Aune X DAC og hodetelefonforsterker - Testere søkes!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jeg søker folk som ønsker å teste og skrive litt om Aune X1 DAC. I Danmark har Aune fått til en slags turne hvor flere forumbrukere har testet produktet, dette prøver vi å få til her også om det er interesse for det :)

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=638

Dette blir en fin mulighet for å få teste produktet uten kostnader og forpliktelser. Jeg setter en Aune X1 dac til disposisjon for personer som ønsker å teste og forhåpentligvis skrive noen ord om hva de synes her i tråden :D

X1 DAC fungerer godt som ren DAC, hodetelefonforsterker og/eller for-forsterker. Den har coax, optisk, usb og linje inngang som styres fra front med et tastetrykk. Den har også volumkontroll som kan aktiveres og deaktiveres for linjeutgangen, og fungerer derfor fint som for-forsterker.

Spesifikkasjoner:
    24BIT/192k
    Innganger: USB, Coax, Optisk, Analog
    Utganger: Analog utgang med eller uten volumjustering
    Hodetelefonutgang: 6,5mm jack
    Frekvensrespons: 10hz-20khz (-1db)
    THD: 0,01%THD
    Hodetelefonutgang max nivå: P-max: 10v
    Hodetelefonutgang impedanse: 32ohm - 600ohm
    Linjeutgang: 2v
    Størrelse: 135x51x170mm
    Vekt: 2kg

Ta kontakt på PM for å avtale nærmere :)

Vedlegg

Kommentarer

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Hehe! Synes du ikke prisen er gunstig nok? 1495kr for denne er en knallpris ;)

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Etter litt tenking ønsker jeg å tilby HFSere rabatt på X1 dac! ;D

Alle som skriver ett innlegg i denne tråden og bestiller via PM her på hifisentralen vil få 100kr rabatt på den til en hver tids gjeldende prisen

espen-hj

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.08.2010
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Kor lenge kjører du introduksjonsprisen? er i markedet for ein dac

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Blir spennende og lese hva resten av testerene skriver, prisen høres jo veldig rimelig ut i forhold til skriveriene hittil.

S

Sjur T

Gjest
    Jeg tar en "uhørt" ;D

tenkt å bruke sammen med mac mini og Luxman M-02/C-02 kombo i anlegg nr to.

Skal gi tilbakemld!

Sjuris

stolpe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    svm88 skrev:
    Etter litt tenking ønsker jeg å tilby HFSere rabatt på X1 dac! ;D

Alle som skriver ett innlegg i denne tråden og bestiller via PM her på hifisentralen vil få 100kr rabatt på den til en hver tids gjeldende prisen
    Bra tilbud:)

Hva er fraktprisen?

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Fraktpris = 160kr :)

Bambadoo: Ikke meningen å gjøre dette til en annonse. Ønsker bare å gi en ekstra god pris til interesserte HFSere. Dette er en tråd hvor det i hovedsak skal bli presentert tester/brukererfaringer om Aune X1 dac og annet relevant prat tilknyttet X1 dac :)

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Etter litt frem og tilbake med Aune angående utgangsimpedansen og utganseffekt så har de nå målt Aune på nytt. De endelige tallene er:

Utgangsimpedanse: 2ohm

Utganseffekt hodetelefonforsterker:

450mW rms@32 Ohm
    208mW rms@120 Ohm
    100mW rms@300 Ohm
    54mW rms@600 Ohm
    27mW rms@1000 Ohm

Dette er målte verdier :)

S

Sjur T

Gjest
    Hentet ut denne dacen i dag og har koblet den opp mot to stk ICE blokker. Kjører den nå som en pre og jeg må si at denne lille karen er veldig god til prisen:)

Bra kvalitetsinntrykk og fin lyd i den. Har spillt på den et par timer nå og jeg er storfornøyd så langt!

Skal gi mere detaljert tilbakemld etterhvert som lytteinntrykkene setter seg litt mer.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Flott at førsteinntrykkene var bra :)

Hvordan er inntrykkene dine nå etter litt mer bruk Sjuris?

Det er en DAC til testing hos SannaX for øyeblikket. Neste i køen er Loevhagen :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    svm88 skrev:
    Hvordan er inntrykkene dine nå etter litt mer bruk Sjuris?
    Ja - hvor blir det av tilbakemeldingene her? :)

S

Sjur T

Gjest
    Beklager litt sen tilbakemld fra min kant, men har vært litt opptatt i det siste og desverre ikke fått testet så mye som ønskelig...:-/
    Jeg har brukt den nå i anlegg nr to som består av to stk Luxman M-02 effekter, Luxman C-02 pre (som Roar Malmin har gjort en meget god jobb med! ) og DIY høytalere med Seas Excel elementer. Lydkilde har hovedsaklig vært mac mini.
    Jeg må si jeg er meget fornøyd med denne dacen så langt. Har spillt på den kanskje ikke mer enn ti timer tilsammen, men jeg føler det var et løft både innen detaljer og dynamikk fra Cambridge Dacmagic som jeg har brukt tidligere i dette anlegget. Jeg er ikke så flink til å sette ord på lyd, men jeg følte med det samme jeg begynte å spille på Aune dacen at her var det både detaljer og moro! Jeg hevet iallefall øyenbrynene over den og smilte stort!
    Jeg synes den låter best med optisk fra macen kontra USB, men dette har kanskje noe med kabelen også da jeg har en vesentlig mere påkostet optisk kabel enn usb...
    Viss det er noe jeg absolutt må sette fingeren på er det at jeg synes den kan bli litt skarp/skrikete i toppen ved høye volum men dette føler jeg at jeg har justert meg greit inn på med preampen. Savner som sagt tidligere i tråden at den skulle hatt noen gummiknotter som gjør at den ikke riper opp evnt andre komponenter og kanskje står stødigere ved tilkobling av litt stive signalkabler osc, men dette skjønte jeg er på gang på neste runde...?
    Hodetelefon utgangen har jeg ikke fått testet siden jeg har akkurat solgt mine kjære AKGer men skal gi tilbakmld på disse senere.

Førsteinntrykket mitt er uansett veldig positivt og jeg er sikker på at dette er en dac som blir stående i lang tid i mitt oppsett nr to. Som en sammenligning føler jeg faktisk ikke at min Bel Canto Dac i hovedanlegget låter veldig mye bedre. Uansett må man legge på en null til på prisen for Bel Cantoen, så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt riktig. Men spesielt ved USB tilkobling er det lite som skiller disse spør du meg.

For å summere opp så må jeg gi pluss både for god kvalitetsfølelse, fin detaljert lyd uten at det blir for analytisk. Bra kvalitet på volumjusteringen og ikke minst brukevennligheten er bra på denne dacen. Samt tommelen opp både for størrelse og finish!
    Hadde ikke trodd at en dac til denne prisen skulle låte såpass bra. Var iallefall heldig med matchen med mitt gamle Luxman anlegg.
    Har nå koblet både TV,Mac og Bluray via denne og den gjør jobben bra!

Minus er som sagt tidligere manglende gummiknotter og en anelse skarp i toppen ved litt høyt volum.

Men som sagt denne blir stående en stund her i huset:)

Sjur

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for tilbakemeldingen! :D Kjekt å høre at det fungerer så bra :D

Det stemmer at at gummeknotter under er på vei på neste forsendelse :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da har det kommet pakke i posten i dag :)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Blir artig å høre hva du synes.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    svm88 skrev:
    Flott!

Ser frem til å høre hva du synes :)
    Ser ut til at det i værste fall blir 1 juledag før muligheten for litt konsentrasjon byr seg.
    Mye styr med jul :)

Men... en foreløpig visuell betraktning (følt/opplevet kvalitet) er positiv. Virker både robust og solid bygget.
    Grei brukerveiledning og godt emballert. De tidligere nevnte gummiknotter (som kommer) vil klart ha sin misjon.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Slik er det nå med jul! :)

Ser frem til tilbakemelding når du har fått prøvd den litt mer :)

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    @ ptb.... Er spent på betraktninger jeg....?

-y

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Aune X1 DAC. Foreløpige betraktninger og inntrykk.

Beklager at det har tatt litt tid, men jul og nyttårsperioden ble ikke den beste tidsfasen for testing. Både familiære aktiviteter, og dager med redusert form etter å ha smakt litt mye på ymse brygg som hører jul og nyttår til, får ta noe av skylda. Og, så er jeg i en avsluttende fase for nytt høyttalervalg. Dette har naturligvis også tatt noe av tia. Jeg kom ikke så langt i går at jeg fikk ”ferdigstilt” testingen, men noen foreløpige inntrykk kan jeg formidle nå.

OBS! Dette må leses som mine høyst subjektive inntrykk og observasjoner. Det er også viktig å ha i bakhodet at min formening om ”nøytral” ikke nødvendigvis samsvarer med andres. Likeledes gjelder min ”vekting” av begreper som varm, kald, lys, mørk osv. (f.eks > hvor varmt er varmt?!?).

Jeg har benyttet 3 hodetelefoner med forholdsvis ulike karakteristikker og spesifikasjoner under testingen – Ultrasone Edition 8, B&W P5 og HD650 (>2008 mod).

Byggekvaliteten virker bra. Volumpot har en ubalanse helt nede, men stabiliseres før man kommer opp på noe som helst lyttenivå. Den separate strømforsyningen har ledning som bør være lang nok i de fleste sammenhenger. Betjeningen er enkel og grei. Små fysiske mål er heller ingen ulempe.

Generelt vil jeg si at karakteristikken til Aune er mer i retning lys enn mørk. Den går dypt i bassen, men ikke spes. volumiøs. Den tonale balansen oppleves som forholdsvis ”linjær”. Mao > jeg synes ikke det er noe område som ”tar” fokus . Den er oppløst og definert hele veien – og holografien er bra (mer detaljert beskrivelse av dette får jeg komme tilbake til). Jeg vil ikke si den er analytisk, men den pynter ikke på noe. Er kildematerialet/innspillingskvaliteten dårlig, så er ikke Aune noe god medisin, men man får det igjen på gode innspillinger. Om man matcher Aune mot utstyr som har en lys klangbalanse, så kan det, mot mine preferanser, bli for lyst og skarpt.

Har testet meg ”ferdig” med sammenlikning mot Macbooks interne lydkort og hodetelefonutgang – både med I-Tunes AAC-filer og CD i Macbooks DVD-drev. Aune da tilkoblet via USB. Kommer tilbake mer ”detaljerte” inntrykk, når jeg får sammenfattet notatene.

I går var planen å få testet den mot Leben CS600, men annen aktivitet i stua resulterte i at jeg isteden koblet den opp mot reserve CD-spilleren på hobbyrommet – en Meridian 508.20. Det ble fort et par timers lytting. Uten sammenlikning mot annen forsterker, så var inntrykket – jo, dette var et greit ”lite” hodetelefonrigg jeg faktisk godt kunne leve med. 508´s litt mørke, varme, kroppslige signatur balanserte godt mot Aune´s lysere klangbalanse – og alle hodetelefonene (sine generelle karakteristikker tatt i betraktning) låt på hver sin måte bra.

Jeg er selv spent på AB-test mot Leben CS600 – i morgen. Har byttet tilbake til KT88 rør i denne nå – og faktisk ikke prøvd hodetelefonutgangen ennå med de rørene.
    Så – neste mann på lista må dessverre vente et par dager til før jeg får sendt Aune videre. Og – jeg kommer tilbake med mer detaljerte inntrykk etter hvert.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for fin og detaljert tilbakemelding! :D

Ser frem til å høre mer om dine inntrykk :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Minitest forts...

I-Tunes AAC-filer med Macbook internt lydkort og hodetelefonutgang vs Aune som ekstern enhet via USB.
    Neppe overraskende at Aune distanserer Macbook´n på alle parametre. Lyden blir generelt lysere og ”skarpere” kontra det interne lydkortet, men alt er vesentlig bedre definert og mer åpent. Med Edition 8, som ikke akkurat pynter på noe, blir det i grenseland generelt ”skarpt” og tynt på innspillinger med mindre god kvalitet. Det er P5 som (av mitt utvalg) tonalt balanserer best med Aune her – og får det ”største” løftet i %.
    Isolert, kun til dette bruket er min mening at Aune matcher best mot en hodetelefon med noe mørk klangbalanse og en litt snill diskant. Lossless, FLAC og andre filformater har jeg ikke lagret, så hvilke utslag de vil gjøre, har jeg ingen formening om.

Som over, men CD i Macbook CD/DVD-drev.
    Med CD, så blir lydbildet generelt noe tyngre, fyldigere og mer balansert enn de komprimerte filene. Skarpheten med Edition 8 på AAC-filene er ikke i nærheten like fremtredende nå. Selv om klangbalansen fortsatt er i retning av det lyse, så oppleves diskanten nå mer som transperent og luftig, enn skarp. Lydmessig og tonalt ”står” Edition 8 seg vesentlig bedre nå. Den spiller åpent, uanstrengt og frigjort. Soundstage opplever jeg som meget god. Men – hvor aktuelt er det egentlig å benytte Mac/PC som CD-spiller?

HD650 synes jeg ikke slipper seg helt løs i noen av de 4 ovennevnte kombinasjonene. Den fremstår som litt ”tam”, lukket og forsiktig. Om jeg ikke hadde hatt en helt annen opplevelse med HD650 forrige dagen - med Aune som forsterker til 508.20, så ville jeg nok konkludert med missmatch (effekt og imperdanse) mellom Aune og HD650. Men, det tydeligvis ikke her det ligger.

Uten å ha sammenliknet Aune mot andre alternativer i markedet – og uten å ha fått sammenliknet mot Leben CS600 ennå, så synes jeg kombinasjonen Meridian 508.20 > Aune > mine 3 hodetelefoner spiller bra. Isolert sett så savner jeg ikke noe spesielt ved denne løsningen i det hele tatt. Dette i kombinasjon med Aune´s fleksible bruksområde, tilkoblingsmuligheter og små fysiske mål (plasseringsvennlighet) har resultert i at testeksemplaret forblir hos meg. Da har jeg, uansett, et velspillende lite rigg på hobbyrommet, hvor jeg også kan bruke åpne klokker uten å forstyrre/bli forstyrret :).

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for fine testresultater :)

Jeg har aldri spilt AAC filer som jeg vet om, så jeg vet ikke hvordan kvaliteten på disse er. Men siden lydbilde ble tyngre, fyldigere og mer balansert når du spiller musikk via Cd spilleren i Macbooken så vil jeg tro at dette i veldig stor grad er knyttet til at AAC filene er komprimert og at derfor ikke lydkvaliteten er på topp. Om du hadde sammenlignet mellom for eksempel FLAC og CD tror jeg forskjellen hadde vært nær minimal. Men, som sagt, jeg har aldri vært borti AAC-filer og vet ikke hvordan de låter :)

En ny Aune X1, nå med gummi føtter, er foresten på vei til Atonal!

Atonal er foreløpig sistemann i køen, om det er flere som vil teste X1 dac så er det bare å gi en lyd :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    svm88 skrev:
    Men siden lydbilde ble tyngre, fyldigere og mer balansert når du spiller musikk via Cd spilleren i Macbooken så vil jeg tro at dette i veldig stor grad er knyttet til at AAC filene er komprimert og at derfor ikke lydkvaliteten er på topp. Om du hadde sammenlignet mellom for eksempel FLAC og CD tror jeg forskjellen hadde vært nær minimal.
    Har nå en lyttepause i sammenlikningen av Aune mot Leben :)

Ja, vi skal ikke se bort fra at FLAC vil arte seg mer i retning CD (eller "over" CD, som jeg ser det nevnes. Primært har jeg I-Tunes biblioteket for å "mate" I-Phone med musikk, men det hender ofte at det havner et sett klokker på hodet når man sitter på nett. Så, jeg må se å få testet FLAC.

Vedlegg

• 56.1 KB Visninger: 530

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Blir spennende å høre om sammenligningen mot Leben, selv om vinneren kanskje sier seg litt selv. Spennende å høre hvilke forskjeller det er :D

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg får summere sammen inntrykkene etter den "seansen".
    Akkurat nå er jeg lyttetrett(mett), for det er egentlig ganske "kjedelig" å teste og sammenlikne, fremfor bare å nyte musikk :).

Men btw... var det ikke så at @loevhagen også skulle teste Aune? Jeg kunne godt tenkt meg å lese hans inntrykk, sammenliknet mot de forholdsvis store bredden av (dyrere) amps han har testet. Og, utfra hva jeg har lest om LCD-2´s karakteristikker, så har jeg en formening om at Aune ville kunne tonalt balansere godt mot de.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Jo, det var meningen at Loevhagen skulle teste. Men det tok litt lang tid før det ble hans plass i køen, så han droppet det desverre :)

Ja, men blir sliten/mett av å sitte å teste. Til slutt blir man bare surrette i huet og må ha pause... ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Minitest Aune X1 DAC – part III
    Aune vs. Leben CS600. Kilde > Meridian 508.24 CD-spiller.

Jeg viser fortsatt til mine ”forbehold” i første innlegg.

Når jeg kjøpte Leben forsterkeren for ca 1 ½ år siden, så var ikke Head-Fi i mine tanker i det hele tatt. Sånn sett var hodetelefonutgangen kun en ”added feature”. Jeg hadde ikke hatt noe befatning med hodetelefoner siden sent 70-tall. Men, den måtte jo prøves, og jeg kjøpte et brukt sett HD650. Da ”åpnet” det seg en ny Hi-Fi dimensjon. Men, også den irriterende bivirkningen med avduking av ”feil og mangler” med stereohøyttalere og lytterom. Ikke minst har denne testen vist at det vil være pokker så kostbart å sette sammen et Hi-Fi anlegg som, om man ser bort fra det fysiske, låter like bra som et Head-Fi oppsett til noen få tusenlapper.

Det blir vel egentlig litt feil å sammenlikne disse to, så vidt forskjellige forsterkerne, og det har i praksis blitt sammenlikning av både rør vs transistor og Aune vs. Leben. Dette har også vært min første sammenlikning av Leben mot ”noe annet”. Data på Aune har vi fått oppgitt, mens jeg for Leben ikke har annet enn at utgangsimperdansen er ”høy”, og rørforsterkere generelt er bra på å levere spenning - noe som passer høy-ohm hodetelefoner. Med HD650 koblet til Aune må volumet skrus høyere enn med Edition 8 tilkoblet, for å få samme lydnivå. Med Leben er det motsatt. Dette underbygger vel teori om at både imperdanse- og effektmatching også spiller inn.

Jeg har prøvd å fokusere lyttingen mer rundt det samlede subjektive helhetsinntrykket med begge forsterkerne hver for seg – fremfor analytisk og kritisk lytting etter forskjeller i detaljer og enkeltelementer mellom de to. Spiller det balansert og bra – er det detaljrikt, åpent og sammenhengende eller ikke – liker jeg det jeg hører – i så fall hvorfor/hvorfor ikke?

Med HD650/Aune er lyden slankere og hardere enn med HD650/Leben. Bassen virker ikke å gå like dypt, men det kan også være et resultat av Aunes slankere og kanskje en tanke mer definerte (transistor)bass. Oppover i registeret er det både åpent, detaljert og ”luftig”, men noe grovkornet. Det ”sløret” som ofte omtales med HD650 virker ikke spesielt fremtredende. Totalt sett vil tro at dette oppsettet ville kunne tilfredsstille mange. Flere HD650-eiere har vel antydet at de ønsker å få ”stammet” de opp litt, noe jeg synes Aune så absolutt gjør. Med Leben så blir lydbildet fyldigere, mer kroppslig og ”større”. Det er mer finkornet/mykere med mer transparent diskant. Hele lydbildet virker mer sømløst og homogent. Romfølelsen arter seg annerledes – noe dypere og mørkere.

Med Edition 8, som er mer punchy, mer dynamisk, hurtigere og mer definert enn HD650, avduker det seg lettere noen andre forskjeller også. Det er lettere nå å høre mikrodetaljer, som kommer tydeligere frem i Leben enn Aune. Diskanten ”høres ikke”, den bare er der. Jeg registrerer nå for øvrig at bassen er en tanke dypere med Aune. Med Aune så fremstår øvre mellomtonen med mer fokus og diskanten oppleves som noe skarpere (edgy er kanskje mer beskrivende) uten å være direkte påtrengende. Edition 8 virker allikevel å matche bedre mot Aune enn tilfellet er med HD650.

Så, jo Leben er en bedre forsterker, men det har nok også noe med min rør-preferanse å gjøre. Det helhetlige inntrykket gjør seg større utslag med HD650 enn Edition 8, som virker å matche bedre elektrisk til Aune, enn det HD650 gjør.
    Primært så er det nok Leben som vil bli brukt, men Aune fyller mer enn nok behovet med lyd fra Mac´n, og som et Head-Fi oppsett nr. 2. Men, det vil kunne avhenge noe av både humør, dagsform, musikksjanger osv om jeg ”derogda” velger å koble til Aune eller Leben. Med nå 3 veldig ulike hodetelefoner og 2 ulike forsterkere bør de fleste ”dagsbehov” være dekket. :)
    Jeg testet ikke B&W P5 i denne sammenhengen, men den matchet - og låt bra med kombinasjonen 508.20/Aune, veldig bra faktisk.

Kort konklusjon må bli:
    Uten å kunne sammenlikne Aune mot andre ”tilsvarende” hodetelefonforsterkere, så synes jeg (som tidligere nevnt) den er bra. Jeg kan ikke peke ut noen ”feil/mangler” eller spesielle svakheter ved noe. Tonalt synes jeg den balanserer bra, men med retning mot det slanke/lyse (men ikke les dette som kald) med stram og definert karakter. Hva konkurrerende produkter kan skilte med i forhold, må andre som kan sammenlikne det, mene noe om. Men, med så fleksibel anvendelse (dac/pre.amp/hodetelefonforsterker) og mange tilkoblingsmuligheter, så må da Aune være konkurransedyktig.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har nå begynt å lete frem litt omtaler/info om Aune. Prøvde å la være å lese for mye før egen test - for å unngå å være "forutinntatt" :)
    Ser at ikke alt samsvarer med eget inntrykk, men slik vil det alltid være. Ulike preferanser, musikksmak, lyttevolum osv. spiller inn. Men - en ting, som jeg ikke nevnte - gainjustering er et poeng.
    Her er et par linker med omtaler/info/innvendige bilder osv. av Aune.

http://rockgrotto.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=7103

http://darklordreviews.com/category/consumer-electronics/

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for linkene!

Ja, personlige inntrykk vil ofte kunne variere med andre sine intrykk. Det er det som er så flott med å ha flere som tester, så får vi mange inntrykk som til sammen kan si noe om produktet :D

Men hva mener du med gainjustering? At man kan justere volumet med X1 dac, for å få en mer riktig gain i anlegget? Det kan jo være en nyttig funksjon i mange oppsett :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    svm88 skrev:
    Men hva mener du med gainjustering?
    Utgangssignalet virker å være høyt. Dvs. at man ikke skal vri mye på volumkontrollen før det blir alt for høyt volum. Med HD650 volumet i I-Tunes (på Mac´n) på fullt, så er volum på ca. kl. 9 på Aune mer enn høyt nok for meg. Det er vel bl.a. Matrix og Black Cube som har vendebryter for å tilpasse dette.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Ok :)

Ja, X1 har ganske høy gain så man trenger ikke vri mye på volumet. Kanskje en vendebryter for gainjustering kunne vært nyttig i noen tilfeller :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ros
    Jeg vil berømme ptb for grundig og godt arbeid ved vurderingen av aune Audio X Series X1 Mini DAC (puh!) og for en god og grundig skriftlig fremstilling.

Jeg vil også berømme svm88 for utlånstiltaket.

(Tapsfrie) filformater
    ptb skrev:
    svm88 skrev:
    Men siden lydbilde ble tyngre, fyldigere og mer balansert når du spiller musikk via Cd spilleren i Macbooken så vil jeg tro at dette i veldig stor grad er knyttet til at AAC filene er komprimert og at derfor ikke lydkvaliteten er på topp. Om du hadde sammenlignet mellom for eksempel FLAC og CD tror jeg forskjellen hadde vært nær minimal.
    [...]
    Ja, vi skal ikke se bort fra at FLAC vil arte seg mer i retning CD (eller "over" CD, som jeg ser det nevnes. Primært har jeg I-Tunes biblioteket for å "mate" I-Phone med musikk, men det hender ofte at det havner et sett klokker på hodet når man sitter på nett. Så, jeg må se å få testet FLAC.
    Du kan jo benytte Apple Lossless (ALAC) som er Apples tapsfrie format og konkurrent til FLAC. Det fungerer utmerket med f.eks. Apple iPod classic.

Jeg har (foreløbig) en del ALAC-, FLAC- og mp3-filer. Førstnevnte rippet med Apple iTunes, sisnevnte i 256 kbps VBR komprimert med LAME. Først- og sistnevnte benyttes med en Apple iPod classic. Alle tre benyttes med Squeezebox-produkter og PC med foobar2000.

Advanced Audio Coding (AAC) er som bl.a. mp3 og JPEG et format som gir komprimeringstap (destruktiv komprimering) i motsetning til de tapsfrie formatene ALAC og FLAC. Kvaliteten avhenger bl.a. av hvilken enkoder, dekoder og bitrate man benytter. Hvilken AAC-bitrate benytter du?

Testing vs. musikknytelse
    ptb skrev:
    Ja, jeg får summere sammen inntrykkene etter den "seansen".
    Akkurat nå er jeg lyttetrett(mett), for det er egentlig ganske "kjedelig" å teste og sammenlikne, fremfor bare å nyte musikk :).
    [...]
    svm88 skrev:
    [...]
    Ja, men blir sliten/mett av å sitte å teste. Til slutt blir man bare surrette i huet og må ha pause... ;)
    Her er jeg enig med begge to.

(For) høy gain
    ptb skrev:
    [...]
    Men - en ting, som jeg ikke nevnte - gainjustering er et poeng.
    [...]
    ptb skrev:
    svm88 skrev:
    Men hva mener du med gainjustering?
    Utgangssignalet virker å være høyt. Dvs. at man ikke skal vri mye på volumkontrollen før det blir alt for høyt volum. Med HD650 volumet i I-Tunes (på Mac´n) på fullt, så er volum på ca. kl. 9 på Aune mer enn høyt nok for meg. Det er vel bl.a. Matrix og Black Cube som har vendebryter for å tilpasse dette.
    svm88 skrev:
    Ok :)

Ja, X1 har ganske høy gain så man trenger ikke vri mye på volumet. Kanskje en vendebryter for gainjustering kunne vært nyttig i noen tilfeller :)
    Opplysningene om høy gain kombinert med manglende gainjustering gjorde meg betenkt. Jeg lytter med høyst moderat lydstyrke. Høy gain kombinert med manglende gainjustering har dessverre flere ganger gitt meg problemer.

Jeg ønsker meg en bryter med 2 eller flere trinn som kan justere gain. Er det mulig for aune Audio å legge til dette (selv om det er (litt) mer arbeid enn å legge til gummiføtter)? Det kan jo virke som om de er lydhøre for innspill.

Man kan benytte Rothwell dempeplugger el.l. på analoge innganger, men det hjelper ikke når man benytter digitale innganger (og innebygd DAK). Bruk av digital volumkontroll i ulike produkter har bl.a. vært diskutert i flere HFS-tråder. Hvis jeg husker og har forstått rett, kan man (i de fleste tilfeller) dempe noe (6-9 dB?) uten at man mister særlig mye, men man må være forsiktig. Dette gjelder f.eks. Squeezebox-produkter og en god del programvare. Det avhenger dog av ordbredden som sendes til DAKen i forhold til musikksignalets ordbredde. Du kan tukle mer med de minst signifikante bitene med 24 bit enn med 16 bit før du merker degradering. 32 og 64 bit gir enda større spillerom. Hvis jeg husker rett, har marsboer og/eller Man skrevet at den digitale volumkontrollen i foobar2000 skal være slik (64 bit) at den (for alle praktiske formål) ikke gir tap. Man diskuterer også kvaliteten på analoge vs. digitale volumkontroller, hvor de bør plasseres i avspillingskjeden og viktigheten av gaintilpasning/-matching.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for innspill CDWMcInSpots! :)

Jeg skal sjekke med Aune om det er mulig å få på plass en bryter for gainjustering, kunne vært en kjekk funksjon :)

Om det er flere som ønsker å teste X1 dac så er det bare å gi en lyd. Den er for øyeblikket hos nest siste mann på lista.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    CDWMcInSpots skrev:
    Du kan jo benytte Apple Lossless (ALAC) som er Apples tapsfrie format og konkurrent til FLAC. Det fungerer utmerket med f.eks. Apple iPod classic.

..... Kvaliteten avhenger bl.a. av hvilken enkoder, dekoder og bitrate man benytter. Hvilken AAC-bitrate benytter du?
    Ja, Lossless er klart et enkelt, og sikkert tilstrekkelig alternativ. Har fått inntrykk av at det hevdes at FLAC er "bedre". Må få "somlet" meg til å rippe en CD :)

AAC-kodingen står på (I-Tunes plus) 256 kbps 44,100 kHz VBR.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:

..... Kvaliteten avhenger bl.a. av hvilken enkoder, dekoder og bitrate man benytter. Hvilken AAC-bitrate benytter du?
    Ja, Lossless er klart et enkelt, og sikkert tilstrekkelig alternativ. Har fått inntrykk av at det hevdes at FLAC er "bedre". Må få "somlet" meg til å rippe en CD :)
    Hifi nervosa
    Det er en velkjent sak at en del innen hifi (er overbevist om at de) hører mer enn godt er (og realitetene tilsier), og ofte bruker enda større ord enn godt er og ikke minst realitetene tilsier.

ALAC vs. FLAC: Åpenhet og (plattform)støtte
    FLAC har (vel) alltid vært et åpent format, mens ALAC har vært kontrollert av Apple. Det har gjort det vanskeligere for andre aktører å gi god støtte for ALAC. Dette har vært grunner til å foretrekke FLAC hvis man ikke benyttet Apple iDingser.

Dette endret seg 27.10.2011 da Apple slapp ALAC som åpen programvare:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Lossless#History

The Apple Lossless Encoder (and decoder) was released as open source software under the Apache License version 2.0 on October 27, 2011.
    foobar2000 var raske til å benytte seg av dette. Allerede 02.12.2011 kom versjon 1.1.10 med:
    http://www.foobar2000.org/changelog

Apple Lossless Audio Codec (ALAC) decoding support is now included out-of-the-box, using the newly published Apple library.
    ALAC var allerede operativ 18.11.2011 i versjon 1.1.10 beta 1 fulgt opp av versjon 1.1.10 beta 2 22.11.2011.

Det er grunn til å tro og håpe at flere vil følge etter.

Tapsfri komprimering
    Både ALAC og FLAC gir tapsfri komprimering. Når man har dekomprimert musikken, har man akkurat de samme bitene som før komprimering. Identiske bit tilsier identisk lyd. Det kan vanskelig bli bedre enn det.

Dekoder- og avspillerforskjeller?
    CDWMcInSpots skrev:
    ..... Kvaliteten avhenger bl.a. av hvilken [...] dekoder [...] man benytter.
    Det er mulig at noen dekodere alene eller i sammenheng med noen musikkavspillere (maskin- og/eller programvare) f.eks. kan gi mer eller mindre jitter el.l. Det vet jeg ikke noe om. Dette kan i så fall gi opphav til observerte forskjeller som noen så galt tillegger filformatene istedenfor f.eks. dekoderne eller avspillerne.

Bitrate og formater med komprimeringstap
    ptb skrev:
    AAC-kodingen står på (I-Tunes plus) 256 kbps 44,100 kHz VBR.
    256 kbps 44,1 kHz VBR skal gi god kvalitet både med AAC, mp3, OGG m.fl. Jeg har lest rapporter fra flere (rimelig) seriøse forsøk der mennesker har forsøkt å sammenligne CD med formater med komprimeringstap og forskjellige bitrater. De er ofte overrasket over hvor lav bitrate de kan ha og hvor vanskelig det er å høre forskjell, hvor sjelden man hører forskjell og hvor anstrengende det er å høre forskjell.

256 kbps 44,1 kHz VBR AAC og mp3 er med stor sannsynlighet godt nok (i massevis) for bruk på f.eks. togtur. De små forskjellene som en sjelden gang evt. eksisterer, drukner uansett i det høyere støygulvet man har under slike forhold p.g.a. høyere omgivelsesstøy.

Husk dog på at det er forskjell i kvaliteten på ulike enkodere og dekodere. Det kan gi opplevde forskjeller selv om bitraten er lik.

Nettradio med høy bitrate
    Nedenfor finner dere noen nettradioeksempler med høy bitrate som viser at formater med komprimeringstap allikevel kan gi god lyd.

Dette fungerer f.eks. utmerket med Squeezebox-produkter, f.eks. Touch og Transporter, som jeg benytter til min radiolytting. Jeg er glad i radio og hører derfor ganske mye radio. Jeg hadde planer om innkjøp av en ny god radiomottager, men etter å ha forsøkt nettradio via Squeezebox-produkter og deretter lest litt om andres erfaringer og sammenligninger med gode FM- og DAB-mottagere, spesielt Ulf-B og hans bror, har jeg skrinlagt de planene.

Forsøk gjerne også NRKs og Sveriges Radios nettradiotilbud med deres høyeste bitrater.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

• 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

• 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

• 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

• 97
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt. Vi...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

• 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

• 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Topp Bunn