn - men jeg tror det er mer fundamentalt. Jeg skal låne en AN preamp å sjekke hva som skjer da. Kunne gjerne tenkt meg å prøve Doxa sammen med cd-spiller og preamp fra AN; det tror jeg spiller fantastisk på Virgo.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.692
    Antall liker
    3.184
    Kim skrev:
    Kunne gjerne tenkt meg å prøve Doxa sammen med cd-spiller og preamp fra AN; det tror jeg spiller fantastisk på Virgo.
    Doxa spiller bra sammen med AN Zero preamp hjemme hos meg!

    Hilsen Egil
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg ser det selges en Virgo III her. Er de en grei last? De er jo oppgitt til bare 4 ohm nominelt. Å bytte forsterker er ikke aktuelt for meg ennå. Jeg er meget god tilfreds med mine men vil tro Virgo er enda mer detaljerte, gir større soundstage og har strammere bass. Vil de kunne passe i et lite rom? D15´s størrelse er ypperlig i mitt rom. Vet dere hva ny pris var?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Kostet ikke Virgo III rundt 50k veiledende mon tro.
    Har ikke eid Virgo III, men etter det jeg har lest her på forumet og hørt av selgere så passer de godt i et moderat stort rom.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.422
    Torget vurderinger
    13
    Lyngen skrev:
    Jeg ser det selges en Virgo III her. Er de en grei last? De er jo oppgitt til bare 4 ohm nominelt. Å bytte forsterker er ikke aktuelt for meg ennå. Jeg er meget god tilfreds med mine men vil tro Virgo er enda mer detaljerte, gir større soundstage og har strammere bass. Vil de kunne passe i et lite rom? D15´s størrelse er ypperlig i mitt rom. Vet dere hva ny pris var?
    Hei Lyngen.

    Virgo III er ikke en vanskelig last, det er ihvertfall mine erfaringer.
    Har kjørt Virgoene på ett Vincent forsterkersett som ga 2 X 60W i klasse A og hadde ingen problemer med å drive Virgoene.
    Virgoene gir en svært stort stereoperspektiv + en herlig dypde i lydbildet, også utrolig god på vokal samt godt fokus.
    Stram å herlig bass fra disse(jeg er allergisk mot utflytende boomy bass)enkelt å høre endringer i bassen.

    For å få utnyttet det store stereoperspektivet som bor i disse HT bør de stå ett godt stykke ifra hverandre (jeg har 2,4m imellom)
    Krever å stå litt fritt i rommet.Kostet 50K ny mange har også kjøpt med Vibrapod stands til disse som strammer ytterlig opp, for ca 20-25K disse går for brukt mener jeg det er svært gode HT.
    Hva er målene på rommet ditt Lyngen?

    MVH Johnny
    Edit; Har svært dårlig erfaring med lystklingende forsterkere mot Virgonene(Hegel)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Stort sett enig med deg, Johnny, men etter div utprøvninger i større rom enn det jeg har fant vi ut at da bør de stå nærme sidevegg, men kanskje vinkles endel innover for ikke å få for mye førsterefleksjoner(ev dempe godt) De må ha hjelp av rommet for å få nok bass.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    oyvjorge skrev:
    Stort sett enig med deg, Johnny, men etter div utprøvninger i større rom enn det jeg har fant vi ut at da bør de stå nærme sidevegg, men kanskje vinkles endel innover for ikke å få for mye førsterefleksjoner(ev dempe godt) De må ha hjelp av rommet for å få nok bass.
    Oyvjorge,

    Dette er helt i strid med mine erfaringer og APs råd. Ved å plassere de nære sidevegg ødelegger du holografien. Dersom bassen er et problem bør du enten bytte forsterker eller anskaffe en vegg-/hjørne- plassert subwoofer. Det å plassere en AP høytaler nære sidevegg er som å banne i "AP kjærka" ;)

    Mvh
    Roysen
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mulig jeg banner i kjerka, men rommet har MYE å si, her er det ikke bare mine erfaringer jeg snakker om, flere andre opplevde det samme.Bassen i Virgo var en av grunnene til oppgradering. Derfor er jeg helt enig med deg i at man kanskje skal/må kombinere med en sub. Tømmervik sier også noe om det. I vanskelige rom må man kanskje ta et kompromiss mellom bass og holografi. Her er et exempel fra AP's hjemmeside for plassering, her snakker de om en halv meter fra sidevegg, og det er omtrent det jeg mener at man av og til må gjøre.
    Step 1


    The speakers are set up 1.3 m (4.3 ft) away from the back wall of the listening room, because our example listener wants to ensure good bass performance.

    Move the speaker well into the room ...


    Step 2


    The best sound balance can be achieved, if the speakers are placed half a meter away from the wall.

    Find the right spacing between wall and speaker ...


    Step 3


    Our example listener truly is a perfectionist. After having determined the exact point of acoustic reflections on the side walls with the help of a mirror, he has placed diffusers (book shelves or other dampening objects) on the walls in order to suppress interfering reflections.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    oyvjorge skrev:
    Mulig jeg banner i kjerka, men rommet har MYE å si, her er det ikke bare mine erfaringer jeg snakker om, flere andre opplevde det samme.Bassen i Virgo var en av grunnene til oppgradering. Derfor er jeg helt enig med deg i at man kanskje skal/må kombinere med en sub. Tømmervik sier også noe om det. I vanskelige rom må man kanskje ta et kompromiss mellom bass og holografi. Her er et exempel fra AP's hjemmeside for plassering, her snakker de om en halv meter fra sidevegg, og det er omtrent det jeg mener at man av og til må gjøre.
    Step 1


    The speakers are set up 1.3 m (4.3 ft) away from the back wall of the listening room, because our example listener wants to ensure good bass performance.

    Move the speaker well into the room ...


    Step 2


    The best sound balance can be achieved, if the speakers are placed half a meter away from the wall.

    Find the right spacing between wall and speaker ...


    Step 3


    Our example listener truly is a perfectionist. After having determined the exact point of acoustic reflections on the side walls with the help of a mirror, he has placed diffusers (book shelves or other dampening objects) on the walls in order to suppress interfering reflections.
    Du har sikkert rett i det, men poenget er at du går på kompromiss med høytalernes største styrke - holografien. Denne egenskapen er vel det som gjør denne høytaleren spesiell i utgangspunktet. Dersom enormt god bass var førsteprioritet hadde man vel ikke valgt Virgo i utganspunktet. Dersom man ender opp med halvgod bass og halvgod holografi, er dette da verdt kompromisset? Hvor har da magien blitt av?

    Mvh
    Roysen
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Helt enig at magien kan bli borte, det er derfor det er så viktig å få prøvd utstyr hjemme, får man ikke gjort det tar man en sjanse. Men man kan godt bevare noe av magien ved å jobbe litt med plass i et vanskelig rom. (I et vanskelig rom vil det alltid være vansk å finne en egnet ht). Jeg har selv tatt sjanser med mine siste ht bytter, og det har jeg lært mye av.

    Dersom enormt god bass var førsteprioritet hadde man vel ikke valgt Virgo i utganspunktet
    Nei kanskje ikke, men man kan forelske seg i en egenskap av ht, men ettersom tiden går så vil man ha "litt" mer. Det er vel her kjernen i oppgraderingsyken ligge? ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    oyvjorge skrev:
    Nei kanskje ikke, men man kan forelske seg i en egenskap av ht, men ettersom tiden går så vil man ha "litt" mer. Det er vel her kjernen i oppgraderingsyken ligge? ;)
    Det har du rett i og mange har nok startet hi-fi livet med et par Virgo av ulike versjoner og funnet ut at de ønsker mer en ren lyd og holografi. De ønsker også bass uten at det skal gå på bekostning av Virgoenes gode egenskaper. Da ender man ofte opp med Avanti eller en/to suber.

    Mvh
    Roysen
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Roysen skrev:
    oyvjorge skrev:
    Nei kanskje ikke, men man kan forelske seg i en egenskap av ht, men ettersom tiden går så vil man ha "litt" mer. Det er vel her kjernen i oppgraderingsyken ligge? ;)
    Det har du rett i og mange har nok startet hi-fi livet med et par Virgo av ulike versjoner og funnet ut at de ønsker mer en ren lyd og holografi. De ønsker også bass uten at det skal gå på bekostning av Virgoenes gode egenskaper. Da ender man ofte opp med Avanti eller en/to suber.

    Mvh
    Roysen


    Nå trenger man ikke Avanti til 110000, nå kan man gå for V5........ :) :) :) :D
    For halve prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn