Hei.
Her var det, unnskyld uttrykket, mye vås. For å ta det siste først, når det gjelder Thevenin, så er Uth lik klemmespenninga med ubelastet utgang. Denne vil for alle praktiske formål bli: 100V*(47/100000)*(47/10000) = 2.2mV. Rth er motstanden du ser inn i klemmene når spenninskilder er kortsluttet og strømkilder er brutt. Igjen, for alle praktiske formål vil det bli 47K. Mao Theveninekvivalenten vil bli en ideell spenningskilde på 2,2mV i serie med en motstand på 47K.
Merk! Det er mulig at noen driver og snakker litt forbi hverandre her hvis den andre 47K motstanden er inngangsimpedansen i det belastende trinn, men i så fall er skjemaet over feil.
Når det gjelder så enkle kretser som denne så er det bare pingler som bruker simulator når det gjelder DC verdier. Med de forenklingene dere så jeg gjorde, så blei det bare hoderegning. (47*47 og flytt komma)
Så var det kondensatorer, og den er litt verre, en slik påstand som at elektrolyttkondensatorer lyder dårlig er bare vås. Det er ingen her som har hørt reprodusert lyd uten elektrolyttkondensatorer. Det er nemlig ikke meg bekjent laget nettdrevne forsterkere uten elektrolyttkondensatorer i strømforsyningen. Alle returstrømmene i forsterkeren vil gå igjennom kondensatorer på en eller annen måte, også de forsterkerene som har regulert PSU. Til og med ekstremt "kondensatorfattige" kretser slik som designene til John Curl vil være slik.
En helt annen sak er at man i audiokretser velger å paralellkoble alle lytter med fx polypropylen, polycarbonat eller en annen god kondensator, men dette er ikke fordi lytten lyder dårlig, men fordi den har dårlige overføringsegenskaper for høyere frekvenser. Jean Hiraga prøvde en del rundt dette med sin monsterforsterker, som gikk på blibatteri, men jeg mener å huske at han endte opp med å paralellkoble batteriene med lytter og plastkondensatorer.
Det har vært spennende å følge med på kondensatormålingene i tråden her, men jeg tror vi alle en gang for alle må innse at alle kondensatorer har dielektrisk tap, likestrømstap, som har vært målt her, og veksekstrømstap. Det komplekse vekselstrømstapet er nok i særklasse det som påvirker lyden mest. At lytter har et, noen ganger stort, resistivt dielektrisk tap, er bare slik det skal være. Alle vi som konstruerer forsterkere vet dette og tar alle hensyn til det når kretser konstrueres
Mvh Atle