Støper man fast pistolen i en betongblokk som også er støpt fast til fjell sitter den jo ganske godt, men det er en annen historie hvis den betongblokken i stedet er festet til en fleksibel membran på 15-20 kvadratmeter med resonansfrekvens på 30-40 Hz + overharmoniske, ofte kjent som et tregulv. Da blir lignelsen mer som stolen på en akustisk gitar som også oversetter små bevegelser i en lett nylonstreng til en hel masse lyd fra gitarlokket, bare litt større.Teorien forstår jeg slik: (-- har riktignok bare skutt med luftgevær selv) -- fyrer man av en pistol, vil kulen gå ene vegen, og pistolen den andre. Avhengig av forskjellen i masse. Støper man pistolen fast i en betongblokk først vil den ikke bevege seg så mye, og kulen vil få høyere fart og nøyaktighet. Utfordringen i et hus er vel at det finnes så mange variabler at det ikke kan sementeres (!) en fasit. Det hele er et samspill mellom komponenter, rack, høyttalere, rom og preferanser. En vinylspiller og en streamer vil vel ha forskjellige vibrasjonsutfordringer.
... Horror show.... .. Takker! Det blir spennende (og helt nødvendig) å finne ut av dette. Alt for musikken!en fleksibel membran på 15-20 kvadratmeter med resonansfrekvens på 30-40 Hz + overharmoniske, ofte kjent som et tregulv. Da blir lignelsen mer som stolen på en akustisk gitar som også oversetter små bevegelser i en lett nylonstreng til en hel masse lyd fra gitarlokket, bare litt større.
Trenger ikke bevise noe som helst.Prøv at bevise din egen påstand. Jeg tillader mig at stole på ørerne.
Men steinost. Hvis du ikke kan legge litt teori bak utsagnet ditt er jo heller ikke dette annet enn en påstand.Trenger ikke bevise noe som helst.
Fysikk er fysikk.
Det er bare å begynne å lese.
Det der er helt feil!Stram bas får man ikke hvis underlaget er blødt.
På hvilket underlag? Mener du det kan gøres med en liten to vejs med 6.5 tommer bas?Dette er jo da ikke sant. Det går helt fint å få stram bass med myk avkobling.
Jeg tenkte mest på subwoofere. Og i utgangspunktet på alle underlag.På hvilket underlag? Mener du det kan gøres med en liten to vejs med 6.5 tommer bas?
Der er andre løsninger end de her to. Jeg mener min er den bedste. Har prøvet de andre. Granitflisen har kontakt til gulvet via 4 mm filt. Det fungerer bedst hos mig.Selv om dette er reklame inneholder den noe fakta:
Litt forklaring rundt det som er fakta.Men steinost. Hvis du ikke kan legge litt teori bak utsagnet ditt er jo heller ikke dette annet enn en påstand.
Jeg er av samme oppfatning og tror altså du har rett, men du sitter jo på fasiten forstår jeg.
Der findes en tredje løsning.Nå er det jaggu like før jeg kjøper iso-acoustic Gaia.. bare for å prøve. Har ikke funnet patentet med det er rett og slett en kanalformet gummiforing som er trang /fastere for sideveis bevegelser og tillater mer bevegelse/ demping rett fram og tilbake.
Har de originale gummiknottene på mine høyttalere. Jeg er rimelig trygg på at myk avkobling er bedre enn spikes for oss med tregulv
Myk kobling mellom elementene og kassen i tillegg lage en kasse som absorberer all lyd som genereres av membranens bakside. Da blir det ikke mye vibrasjon igjen i kassen som kan forplantes videreDer findes en tredje løsning.
Omtrent sådan er mine kabinetter lavet.Fuld matrix med elastisk bindemiddel. Desuden beklædt med filt etc. for at kabinettet egenlyd isoleresMyk kobling mellom elementene og kassen i tillegg lage en kasse som absorberer all lyd som genereres av membranens bakside. Da blir det ikke mye vibrasjon igjen i kassen som kan forplantes videre
Det kunne man vel også. Mine står på tyk Granit med filt under. Tror ikke det bliver nemt at gøre bedre.Sette høyttaler i en bøtte sand?
Er jo til dels enig i det. Men hvilken butikk ht er slik?Myk kobling mellom elementene og kassen i tillegg lage en kasse som absorberer all lyd som genereres
av membranens bakside. Da blir det ikke mye vibrasjon igjen i kassen som kan forplantes videre
Joda, en kan gjøre som jeg har gjort. Sette høyttaler direkte oppå subben uten noe som helst mellom. Middbasselementene henger i en tynn skranglet plate.Det kunne man vel også. Mine står på tyk Granit med filt under. Tror ikke det bliver nemt at gøre bedre.
Jeg vet ikke, men jeg har heller ikke i nærheten av full oversikt over hva som finnes der uteEr jo til dels enig i det. Men hvilken butikk ht er slik?
Kun vi som er i DIY miljøet klarer dette (nesten)
Men dette handler jo om generelt om avkobling.
Ble jeg vrien/vanskelig nå Vidar:=)
Shakti steiner er gull så lenge de plasseres riktig!Det er gutten som steller pent med komponentene sine det, syns jeg så noen Shakti stener på noen topplokk der også'?
DCA bruger de der Corian til forplader på højttalere. Det er et meget dødt materiale.Har testet mye vibrasjonsdemping. Hang en periode opp alle komponenter i strikk. Det endret mye, men skjedde mye negativt. Jeg forstod da at egen vibrasjon og luftbåren vibrasjon er like ille som direkte overført vibrasjon fra høyttalerne. Jeg endte opp med skreddersydd 250kg stereobenk i corian materiale. Har aldri vært mer fornøyd enn når den kom i hus.. Tung og resonans død og adskilt fra gulvet med isoacustic cronos.
Bruker samme SD puter som deg. Klart det beste jeg har hatt i hus, prøvd teppe, super sound care og spikes
Nytt forsøk:Finnes det en typisk låt man kan høre forskjell på myk eller stram avkobling?
Jeg har stor tiltro til vindmøllevinger. De er produceret i carbon. Der var en person der solgte rester deraf tilskåret. Jeg har desværre ikke hans navn mere.DCA bruger de der Corian til forplader på højttalere. Det er et meget dødt materiale.