Neppe saa lett aa gjennomfoere. Tviler paa at eier av Coltrane vil drasse hoeyttalerne ned til en butikk. Men hva med en shootout mellom Indra og en modell i noenlunde tilsvarende pris av Von Schweikert?epicurus skrev:Om det finnes et sett Coltrane i Bergen, kunne en sammenligning kanskje gjennomføres hos Rennaisance Audio?
Hvorfor ikke gå for en line array? 2,20 meter med de der må da få mellomtonen til å glitre ;D ;DSniff skrev:Den prislisten BX linket til, nærmere 90.000 for en 2" mellomtone med fs 400 hz Da lager vi en MTM med to sånne og en 3/4" til sølle 20.000. Det blir 200.000 pr. side før vi er i gang med de 5,5 siste oktavene. Det er slikt eventyr er gjort av.
Mvh
Sniff
Jeg skrev "bransjeaktører", og bransjereglene gjelder ikke for vanlige brukere.FallenA skrev:Vil det si at ingen kan linke til tester av produktene relatert til trådens overskrift? :
Ok!Høvdingen skrev:Jeg skrev "bransjeaktører", og bransjereglene gjelder ikke for vanlige brukere.FallenA skrev:Vil det si at ingen kan linke til tester av produktene relatert til trådens overskrift? :
Det er klart det er lov å diskutere Avalon og Marten, men det sitter også forhandlere av disse merkene som følger med, og det er ikke alt som oppfattes som like morsomt.Birdman skrev:Hvis det ikke skal være lov å uttale seg om verken Avalon eller Marten, så kan du like gjerne slette tråden.
Og, hvis det ikke skal være lov å slå av en fleip, så kan du vurdere å legge ned hele sentralen. Syns dette tok en ekstremt humørløs vending.
Birdman
Mye sensur om dagen? Det har aldri vært så lite sensur som den siste perioden, men la oss ikke bruke plass her på å diskutere det, og la oss heller holde oss til tema.Det er kanskje derfor sentralen er så kjip om dagen. Og med så mye sensur at gamle Pravda blir skinnsyk.
SKJERPINGS!
FallenA skrev:Ok!
Kanskje vi kan få tråden inn på spor igjen.
Da ønsker jeg å legge ut denne testen fra Positive Feedback, og Robert H. Levi.
Mr. Levi eide tidligere Avalon Eidolon, og har nå testet Marten Bird.
http://www.positive-feedback.com/Issue43/marten_bird.htm
" Conclusion
Nei, la oss ikke diskutere det her, men at det har blitt bedre er ikke det samme som at det er bra.Høvdingen skrev:Mye sensur om dagen? Det har aldri vært så lite sensur som den siste perioden, men la oss ikke bruke plass her på å diskutere det, og la oss heller holde oss til tema.Det er kanskje derfor sentralen er så kjip om dagen. Og med så mye sensur at gamle Pravda blir skinnsyk.
SKJERPINGS!
Her er en som er helt uenig. Synes Coltrane er dritfin, men har ikke noe til overs for formgivningen på Bird (og til dels Miles.)Trondmeg skrev:Nei, la oss ikke diskutere det her, men at det har blitt bedre er ikke det samme som at det er bra.Høvdingen skrev:Mye sensur om dagen? Det har aldri vært så lite sensur som den siste perioden, men la oss ikke bruke plass her på å diskutere det, og la oss heller holde oss til tema.Det er kanskje derfor sentralen er så kjip om dagen. Og med så mye sensur at gamle Pravda blir skinnsyk.
SKJERPINGS!
Uansett så er Bird penest. Den har bedre proporsjoner og er renere i linjene. Kasser er vakrere enn fasetter. Og synes mindre. Den spiller meget bra også. Det gjør forhåpentligvis den andre også, men den har jeg aldri hørt spille. På utseende er det 9-1 til Marten. I denne størrelsesklassen betyr det mye. Dessverre har Marten glemt den gode formgivningen på Coltrane-serien.
Imperial skrev:Hvis jeg får skjære gjennom her litt...
Hva lærte leseren av å lese testen av Bird i PFO?
Jo, han/hun lærte at når alt klaffer, da klaffer det!
Det er snakk om system matching!
Og det er alt! Den viser en audiofil som etter mange år finner den lyden han/hun var på jakt etter!
mvh
So does my ;DImperial skrev:Hvis jeg får skjære gjennom her litt...
Hva lærte leseren av å lese testen av Bird i PFO?
Jo, han/hun lærte at når alt klaffer, da klaffer det!
Det er snakk om system matching!
Og det er alt! Den viser en audiofil som etter mange år finner den lyden han/hun var på jakt etter!
Bird med da 140w rør blir tydeligvis bra saker.
I Tone skriver Jeff Dorgay at han synes at Avalonen synger med Manley Neo Classic 250...(Dette er en røramp...)
For å si det slik: Mitt rørhjerte gløder!!! ;D
mvh
The Marten Design Coltrane Supreme REALLY expensive and it sucked! Poor integration of the drivers with no real stereo image. You always knew you were listening to a loudspeaker. A couple doors down was Avalon's Indra using nearly the same drivers-though not as many-and it absolutely upstaged this junk.
coolbiz skrev:Fra lytteinntrykk fra RMAF-messen i 2008:
(http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=423337&postcount=3)
The Marten Design Coltrane Supreme REALLY expensive and it sucked! Poor integration of the drivers with no real stereo image. You always knew you were listening to a loudspeaker. A couple doors down was Avalon's Indra using nearly the same drivers-though not as many-and it absolutely upstaged this junk.
Godt mulig at det var noe galt med dette Marten-rommet, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. En person som snakker slik, med et språk som en opprørsk tenåring, kan ikke regne med å bli tatt på alvor.Endre Askeland skrev:Dette var jo ikke akkurat noe pluss i boken for Coltrane......
Ganske klar tale.
Hvis det er tilfelle, så er det mange opprørske tenåringer på hifisentralen ;D ;D ;DBirdman skrev:Godt mulig at det var noe galt med dette Marten-rommet, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. En person som snakker slik, med et språk som en opprørsk tenåring, kan ikke regne med å bli tatt på alvor.Endre Askeland skrev:Dette var jo ikke akkurat noe pluss i boken for Coltrane......
Ganske klar tale.
Språkbruken kunne kanskje vært bedre, men til vedkommendes forsvar vil jeg nevne at jeg hadde en lignende opplevelse på RMAF 2007 med Coltrane Supreme. For å sitere mine notater fra dengang;Birdman skrev:Godt mulig at det var noe galt med dette Marten-rommet, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. En person som snakker slik, med et språk som en opprørsk tenåring, kan ikke regne med å bli tatt på alvor.Endre Askeland skrev:Dette var jo ikke akkurat noe pluss i boken for Coltrane......
Ganske klar tale.
Du framfører det beklagelige faktum at slikt skjer fra tid til annen som et argument for at slike debatter ikke bør føres.JP skrev:<...> " det vs det debatter " blir håpløse og meget upresise.
2: Enig i det du skriver der. Som andre har bemerket er Coltrane og Coltrane Supreme to helt forskjellige konstruksjoner. Jeg har selv hørt begge på messer, og likt Coltrane best av de to. Nå er det gjerne slik at messerommene har en del begrensninger, og jo mer abisiøse oppsett man putter inn i dem desto større problemer vil man kanskje få med rommet.JP skrev:2 ting:
1.
OAS sine lytteinntrykk fra KV sitt system kan være påvirket av at flere i panelet har forsterker fra samme produsent som KV. Lydsignaturen blir således lett å like, ikke noe galt med det. Jeg synes at det var underholdende lesning, ikke opplysende.
2.
Det blir håpløst som når noen i denne tråden henviser til en messerapport og bruker denne som et slags sannhetsbevis for at Coltrane ikke er en god høyttaler. Jeg har svært vanskelig for å tro noe annet enn at Coltrane er en veldig god høyttaler. På bakgrunn av dette mener jeg at " det vs det debatter " blir håpløse og meget upresise.
Jeg hadde SVÆRT gjerne lest en sammenlignende test/ inntrykk av mine egne Indra og Coltrane, men det er en annen sak.
Mvh
JP