Aune X DAC og hodetelefonforsterker - Testere søkes!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jeg søker folk som ønsker å teste og skrive litt om Aune X1 DAC. I Danmark har Aune fått til en slags turne hvor flere forumbrukere har testet produktet, dette prøver vi å få til her også om det er interesse for det :)

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=638

Dette blir en fin mulighet for å få teste produktet uten kostnader og forpliktelser. Jeg setter en Aune X1 dac til disposisjon for personer som ønsker å teste og forhåpentligvis skrive noen ord om hva de synes her i tråden :D

X1 DAC fungerer godt som ren DAC, hodetelefonforsterker og/eller for-forsterker. Den har coax, optisk, usb og linje inngang som styres fra front med et tastetrykk. Den har også volumkontroll som kan aktiveres og deaktiveres for linjeutgangen, og fungerer derfor fint som for-forsterker.

Spesifikkasjoner:
    24BIT/192k
    Innganger: USB, Coax, Optisk, Analog
    Utganger: Analog utgang med eller uten volumjustering
    Hodetelefonutgang: 6,5mm jack
    Frekvensrespons: 10hz-20khz (-1db)
    THD: 0,01%THD
    Hodetelefonutgang max nivå: P-max: 10v
    Hodetelefonutgang impedanse: 32ohm - 600ohm
    Linjeutgang: 2v
    Størrelse: 135x51x170mm
    Vekt: 2kg

Ta kontakt på PM for å avtale nærmere :)

Vedlegg

Kommentarer

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Skal nå formulere noen lytteinntrykk fra min utprøving av Aune X Dac. Når anlegget befinner seg i stua sammen med TV`en, som er populær hos barn og kone, begrenset det seg hvor mye tid jeg fikk til utprøving, men jeg fikk da gjort litt.

Sammenlignet Aune`n med RME ADI-2, som er min referanse gjennom noen år. Matet de gjennom samme kilde, dvs. streamet 16 bit/44.1 kHz flac filer fra Squeezebox`en ut til coax-utgangene på forsterkerne. Nivåmatchet lydstyrken så godt jeg kunne, men det vil vel alltid være en mulig feilkilde når man gjør slikt på "frihånd".

Benyttet Beyerdynamic 770 pro 80 ohms utgaven og Shure SRH-940, som er på 42 ohm. Generelt foretrekker jeg SRH-940 fremfor Beyerne, da de førstnevnte er bedre på stemmer og akustisk musikk. Beyerne er mer tilgivende på mindre gode produksjoner.
    Valgte ut et par spor fra Ane Brun, "It all starts with one", og Jethro Tull`s "Aqualung", nymikset og remastret 40 års jubileumsutgave. Jeg liker begge produksjonene veldig godt.

Forskjellene mellom hodetlf. enhetene (og hodetlf.) åpenbarte seg ganske raskt. Aune`n gir generelt en ”frempå” lydopplevelse med begge hodetlf. Beyerne er generelt litt tilbaketrukket, i hvertfall sammen med RME`en.

Aune X matchet veldig bra med Beyer`ne,og fikk til bedre flyt i musikken da jeg spilte Jethro Tull. For å sette det litt på spissen var det som om de flyttet ut av studio og begynte å spille live. Med SRH-940`ene ble det litt masete sammen med Aune`n. Aune X hadde imidlertid aldri noen problemer med å drive Shure`ene, og bassgjengivelsen var hele tiden ryddig.

Det var forskjell på støygulvene. Med Shure-tlf. var støygulvet lavt sammen med RME`en. Da jeg spilte med Aune X på Ane Brun var det hørbart sus, særlig på rolige/stille partier. Med Beyerne opplevde jeg ikke like stor forskjell på støygulvet mellom hodetlf. forsterkerne.

Det ble litt for skarpt i kantene sammen med Shure`ne synes jeg. Shure`ne ble litt for kliniske med Aune`n, med øvre mellomtone og diskant en del mer fremhevet, mens det ble mer ”flyt” og helhetlig opplevelse med RME`en. RME`en ga 940`ene mer ro og varme.

For å oppsummere mine inntrykk: Aune X og Beyer 770 pro 80 ohm er en god match, de matcher bedre enn 770 pro og RME`en. Ikke så bra match mellom Shure SRH-940 og Aune X.
    Vil anta at Aune X vil matche bra med andre hodetlf. som er litt mørke eller tilbaketrukne i klangen. Mulig at også impedanseforhold m.m. spiller en rolle i tillegg til dette, jeg vet ikke.

Hadde jeg hatt bedre tid til utprøving ville jeg ha testet med flere typer musikk og produksjoner, men disse to platene er ganske representative for mye jeg hører på for tiden.

Takk for lånet av komponenten, det var gøy å prøve den :)

Vedlegg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    På Aunes hjemmeside er det for X1 vist til "Upgradeable headphone-amp module".
    Har du noe info om hva det vil tilsi?

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har ikke hørt om dette, men skal sjekke det ut og komme med tilbakemelding. Det kan ta litt tid siden det nå er kinesisk nyttår, da stenges alt ned der nede i en ukes tid :D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    svm88 skrev:
    Det kan ta litt tid siden det nå er kinesisk nyttår, da stenges alt ned der nede i en ukes tid :D
    Ja, det er visst minst like "ille" som oss til jul multiplisert med kinesisk skala vs. lille Norge.

"Alle" skal reise hjem til der de kommer fra. Det skal visstnok være verdens største (årlige) folkeforflytning:

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, ja. Det er ganske voldsomt! Resten av året jobber de omtrent døgnet rundt, men akkurat den uka(10 dager ca) i året stopper det meste helt opp! Men de må jo få litt ferie de også :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ja, helt klart. De burde dessuten sikkert hatt det bedre og mer fri en tilfellet er i dag.

Jeg oppfatter det som en ren parallell til norsk jul. Det meste stopper opp i en periode på vel en uke. Jeg tror vår jul er noe forvirrende for f.eks. en del andre europeere. Dessuten er det vel ikke stort bedre til påske og en god del av sommeren(?)

DavidS

Fersking
    Ble medlem
    05.02.2012
    Antall liker
    0
    Vurderer å kjøpe Aune X1 DAC, men er hifi-newbie og har et par spørsmål. Er Aune X1 DACen alt som trengs for å koble for eksempel Tannoy Mercury V1 til en pc? Eller trenger jeg en forsterker i tillegg?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    4
    Du trenger en forsterker i tillegg.

DavidS

Fersking
    Ble medlem
    05.02.2012
    Antall liker
    0
    Takk for rask tilbakemelding anonym! Er det noen som kan anbefale en grei budsjettforsterker i kombo med Aune X1 DACen og Tannoy Mercury V1..?

Noen som har erfaring med Topping TP30? Er det samme greien med at det trengs forsterker i tillegg?

DavidS

Fersking
    Ble medlem
    05.02.2012
    Antall liker
    0
    Takk for tips svm88. Men er 15W fra X2 tilstrekkelig til å drive et par Mercuryer? Her er litt info om de..

Recommended amplifier power (Watts RMS) 10 - 70
    Continuous power handling (Watts Peak RMS) 50
    Peak power handling (Watts) 100
    Sensitivity (2.83 Volts @ 1m) 86dB
    Nominal Impedance (Ohms) 8
    Frequency response (-6dB) 45Hz – 25kHz
    High frequency 25mm (1.00”) Nitro-urethane layer dampened woven polyesterdome, neodymium magnet assembly
    Low frequency 130mm (5.00”) Multi-fibre coated pulped paper cone

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det kommer egentlig an på hvilke rom og hvr høyt du ønsker å spille. Skal du spille høyt i et stort rom så er det feil forsterker, men skal du spille på vanlig nivå så skal X2 være mer enn tilstrekkelig. Den har mer krefter enn man skulle tro :D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    @svm88:

Jeg formoder at kineserne atter er i vigør etter nyttårsfeiringen(?)

Har du fått svar ang. justerbar gain?

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Ja, nå er de i full gang i gjen ;D

De sier at det er mulig å få til i fremtiden, men at vi inn til videre kommer til å kjøre uten justerbar gain. Prisen vil nok gå opp litt om/når justerbar gain blir implementert.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    De hadde desverre ikke noen oppgraderinger til den nå, men sa at det kunne være at det kom oppgraderinger(uten at jeg vet hva det kan innebære) i fremtiden :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    svm88 skrev:
    De hadde desverre ikke noen oppgraderinger til den nå, men sa at det kunne være at det kom oppgraderinger(uten at jeg vet hva det kan innebære) i fremtiden :)
    Ok. Litt pussig når de viser til det på hjemmesiden ???

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.378
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hva er DC spenningen som Aune X1 dac bruker?
    Ser den leveres med en liten veggvorte for DC driftspenning ;)

gismo

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.435
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    gismo skrev:
    Hva er DC spenningen som Aune X1 dac bruker?
    Ser den leveres med en liten veggvorte for DC driftspenning ;)

gismo
    Det er vel hakket over veggvorte vil jeg si :)
    15v/1000mA

LarsB

Medlem
    Ble medlem
    09.02.2003
    Antall liker
    0
    Aune X1 Mini DAC
    DAC hodetelefonforsterker – Et kjapt inntrykk.

Bakgrunn
    Jeg oppdaget denne tråden ved en gjennomspoling av Hifisentralen. Det passet godt med et av de midlertidige oppsvingene i min hifi-interesse. For tiden spiller jeg en del musikk og koser meg, men irriteres av lyden fra PCens hodetelefonutgang. Jeg sjekker derfor markedet etter en DAC-hodetelefonforsterker med grei kvalitet og moderat pris og størrelse. Det passet derfor veldig bra å få låne en Aune X1 Mini DAC hodetelefonforsterker til test hjemme.

Jeg skal ikke prøve å gjøre dette til en seriøs «test» med konklusjoner som er udiskutable, og derfor vil angripes hardt og heftig fra alle kanter. Derimot skal jeg oppsummere inntrykk og tanker jeg har gjort i forbindelse med bruken av X1 i den perioden jeg har hatt den hjemme.

Jeg har en grei samling musikk på en NAS som jeg normalt spiller via Linn Majik DSI. Hodetelefonutgangen der driver normalt et sett AKG K701. I tillegg har jeg Grado SR-80 og AKG Q460 som benyttes på PC’en og telefon/walkmann. Det primære ønsket mitt for en hodetelefonforsterker/DAC er til bruk mot PC’en for å erstatte den innebygde hodetelefonutgangen som er håpløs med K701 og undermåls med de andre hodetelefonene.

Fysisk framtreden
    Aune kom pakket i originalesken med alle deler på plass. Produktet og innpakningen gjorde et solid inntrykk. (Gummiføtter som er etterlyst av tidligere testere er nå på plass)Forsterkeren var større og tyngre enn ventet og strømkladden var greit dimensjonert. Knapper og brytere gir et meget solid inntrykk langt over prisen. Hodetelefonstikket er en 1/4" sak som passer bra til K701 og overgangen til liten plugg er kompakt, solid og forgylt. Phonopluggene er forgylte. Montering og oppkobling med USB kabel gikk totalt smertefritt og drivere tok sekunder å installere, så tok den over som lydkort som den skulle gjøre. Etter å ha stått på en stund ble enheten vagt lunken. Aune X1 har også optisk og digital inngang og analoge inn- og utganger. Dette gjør den i stand til å være en fullverdig forforsterker, hodetelefonforsterker eller USB DAC, ”vanlig” DAC eller kombinasjon av alt dette. Pakka inneholder en bruksanvisning som illustrerer oppkobling av disse modusene.

Aune Mini DAC takler input opp til 24/192. Og etter det jeg skjønner på alle inngangene.

Lytting
    Jeg startet med å koble til Gradoene som jeg pleier å bruke på PCen. Første panikkartede inntrykk var at noe var galt! Så fikk jeg roet ned og dempet volumet. Langsomt vred jeg det opp og fikk lyd igjen. Men så lite justering! Gradoene er relativt følsomme og jeg spiller normalt ikke særlig høyt med hodetelefoner. Dette førte til at jeg holder meg rundt de to-tre første prikkene på volumkontrollen så lenge jeg har volumkontrollen i MediaMonkey på 100 %. Ved de virkelig lave volumene, et stykke under det jeg normalt spiller på, kutter venstre kanal før høyre. Selv ikke med enda mer lettspillende AKG Q460 er dette et reelt problem.

Når musikken var i gang merket jeg at enheten har en engasjerende, rytmisk og punchy spillestil. Det er gøy å finne fram nye låter og la seg drive med. Øvre bass er med på å understreke rytmer og driv på en gøyal måte. Sammenlignet med lyden rett ut av PCen er det som forventet en forskjell som natt og dag. Etter litt mer lytting flytter jeg ut i stua og kobler opp mot Linn og spiller samme musikkstykker. Da kommer det fram det som har ligget i bakhodet litt. Nemlig at gjengivelsen er litt grovkornet og mindre flytende enn den fra Linn.

Når jeg bytter Gradoene med AKG K701 må jeg som ventet skru opp volumet en hel del mer. Likevel er det lett å drive klokkene til uansvarlige nivåer med masse volumkontrollvandring igjen. På de svært åpne og luftige K701 er det lettere å høre den noe grovmaskede gjengivelsen. I tillegg blir den punchy bassen litt mer utpreget og gjør seg mer bemerket. I tillegg virker det som forsterkeren på en rar måte kutter dypbassen under den drivende øvre-bassen. Det er mindre utstrekning og nyansering i de dypeste frekvensene. Dette er ikke merkbart på alle låter da dyp, nyansert bass ofte er mangelvare. For å sjekke ut dette fant jeg fram noen gamle Sennheiser PX 200 av typisk walkmantype. Her var innsigelsene som ventet mye mindre og klokkene hørtes spretne og dynamiske. På Q460 som gamle Quincy har utstyrt med en litt rotet mellomtone og ekstra dose bass ble det som ventet litt mye av det gode. Den grovkornede gjengivelsen var ikke merkbar på disse to klokkene.

Det er lite å innvende på frekvensgangen. Mellomtone og diskant henger fint sammen uten at jeg har noe å innvende.

Men jeg må få vende tilbake til volumet igjen. Med K701 drar man altså på noe mer volum. Det virker da som om volumkontrollen blir mindre følsom på høyere volum så det er lettere å justere seg inn. I tillegg «åpner» lyden litt mer når volumet blir høyere (for høyt for meg). Det hele flyter mer og blir mindre grovmasket enn på lavere volum. Dessverre nøytraliseres dette i noen grad om jeg drar ned volumet i MediaMonkey, så da er man like langt.

Det virker altså som om lyden favoriserer litt slanke, mindre, rimeligere hodetelefoner som får en fin gøyfaktor og godt trøkk samtidig som volumet bør være uansvarlig høyt (eller klokkene skikkelig tungdrevne) for å få ut det beste av lydkvaliteten.

Jeg har i tillegg til rippede cd’er lyttet til Wimp og nedlastet high-res musikk. De ulike kildene har ikke gitt meg noen andre inntrykk enn ved FLAC ved 16/44 oppløsning.

Kritikken her virker kanskje streng, men jeg opplever at jeg glemmer det etter en liten stund om jeg fokuserer på å høre musikk og ikke teknikk, så det er altså noe man kan leve med. Og i noen kombinasjoner vil det være en positiv ting.

Begrensninger i testen
    Jeg hadde planer om å koble Aune opp både digitalt og analogt, samt som forforsterker mot Linn for å sjekke om jeg fant ut noe om forsterkerdelen eller DACen. Men med en baby i huset har det ikke blitt tid til å pusle med slikt. Det er heller ikke på denne måten den ville blitt brukt siden jeg (heldigvis) fortsatt foretrekker hodetelefonutgangen på min Linn Majik DSI. Men det er altså flere kombinasjoner som er mulige her siden Aune X1 Mini DAC er et svært fleksibelt produkt.

Videre har jeg ikke gjort noe som helst rundt den digitale overføringen fra PC til Aune utenom å stikke inn medfølgende USB kabel. Om det er noe å vinne her orker jeg ikke å lære nå. Jeg har for ordens skyld heller ikke testet andre produkter med tilsvarende egenskaper.

Konklusjon
    Aune er et svært fleksibelt produkt som utfører den oppgaven jeg har testet ut på en tilfredsstillende måte. Den har en noe uraffinert, men engasjerende spillestil som langt overgår i alle fall min PCs lydutgang. Den har mer krefter enn jeg kan tenke meg at noen trenger til hodetelefoner. Den kan i tillegg kan doble som USB-DAC i anlegget eller forforsterker i et kompaktanlegg. Prisen tatt i betraktning er dette en sak det er vanskelig å komme utenom om man har slike behov. Noen referanslydkvalitet får man nok likevel ikke for det denne saken koster.

Om jeg kommer til å kjøpe min egen? Det hadde vært en no-brainer om den hadde hatt en gainregulering på volumet. Nå er jeg litt i tenkeboksen, men jeg er ikke klar over noen direkte konkurrenter i samme prisleie så kanskje….

Oppsummering
    Styrker:
    • Pris
    • Tillitsvekkende mekanisk
    • Fleksibel
    • Helt OK lyd
    • Punchy bass og driv

Svakheter:
    • Ujevn kanalbalanse på lavt nivå
    • Alt for høy grad av forsterkning
    • «Knekkpunkt» på volumkontrollen
    • Punchy bass og litt manglede utstrekning nedover
    • Litt grovkornet gjengivelse

Utstyr benyttet:
    • Grado SR 80
    • AKG Q460
    • AKG K701
    • Sennheiser PX200
    • Linn Majik DS-I
    • Netgear Stora NAS
    • Packard Bell bærbar PC, billigvariant
    • Mediamonkey
    • Wimp

Takk for lånet.
    Vennlig hilsen LarsB

Kenti

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    10
    Da har jeg gått til innkjøp av en Aune X1 DAC jeg også, som skal brukes for å få gjøre det litt hyggeligere å høre på musikk fra pcen. Jeg skal prøve å få tid til å skrible ned noen inntrykk når jeg har fått lyttet litt mer, men førsteinntrykket er veldig positivt. Det er jo ikke dyre greiene det her, så det er nesten for dumt å ikke prøve ut om man er i markedet for en rimelig hodetelefonforsterker, pre eller DAC til pcen. Eller alle delene :)

Vedlegg

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Var og hentet meg en Aune X1 DAC hos Mala Audio idag. Veldig bra service forresten. Selv om jeg ikke har fått Sennheiser HD650 som jeg har bestilt enda så måtte jeg jo prøve med noen rimeligere Sony MDR-XB700. Foreløpig veldig fornøyd og særlig bassen ble ren/stram ift mitt HiFi-anlegg. Akkurat som om rommets forkludring av lyden var borte. Er derfor veldig spent på hvordan det låter med HD650. :)

Er det slik at med et godt head-fi oppsett så er det noenlunde referanse på hvordan lyden bør være på et Hi-Fi-anlegg når man har gjort de rette tingene med akkustikk, høyttalerplassering, demping osv?

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Går unna med x1 dac hos Mala for tiden. Henta min på posten idag. Har sitti pal siden 16, kun avbrutt av kjappe porselensbesøk.
    veldig fornøyd her også. Audio Technica lurorna kommer til sin rett med Aune tilkoblet i forhold til ut av laptop.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Det må vi kunne ordne! Send meg ditt navn, adresse og telefon nummer på PM så ordner vi nok da :)

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Send en PM med navn, adresse, telefon etc. så ordner vi testing :)

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Har fått testet Aune X1 litt mer nå og det jeg ikke skjønner helt er når jeg forsøker å spille høyoppløst lyd feks 24/192 koblet via USB
    så kommer det musikk med sus. Dersom X1 via USB ikke støtter så høy oppløsning så trodde jeg PC (win7) ville nedskalert? Finnes det
    evt andre drivere man med fordel kan forsøke mot X1?

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Aune X1 støtter ikke 24/192 over USB de sverre, men windows/avspillingsprogram bør kunne skalere ned. Kanskje noen andre her med mer kunnskap om akkurat det?

Irios

Fersking
    Ble medlem
    22.12.2012
    Antall liker
    0
    Hei, er helt ny her på forumet, og klarte ikke dy meg når jeg så hvor mye interesse det er for Aune X1 her hos dere. Kom over tråden mens jeg søkte etter mer info på Aune X1 (specs). Har allerede skrevet litt om min egen X1 på et annet forum tidligere og tenkte at jeg kunne dele det med dere her. Dette blir en litt lang post (i forhold til hva andre har skrevet tidligere), men håper det går greit siden jeg ikke ser at andre her har vist hva som bl.a finnes i esken.

Som nevnt nedenfor så har jeg ikke anskaffet denne enheten med hifi-interesse som grunn, så hold dette litt i baktankene mens dere leser.

-------------------------------

Endelig har jeg fått forsterkeren min i hus.
    Tok litt bilder mens jeg pakket den ut for å dele med andre som er litt nysgjerrige på denne...

Aune X1 Mini DAC unboxing

Ekke så nøye hvordan ting sendes i posten visstnok...

Samme esken brukes til X1 og X2

Esken åpnes og det første jeg møter på er en kinesisk USB-kabel

Innholdet i esken er godt plassert i støpt skum

X1, strømadapter, minijack-adapter i gull, USB-kabel, instruksjoner

Front

Bakside

Gummiknotter... som allerede holder på å falle av.

Solid konstruksjon, og knappene for valg av input/output virker gode. Volum-kontroller har lite slark og gir god motstand når du vrir den rundt.
    Hodetelefonuttak er montert i kretskortet, men står fast i hullet i frontpanel.
    Trykk på frontpanel er av veldig god kvalitet, og vil nok ikke slites vekk med det første.

Bakpanel har knapp for on/off, med DC 15V input.
    Lydtilkoblinger: RCA stereo line input og output, TOSLINK S/PDIF og coax S/PDIF input.
    Den har også tilkobling for Type B USB hvis man ønsker å bruke enheten som lydkort.

Strømforsyning "Made in China"

Åpnet manualen og bladde litt før jeg innså at den var på kinesisk.

... men snur man manualen rundt og åpner den fra baksiden så er den på engelsk

Manualen har veldig god engelsk for å være produsert i Kina, og jeg oppdaget kun et par småfeil mens jeg tittet gjennom den.
    Magnetic Dusty og Foreign Matter Inside er visstnok ikke bra.

En USB-kabel som er veldig myk er alltids bra å ha til utstyr som skal være mobilt. Lengde på 1.5m.

Lysdiodene i front indikerer valg av inngang og utgang. Rød LED viser at valgt inngang er uten signal.
    Når man hopper mellom digital og analog prosessering så høres klikking fra et mekanisk relé inne i enheten.

Beauty shot av Aune X1 Mini DAC i bruk hos meg

Mer info: Aune X1 produktside

Specs:
    * High quality 24bit 192kHz DAC
    * Coax og optisk S/PDIF input
    * Line input
    * Line/pre-amp output
    * Headphone amp ~30-300 ohm (6.5mm jack)
    * 15V DC power supply

Aune X1 Mini DAC mini-review
    Før jeg starter kan jeg jo nevne at jeg har ingen interesser innen hi-fi eller audiophilia, og for meg er dette hovedsaklig ment som et arbeidsverktøy ved lyd- og musikkprosessering under videoredigering. Jeg ønsker ren og flat studiolyd.
    Men... skal nok ikke se bort ifra at den blir brukt til musikklytting også etter hvert ;-)

Hovedkriteriene mine ved valg av hodetelefonforsterker:
    * kompakt design
    * solid konstruksjon, og skal tåle å bli slengt litt rundt og stappet ned i utstyrsbag
    * egen strømforsyning - altså, den skal ikke hente strøm fra USB (pga støyproblemer)
    * coax og toslink input
    * god lyd og kan drive tyngre headset

Har brukt enheten i et par dager nå og er ganske fornøyd, selv om jeg har støtt på et par problemer.

Dessverre så virker det som om det er en feil med den optiske inngangen, og jeg kan høre en lav høyfrekvent pipelyd når denne inngangen brukes. Har vært i kontakt med selger og han sier at det ikke skal være slik og vi skal få ordnet opp i det.

Et annet problem er at ved bruk av S/PDIF så vil man jo ha signal på 100% fra kilden (fra lydkortet på PCen) for å få utnyttet dynamikken i DAC'en fullt ut, og da ender volumknotten helt nede på de første 2 eller 3 prikkene på volumkontrollen, og der har ikke potmeteret lik motstand på begge kanelene, og det resulterer i at det fort blir stille på høyre kanal når man justerer volumet såpass lavt. Klønete av designeren å ikke tenke på dette og legge inn mulighet til å kjøre ekstra gain slik at man istedet bruker den midtre delen av potmeteret i slike situasjoner.

Jeg har benyttet et halvåpent AKG K240 studioheadset til lytting de siste par dagene.

Sammenligner jeg lyden direkte med den dedikerte hodetelefonforsterkeren på mitt Creative XtremeMusic SB X-Fi Platinum I/O Drive så er det ikke særlig hørbar forskjell i annet enn bakgrunnsstøyen. Her briljerer nemlig X1'en... selv ved høyt volum er det ekstremt lite bakgrunnsstøy.

Og sammenligner jeg med frontpanel-hodetelefonuttaket på kabinettet mitt (FP 'Intel HD Audio'-kabel som går til Creative SB X-Fi XtremeMusic) så er det som natt og dag. Bakgrunnsstøy er selvfølgelig lavere, og separasjon i stereobildet er mye tydeligere på Aune X1. Diskanten er også merkbart tydeligere og klarere. Annet burde man ikke forvente fra et par meter med puslete kabling som går kryss og tvers gjennom et helvete av EM-stråling inne i et trangt PC-kabinett.

Samme gjelder hodetelefonutgangen på min Alienware M11x... større separasjon mellom kanalene, og mindre grums i diskanten. (Selv om jeg har oppdaget til min store overraskelse at det var betydelig bedre lyd på laptopen enn i frontpanelet på min stasjonære PC).

Knapp til valg av input på frontpanel lar deg velge mellom
    * USB (lydkort-modus)
    * S/PDIF TOSLINK
    * S/PDIF coax
    * RCA analog stereo line input
    Den andre knappen lar deg velge om signal ut på line out skal kjøres direkte ut (line level) eller justeres med volumkontrollen.
    Ved bruk av S/PDIF støttes selvfølgelig kun stereo. Verken DTS, Dolby Digital eller WMA Pro fungerer. Så hvis du skal se på film eller lytte til DTS-musikk, så må dette downmixes først (f.eks med hjelp av ffdshow eller WinampAC3 plugin)

Hvis man setter X1'en i USB-modus, så vil PC'en bruke enheten som et 16bit/48KHz lydkort. Du trenger ingen ekstra software da den benytter seg av et sett med generic drivere internt i Windows.

Volumkontrollen er solid, og har lite slark. Det er god og jevn motstand når den vris rundt.

Har mistanke om at det er lett å sprenge høyttalerelementer med denne hvis man er uoppmerksom og noen justerer opp volumet uten at du legger merke til det... når jeg bruker mitt AKG K240 headet så står volumet bare på prikk nr 2 (av totalt 24) på volumindikatoren.

Konstruksjonen er meget solid, og jeg er ikke i tvil om at denne vil overleve mitt bruk ute på jobb. Det er brukt unbrakobolter i frontpanel og bakpanel som holder hele konstruksjonen sammen, noe som også gjør at den er enkel å demontere for evt å bytte defekte kontakter eller komponenter senere.

Eneste minus i utførelse er den utrolig kjipe strømadapteren, som jeg kommer til å bytte ut med noe som er mer robust og praktisk enn den mursteinen som fulgte med.

Har scannet manualen og lastet den opp her hvis noen vil ta en titt: Aune X1 Mini DAC user manual - Imgur

Terningkast 5
    Den er vel verdt pengene (1595,-), og jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å få god nytte av denne fremover - både til jobb og fritid.

Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Et par kommentarer: Har ikke problemer med volum ift mine HD650. Normalt lyttevolum med disse er ca kl 10. Så siden du knapt kan røre volumkontrollen før det blir høy lyd så er det sikkert for lav Ohm på dine headset. Ja da fant jeg svaret på nettet: Dine AKG er 55Ohm mens HD650 er 300Ohm. Så det er forklaringen på volumet.

tRefvik

Fersking
    Ble medlem
    30.10.2013
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Ser det er lenge siden det har vært aktivitet på denne tråden.
    Uansett, jeg er på leten etter hodetelefonforsterker til mine HD650 og står i standardsituasjonen om å ikke klare å bestemme meg :confused: Lest meg grønn på reviews og forumer om en haug av alternativer i ulike prisklasser. Ofte har jeg endt opp tilbake på nysgjerrigheten om Aune X1.

Hadde håpet på at det forsatt lot seg gjøre å gjennomføre en test av denne?

Ellers takk for mye bra info i denne tråden :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

• 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

• 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

• 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

• 97
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt. Vi...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

• 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

• 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Topp Bunn