Avalon Indra vs Marten Bird

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Ikke fra et hifi puristisk konservativt ståsted!

epicurus

Bransjeaktør
    Ble medlem
    31.05.2004
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    0
    Om det finnes et sett Coltrane i Bergen, kunne en sammenligning kanskje gjennomføres hos Rennaisance Audio?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    epicurus skrev:
    Om det finnes et sett Coltrane i Bergen, kunne en sammenligning kanskje gjennomføres hos Rennaisance Audio?
    Neppe saa lett aa gjennomfoere. Tviler paa at eier av Coltrane vil drasse hoeyttalerne ned til en butikk. Men hva med en shootout mellom Indra og en modell i noenlunde tilsvarende pris av Von Schweikert?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.583
    Sniff skrev:
    Den prislisten BX linket til, nærmere 90.000 for en 2" mellomtone med fs 400 hz :eek: Da lager vi en MTM med to sånne og en 3/4" til sølle 20.000. Det blir 200.000 pr. side før vi er i gang med de 5,5 siste oktavene. Det er slikt eventyr er gjort av.

Mvh
    Sniff
    Hvorfor ikke gå for en line array? 2,20 meter med de der må da få mellomtonen til å glitre ;D ;D

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.181
    Torget vurderinger
    2
    I denne kategorien har bransjeaktører større spillerom, men informasjon om tester, presseinfo o.l. er fortsatt forbeholdt bransjehjørnet, og jeg gjør oppmerksom på våre bransjeregler.

Jeg har tatt bort link til test + diskusjon rundt dette.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vil det si at ingen kan linke til tester av produktene relatert til trådens overskrift? ::)

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.181
    Torget vurderinger
    2
    FallenA skrev:
    Vil det si at ingen kan linke til tester av produktene relatert til trådens overskrift? ::)
    Jeg skrev "bransjeaktører", og bransjereglene gjelder ikke for vanlige brukere.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kan noen sende meg linken på pm?
    så kan jeg legge den ut.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Høvdingen skrev:
    FallenA skrev:
    Jeg skrev "bransjeaktører", og bransjereglene gjelder ikke for vanlige brukere.
    Ok!
    Kanskje vi kan få tråden inn på spor igjen. ;)

Da ønsker jeg å legge ut denne testen fra Positive Feedback, og Robert H. Levi.
    Mr. Levi eide tidligere Avalon Eidolon, og har nå testet Marten Bird.

http://www.positive-feedback.com/Issue43/marten_bird.htm

" Conclusion

I have a pair of Marten Birds singing full out in my primary reference listening room and they are sonically invisible! Only the musical images or performers exist… make that reside in my room. I have two sources that give me this amazing musical pleasure [illusion] so I'm not locked into just one media or type of software. I have never heard the likes of this legerdemain in any listening environment at any price… ever. The Birds are as fast as any electrostatic, flat from top to bottom, dynamic, neutral, harmonious, and currently unmatched at their $30k price point, by anyone, anywhere. You could pay more, but I can't imagine why one would. Plus, the Birds make real music come alive. All that's missing is the sticky floor and expensive tickets.

Though the Birds are the first of their species to sound like the real thing and recreate the musical event, they won't be the last. Within days of publishing this review, manufacturers will be inspecting these beauties to see how they fly. Audiophiles will be trying to maximize them with their favorite gear. What fun! It's the end of the beginning of the previously ellusive goal of recreating the recorded musical experience in your listening room. The Marten Birds have finally arrived. Enjoy my friends.

Oh yes, I will be buying the review pair and they will replace my Avalon Eidolons as my main speaker reference. Now I think I'll listen to the Firebird Suite on the Birds. Much more to come! Robert H. Levi"

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.181
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tatt bort siste innlegg, og det er fint hvis vi kan forholde oss seriøse.

Til de som evnt. er interessert i Avalon eller Marten så ville jeg hørt på begge merker, og gjort meg opp en mening basert på reell erfaring, og ikke på denne tråden, men det sier seg kanskje selv uten at jeg trenger å poengtere det.

Mvh
    Høvdingen

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hvis det ikke skal være lov å uttale seg om verken Avalon eller Marten, så kan du like gjerne slette tråden.

Og, hvis det ikke skal være lov å slå av en fleip, så kan du vurdere å legge ned hele sentralen. Syns dette tok en ekstremt humørløs vending.

Birdman

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det viser seg dessverre gang på gang at enkelte saker helst ikke kan diskuteres her på sentralen, og at det i såfall stort sett skjer svært så humørløst.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det er kanskje derfor sentralen er så kjip om dagen. Og med så mye sensur at gamle Pravda blir skinnsyk.

SKJERPINGS!

J

Janpe

Gjest
    I etterpåklokskapens lys (det er til tider sterkt!) tror jeg at slike "det merket vs det merket" debatter like gjerne kan utebli fra sentralen. Grunnen er at det skjelden kommer noe godt ut av dem og de aller fleste meninger er kun basert på tro, ikke erfaring.

Hverken Indra eller Bird er allemannseie og det er svært få som har erfaringer med dem.

Mvh
    JP

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Og nettopp fordi det er så få som har erfaringer med høyttalerne er det svært relevant med slike tråder. Det må være takhøyde for litt fleip og litt avsporinger, men det er da lærdom å hente i denne tråden også.

Jeg har selv hørt Marten Bird med litt forskjellig elektronikk, og har dannet meg et bilde av hvordan disse høres ut. Jeg har ikke hørt Indra, men om muligheten byr seg i trondheim hadde det vært interessant, eventuelt på østlandet i løpet av sommeren..

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.181
    Torget vurderinger
    2
    Birdman skrev:
    Hvis det ikke skal være lov å uttale seg om verken Avalon eller Marten, så kan du like gjerne slette tråden.

Og, hvis det ikke skal være lov å slå av en fleip, så kan du vurdere å legge ned hele sentralen. Syns dette tok en ekstremt humørløs vending.

Birdman
    Det er klart det er lov å diskutere Avalon og Marten, men det sitter også forhandlere av disse merkene som følger med, og det er ikke alt som oppfattes som like morsomt.

Jeg har også gjentatte ganger sett Avalon diskusjoner ta fullstendig av, og det er ikke ønskelig med noen gjentagelse av dette.

Det er helt fritt frem å diskutere produktene, men negative sleivspark mot forhandlerne av merkene er noe annet.

Det er kanskje derfor sentralen er så kjip om dagen. Og med så mye sensur at gamle Pravda blir skinnsyk.

SKJERPINGS!
    Mye sensur om dagen? Det har aldri vært så lite sensur som den siste perioden, men la oss ikke bruke plass her på å diskutere det, og la oss heller holde oss til tema.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.583
    FallenA skrev:
    Ok!
    Kanskje vi kan få tråden inn på spor igjen. ;)

Da ønsker jeg å legge ut denne testen fra Positive Feedback, og Robert H. Levi.
    Mr. Levi eide tidligere Avalon Eidolon, og har nå testet Marten Bird.

http://www.positive-feedback.com/Issue43/marten_bird.htm

" Conclusion

Jeg har ikke hørt noen av de to nevnte høyttalerne. Men for meg så havner begge to om fellesnevneren, og det er bruk av Accuton elementer - som jeg har meget stor sans for. En enkel stadfestelse av at den ene låter bedre enn den andre stemmer helt sikkert i rommet og oppsettet til anmelderen. Men det betyr kun at de to høyttalerne er forskjellige. Hvis man skal etablere om den ene er bedre enn den andre, så må man nesten granske en del ting nærmere, såsom kvalitet på kabinettet, kvalitet på delefilter på komponenter, hvor godt konstruktørene har lykkes med å skape en glatt og sømløs overgang fra mellomtone til diskant. Eller man kan teste den i ørten oppsett, og la den som er best i snitt være vinneren. Men snitt er jo ikke hjemme hos den neste kjøperen så....

Hvis forskjellen mellom høyttalerne ligger under 500 Hz så er synergien mellom rom og høyttaler sannsynligvis mer avgjørende enn høyttaleren i seg selv. Ikke dermed sagt at Avalon er hverken bedre eller verre - men det er viktig å se slike tester i sin rette kontekst.

En sånn test er interessant, men den hadd vært mye mer verdifull (og kontroversiell) om anmelderen også hadde gått litt teknisk til verks og forsøkt å finne ut hvorfor den ene låter bedre - og ikke minst - hva slags rom de to høyttalerne krever for å yte sitt beste.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Høvdingen skrev:

SKJERPINGS!
    Mye sensur om dagen? Det har aldri vært så lite sensur som den siste perioden, men la oss ikke bruke plass her på å diskutere det, og la oss heller holde oss til tema.
    Nei, la oss ikke diskutere det her, men at det har blitt bedre er ikke det samme som at det er bra.

Uansett så er Bird penest. Den har bedre proporsjoner og er renere i linjene. Kasser er vakrere enn fasetter. Og synes mindre. Den spiller meget bra også. Det gjør forhåpentligvis den andre også, men den har jeg aldri hørt spille. På utseende er det 9-1 til Marten. I denne størrelsesklassen betyr det mye. Dessverre har Marten glemt den gode formgivningen på Coltrane-serien.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ang den siste setningen, så er jeg dypt uenig Trondmeg ;)
    Me want, me want!!
    Har gjort det i vel ett års tid nå.
    Så om en 6-7 år....

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Høvdingen skrev:

SKJERPINGS!
    Nei, la oss ikke diskutere det her, men at det har blitt bedre er ikke det samme som at det er bra.

Uansett så er Bird penest. Den har bedre proporsjoner og er renere i linjene. Kasser er vakrere enn fasetter. Og synes mindre. Den spiller meget bra også. Det gjør forhåpentligvis den andre også, men den har jeg aldri hørt spille. På utseende er det 9-1 til Marten. I denne størrelsesklassen betyr det mye. Dessverre har Marten glemt den gode formgivningen på Coltrane-serien.
    Her er en som er helt uenig. Synes Coltrane er dritfin, men har ikke noe til overs for formgivningen på Bird (og til dels Miles.)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vet at mange liker avrundet og litt myk formgivning. Selv synes jeg at enkle geometriske former med skarpe definerte kanter er flott (men ikke bare det, f.eks. Peel er rund og flott). Derfor elsker jeg f.eks. Alfa Romeo ES30, maken til karakter! Men det må være rette proporsjoner og material/fargevalg også. Av denne grunn synes jeg mine egne Miles III i sort pianolakk er en av de flottest formgitte høyttalere som finnes på markedet (den viktigste grunnen til anskaffelsen i tillegg til at jeg likte lyden). Derfor synes jeg DPS er noe av det vakreste som finnes av platespillere. Og heldige meg, min kjære synes akkurat det samme om begge to. Coltrane er helt sikkert en fantastisk høyttaler, men JEG liker ikke den avrundete fasongen og overdetaljeringen disse har. Det blir for mye og jeg synes ikke formen står seg i lengden. Marten Form derimot er kjempeflott! Såkalte luksusprodukter synes jeg ofte blir glorete og overdetaljert og med alt for mye greier. Jeg opplever her også det samme med prestisjebilmerkene med noe hederlige italienske unntak.

PS jeg liker at en del ikke liker det jeg liker, for hvis alle likte det jeg liker hadde jeg ikke likt det, blitt syk og likt noe annet i stedet :). Det jeg sier er at jeg er glad noen skriver at de ikke liker formgivningen på Miles III, for JEG vet jo at de tar feil og da spiller det ingen rolle likevel . . . . . . [/godslig arroganse]

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.022
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg like også de enkle formene på Marten Miles, Bird og Form Floor, og foretrekker dem langt foran Coltrane og de store mastodontene. Et så strengt design kan godt få litt finer på seg om det passer med det øvrige interiøret.

