Avledet av Utrolige tweaks, del1 SnakeOil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

knutinh

Gjest
    Mener nå fortsatt da, at bedre/verre (slik det står i innlegget mitt ) er subjektive størrelser uegnet til blindtester.
                                                       Mvh
    Men det fungerer til vin, hvor man bruker subjektive blindtester for å fastslå hvilken vin som subjektivt er best.

-k

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.116
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men det fungerer til vin, hvor man bruker subjektive blindtester for å fastslå hvilken vin som subjektivt er best.

-k
    Da synes jeg at vinkjennere skal få fortsette med det.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Hvis ikke det å gi noen eksempler er et forsøk på definisjon, vet jeg ikke hva er.
    Hehe, men det er det altså ikke. Her er en definisjon av begrepet "definisjon", fra Wikipedia: "En definisjon er en kortfattet og lett forståelig forklaring på et ord eller uttrykk." Da ser du at eksempler altså ikke kommer inn under denne definisjonen. (Selv om jeg ikke synes den er spesielt god. En definisjon trenger f.eks. ikke alltid være lett forståelig.) Vel, nok om dette...

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hva med produksjonsavvik? Produksjonsvariasjonen mellom ICer, transistorer eller motstander kan gi mye mer signalavvik enn noen kabel.
    Du mener at hvis det framkommer forskjeller i en slik test, så er det grunnet produksjonsforskjeller og ikke grunnet ulike kabler?

Det burde være greit å eliminere det ved å først blindteste med like kabler for å fastslå at det faktisk er liktlydende spillere.....

K

knutinh

Gjest
    Jeg tror egentlig ikke at de tekniske problemene med blindtesting er så uoverkommelige som det diskusjonen gjerne antyder. Vi kan tenke oss alle mulige problemstillinger.

Men hvis man setter opp en ok pre-amp med ABX-styring av inngangsvelger og to kilder man ønsker å blindteste mot og fremdeles får null-resultat så er det egentlig ikke noen krise om det kan tenkes å være forskjeller på inngangene.

Kun hvis man i testen faktisk får en signifikant forskjell er det et problem hvis måleoppsettet er unøyaktig.

Unntak fra dette er selvfølgelig hvis oppsettet ikke er transparent, f.eks hvis man tester SACD vs CD med høyttalere med null respons over 20kHz.

Alt som kan digitaliseres og avspilles fra PC/CD er en kjempefordel fordi man da kan garantere like betingelser uten å kunne bruke voltmeter eller andre tekniske duppeditter.

Høyttalere er kanskje det som er vanskeligst å blindteste rettferdig pga 3-dimensjonal lydutbredelse.

-k

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Jeg tror egentlig ikke at de tekniske problemene med blindtesting er så uoverkommelige som det diskusjonen gjerne antyder. Vi kan tenke oss alle mulige problemstillinger.

Men hvis man setter opp en ok pre-amp med ABX-styring av inngangsvelger og to kilder man ønsker å blindteste mot og fremdeles får null-resultat så er det egentlig ikke noen krise om det kan tenkes å være forskjeller på inngangene.

Kun hvis man i testen faktisk får en signifikant forskjell er det et problem hvis måleoppsettet er unøyaktig.

Unntak fra dette er selvfølgelig hvis oppsettet ikke er transparent, f.eks hvis man tester SACD vs CD med høyttalere med null respons over 20kHz.

Alt som kan digitaliseres og avspilles fra PC/CD er en kjempefordel fordi man da kan garantere like betingelser uten å kunne bruke voltmeter eller andre tekniske duppeditter.

Høyttalere er kanskje det som er vanskeligst å blindteste rettferdig pga 3-dimensjonal lydutbredelse.

-k
    Hvorfor gir manuell svitsjing ulike betingelser?

K

knutinh

Gjest
    Hvorfor gir manuell svitsjing ulike betingelser?
    Har jeg sagt det?

Min motivasjon for å ønske automatisk svitsjing er fordi dette gjør at man kan utføre tester alene, dobbelt-blind problematikk bortfaller helt, svitsje-hastigheten blir som regel høyere (øker sjansen for positivt resultat).

-k

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0

-k
    Ja jeg tolket dette dithen.
    Om automatisering garanterer like betingelser, så må det bety at manuell ikke gjør det.

K

knutinh

Gjest
    Om automatisering garanterer like betingelser, så må det bety at manuell ikke gjør det.
    Nei.

Hvis du leser posten så ser du at jeg snakker om digitalisert avspilling på PC.

På en PC så er en wav-fil det samme hver gang, og en "1" er en en. I et analogt oppsett så vil man bestandig måtte ta hensyn til at f.eks en forsterker har 1dB forskjellig gain på inngangene.

Din logikk tilla meg andre uttaleleser enn det jeg hadde gjort, og det er uansett dårlig logikk å anta at dersom A garanterer noe så kan ikke B gjøre det.

-k

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Din logikk tilla meg andre uttaleleser enn det jeg hadde gjort, og det er uansett dårlig logikk å anta at dersom A garanterer noe så kan ikke B gjøre det.

-k
    Hva er poenget med å bruke "like betingelser" som argument for automatikk, hvis du mener at manuell kontroll gjør akkurat det samme??

Og er det mange forsterkere som har 1 dB gain forskjell på inngangene?

(OBS OBS - har begynt på brevkurs i kverulering!!)

;D ;D ;D

K

knutinh

Gjest
    Hva er poenget med å bruke "like betingelser" som argument for automatikk, hvis du mener at manuell kontroll gjør akkurat det samme??
    Hvis du leser posten min så ser du at jeg argumenterte for PC-basert digital avspilling. Vil du si at det eneste alternativet til dette er manuell svitsjing?

-k

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Hvis du leser posten min så ser du at jeg argumenterte for PC-basert digital avspilling. Vil du si at det eneste alternativet til dette er manuell svitsjing?

-k
    Det vet jeg ikke. Men jeg ser på det som en fordel med minst mulig dubbedingser koblet til anlegget ved en blindtest i hifi sammenheng.
    Mulig det er jeg som er paranoid..... ::)

K

knutinh

Gjest
    Det vet jeg ikke. Men jeg ser på det som en fordel med minst mulig dubbedingser koblet til anlegget ved en blindtest i hifi sammenheng.
    Mulig det er jeg som er paranoid..... ::)
    Min motivasjon for å ønske automatisk svitsjing er fordi dette gjør at man kan utføre tester alene, dobbelt-blind problematikk bortfaller helt, svitsje-hastigheten blir som regel høyere (øker sjansen for positivt resultat).

bare sånn for å gjenta meg selv =)

-k

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0

-k
    En manns blindtester er vel rimelig verdiløse med tanke på å presentere et resultat i det offentlige rom.

Men nå skal jeg ut å drikke øl og høre på uhermetisert blues!

Har en fortsatt kverulerende god aften!! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn