Avantgarde, Oris, Orion, Tannoy ol

K

Konrad_Johnsen

Gjest
author=ELEL6200

Ut i fra erfaringene til erfarne bruker av AG, så konkluderer jeg med at det faktisk er mulig å få dem til å låte bra i et lite rom.
Er likevell forsatt redd for at en lytteavstand på 2-2,5 meter kan bli litt knapp. Hvilke negative følger vil "nærfeltslyding" ha for lyden foruten mindre sweetspot?
Er også litt spent på dette. Solo er vel eneste "safe bet" her? Men jeg tror teori om summering av lyden fra de forskjellige hornene er et større problem i teorien enn i praksis.

Virker ut som Avantgarde høyttalere er endestedet for mange hifiomane. Hva er det med disse høyttaleren som gjør at de er verd å leve resten av livet sammen med?
Et helvete å få solgt, LMC har jo prøvd.... I tillegg koster frakten svimlende summer på sånne store saker. Husk at transportørene kalkulerer volumvekt, og DET gir påslag det!

Er det noen som har lest tester av Nano? Finner i alle fall lite brukererfaringer om dem på nettet.

Takker for all hjelp jeg har fått til nå.

Lf

R

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
ELEL6200 skrev:
Ut i fra erfaringene til erfarne bruker av AG, så konkluderer jeg med at det faktisk er mulig å få dem til å låte bra i et lite rom.
Er likevell forsatt redd for at en lytteavstand på 2-2,5 meter kan bli litt knapp. Hvilke negative følger vil "nærfeltslyding" ha for lyden foruten mindre sweetspot?
Jeg har forsøkt nærfeltslytting med mine DUO, og det fungerte overhode ikke. Mulig årsaken er at de er for store og høye, men dårlig ble det. Min erfaring etter noen år med DUO er at man bør ha minst 2,5 meter til horna. På de mindre AG modellene fungerer kanskje kortere avstand.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Tror ikke folk beholder AG fordi de er vanskelige å selge. I hvert fall ikke Uno og Duo. De siste parene på bruktmarkedet har ikke ligget ute lenge.
Frakt av et par AG fra Lyric til Bergen kostet ~ 1k for et par år siden, så det er ikke SÅ dyrt å sende heller.

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Nano er er 127 høye, 50cm mellomtonehorn mao 98 cm til midt i mellomtonehornet og diskanten sitter midt på låret (mitt), 70 cm fra gulv (målt). Jeg føler at nærfeltslytting fungerer utmerket med Nano 2,5-3 m ikke noe problem etter egne erfaringer. I tillegg har man jo tilt å jobbe med.

Imidlertid så opplever jeg det som svært viktig ved nærfeltlytting å ikke ha for stor toe in. Direktevinkel mot lytte posisjon oppleves som alt for direkte/pågende for meg, spesielt i nærfelt. Mindre toe-in gir jo også større sweet-spot, selv om senter plass alltid er best :).

Jeg har en test fra Tyske Audiphile på Nano og Array 100 fra Nov. 2006. Lytterpanelet var litt delt; noen likte horn lyd mer enn andre, noen feks verdsetter nøytalitet mer enn andre. Er ikke helt enig i alle konklusjoner feks luftighet, mulig de/jeg vurderer dette anderledes samt at kilde påvirker her. Tror ikke jeg fikk med meg hva de de brukte av kilder rør eller transistor (tysk). Uansett, total vurdert er jeg ikke uenig; styrkene er rått bassfundament (justert riktig) samt høy høy live faktor. Array eier ikke bass i forhold, men er mye mer nøytal etc; liker du mor eller datter fenomenet.

For de av dere som er stødige i tysk eller trives med Web oversetting så er det bare å sende meg en PM så kan jeg maile dere PDF på testen.

bob

Vedlegg

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Du er og har vært til stor hjelp, Bobbob :)

1000kr for å sende virker for meg direkte billig. Betalte 890kr da jeg sendte Zuene mine med posten og Druid veier kun 28kg per høyttaler.

Lf

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Kom på en ting;

For de av dere som kjenner audio sitt scoringsystem så er 97 svært høye scorer på begge og mye for pengene. http://www.audio.de/fm/145/audI0807Internet.pdf (dette er kortversjon).

high-end klasser er fra 90-100 og 101+ er deres referanseklasse. Den komplette listen viser at over 101 virkelig er referanseklasse, og desverre stort sett fryktelig dyrt.. :(. Tror jeg har hele listen i passe ny versjon ett eller annet sted, lete lete.

bob

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Kan jo ikke regne heller..

127-25=102, ikke 98. Godt man har Excel.. ::)

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Og en siste ting ;)

Jeg kom på noe av det jeg har opplevd som, slik jeg oppfatter det, klart påvirker luftighet positivt; bakovertilt slik at diskanten blir vinklet mer opp mot hode/lytte posisjon, slik at jeg knapt ser overlaten på subene når jeg sikter mellom mellomtone horn og sub fra lytte posisjon. Det passer iallefall for Nano og er også nevnt i manualen. Mener akto med Duo også har rapportert om det samme. Kan tyde på at testerene ikke har helt fått dette på plass, hvem vet.

Altså for Nano og nærfelt; liten toe inn samt alignment mot diskanthorn/sub top. Og rør da selvfølgelig ;D.

På tide å jobbe litt kanskje..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.208
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Min interesse for å selge Avantgarde trio, forsvant da fruen syntes basstårnene så bedre ut inklusive "down under" enn uten,og det hele var primært motivert av plasshensyn.
mvh
Leif "tilfreds Avantgarde-eier" Christensen

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Kjære horny artsfrender:

Mine kommentarer var KUN spøkefulle! :D ;)

Sjekk ukedagen da..... Jeg synes Avantgarde både ser flotte ut, og det jeg har hørt av lyder fra dem er glimrende!!

Gooo Helg!

Mvh
Rolf

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Hvis du vurderer AG så test med noe skikkelig transistor effekteri, det er utrolig gøy å gir en utrolig deilig "lytteglede"!!

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
ser det er flere som i ulike samenhenger hevder at Avantgarde faktisk er som skapt for transistor av skikkelig "slag". Er det noen AVG eiere som har samenliknet dette oppimot rør av ordentlig kaliber ?Bruker selv Wavacse amp på mine DUO , men en transistor av toppklasse hadde jo vært artigt å teste....

haden

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
haden skrev:
ser det er flere som i ulike samenhenger hevder at Avantgarde faktisk er som skapt for transistor av skikkelig "slag". Er det noen AVG eiere som har samenliknet dette oppimot rør av ordentlig kaliber ?Bruker selv Wavacse amp på mine DUO , men en transistor av toppklasse hadde jo vært artigt å teste....

haden
Den klart beste transistor forsterkeren jeg har testet på mine DUO er Avantgarde sin egen lille Model 5. Har testet flere "monstre", bl.a. Jeff Rowland Model 8, JR Model 501 og Krell men i mine ører ble det feil. Virket som om de første wattene som Avantgarde hornene trenger ikke var bra nok rett og slett. Men det handler selvfølgelig om smak og lydideal også. Og ikke minst valg av preamp.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Et helvete å få solgt, LMC har jo prøvd.... I tillegg koster frakten svimlende summer på sånne store saker. Husk at transportørene kalkulerer volumvekt, og DET gir påslag det!
Mulig at du mente dette som en spøk Roda, men slik det fremstår her er det litt vanskelig å forstå..................
Ønsker derfor å korrigere denne påstanden.

Etter min erfaring og hva som jeg har sett på bruktsidene de seneste årene finnes det vel knapt nok noen høyttalere som er lettere å få solgt en Avantagarde.
Når de så en svært sjelden gang dukker opp brukt (svært sjelden tatt i betrakning hvor mange slike som er solgt) så blir de som regel solgt svært raskt.
Og det til priser som er relativt høye (typisk 75% av det som det er mulig å få nye til).
Dette gjelder dog først og fremst de mindre modellene som Solo, Nano og Duo.
At det nok kan være litt vanskeligere å få solgt brukte Trio'er er vel helt naturlig.
Det er tross alt et ganske begrenset marked etter høyttalere i denne størrelsen og til 6-sifrede bruktpriser..............

Og bare en liten faktisk opplysning angående fraktpriser.
Den som betaler full listepris på frakt blir GRUNDIG lurt.
Kun til informasjon så får undertegnede 70%(!) rabatt på listepris hos et av de større fraktselskapene..............

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.500
Torget vurderinger
5
Enig med Janly, særlig i oppgradert Model 5+ versjon er Avantgardes egen forsterker en glimrende match. Sammenlignet med de fleste rørforsterkere spiller den mer nøytralt i mellomtonen, og med tightere bass. Det er dessuten den eneste transistoren jeg har hørt på Uno som fikser en tilfredstillende luftig diskant.
Bruker den for tiden som ren preamp i kombinasjon med røreffekt, mest for å kunne smake til med ulike rørkombinasjoner :)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
342
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jens skrev:
RoDa skrev:
Mulig at du mente dette som en spøk Roda, men slik det fremstår her er det litt vanskelig å forstå..................
Ønsker derfor å korrigere denne påstanden.
Kanskje dette er et forsøk fra RoDa sin side på å få ned prisen på brukte Avantgarde horn som han kan slå til på ;D ;D ;D

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Huff og huff.....

Det var fredag, og jeg var i lystig humør.
Følte for å slå en liten spøk og det skulle jeg jo ikke ha gjort......... ::)

Har lært leksa mi nå :D

R

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.120
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dette ble ganske nice.

En hornfantast som skal begynne å bygge sine egne basert på Tractrix prinsippet.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
bambadoo skrev:
Dette ble ganske nice.

En hornfantast som skal begynne å bygge sine egne basert på Tractrix prinsippet.
Nydelig.!
Ikke høyttalerene dine dette bambadoo.?

eviltwin

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Ja, det må jeg si var saker. Synd det ikke var tut på bassen også. Det hadde virkelig vært prikken over i'en! ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.208
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
han er en masekråke som prøver å lære triksene til Bert Doppenberg på hans eget forum!
IMO

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Oppdatering:

Har enda ikke kjøpt meg høyttaler. Har hørt en del på Nano og Glenair nå. Jeg falt for Nanoene selv om lytterommet de stod i var langt fra ideelt. Hørte Gallo i det samme rommet. Meget bra høyttaler også dette, men liker nok dynamikken, realismen og den svært åpne mellomtonen til Nano bedre. Det må sies at det virket ut som Nanoene var mindre påvirket av det dårlige rommet enn det Galloene var.
Før jeg tar en endelig avgjørelse skal jeg teste Nano, Orion og om mulig Glenair 15 i eget lytterom. Men dukker det opp noen brukte/demobrukte Nanoer til en svært fordelaktig pris så slår jeg nok uansett til :)

Lf som i alle tilfeller koser seg masse med Amphion Argon2.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Har prøved og finne prisen på Nano i norge uten og lykkes, Hvet at de koster 85k dkr så jeg tipper noen og 90k nkr. Noen som vet det helt eksakt?

Mvh.
Terje

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
argh skrev:
Har prøved og finne prisen på Nano i norge uten og lykkes, Hvet at de koster 85k dkr så jeg tipper noen og 90k nkr. Noen som vet det helt eksakt?

Mvh.
Terje
Send en mail til Tor på Lyric, eller ta en telefon i morgen..
Det er vel ingen "hemmelighet" at veiledende priser der i gården ikke er det samme som prisen du faktisk betaler, så der har du som regel litt å gå på..
Prisen jeg har i mitt "kartotek" er 88k Danske..

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Vurderte faktisk Zingali før jeg kjøpte Zu Druid, prnesse . Hadde ikke mulighet til å lytte på dem, så jeg strøk dem fra lista.

Lf

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
ELEL6200 skrev:
Heisan Bobbob
Har du sammenlignet Nanoene dine med Uno?
Har forstått det slik at Nano er lettere å integrere i rommet enn Uno. På grunn av dette og størrelsen er nok Nano mest aktuelt for meg. Har solgt Zu Druid, som jeg forøvrig var veldig fornøyd med, grunnet god pris og en gammel drøm om hornhøyttalere.

Du bor tilfeldigvis ikke i Stavangerområdet, Bobbob? :)

Gode spørsmål, Johan :)

Lf

Hva ser jeg, har du solgt Zu,ene dine allerede ? ;)

Hilsen
up

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
up skrev:
ELEL6200 skrev:
Heisan Bobbob
Har du sammenlignet Nanoene dine med Uno?
Har forstått det slik at Nano er lettere å integrere i rommet enn Uno. På grunn av dette og størrelsen er nok Nano mest aktuelt for meg. Har solgt Zu Druid, som jeg forøvrig var veldig fornøyd med, grunnet god pris og en gammel drøm om hornhøyttalere.

Du bor tilfeldigvis ikke i Stavangerområdet, Bobbob? :)

Gode spørsmål, Johan :)

Lf

Hva ser jeg, har du solgt Zu,ene dine allerede ? ;)

Hilsen
up
Hadde du venta annet ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Mon tro hvor lenge AG eller andre horn han ender opp med nå, blir værende ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rotekroken skrev:
Når han ikke kjøper seg KLIPSCH så går det sånn! 8) ;) ;) ;D ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
;D
Tørr ikke si hvor lenge jeg kommer til å beholde mine neste høyttalere. Stoler aldri på meg selv når det gjelder HIFI kjøp/salg ;)
Den dagen dere ikke ser meg på HFS lengre har jeg gitt meg med bytte/teste hobbyen min. Musikk er selvsagt det viktigste, men gud bedre hvor gøy det er å bytte og teste i ett kjør. Så Nec, joaquin, up, FA osv keep up the good work :D

Up
Zu druid er solgt selv om jeg var veeeldig fornøyd, men alt er til salgs for rett pris :)

Blir det Tannoy Glenair15 på deg, Up?

Lf

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Continuo skrev:
Rotekroken skrev:
Når han ikke kjøper seg KLIPSCH så går det sånn! 8) ;) ;) ;D ;D
Kunne jeg vært mer enig.? NEI ;D 8)

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
ELEL6200 skrev:
;D
Tørr ikke si hvor lenge jeg kommer til å beholde mine neste høyttalere. Stoler aldri på meg selv når det gjelder HIFI kjøp/salg ;)
Den dagen dere ikke ser meg på HFS lengre har jeg gitt meg med bytte/teste hobbyen min. Musikk er selvsagt det viktigste, men gud bedre hvor gøy det er å bytte og teste i ett kjør. Så Nec, joaquin, up, FA osv keep up the good work :D

Up
Zu druid er solgt selv om jeg var veeeldig fornøyd, men alt er til salgs for rett pris :)

Blir det Tannoy Glenair15 på deg, Up?

Lf

Tror ikke du hadde solgt dem viss du var helt fornøyd ! ::)

Ja, jeg har bestilt et par Glenair 15. Har vært borti 15 t.Tannoy Dual Consentric for mange år siden, men med for dårlig forsterkerutstyr.
Selv om jeg må gi litt avkall på luft i de aller høyeste frekvenser, får jeg med Glenair den oppløsningen, den autoriteten og samtidig den dynamikken jeg savner.
Ikke alle liker sounden i Tannoy, men for min del gleder jeg meg til å få MUSIK inn i stua igjen ;)

up

R

Rojoh

Gjest
Bare passe deg for Canterburyene som står nede hos Resonans, da. Så gromme ut... ;D

Glenair 15 til venstre og Westminster står majestetisk i bakgrunnen.

Mvh. Johan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Gratulerer up. Jeg liker også Glenair meget godt! Blir det noen skifter i elektronikk kjeden din eller beholder du det du har? Håper du blir meget fornøyd(for helt fornøyd blir man vel aldri ;)).

Får en peis fornemelse når jeg ser referansehøyttalerene til Tannoy, Johan og forsåvidt tror jeg westminster kunne holdt meg varm hele vinteren.

Lf

up skrev:
Tror ikke du hadde solgt dem viss du var helt fornøyd ! ::)

Ja, jeg har bestilt et par Glenair 15. Har vært borti 15 t.Tannoy Dual Consentric for mange år siden, men med for dårlig forsterkerutstyr.
Selv om jeg må gi litt avkall på luft i de aller høyeste frekvenser, får jeg med Glenair den oppløsningen, den autoriteten og samtidig den dynamikken jeg savner.
Ikke alle liker sounden i Tannoy, men for min del gleder jeg meg til å få MUSIK inn i stua igjen ;)

up

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
141
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Har lest innleggene her med glede og interesse.

Noen av dere som kjenner til forskjellen mellom AGs nye Short-basshorn og AGs noe eldre Basshorn (det store). Det er evt aktuelt for bruk til AG Trio.

Hvis KUN lyd teller og alle typer musikk må kunne tilfredsstilles. Hva taler for det ene eller det andre?

Mvh
Helge

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
466
Torget vurderinger
14
Hei

Var i Oslo på Rush konsert i helga og benyttet lørdagen til å besøke Lyric og Tor. DET var ikkje særlig lurt. :(

Vi ble tatt imot av Tor og servert kaffe før eg spurte fint om å få ein demo på oppsettet han hadde på Horten messa. Altså Accuphase og Avantgarde.

Du verden for ein ÅPENHET,DETALJER,ROM,3D,SKYV osv.......blir tungt å gå heim å spille plater heime etter detta. :'(

Hadde ikkje med eigen musikk,men det virka som det spiste alt av musikk fra jazz til rock.

Accuphase produkta oooser av kvalitet...... :eek: detta va morro....rett og slett. ;D

I farten så fekk eg ikkje heilt med meg hvilken type Duo detta var. Kansje Duo Grosso? Husker heller ikkje prisen.

Nei får vel spille inn "horna" i mine Triangler og sjå om eg kjem ein 10-20 prosent på rett veg....neida detta går over etter ei tid,eller??

Funker bra heima her hos meg nå,men det blei likevel ikkje det samme å komme heim etter ein tur på demo hos Tor på Lyric. Takker og bukker for lytt. ;)

TAF

Topp Bunn