Avalon-designet er ikke borte, men om jeg skal velge... ...så tror jeg faktisk at Avalonlyden er nærmere mine preferanser enn Martenlyden.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Hvis jeg får skjære gjennom her litt...
    Hva lærte leseren av å lese testen av Bird i PFO?
    Jo, han/hun lærte at når alt klaffer, da klaffer det!
    Det er snakk om system matching!
    Og det er alt! Den viser en audiofil som etter mange år finner den lyden han/hun var på jakt etter!

Bird med da 140w rør blir tydeligvis bra saker.
    I Tone skriver Jeff Dorgay at han synes at Avalonen synger med Manley Neo Classic 250...(Dette er en røramp...)

For å si det slik: Mitt rørhjerte gløder!!! ;D

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    17
    Imperial skrev:
    Og det er alt! Den viser en audiofil som etter mange år finner den lyden han/hun var på jakt etter!

mvh

Tja, gjør det egentlig det? Minner meg snarere om en typisk audiofil ekstase. M.a.o. en lite etterettelig tilstand. Hvor mange ganger har vi ikke sett slike utbrudd for så en kort tid etter se det samme saliggjørende equipment stå til salgs av en eller annen uforklarlig grunn :eek:

Ikke så at jeg påstår dette er tilfelle her; jeg bare kaster inn noen isbiter.

Mvh. RS

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Jo er litt enig der.
    Levi her helt i ekstase mens han skriver, og vi får jo håpe at han er ved sine fulle 5...
    Men det er slik vettu når alt klaffer, da blir man lukkeleg!

Er ikke det vi alle ønsker skal skje da? Jeg tror det!

mvh

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:

Bird med da 140w rør blir tydeligvis bra saker.
    I Tone skriver Jeff Dorgay at han synes at Avalonen synger med Manley Neo Classic 250...(Dette er en røramp...)

For å si det slik: Mitt rørhjerte gløder!!! ;D

mvh
    So does my ;D

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fra lytteinntrykk fra RMAF-messen i 2008:
    (http://www.htguide.com/forum/showpost.php4?p=423337&postcount=3)
    The Marten Design Coltrane Supreme REALLY expensive and it sucked! Poor integration of the drivers with no real stereo image. You always knew you were listening to a loudspeaker. A couple doors down was Avalon's Indra using nearly the same drivers-though not as many-and it absolutely upstaged this junk.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Dette var jo ikke akkurat noe pluss i boken for Coltrane......

Ganske klar tale.

coolbiz skrev:
    The Marten Design Coltrane Supreme REALLY expensive and it sucked! Poor integration of the drivers with no real stereo image. You always knew you were listening to a loudspeaker. A couple doors down was Avalon's Indra using nearly the same drivers-though not as many-and it absolutely upstaged this junk.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Endre Askeland skrev:

Ganske klar tale.

coolbiz skrev:
    Godt mulig at det var noe galt med dette Marten-rommet, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. En person som snakker slik, med et språk som en opprørsk tenåring, kan ikke regne med å bli tatt på alvor.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.353
    Torget vurderinger
    32
    Birdman skrev:
    Endre Askeland skrev:

Ganske klar tale.

coolbiz skrev:
    Godt mulig at det var noe galt med dette Marten-rommet, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. En person som snakker slik, med et språk som en opprørsk tenåring, kan ikke regne med å bli tatt på alvor.
    Hvis det er tilfelle, så er det mange opprørske tenåringer på hifisentralen ;D ;D ;D

Spøk til side. Hvis man leser Oslo Audio Society sin beskrivelse av anlegget til Knut Vadseth, så virker det ikke som Coltrane-høyttalerne er så verst (selv om det ikke er Supreme-varianten han har, så vidt jeg vet).

Roy

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Birdman skrev:
    Endre Askeland skrev:

Ganske klar tale.

coolbiz skrev:
    Språkbruken kunne kanskje vært bedre, men til vedkommendes forsvar vil jeg nevne at jeg hadde en lignende opplevelse på RMAF 2007 med Coltrane Supreme. For å sitere mine notater fra dengang;
    "Livløst og uengasjerende. Sjokkerende dårlig i forhold til forventningene. Jeg skjønner ikke hvordan de demo ansvarlige kunne akseptere slik lyd, men hørsel og preferanser må tydligvis være meget individuelle. Kom i snakk med en etter showet som hadde samme oppfatning av lyden her, så det var ikke bare meg som hadde denne oppfatningen av lyden, men blir heller ikke overrasket om andre synes lyden her var bra."

Rompåvirkning, personlige referanser og preferanser gjør tydligvis høyttaler observasjoner svært så subjektive og situasjonbetinget.

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.022
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Word. Noe å ha med seg når Gaia deler lytterne i fraksjoner i den andre tråden.

J

Janpe

Gjest
    2 ting:

1.
    OAS sine lytteinntrykk fra KV sitt system kan være påvirket av at flere i panelet har forsterker fra samme produsent som KV. Lydsignaturen blir således lett å like, ikke noe galt med det. Jeg synes at det var underholdende lesning, ikke opplysende.

2.
    Det blir håpløst som når noen i denne tråden henviser til en messerapport og bruker denne som et slags sannhetsbevis for at Coltrane ikke er en god høyttaler. Jeg har svært vanskelig for å tro noe annet enn at Coltrane er en veldig god høyttaler. På bakgrunn av dette mener jeg at " det vs det debatter " blir håpløse og meget upresise.

Jeg hadde SVÆRT gjerne lest en sammenlignende test/ inntrykk av mine egne Indra og Coltrane, men det er en annen sak.

Mvh
    JP

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.022
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JP skrev:
    <...> " det vs det debatter " blir håpløse og meget upresise.
    Du framfører det beklagelige faktum at slikt skjer fra tid til annen som et argument for at slike debatter ikke bør føres.

Jeg er uenig i det, ref. utviklingen i Gaia-tråden.

J

Janpe

Gjest
    Uenig må du gjerne være. Dette er kun min mening.

Mvh
    JP

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.022
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser ingen grunn til å unngå å ta en diskusjon som kan være lærerik. Iallefall så lenge man klarer å unngå å la det bli personlig.

J

Janpe

Gjest
    For meg er det ingen presonlig prestisje i dette, tar gjerne dine synspunkter.

Mvh
    JP

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    JP skrev:
    2 ting:

1.
    OAS sine lytteinntrykk fra KV sitt system kan være påvirket av at flere i panelet har forsterker fra samme produsent som KV. Lydsignaturen blir således lett å like, ikke noe galt med det. Jeg synes at det var underholdende lesning, ikke opplysende.

2.
    Det blir håpløst som når noen i denne tråden henviser til en messerapport og bruker denne som et slags sannhetsbevis for at Coltrane ikke er en god høyttaler. Jeg har svært vanskelig for å tro noe annet enn at Coltrane er en veldig god høyttaler. På bakgrunn av dette mener jeg at " det vs det debatter " blir håpløse og meget upresise.

Jeg hadde SVÆRT gjerne lest en sammenlignende test/ inntrykk av mine egne Indra og Coltrane, men det er en annen sak.

Mvh
    JP
    2: Enig i det du skriver der. Som andre har bemerket er Coltrane og Coltrane Supreme to helt forskjellige konstruksjoner. Jeg har selv hørt begge på messer, og likt Coltrane best av de to. Nå er det gjerne slik at messerommene har en del begrensninger, og jo mer abisiøse oppsett man putter inn i dem desto større problemer vil man kanskje få med rommet.

Jeg skulle gjerne gjort en sammenlignende test av Indra og Coltrane selv. Coltrane vet jeg er knallgode høyttalere, Indra vet jeg ikke om jeg har hørt, men har ingen grunn til å tro noe annet om dem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn