Avledet av Utrolige tweaks, del1 SnakeOil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

knutinh

Gjest
    Et forum bestående utelukkende av uberskeptikere (finner ikke liggende kolon på engelsk tastatur) etc. blir et sykt kjedelig forum, det er ikke rart at det ikke finnes. Av natur blir de derfor nødt til å "invadere" andre forum.

For all del vær skeptisk, det er jeg selv så det holder, men å gå fra det og være en evig grinebiter til alles forergelse er en helt annen ting. Ordgjøgleri, belæring, og dårlig skjult jeg-er-akademisk setningsoppbygning gjør personen til den evige lameren uansett hvor rett han teoretisk måtte ha.
    Det er noe i det når mødre sier til barna at "det må to til for å krangle". Hvis du ved hver eneste korsvei umiddelbartgav meg rett så ville det ikke bli noe "Ordgjøgleri, belæring, og dårlig skjult jeg-er-akademisk setningsoppbygning". Grunnen til slike ting er selsagt at noen motstrider meg og andres utsagn. Noe de selvsagt må få rett til.

Altså kan du velge å ikke svare på posterdu synes er usmakelig, eller du kan velge å ikke starte slike disksjoner.  Greier du ikke det er du vel like stor kverulant som oss andre

Når det kommer til stykket, er det derfor dømt til å bli mislykket om en skal tillate folk å krangle om det samme , tråd etter tråd. Noen enighet blir det ikke uansett. Jeg fatter bare ikke vitsen. Og man blir ikke klokere av dét heller.

For de fleste er ikke dette mer enn "barne-tv for de voksne med hifi-problemer", og da ønsker man ikke å inn på diskusjoner ang filosofi,abx,empiri, etc etc, eller å se at tråd etter tråd blir ødelagt av de samme personene. Kjell B (Gud være med han) var jo også uenig med "alle" , men vi blir ikke så mye klokere når det er kun 1 ting som repeteres i det uendelige. Du forstår jo det du også, TheStig, om du bare legger godviljen til :D
    Hvem skal da bestemme hva som er politisk korrekt? Du Høvding? Gud?

Hvorfor tror du at interesse for Vin, Whisky og dyre båter er så mye mer "akseptert" ute i samfunnet enn kjøp av høyttalere til 100.000? Kan det være fordi ganske mange hifi entusiaster dessverre er navlebeskuende gretne fyrer som ikke tåler motstand? Som "selv vet best" i absolutt alle spørsmål?

mvh
    Knut

K

knutinh

Gjest
    Forøvrig finner jeg det fantastisk at man kritiserer, kjefter og endog vil stenge ute de som benytter argumentasjon i sine.... argumenter. Fordi disse er "kjedelige" eller "grinebitere" eller "belærende".

Samtidig framelsker man altså folk som er frekke, aggressive, kaller ukjente mennesker for stygge ord etc...

Dette fremstår for meg som helt utrolig. Kan man tillate hva som helst fra folk hvis man bare er enige? Dvs, vær gjerne drittsekk så lenge du er på "min side" i debatten. Og er du uenig med meg så fortjener du all verdens ulykke uansett fremtoning. Det gir uhyggelige paralleller til midtøsten-konflikten...

-k

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Det går altså ikke opp ett eneste lite lys når nesten hver eneste tråd du og enkelte andre deltar i utvikler seg i "stygg" retning?
    Følger overhodet ikke med på noen av krangletrådene, men har observert at tema lignende denne tråden kommer opp ganske ofte. Da hadde det ihvertfall ringt en liten bjelle hos meg, og muligens kunne det være meg selv som måtte gjøre et par grep.
    Vet ikke, bare en tanke.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det går altså ikke opp ett eneste lite lys når nesten hver eneste tråd du og enkelte andre deltar i utvikler seg i "stygg" retning?
    Følger overhodet ikke med på noen av krangletrådene, men har observert at tema lignende denne tråden kommer opp ganske ofte. Da hadde det ihvertfall ringt en liten bjelle hos meg, og muligens kunne det være meg selv som måtte gjøre et par grep.
    Vet ikke, bare en tanke.
    Dette er vel samme type logikk som ligger bak de som mener at jenter som blir voldtatt kan takke seg selv, fordi de kler seg utfordrende...

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Prøver bare å tenke litt høyt. Hvis barna kommer hjem fra skolen og forteller dag etter dag at de har kranglet med de andre barna for de er så dumme, så er det nok mine egne barn jeg hadde gått nærmere i sømmene først.
    Man havner ikke i slåsskamp på byen annenhver helg fordi alle andre er så kranglete.

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Dette er vel samme type logikk som ligger bak de som mener at jenter som blir voldtatt kan takke seg selv, fordi de kler seg utfordrende...
    Nei.

K

knutinh

Gjest
    Vet ikke, bare en tanke.
    Betyr det at jeg skal jatte med gjengen for å slippe bråk?

Burde ikke heller byrden ved å oppføre seg som voksen ligge hos den enkelte? Vi møter alle mennesker vi oppfatter som mer eller mindre sympatiske og med mer eller mindre fornuftige meninger.

Hvis jeg møter en fyr i et selskap som jeg mener tar helt feil så skjeller jeg han da ikke ut?? Den samme regelen burde gjelde her på forumet. Ser du noen som er generelt usympatisk og/eller på bærtur så kan man gjerne opplyse om at man er uenig, men det tjener ingenting å fyre seg opp...

-k

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Man havner ikke i slåsskamp på byen annenhver helg fordi alle andre er så kranglete.
    Nei, men prøv å se litt på hvem det er som slår, og hvem det er som tar i mot.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Prøver bare å tenke litt høyt. Hvis barna kommer hjem fra skolen og forteller dag etter dag at de har kranglet med de andre barna for de er så dumme, så er det nok mine egne barn jeg hadde gått nærmere i sømmene først.
    Jeg har aldri sloss. I det minste ikke etter konfirmasjonsalder...

Hvis barna mine oppførte seg med normal folkeskikk og fikk bank av nabobarna hver dag fordi de var uenige så skulle jeg vært ganske snar å tromla sammen et lite møte i nabolaget...

-k

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Betyr det at jeg skal jatte med gjengen for å slippe bråk?

Burde ikke heller byrden ved å oppføre seg som voksen ligge hos den enkelte? Vi møter alle mennesker vi oppfatter som mer eller mindre sympatiske og med mer eller mindre fornuftige meninger.

Hvis jeg møter en fyr i et selskap som jeg mener tar helt feil så skjeller jeg han da ikke ut?? Den samme regelen burde gjelde her på forumet. Ser du noen som er generelt usympatisk og/eller på bærtur så kan man gjerne opplyse om at man er uenig, men det tjener ingenting å fyre seg opp...

-k
    Helt enig, men mitt inntrykk er at (kan godt være jeg tar feil) er at enkelte her inne hele tiden er ute etter å fortelle at andre tar feil/er uenige. Hvis du hadde hatt en fyr etter deg under hele selskapet som hele tiden rettet på det du sa så hadde nok du også blitt ekko kranglete utover kvelden tenker jeg ;D
    Forsvarer ingen her, men man kommer jo ikke utenom at du og div andre her kommer uvanlig ofte opp i krangling.

Jeg kritiserer deg overhodet ikke Knut, jeg bare prøver å lufte mine tanker rundt situasjonen. Kanskje er jeg på bærtur, kanskje ikke.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Dette har vel vært diskutert til døde uten å komme veldig mye videre egentlig.

Nåja, enkelte her inne har jeg diskutert så flisa fyker med, men etterhvert kommet til felles enighet om å være uenig uten å dermed mene at motparten er personifisert ondskap. Det er et godt utgangspunkt!

Det at jeg er med i mange diskusjoner som ender opp i baluba har kanskje like mye å gjøre med mine interesser og standpunkt som det har å gjøre med at jeg er en krangle-tass. Men noe som 90% av forumet er sterkt uenig i, og det kommer fort en konsensus om at du er et "uønsket element som ødelegger for musikkgleden".

Heldigvis så er jeg i godt selskap. Ivar har vel fått samme stempel f.eks.

-k

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Siden dette har vært diskusjonemne tidligere, og det ikke har ført til noe så er det vel ingen vits i å fortsette i denne omgang. Da konkluderer jeg med at jeg var på bærtur.
    Gjorde mitt beste ;D ;D

O

om.s

Gjest
    Siden dette har vært diskusjonemne tidligere, og det ikke har ført til noe så er det vel ingen vits i å fortsette i denne omgang.  Da konkluderer jeg med at jeg var på bærtur.
    Gjorde mitt beste ;D ;D
    Nei, det blir en feil konklusjon! ;)

mvh

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Har sett på trådene der dere mener Knut gjør et eller annet galt. Han gjør kun en ting: Å be om en eller annen form for dokumentasjon. Det er meg fullstendig ubegripelig at dette kan være så provoserende! Knut er aldri uhøflig eller usaklig, han bare virker irriterende på de som ikke kan gi svar, og derved får noen av disse smake sin egen usikkerhet. Mine herrer; om det irriterer dere at Knut ber om dokumentasjon har dere noen valg:
    1: Finn en måte å dokumentere det på
    2: Finn en måte å leve med at du ikke kan dokumentere det
    3: Drit i det

Det er i grunn ikke verre. Jeg lever greit med at jeg tror jeg hører forskjeller på ting. Jeg gidder ikke dokumentere; det er mine penger jeg bruker. Og jeg har det godt! :) Av og til er det bare greit å være dum, skjønner dere!

Honkey

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Da er det vel egentlig ikke værre enn å starte en tråd på tech avdelingen og spørre om noen har dokumentasjon på hva det skulle være. De som vil får svar på det de vil, og kranglingen på hifi generelt vil reduseres kraftig.
    Ingen perfekt løsning, er fullstendig klar over det, men det er ikke så forbasket perfekt sånn som det er i dag heller.
    Kan det være verdt et forsøk?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    He he, merker jeg faktisk er litt sheriff Buford T. Justice i dag ;D ;D

K

knutinh

Gjest
    Da er det vel egentlig ikke værre enn å starte en tråd på tech avdelingen og spørre om noen har dokumentasjon på hva det skulle være. De som vil får svar på det de vil, og kranglingen på hifi generelt vil reduseres kraftig.
    Ingen perfekt løsning, er fullstendig klar over det, men det er ikke så forbasket perfekt sånn som det er i dag heller.
    Kan det være verdt et forsøk?
    I tråden som Fush startet så stod det klart og tydelig "Jeg ønsker informasjon om dokumenterte forskjeller". Likevel så kom det et "korstog" av folk som mente at dokumentasjon var instiftet av djevelen selv...

Jeg forstår ikke denne harmen over at folk tenker og mener annerledes. Jeg har ingen problem med at folk bruker 150.000,- på en kabel selv om jeg ikke tror at det har noen hensikt. Det må de gjerne gjøre, jeg blir ikke sint eller i harnisk over det, eller at de forteller hva de har gjort på dette forum.

Hvis de gir råd eller prøver å vinne en debatt der de setter likhetstegn mellom sine erfaringer med kabler til 150.000,- og "sannhet" så meddeler jeg ofte at jeg er uenig. Men fremdeles prøver jeg så godt jeg kan (uten dermed å være perfekt) å være høflig.

Det samme etterspør jeg av de som mener at mine meninger og tanker er feil.

-k

K

knutinh

Gjest
    Det er i grunn ikke verre. Jeg lever greit med at jeg tror jeg hører forskjeller på ting. Jeg gidder  ikke dokumentere; det er mine penger jeg bruker. Og jeg har det godt! :) Av og til er det bare greit å være dum, skjønner dere!
    Ahh. Hvilken befriende uttalelse i en debatt der alle hevder å sitte på den perfekte objektive sannhet, samtidig som man gjerne fornekter all form for objektivitet =)

På samme måte som jeg har lyst på en BMW. Selv om toyota har bedre verditap, servicekostnad, drivstoff-forbruk og en masse andre fine objektive ting. Jeg har lyst på BMW eller Alfa Romeo eller... Fordi jeg synes de er kule. Jeg påstår ikke at de objektivt sett er "bedre" bare at de appellerer mer til meg på mange forskjellige plan, noen er bevisste de fleste er ubevisste.

-k

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Høfligheten din er upåklagelig.
    Som du nevner så tok fush sin tråd en helt unødvendig retning, men jeg tror det er fordi det har gått litt for langt her inne for tiden. Har inntrykk av at mange ser rødt bare de ser deg her inne, og det er veldig synd.
    Det er nok ikke det at folk her inne ikke takler annerledes tankegang og tilnærming, men at veldig mange tema blir oppfattet som forsøkt pungtert av dine spørsmål. Og dette ser ut til å skje ganske ofte.
    Det hele begynner bare å bli så forutsigbart.
    Men hva med å ihvertfall prøve å ta disse dokumentasjons debattene under tech. Er jo mindre arbeid å starte en ny tråd der enn å krangle side opp og side ned på hifi generelt.

Nå bare prøver jeg litt brainstorming for meg selv altså.
    Er jo helt tragisk at det er blitt som det er blitt, men det hadde jo vært deilig å slippe ihvertfall 90% av all kranglingen. Du begynner vel å bli lei av å bli hakket på du også tenker jeg ;D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Og en stor oppfordring til alle Knutinh motstandere. Hvis dere blir provosert av et av spørsmålene hans, så for guds skyld: Gi balla i å svare. Ansvaret for krangelen ligger like mye på den som starter som på den som fortsetter.

(Like thats gonna happen ;) YEAH, RIGHT)

K

knutinh

Gjest
    Høfligheten din er upåklagelig.
    Mange takk.
    Nå bare prøver jeg litt brainstorming for meg selv altså.
    Er jo helt tragisk at det er blitt som det er blitt, men det hadde jo vært deilig å slippe ihvertfall 90% av all kranglingen. Du begynner vel å bli lei av å bli hakket på du også tenker jeg ;D
    Tja. Jeg er nordnorsk og vi har ganske tykk hud =)

Jeg har vel etterhvert erfart at det å "kapre" diskusjoner om kabel 1 vs kabel 2 for en filosofisk debatt om hørbarhet av kabelforskjell ikke er spesielt fruktbart. Derfor er jeg også bare sporadisk innom kabelhjørnet.

Inne på forumet har det i det siste vært spørsmål om poenget med superdiskanter og DAC brukt til PC. Jeg synes det er rettferdig ovenfor trådstarter å komme med noen svar som er fundert i en (korrekt eller feilaktig) forståelse av verden ut fra fysikk, elektronikk, signalbehandling og akustikk, ikke bare synsing/tro/subjektive syn på saken.

Hvis mine meninger stadig blir møtt av en storm av harme men aldri fornuftig kritikk så kan jo det tas som en indikator på at jeg treffer en nerve med et gyldig poeng, og slett ikke bør gi etter for mobbepresset?

-k

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Tror ihvertfall vi har fått belyst litt viktige tanker begge to her nå. Du er nå ikke så gæli å diskutere med som jeg trodde ;)
    Moralen er nok at begge leire har noe å jobbe med, og faktisk er det veldig lite innsats som skal til.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hvis mine meninger stadig blir møtt av en storm av harme men aldri fornuftig kritikk så kan jo det tas som en indikator på at jeg treffer en nerve med et gyldig poeng, og slett ikke bør gi etter for mobbepresset?

-k
    Det som skaper harme er vel mest det at vi får presentert fasiter som ikke stemmer med virkligheten vår.

Enten det være seg kabler eller drivverk.
    På samme måte som det er helt absurd for en tekniker at det er forskjell på nevnte komponenter, så er det for en audiofil som har opplevd det like absurd å hevde at lydforskjeller ikke finnes.

Tror nok at mer åpenhet begge veier hadde gjort seg. Jo mere steil man er i meningene sine dess mer krangel blir det vel.
    Ikke alle tweak fungerer like godt....og heller ikke alle teorier fungerer like godt i praksis..

Og så var vi igang igjen.....hehe....

Alt skrevet i beste mening selvsagt! ;D

K

knutinh

Gjest
    Tror ihvertfall vi har fått belyst litt viktige tanker begge to her nå. Du er nå ikke så gæli å diskutere med som jeg trodde ;)
    Moralen er nok at begge leire har noe å jobbe med, og faktisk er det veldig lite innsats som skal til.
    Ikke sant? =)

Dessuten, hvis det nå er slik at jeg er en selv-opphøyende pompøs drittsekk med null sosialt gangsyn, så har det sannsynligvis ikke noen positiv innvirkning å omtale meg som det. Mest effektivt er det vel i så fall å tie meg ihjel ved ikke å svare på mine irriterende innlegg.

Det man uansett kan kreve av meg er å overholde forumreglene uansett hva jeg blir utsatt for.

Nå er jeg av den mening at de aller fleste her inne har ett eller annet å bidra med, noen mer enn andre og noen innenfor tema som interesserer meg mer enn andre. Å utelukke noen bare pga vinkling og meninger synes jeg derfor vil gjøre forumet til et mindre interessant sted.

-k

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Topline: Kranglefant ;D ;D ;D

K

knutinh

Gjest
    ....og heller ikke alle teorier fungerer like godt i praksis..
    Helt klart. Og kanskje enda mer vanlig er at isolert sett fornuftige teorier brukes ut av kontekst. Når noen sier f.eks "tja, i teorien så skal coax være bedre enn toslink" så prøver man egentlig å opphøye egne meninger med å implisere at det finnes en altomfattende teori som støtter et slikt utsagn.

Teorier er som regel små bruddstykker som kan bevises matematisk eller empirisk. Virkeligheten er ofte kompleks og de valgene vi gjør må baseres på komplekse problemstillinger som vanskelig lar seg definere, enn løse matematisk.

-k

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Ikke sant? =)
    Ble jo helt overrasket jeg. ;D

Dessuten, hvis det nå er slik at jeg er en selv-opphøyende pompøs drittsekk med null sosialt gangsyn, så har det sannsynligvis ikke noen positiv innvirkning å omtale meg som det. Mest effektivt er det vel i så fall å tie meg ihjel ved ikke å svare på mine irriterende innlegg.
    Nettopp. Det vil nok få ønsket effekt for begge parter

Det man uansett kan kreve av meg er å overholde forumreglene uansett hva jeg blir utsatt for.

Nå er jeg av den mening at de aller fleste her inne har ett eller annet å bidra med, noen mer enn andre og noen innenfor tema som interesserer meg mer enn andre. Å utelukke noen bare pga vinkling og meninger synes jeg derfor vil gjøre forumet til et mindre interessant sted.
    Enig, men nå er jo ikke ørten sider med kranglig som egentlig har vært resultatet ganske ofte, så veldig interessant heller
    -k
    Kan vi rett og slett konkludere med at vi er enige om å være enige i denne tråden
    :eek: Ikke verst.
    Nei, nå må jeg få gjort noe ut av dagen. Takker for praten Knut. Vi var jo litt flinke i dag synes jeg.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    På samme måte som det er helt absurd for en tekniker at det er forskjell på nevnte komponenter, så er det for en audiofil som har opplevd det like absurd å hevde at lydforskjeller ikke finnes.
    Litt av uenigheten her skyldes vel at mange audiofile ønsker å attribuere alle forskjellene til de tekniske komponentene, mens en tekniker ofte vil være åpen for andre, deriblant psykologiske, faktorer som kan påvirke lytteopplevelsen.

O

om.s

Gjest
    Litt av uenigheten her skyldes vel at mange audiofile ønsker å attribuere alle forskjellene til de tekniske komponentene, mens en tekniker ofte vil være åpen for andre, deriblant psykologiske, faktorer som kan påvirke lytteopplevelsen.
    Om dette er det eneste du har fått utav å lese "subjektivistenes" innlegg må jeg høfligst be deg lese engang til.
    Mange subjektivister, inkl undertegnede har med hånden på hjertet innrømmer jo slikt som effekten av feks, placebo, persepsjonspsykologi, dagsform, humør, kranglig med dama osv osv....
    Dette er jo ikke noe genuint for teknikere!, men det faktum synes å være forbi gått mange av "objektivistene", det er ikke så enkelt som du her fremstiller det.

Som nevnt av andre er det vel mer en kombinasjon av det subjektive og det rasjonalistiske som ligger til grunn for de fleste subjektive valg man tar, dette er kanskje heller ikke så lett for en som utelukkende vil ha objektive og tekniske forklaringer til alt som skjer.

Når det er sagt så er det en gjeng objektivister/rasjonalister som har veldig peil og kunnskap om det de snakker om, feks Ivar L, Knutinh m.fl, det finnes vel ingen som har noen interesse av å diskreditere de deres kunnskap!, men det finnes alikevel veldig mange som ikke har den samme profesjonelle tilnærmingen til det hele heller, og kanskje heller ikke ønsker det, og det skal vel ikke være nødvendig for å få lov ytre seg på ett slikt forum som dette heller, imho.

Derfor oppleves det også ofte, for ofte, som om en er utsatt for en slags "character assassinitiation", om el når noen våger ytre seg på rent subjektivt grunnlag, da kommer korreksjonene og tilrettevisningene anmas, det behøvs ikke hvergang,
    Litt av gleden som engang var her inne var nettopp det at deltagere på alle nivåer kunne bidra med noe til noen, nå skal det være på dr.ing og på "dr.datt" nivå, folk flest dyrker jo ikke hobbien på det nivået, mer praktisk og mindre teoretisk HiFi, imho.
    Legg heller da slike tråder som "avledt fra..." til techhjørnet, og gi heller der uttrykk for hva som er rett.

Tilbake til utgangs pktet, alle forskjeller som det hevdes her, ønskes/vil ikke tilbakeføres til de "tekniske komponentene" av subjektivistene.
    Håper det er klargjort tilrekkelig her, nå, og dette er skrevet i beste mening.

mvh

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Om dette er det eneste du har fåttut av å lese "subjektivistenes" innlegg må jeg høfligst be deg lese engang til.
    Mange subjektivister, inkl undertegnede har med hånden på hjertet innrømmet slikt som effekten av feks, placebo, persepsjonspsykologi, dagsform, humør, kranglig med dama osv osv.
    Dette er jo ikke genuint for teknikere, men dette faktum synes å være forbi gått mange av "objektivistene", det er ikke så enkelt som du her fremstiller det.
    For all del. Jeg refererer til "teknikere" og "audiofile" i kontekst av toplines innlegg, ikke i den generelle betydningen av ordene.

K

knutinh

Gjest
    Mange subjektivister, inkl undertegnede har med hånden på hjertet innrømmer jo slikt som effekten av feks, placebo, persepsjonspsykologi, dagsform, humør, kranglig med dama osv osv....
    Dette er jo ikke noe genuint for teknikere!, men det faktum synes å være forbi gått mange av "objektivistene", det er ikke så enkelt som du her fremstiller det.
    Helt klart. Samtidig har flere påstått at de er i stand til å se bort i fra placebo og kun gå på lydinntrykk når de omtaler hifiprodukter. På meg virker det da som om de ikke er enige i dine utsagn om at eksterne forhold kan påvirke opplevelsen av lyd.

Som nevnt av andre er det vel mer en kombinasjon av det subjektive og det rasjonalistiske som ligger til grunn for de fleste subjektive valg man tar, dette er kanskje heller ikke så lett for en som utelukkende vil ha objektive og tekniske forklaringer til alt som skjer.
    Kanskje. Nå er det vel ingen som kan sies å være rent objektiv. Det ligger vel mer på hva man har som ideal. Ønsker man forklaring og forståelse, eller ønsker man å holde ting "dunkelt"?

Når det er sagt så er det en gjeng objektivister/rasjonalister som har veldig peil og kunnskap om det de snakker om, feks Ivar L, Knutinh m.fl, det finnes vel ingen som har noen interesse av å diskreditere de deres kunnskap!, men det finnes alikevel veldig mange som ikke har den samme profesjonelle tilnærmingen til det hele heller, og kanskje heller ikke ønsker det, og det skal vel ikke være nødvendig for å få lov ytre seg på ett slikt forum som dette heller, imho.
    Jeg tror hverken jeg eller Ivar noen gang har tatt til orde for å kneble noen her på forumet. Det må i så fall ha vært etter rene personangrep. Veldig mye av det vi diskuterer kan sies å være utenfor eller i grenseland av våre respektive fagfelt. Jeg synes f.eks persepsjon og audiopsykoklogi er veldig spennende men jeg har ingen formell kompetanse på dette.

Problemene oppstår nesten uten unntak når noen
    1. Krever å besitte absolutte sannheter, og at andre skal være enige
    2. Nekter/ikke greier å argumentere for dette eller henvise til empiri man kan være enig om
    3. Blir forbannet og tyr til personangrep eller lignende.

Det er altså fullt mulig å si nesten hva som helst på dette forum, uansett hvor urealistisk det måtte framstå for oss andre uten å bli "tråkka på". I verste fall får man noen poster som sier at dette ikke stemmer med egne erfaringer, eller at man aldri har hørt om dokumentasjon av fenomenet. Så langt ingen krangling altså.

Først når eieren av det opprinnelige utsagnet eller "hjelpere" blir forbannet over at andre ikke deler deres meninger begynner man å angripe person siden man ikke er i stand til å angripe sak, drittkasting (begge veier) og alle de tingene som de fleste av oss ønsker bort her fra.

Legg heller da slike tråder som "avledt fra..." til techhjørnet, og gi heller der uttrykk for hva som er rett.
    Jeg har gjort dette et par ganger nå og vil fortsette med det når jeg oppfatter innlegg på hovedforumet som off-topic, filosofisk og personangrep.

Gitt at takhøyden er på o.t. er større vil det her være mulig å gi tilbakemelding på innlegg som oppfattes som mindre konstruktive, og å gjøre alle forsøk man måtte ønske på å "vinne" den evige debatten.

-k

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Var (og er) ikke sikker på at jeg burde gi mitt besyv med i laget her, men, for what it`s worth:

Blir nesten litt glad, jeg, at man kan enes over å være uenig!
    Mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    Var (og er) ikke sikker på at jeg burde gi mitt besyv med i laget her, men, for what it`s worth:

Blir nesten litt glad, jeg, at man kan enes over å være uenig!
                                               Mvh
    Allt annet likt så kan det vel kalles et framskritt. Tonen i tråden er forøvrig så besnærende hyggelig at det nok er best jeg holder kjeft. ;D

mvh
    KJ

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Allt annet likt så kan det vel kalles et framskritt. Tonen i tråden er forøvrig så besnærende hyggelig at det nok er best jeg holder kjeft.  ;D

mvh
    KJ
    ;D ;D ;D
    mvh

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    548
    Torget vurderinger
    1
    Redigert av Høvdingen !!!!!!!!

Fin stemning på tråden forøvrig :D

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det hadde jo blitt et ramaskrik hadde en person på et golf-forum bedt om dokumentasjon på hvorfor kølle a er bedre enn b, eller hvorfor en tilfeldig fiskestang er bedre enn en annen på et fiske-forum, eller for den saks skyld: Diskutere personlig stil på et mote-forum. Det burde vært mulig å være uenig uten å lage noe videre dramatikk av det.
    Hadde det vært utseendet og designet til HiFi-komponentene man diskuterte, så hadde jeg vært enig. Men når det gjelder innmaten, så er CD-spillere, forsterkere, kabler og høyttalere tvers igjennom tekniske komponenter som er 100 prosent basert på teknologi og fysikk. Derfor stiller det seg helt annerledes når det er snakk om ytelsen til disse, enn om noen foretrekker rysjer foran blonder. Alle har rett til å ha en mening, men når du velger å ytre den offentlig, bør du være foreberedt på å backe den opp med facts.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Alle har rett til å ha en mening, men når du velger å ytre den offentlig, bør du være foreberedt på å backe den opp med facts.
    Facts? Hvordan ser du for deg at den gjennomsnittlige audiofile (om denne finnes, man kan jo undres basert på dette forum), med mer interesse for å oppnå best mulig lydgjengivelse på musikk enn hvordan komponentene er skrudd sammen, skal dokumentere opplevde (virkelige eller ikke) forskjeller i egen stue?

Jeg spør fordi jeg ikke vet, like lite som hvordan jeg skal dokumentere over et forum hvorfor biffen i går smakte mye bedre enn den jeg spiste forrige uke, til tross for at de sikkert ville målt det samme.

mvh

noruego

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Facts? Hvordan ser du for deg at den gjennomsnittlige audiofile (om denne finnes, man kan jo undres basert på dette forum), med mer interesse for å oppnå best mulig lydgjengivelse på musikk enn hvordan komponentene er skrudd sammen, skal dokumentere opplevde (virkelige eller ikke) forskjeller i egen stue?
    Facts betyr ikke nødvendigvis tekniske detaljer. Et svar som lyder "jeg synes forsterker A låter mye bedre enn forsterker B, men kan ikke gi deg noen teknisk forklaring på det", kan være like mye "facts" en gitt kontekst som noe annet. Jeg sier heller ikke at enhver påstand eller ytring behøver å utfordres. Om noen sier "jeg hører forskjell på kabel A og kabel B", så ser ikke jeg noen grunn til å stille spørsmålstegn ved det. Men om påstanden er "det er forskjell på kabel A og kabel B", så er det noe annet.

Jeg mener altså ikke at alle skal kunne stille med fullkomne vitenskapelige forklaringer til enhver tid. Men man bør være i stand til å kvalifisere og begrunne ens påstander, og være mottakelig for saklige kommentarer og spørsmål.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Selv har jeg en flott terrengsykkel. Ja, det er overkill gitt mitt ambisjonsnivå, men den er et godt stykke ingeniørkunst, veier lite, gir genial respons. Og så ser den forbannet tøff ut. I min verden mer enn tilstrekkelig grunn til å kjøpe den;)
    Men Herrgud, du er jo gutt, og da er det MER enn tilstrekkelig god grunn ! ;D

Har en kollega som åpnet inrømmer at LEGO er minst like gøy i dag som da han var barn. Dama hans kjøper heftige StarWars ( hans andre store last ;D ) byggesett i LEGO til ham til jul og fødselsdager. Som hun sier: "Når han får sex og LEGO er han lykkelig !"

Det forholdet kommer til å vare lenge !! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn