Audioscan - en mimretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Royal Garden startet vel opp i 83/84 - var flere elever på Lade kokk og stuertskole som arbeidet der på kveldstid.

    Hadde også Skansen diskotek nede på Ila.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Å, hvor mange ganger har jeg ikke stått og glant gjennom vinduene hos Audioscan i Oslo og siklet på P-260 og C-230 som sto inne i lokalet! Særlig sistnevnte, med alle de spennende svarte knappene. Men akk, det ble med siklingen - prisene var nok litt for høye for en på den tiden fattig hifi-entusiast.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke Jostykit en ganske kraftig rørforsterker som kostet rundt 10k som byggesett på starten av nittitallet?
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Audioscan Wien høyttalere











    Audioscan Rio







    Audioscan New York








    Audioscan Kingston





     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Er det hukommelsen min som spiller meg ett puss, eller ble Audioscan til Hifi-Klubben?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Var innom Audioscan i 84 for å kjøpe en Dynavector DV 23. De hadde ikke flere igjen av de akkurat da, men jeg skulle få kjøpe en 17D2 av han som jeg skulle handle med! Han hadde lagt av en til seg selv, og den skulle jeg få for det samme som DV 23 kostet.Fantastisk butikk med flotte medarbeidere!! Brukte den sammen med en Micro Seiki med en CF-1 arm. Fantastisk kombinasjon..som jeg savner!! Led av byttesyken den tida, og byttet og byttet....
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Er det hukommelsen min som spiller meg ett puss, eller ble Audioscan til Hifi-Klubben?



    Hi-Fi Klubben er en dansk virksomhed der blev stiftet i 1980 under navnet Danmarks Hi-Fi Klub. Virksomheden har over 70 butikker fordelt i Skandinavien, og i 2011 åbnede Hi-Fi Klubben de første to butikker i Holland. I butikkerne bliver der udelukkende solgt lyd og billed-elektronik.[1] Selskabet har hovedsæde i Nørager.

    Historie

    I 1970'erne grundlagde Peter Lyngdorf virksomheden AudioNord, der importerede Cerwin-Vega højtalere og NAD-forstærkere til danske forhandlere. Han havde dog svært ved at få de etablerede hi-fi kæder til at sælge hans produkter, da avancen på billigere produkter fra Asien var højere. Derfor startede Lyngdorf i 1980 postordrefirmaet Danmarks Hi-Fi Klub. Året efter blev der åbnet 3 demolokaler rundt omkring i Danmark.
    I 1987 blev de første butikker åbnet i Norge, og i 1988 etablerede Lyngdorf sig i Sverige, da han købte selskabet "NAD Svenska" der siden 1982 havde solgt hi-fi-udstyr efter "klub-konceptet". Det svenske selskab skiftede efterfølgende navn til Sveriges Hi-Fi Klub. Op igennem 1980'erne havde Peter Lyngdorf flere konfrontationer med konkurrenten Audioscan og andre fra branchen, hvori flere endte med at en af parterne anlagde søgsmål mod den anden. Lyngdorf købte i 1989 Audioscan. Hi-Fi Klubben og Audioscan fusionerede i 1996.
    Danmarks Hi-Fi Klub skiftede i 1994 navn til Hi-Fi Klubben i både Danmark, Norge og Sverige, og året efter åbnede de fire første butikker i Finland. Dette voksende senere til i alt ni butikker, som alle lukkede igen i 2002.[2]
    Butikkerne var i starten ejet og drevet af Hi-Fi Klubben selv. Dette har senere udviklet sig til at cirka halvdelen af butikkerne i kæden drives som franchise.[3] Kæden har samlet 450 medarbejdere, fordelt på det centrale værksted, lageret og de over 70 butikker.[4


    Hi-Fi Klubben - Wikipedia, den frie encyklopædi
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det var en gang,Skagenkaien 12.
    IMF rspm..V? og Michaelson & Austin TVA 10?
    Fremdeles en referanse.
    Og Rune? i Haugesund,ved siden av Helgelands musik

    Gulvspon,60 x 240. 2x15" Coral,Coral fulrange,Coral mid horn++? ;)

    Ascan1.jpg


    Ascan2.jpg


    Ascan3.jpg


    Noen som husker Fostex 30"+ ? basselement?
    Mener de bhadde det største basselemente ever,større en Hartley 24"?
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309










    Audioscan hadde også Sound Dynamics - vanskelig å finne 70-talls bilder.

    Sound Dynamics 200






    Audioscan London



     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    En handel på Skagenkaien 12,våren 78.

    Rega P3

    Coral 777 ex

    777.jpg


    Coral T 100.

    tt_coral_t100_300.jpg


    Nikko NR 1219 :-[

    IMG_7353.jpg


    Sound Dynamics 12s :-[,største mod. het vel 15s?

    Var vel et alternativ til Cerwin-Vega den gang.(0,28 W/96dB).

    Sound Dynamics 12s.jpg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Mine beste lydminner fra barndommen har jeg fra onkelen min sitt oppsett.
    Noen som kan hjelpe med hvilken modell dette er?
    OBS!! Mellomtonen ble byttet ut med Seas, da de ble sprengt.
    Audioscan.jpg
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Helt greit Rock! Bare bruk alle du vil! :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ja - ser i ettertid at selve audioscan heftet som er lagt ut, er kopi av noe du la ut på ett dansk forum for noen år siden, tror du brukte ett annet brukernavn der.

    I ettertid ser jeg også at du har lagt disse ut i Norsk hi-fi forum.

    En del andre - nesten alle andre bilder er hentet på nettet, fra Danmark, Tyskland, Norge, Sverige osv.

    Som Tradera, fra Audioscan-selger som her en egen tråd fra sin tid hos Audioscan, fra tråden til tante Berg/hifi4all, Engelske, Tyske forum etc.

    Men som jeg skrev i første tråd:

    Audioscan - en mimretråd

    Legger opp en tråd her angående Audioscan og tilhørende komponenter, byggesett som de solgte i sin tid.

    Bilder er ikke nødvendigvis egne, men til tider lånt som illustrasjonsbilder.

    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67932

    ulfsn var vel den som hadde disse?

    Var i alle fall der jeg hentet katalogbildene.

    Ellers flott at du tok deg tid til å kopiere dette.
     
    Sist redigert:

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Det er mye mer der inne, så om du orker på det så bare kjør på! Morsomt at flere kan få se det :) Og Ulfsn er meg det også ja ! Men jeg byttet på noen forum. Fant ut at det var greit å være den man er!
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Det er mye mer der inne, så om du orker på det så bare kjør på! Morsomt at flere kan få se det :) Og Ulfsn er meg det også ja ! Men jeg byttet på noen forum. Fant ut at det var greit å være den man er!
    Jada, flott at noen tar seg tid til kopieringer osv. og legger dette ut.

    Er ganske vanskelig å finne så mye av og fra Audioscan, og gamle tidsskrifter i det hele tatt.

    Er man heldig kan man finne scanninger av frontsider av slike blad som ligger ute til salgs, hvis man ikke er heldig og har noen liggende selv.
    En husbrann tok det meste her i 1990, og det jeg har er i stor grad utgitt etter dette.

    Bla. Tandbergbrosjyrer fra Akers mic inkl. prislister.
    Ett og annet gammelt er jo også kjøpt etter den tid.

    Så æren for denne Audisocankatalogen med "skriblerier" er din:)

    Ser du har notert priser og "spekulert tungt og lenge"? før eventuelle innkjøp ble gjort.

    Noe som også jeg gjorde, kjøpte ikke noe fra Audioscan, men likte mye av det de hadde en gang i tiden.

    Kjøpte en Tandberg TR 2060 og denne ble brukt til omkring 2000-tallet da deler av 3000 settet ble kjøpt.
    Angrer på at jeg solgte 2060, da den sikkert hadde kunne blitt brukt enda, til tross for en loddefeil da jeg solgte den.

    2060 ble kjøpt på en lokalt Ekspert-butikk i 1981
    Tror ikke de ble produsert så sent - ikke senere enn 1978 kanskje?
    Var vel da de gikk konkurs?
    I alle fall var den nettopp kommet inn der sammen med en 2080, frekventerte stedet nesten daglig grunnet diverse kassettdeck, platespiller og mere til.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Super tråd, dette her...

    Husker jeg kjøpte min første skikkelige pick up hos AudioScan i Kristiansand. Må vel ha vært en gang mellom '84 og '86 tror jeg (pickupen var en Dynavector DV23RS brukt i først en REGA RB300 arm og straks etterpå en Micro Sieiki arm, da REGA'en ikke fikset dette elemntet særlig bra)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Merkelig. Kjøpte Rega P3 i 76 (Da jeg tok over Audiscan i Tromsø) Brukte kun Dynavector DV23 og DV17. Dette fungerte utrolig bra. Mange prøvde både 2 og 3 ganger dyrere spillere og pick up'er, men Regan gikk seirende ut av duellene hver gang, og det med god margin. Det må ha vært noe skuddermudder med den armen din 211. For armmasse og compliance skal være god match her

    Jarl
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hadde og Rega med DV17D2, og det funka helt greit.

    Nå er DV17 (og tildels også DV23) vanskelig, fordi de har så forferdelig lavt utgangssignal. Har du ikke gain nok i Riaa/stepup, så låter det forferdelig flatt, udynamisk og kjedelig.

    Om det eneste du gjorde for å få bedre lyd, var å bytte arm, så skulle ikke gainstrukturen ha noe med saken å gjøre...

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ikke for å pirke, men Rega P3 kom for noen år siden. På søttitallet het den Rega Planar 3, og var litt enklere i utførelsen. På den tiden var armene levert av Acos Lustre, og Rega laget ikke egne armer. De som hadde litt høyere krav kjøpte kun verket, og satte på andre armer. Som oftest fra SME, Hadcock eller Stax om armen også ble kjøpt på Audioscan.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Hyggelig å mimre litt ! Husker godt '83-katalogen fra Audioscan.En kamerat som var et år eldre enn meg brukte konfirmasjonspengene sine på et komplett Nikko-anlegg og høyttalerbyggesett.Nikko var populært,men selv hadde jeg ingenting av det merket.Hadde Akai-anlegg.Var innom butikken i Osterhaugsgata en gang,og siklet på de New York høyttalerene.Den gangen var det jo dess større,jo bedre som gjaldt.Var også innom butikken i Fjordgata i Trondheim en gang.Da hadde de begynt å forhandle H/K.Det ble til at jeg kjøpte et forsterkersett av det merket for dimmepengene.

    mvh.s,
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig. Kjøpte Rega P3 i 76 (Da jeg tok over Audiscan i Tromsø) Brukte kun Dynavector DV23 og DV17. Dette fungerte utrolig bra. Mange prøvde både 2 og 3 ganger dyrere spillere og pick up'er, men Regan gikk seirende ut av duellene hver gang, og det med god margin. Det må ha vært noe skuddermudder med den armen din 211. For armmasse og compliance skal være god match her

    Jarl
    Tja, det er mulig det var noe trøbbel med armlageret på mitt eks. så vidt jeg husker kranglet den armen med nesten alle elementer jeg forsøkte bortsett fra Grado, men her var det andre problemer ute og gikk. Derfor solgte (nesten ga den bort) jeg den til en kompis som ville sjekke den ut for å se om det var noe, og kjøpte meg en annen arm av et ikke helt ukjent merke (denne taklet alt jeg ga den av elementer) og da var det plutselig drivverket som ble hemskoen, he he, sånn er det med denne hobbyen. Du oppgraderer en ting for så og oppdage at du må oppgradere noe annet for å holde tritt
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Auda, ble en liten skrivefeil ovenfor. Skulle være 1986, ikke 76.
    Mvh Jarl
     

    6c33

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2015
    Innlegg
    49
    Antall liker
    66
    Sted
    Bergen
    Kjempekjekk lesing dette!
    Hadde helt glemt at jeg var "lykkelig" eier av en Nikko receiver kjøpt på Audioscan i Hollendergågaten i Bergen.
    Husker også at jeg lå i kø utenfor butikken i et døgn en gang på begynnelsen av 80 - tallet og ble kronet med et kassetdekk til kr 2,- Var nummer 5 i køen mener jeg. Husker ikke merket, men det var en svær tung sak med 2 uv- metere i front:eek:.
    noen som har peiling på hva dette kan ha vært for noe?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    270
    Antall liker
    206
    Sted
    Tromsø
    Fant akkurat kvitteringen på Nikko Nr 1415. Brukbart med futt i den.

    IMG_0210.jpg


    IMG_0209.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn