AURALiC hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erlend7

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Du kan laste ned siste firmware på nad sine hjemmesider. Det er instrukser vedlagt i nedlastingen om hvordan du skal gjøre det men du trenger en minnepinne som du må formatere i filformatet fat32 og legge firmware filen på den. Deretter gjør du som det står i instruksen fra nad
    Jeg har både firmware 1.39 og 1.41. De lyder forskjellig. Er nesten så jeg synes 1.39 låter best.
    Du er ikke den første som synes det, etter hva jeg har lest.
    Jeg kommer til å bruke versjon 1.41 i noen dager nå, for så å bytte tilbake til 1.39 for å høre hvilken versjon jeg foretrekker.

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har kjøpt ett par brukte HE 6 hodetelefoner og disse fungerer utmerket med Taurus mk2. Spiller ikke så høyt pga tinnitus med det er ganske høyt med volumkontrollen på kl 10 -11. Har nå Lcd 2.2 - hifiman he 6 og denon ah-d5000. Venter på Q-cable fra Audio Norge med overganger så de kan brukes på lcd 2 og he6. Skal sammenligne lcd2 med he6 både single ended og balansert når kabelen er på plass. Han jeg kjøpte he 6 av hadde Taurus mk1 og valgte å beholde lcd 3. Håper noen har muligheten til å sammenligne Taurus mk1 med mk2. Det ligger en test av Vega + Taurus mk2 på 6moons hvor Taurus får godt skussmål. Har også en LM Audio 218 mini, denne har heller ikke problemer med å drive he 6 men er litt slappere i bassen.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har kjøpt ett par brukte HE 6 hodetelefoner og disse fungerer utmerket med Taurus mk2. Spiller ikke så høyt pga tinnitus med det er ganske høyt med volumkontrollen på kl 10 -11. Har nå Lcd 2.2 - hifiman he 6 og denon ah-d5000. Venter på Q-cable fra Audio Norge med overganger så de kan brukes på lcd 2 og he6. Skal sammenligne lcd2 med he6 både single ended og balansert når kabelen er på plass. Han jeg kjøpte he 6 av hadde Taurus mk1 og valgte å beholde lcd 3. Håper noen har muligheten til å sammenligne Taurus mk1 med mk2. Det ligger en test av Vega + Taurus mk2 på 6moons hvor Taurus får godt skussmål. Har også en LM Audio 218 mini, denne har heller ikke problemer med å drive he 6 men er litt slappere i bassen.
    Jeg har Taurus mk1 og både HE-6 og LCD-3 - Jeg har aldri hørt HE-6 bedre enn med Taurus, men jeg har hørt LCD-3 bedre...

T

Tittentei

Gjest
    Med hva da? Leben? Det er vel en helt annen lydsignatur?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Både WA22 og Leben er hakket spenstigere. Signaturen er ikke såå ulik, jeg opplever LCD3 som mer levende, liksom, mindre flate, uten å miste noe. Men dette har jeg sikkert sagt før ,9

T

Tittentei

Gjest
    Både WA22 og Leben er hakket spenstigere. Signaturen er ikke såå ulik, jeg opplever LCD3 som mer levende, liksom, mindre flate, uten å miste noe. Men dette har jeg sikkert sagt før ,9
    Jøss, så både Woo Audio WA22 og Leben CS300XS høres ut som en hardcore transistor-amp som Taurus. Det var villt overraskende!

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
    I balanced eller unbalanced høres Taurus lik ut WA22 og Leben?

Jeg vil anslå at den kan ha noen likhetstrekk i balanced, mens unbalanced høres ganske forskjellig ut?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jøss, så både Woo Audio WA22 og Leben CS300XS høres ut som en hardcore transistor-amp som Taurus. Det var villt overraskende!
    Ja. ikke sant!

xqo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kom dere til noen konklusjon om mk1 vs mk2? Er det noen viktige forskjeller?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Kom dere til noen konklusjon om mk1 vs mk2? Er det noen viktige forskjeller?

Det virker som om det ikke er store forskjellen. De har gjort mkII mer 110/120V-vennlig, og gjort endel av kretsene integrerte - mindre produksjonskostnader og mer strømlinjeforma innvendig. Det er ingen som kan forklare hvor de har spart inn 2 kilo.

Nytt review forøvrig - han har hørt både mkI og to men ikke hatt dem side-by-side.

The Spectacularly Transparent AURALiC TAURUS MKII | InnerFidelity

T

Tittentei

Gjest
    Han sier han har hatt både MKI og MKII lenge og at det er seriøs heatsink action going on here, no wonder it's running cool. Det er BS med MKI i alle fall. Den blir varm som bare det, og den bør gå i 45 min før den er varmet opp jf. manualen.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Han sier han har hatt både MKI og MKII lenge og at det er seriøs heatsink action going on here, no wonder it's running cool. Det er BS med MKI i alle fall. Den blir varm som bare det, og den bør gå i 45 min før den er varmet opp jf. manualen.
    Spurte ham nettopp om han hørte forskjell på mkI og mkII ved direkte sammeligning. Og han svarte at det gjorde han ikke.

Synes ikke forresten ikke Taurus blir så varm, jeg egentlig. Har aldri tenkt på at det er noe unormalt, liksom.

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    Legg handa på den når du har hatt den på i noen timer, da tviler jeg på at du vil si at den er kald. Den blir ikke unormalt varm, men den blir varm. Når han sier den er kald, så sier jeg den blir varm som bare det. Legg sammen og del på to, så har du at den i gjennomsnitt er normalt varm.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Legg handa på den når du har hatt den på i noen timer, da tviler jeg på at du vil si at den er kald. Den blir ikke unormalt varm, men den blir varm. Når han sier den er kald, så sier jeg den blir varm som bare det. Legg sammen og del på to, så har du at den i gjennomsnitt er normalt varm.
    Nettopp.

T

Tittentei

Gjest
    Den blir ikke unormalt varm
    Nettopp.
    Men normalt varm er da ikke kald (slik han sier)? Det er normalt.

Han gjør et poeng av at den er kald, men det er den ikke. Den er helt normal.

Slik er det!
    Normalt er kaldt i forhold til varmt.
    Ja, men kaldt er ikke normalt i forhold til normalt. Taurus er normalt temperert, ikke varm, ikke kald, men varmere enn kald. Når man slår av Taurus så er den kald etterhvert som varmen diffusjonerer ut i rommet, når man slår den på så blir den normalt varm. Jeg har aldri hørt om noen som sier at en amp er normalt kald, men regner med at du kommer til å begynne med det nå.

T

Tittentei

Gjest
    Ja, her har vi innholdsrike samtaler.

Hva er lunken på engelsk? Lunky? ;D

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    "piss warm", altså rundt kroppstemp ;)

xqo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lunken er passe beskrivelse synes jeg.
    Ihvertfall når den sammelignes med Schiit Magni og Lyr, som blir stekevarme. De kan bli så varme at det er vondt å skifte volum. Føles tryggere med Taurus. Kan gå fra den uten å være redd for å starte brann...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt direkte med kilden og han sier at Taurus mki og mkii blir like varme

Med "no wonder it's running cool" mener han ifølge seg selv at den blir normalt varm, og at han synes den er mindre varm enn han hadde forventet.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Lunken er passe beskrivelse synes jeg.
    Ihvertfall når den sammelignes med Schiit Magni og Lyr, som blir stekevarme. De kan bli så varme at det er vondt å skifte volum. Føles tryggere med Taurus. Kan gå fra den uten å være redd for å starte brann...
    Og folk tror at rør blir varme, haha - har hatt Wooen på i timesvisidag, og med unntak av selve røra er den knapt mer enn pisslunka. Det er fordelen med å ha røra plassert i det fri - de varmer ikke opp resten av ampen og tøker dermed ikke ut trafoer og kondensatorer.

Xtri

Medlem
    Ble medlem
    18.09.2010
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    4
    WA6-SE som jeg har blir heller ikke noe særlig varm.

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Har nå testet He 6 med He- adapter på min Line Magnetic 216 IA rør forsterker og på Audio Gd Precision 1 og Taurus Mk 2 er bedre en begge to. Audio Gd Precision 1 yder 22w på odetelefonutgangen på lav ohm men er single ended. Synes Taurus låter best balansert både på He 6 og Lcd 2.2. Alltid hyggelig å oppdage at man har gjort ett godt kjøp, håper oppgraderingsspøkelset tar seg en pause nå.

Sist redigert:

Xtri

Medlem
    Ble medlem
    18.09.2010
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    4
    Har nå testet He 6 med He- adapter på min Line Magnetic 216 IA rør forsterker og på Audio Gd Precision 1 og Taurus Mk 2 er bedre en begge to. Audio Gd Precision 1 yder 22w på odetelefonutgangen på lav ohm men er single ended. Synes Taurus låter best balansert både på He 6 og Lcd 2.2. Alltid hyggelig å oppdage at man har gjort ett godt kjøp, håper oppgraderingsspøkelset tar seg en pause nå.
    Tar aldri slutt, plutselig så må du ha noe nytt, haha :)

xqo

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tyll Hertsens skriver ikke omtaler av hodetelefonforsterkere

Forfatter er galt. Omtalen er skrevet av John Grandberg. Tyll Hertsens skriver ikke omtaler av hodetelefonforsterkere.

Han skrev tidlig at han ikke ville gjøre det fordi han, som HeadRoom-gründer, tidligere har konstruert og solgt hodetelefonforsterkere, og dermed fant det habilitetsmessig uryddig. Han vil kun måle dem, og nevne dem i korte kommentarer, ref. omtalen av AKG K812. Det er mulig at dette også gjelder DAKer, men det husker jeg ikke.

Innerfidelitys hodetelefonforsterkeromtaler er vel i hovedsak skrevet av ovennevnte John Grandberg og Skylab, men det finnes flere forfattere inkl. Steve Guttenberg.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    Nå har Taurus MKII fått ca. 50 timer med innspilling. Veldig godt fornøyd med lyden. Auralic anbefaler minst 100 timer og 500 før den er helt ferdig innspilt.
    Eneste jeg har lagt merke til er litt during/brumming fra selve ampen når du legger øret inntil, hører ingenting i hodetelefonene. Hadde problemer med brumming i Schiit Valhalla 2 (også i klokkene). Etter å ha testet litt rundt området ser det ut til at strømnettet her kanskje ikke er det beste. Noen andre som hører brumming når dere legger øret inntil Taurus?

DSC01035.jpg

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Men hvorfor legger du øre inntil Taurus ? Min er stille som grava.

Ender

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Min er også helt stille. Har du andre støykilder på samme kursen som Taurus? Kjøleskap evt. annet utstyr som lager støy. Mulig du kan feilsøke med å koble ut alle andre kurser i huset og evt. andre el-artikler som er koblet på Taurusen sin kurs for så og systematisk koble inn ett og ett apperat / kurs?

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    Nei. Men hvorfor legger du øre inntil Taurus ? Min er stille som grava.
    Er ikke det normalt? Er jo en hodetelefonforsterker. :eek:

Min er også helt stille. Har du andre støykilder på samme kursen som Taurus? Kjøleskap evt. annet utstyr som lager støy. Mulig du kan feilsøke med å koble ut alle andre kurser i huset og evt. andre el-artikler som er koblet på Taurusen sin kurs for så og systematisk koble inn ett og ett apperat / kurs?
    Har testet med Taurus som eneste apparat på kursen uten noen kabler koblet til. Må være noe med strømmen i området her. Sjekket og da viser det 242V. Er ikke det litt høyt? Rart at det bare er hodetelefonforsterkere som støyer. :confused:

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    haha ja! Det er en hodetelefonforsterker! :) Tenkte kanskje du koste litt på den. Jeg bare tullet. 242 er ganske vanlig da det er 230 + - 5%. Men det er ganske max også. Er spenningen høyere begynner du å få problem hvertfall rundt 250v. Spenningen vil være lavere typisk i 4 - 5 tiden da alle skal lage middag samtidig. Mål tidlig om morgenen eller litt sent en kveld. Bor du i ett gammelt hus? Går raskere å lade Teslaen :p

Sist redigert:

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    19
    Gammelt hus med noen få år gammelt el-anlegg med overspenningsvern og automatsikringer. Egen 16A kurs til stereoanlegget.
    Så lenge det ikke brummer i hodetelefonene så er det greit. Ville bare sjekke om det var normalt.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Virker som om du kan ha noe problem med det elektriske anlegget. Du bør kanskje ta med deg taurus til en kompis, eller på jobb og se om støyen forsvinner. Accuphase forsterkeren din brummer ikke(?), men så er den til gjengjeld bygd som ett slagskip.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Men det kan tyde på at det er noe når amp etter amp lager ulyder.

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen som har testa balansert kabling på HD700 kontra vanlig.
    Ser jo det blir litt kraft forskjeller blandt annet, men blir det bedre lyd? Som kan forsvare at det er verdt kabelen til nesten 2k?

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.135
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har testa balansert kabling på HD700 kontra vanlig.
    Ser jo det blir litt kraft forskjeller blandt annet, men blir det bedre lyd? Som kan forsvare at det er verdt kabelen til nesten 2k?
    Med Taurus vil det alltid bli en forskjell, fordi når den kjører i balansert modus bruker den forsterkerens moduler på en annen måte. Du kan høre på ubalansert og balansert drift med XLR-kabel, bare ved å trykke på en knapp. Det er ganske unikt, og en stor fordel med Taurus, siden hva som låter best av de to varierer fr a hodetlefon til hodetelefon og fra person til person. Lyden med balansert drift blir gjerne litt tightere og åpnere, men mindre smooth.

Du kan få billigere kabler av småprodusenter, som Toxic cable, Double Helix Cable, Charleston, Norne etc etc.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn