Båtliv er en menneskerett!!? ;-)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hei.. Nå når sommeren nermer seg er det mange interesante tråder om f.eks.sykler med og uten motor..
Og noe som er veldig aktuellt om dagen er jo.båt shining og sjøsetting.
Jeg solgte Catamaranen min for å tvinge meg til å fortsette på prosjektet jeg importerte fra USA i -99!
Altså æresmedlem i hagebåtforeningen ;D :-[
Båten er en Sea Ray Sorrento 24s. -88.
Men har et design som holder seg godt i tiden..(syns jeg..) Jeg har sydd nytt interiør invendig.Skal leie inn en til å trekke skai utvendig..trenger jo kraftigere verktøy til den jobben.. Skal også lakke den stripen på siden mørk blå,+ditto presenning..og jeg er nesten ferdig å montere 502 cubikktom v8 (8.5l) 500hk..org 260,den skyver den til 40 knop..regner med 55knop med dobbel hk.... akkurat nok til å hoppe på dønningene utenfor runde ;)  Selvf.en tolvtommer og noen coaxer rundt om ;D
Midten av juni??  Bare å få ræva i gir!! T-skjorte faktoren hjelper på det! ;) ;)
Er det noen andre med noen interesante prosjekt?
Trist å være land krabbe på de få fine dagene vi har...   Har dere bilder? :)
Her er den i rød...

Klikk på bildet..får ikke opp skikkelig bilde i dag av uant grunn..

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Tøffer rundt i 8 knop og er fornøyd med det. Har ei tresnekke på 24 fot.Bruker vel kanskje 150-200 liter diesel på en sesong og da er den mye brukt! Koselig og billig....:)
Men fatter har en båt som går fort ute på holmen hvor vi har sommerhus,så jeg får avreagere der når jeg føler behov..:D

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Jeg venter hele vinteren på sommer og båtliv.

Nå har ikke jeg så grom motor som deg. Men jeg har da en 2004 Uttern T-55 med en 115Hk, 4T Mercury. Den gjør 38 knop i medvind.

Men perfekt båt for vannski og andre båtgleder. Vi (familien) koser oss i hvert fall.

Ha en riktig flott båtsesong. 8)

Zatz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg bare drømmer om båt....... ønsker meg en rask par og 20 foter med en liten kahytte.... :)

H

hifinissen

Gjest
uff... ikke snakk! har nettopp hatt min plastsnekke på land og bunnsmurt den . Holder på å pusse den opp litt innvendig nå.. Gledet meg i hele vinter til sommer , sol og BÅTLIV! Men nå skal den tragisk nok selges pga husbygging.

trist , trist , trist.....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er seil som er tingen, bare så det er klart! :)
Som om det var noen tvil. Det finnes ikke noe alternativ til å seile ut fjorden, med solen lavt inn fra styrbord.

I dag har vi vært i båten og vaska mesteparten av tauverket i ferskvann.
I morgen går turen sydover i fjorden på jakt etter den perfekte ankerplassen, med storseil og genua perfekt trimmet. I kjøleboksen ligger forfriskende dråper og venter. ;D

Ingen generende støy fra dieseltørste motorer.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.244
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Damn! Lekker sak det det, Thor.

Vi har hatt både Master 670 Miami med en Yamaha 250 på brakett og en F-29 med 330 Mercruiser, men det når ikke helt opp. ;)

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0

lyst på en slik. akkurat passe størrelse. praktisk. en liten seng... just right.
er det noe kvalitet dette, Silver?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.244
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Har en rustfri trebladers stålpropell liggende å slenge..

Dimensjonen er 13 3/4 x 21 - M ...

Noen som kan fortelle meg hva slags motor denne skal på?

Kan det være Yamahas 250hester?
Finner ikke noe info på Yamaha eller andre steder på webben...

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Har en rustfri trebladers stålpropell liggende å slenge..

Dimensjonen er 13 3/4 x 21 - M ...

Noen som kan fortelle meg hva slags motor denne skal på?

Kan det være Yamahas 250hester?
Finner ikke noe info på Yamaha eller andre steder på webben...
Meget mulig! send et bilde..hvis det er org.skal jeg gjenkjenne den..de passer jo på v6'erne av forskjellige merker uansett ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

lyst på en slik. akkurat passe størrelse. praktisk. en liten seng... just right.
Hvilket merke er dette da? Ser amerikansk ut..? Prioritert uteplass ;) noe for de værutsatte strøk ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.432
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har fylgjande båtkarriere bak meg:
- Saga Båtsmann
- Saga 20
- Saga 7000
- Saga 25
- NB 8700
Så vart det for dyrt. Kvitta meg med NBen i 2001, og innsåg at eg måtte nedprioritere båt nokre år. Kjem nok til å kjøpe ein litt mindre med diesel, marsjfart på minst 18 mil, plass til å fiske på, overnattingsplass til 2 personar og eige toalettrom når ymse lån er nedbetalte...
Fram til dette, er eg berre misunneleg.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Den hydrolift catta var lekker  :)
Har også hatt flere båter
7 og 8 fot pioneerjoller  ;) ;D (m 2,5hk mercury)
2 1/2 roms spisse m innenbordsmotor
14 fot skipsplast m 20hk suzuki
18 fot treskrog som jeg bygde styrehus på (hurtiggående)
30 fot stålbåt m 60hk BMC
27 fot plattgatter (tre) m 115 hk perkins
har nå endt med en Rana 530HT.(se tråden om 50hk mercury)
Denne var klar til sjøsetting m 40hk mariner,men så fikk jeg et tilbud på en 50hk 4T bigfoot som jeg ikke kunne si nei til. Dermed er jeg i full plasting .Må skjøte på hekken i høyden da den var kappet litt ned( 6cm), og plaste hull i dashbordet for plass til nye instrumenter.
Litt extraarbeid.Men med minket støy,lavere bensinforbruk og større toppfart så er det verd dette.
Mvh Jan I

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Det er seil som er tingen, bare så det er klart! :)
Jeg sier som en Amerikaner sa;

No engine, No fun 8)

PS.
Joda, jeg liker å seile jeg også. Men det er litt vanskelig å stå på vannski etter en seilbåt.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei.. Nå når sommeren nermer seg er det mange interesante tråder om f.eks.sykler med og uten motor..
Og noe som er veldig aktuellt om dagen er jo.båt shining og sjøsetting.
Jeg solgte Catamaranen min for å tvinge meg til å fortsette på prosjektet jeg importerte fra USA i -99!
Altså æresmedlem i hagebåtforeningen ;D :-[
Båten er en Sea Ray Sorrento 24s. -88.
Men har et design som holder seg godt i tiden..(syns jeg..) Jeg har sydd nytt interiør invendig.Skal leie inn en til å trekke skai utvendig..trenger jo kraftigere verktøy til den jobben.. Skal også lakke den stripen på siden mørk blå,+ditto presenning..og jeg er nesten ferdig å montere 502 cubikktom v8 (8.5l) 500hk..org 260,den skyver den til 40 knop..regner med 55knop med dobbel hk.... akkurat nok til å hoppe på dønningene utenfor runde ;)  Selvf.en tolvtommer og noen coaxer rundt om ;D
Midten av juni??  Bare å få ræva i gir!! T-skjorte faktoren hjelper på det! ;) ;)
Er det noen andre med noen interesante prosjekt?
Trist å være land krabbe på de få fine dagene vi har...   Har dere bilder? :)
Her er den i rød...

Klikk på bildet..får ikke opp skikkelig bilde i dag av uant grunn..
Interessant prosjekt dette.
Kom gjerne m flere bilder av montering ++++
Morsomt å se andres prosjekter.
Bor langt nord,så slike båter blir nok bare med drømmen.
Skai utvendig... vil ikke bunnsmurningen sitte dårlig på skaien ;) ;D ::)
Mvh Jan I

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3

For lite uteplass etter min mening. Det er uteplass man trenger i båt. Men igjen, det er min mening.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.244
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hvor fort gikk den balja di, baltic?

Og 170 liter i timen. Hvordan er det mulig? Hadde du trimma motorn til 500 hk?

Fart er moro. ;D

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hvor fort gikk den balja di, baltic?

Og 170 liter i timen. Hvordan er det mulig? Hadde du trimma motorn til 500 hk?

Fart er moro. ;D
80 knop.Motoren en 2.5EFI 280hk.Digital heljusterbar insprutning.
Disse motorene er så trimmet i insug og eksosportene i sylinderveggene,at ca 30% av fuel'en flyger ut eksosporten uforbrent :( 80 knop er 150km/t..uten vindskjerm ;D ;D Det kuleste er at i fart over 60-70 knop tårer du ikke lenger..tårene rekker ikke frem!;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har selv kjørt tilsvarende båt. Det var en av de tidlige Hydrocat 22 med en 2.4 EFI. Så vidt jeg husker er Hydrolift katamaranen basert på den endel tyngre LYNX 22 katen?
Jeg er litt ute å sykler her, men er blitt det fortalt.
Rimelig morsom. 80 knop er gøy. Men V-Bunn og 65 knop+ er enda morsommere i min ryggsøyle.
Husker til konfirmasjonen min. Kjøpte en Hydrolift 470 med 115 hk. Gikk en ca 50 knop, og det var rimelig heftig for en drittunge. Hadde en 17" propell til den også i tillegg til de andre. Lå i 20-25 knop og ga gass- båten bare kastet seg ut av sjøen og spant-oppførte seg helt vill. Toppfart da var 40 knop.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi putrer rundt i en Flipper 515HT med Mercury 60HK 4T vi. Var ny i 2005, ble mye brukt da gitt, også i år ser det ut til endel timer.
Jeg synes nok den "frosker" litt vel lett, og alt av tilt og trim er eksperimentert med uten hell.. noen tips?

Mvh Vidar P

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Med "frosker" mener du at den hopper? Prøv med sandsekker i bauen. Hjelper ikke det kan kanskje flaps hjelpe.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hva med å sette på flaps på båten? Muligens kan vel vinger på påhenger'n også virke,men da må du borre hull i kavitasjonsplaten for å feste de..

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Rimelig morsom. 80 knop er gøy. Men V-Bunn og 65 knop+ er enda morsommere i min ryggsøyle.
Kan være litt enig med deg der..men det går bare på det å få toppfarta rett frem,og det å prøve å ikke dø 8)
Hadde før en Hydrolift T-17 som jeg restaurerte ALLT på.Mercedes Articweiss hvit,3 lag klarlakk.defa alarm Alpine anlegg m.15"i baugen,Motorheis osv...
Denne er godkjent for 90hk. Jeg brukte like så godt 225hk ;D  matematisk utregnet toppfart ble tett oppunder 70knop.. turtall.utveksling.prop.stigning.antatt slipp prosent...
Så dette var helt rått..akselerasjonen fra f.eks 40 knop var syk! hvis noen ville "kjøre omkapp" åg vi lå i denne farten,,og jeg ga gass,så fortalte de åt hele båten løftet seg ut av vannet i det den skaut av gårde...den var jo bare 260kg :eek:
Katamaranen er jo kjedelig stille på flat sjø..for den er jo så stabil..men i bølger ;D ;D ;D ;D  Og du går ikke av gassen i det hele tatt, bare justerer propellhøyden med liften.Det er rått! Og hoppe på dønningene!!de lengste hoppene målte vi til 2 sekund. I 50knop, som blir et hopp på 62 meter ;) ;)

R

Rojoh

Gjest
Mon tro om problemet skyldes step'et i akterenden av skroget - for lite bæring i forhold til vekt i bakkant.

Flytte batteriet frem i båten?

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest

Silver er finsk tror jeg. Har ikke lest noe negativt om kvaliteten. Kjent for å lage gode skrog. Et godt alternativ til Buster.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
Ikke hvis du får ei kveite på kroken. ;D

(Bare tuller. Kunne faktisk tenkt meg en kajak selv).

Mvh. Johan

Sauden

Fersking
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0
Jeg synes nok den "frosker" litt vel lett, og alt av tilt og trim er eksperimentert med uten hell.. noen tips?

Mvh Vidar P
Dette har Jeg sett på flere Flippere i stor fart.. da mener jeg at den vipper fra side til side... kansje du snakker om at baugen hopper?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Skulle montere ny motor i helgen,men en kink i ryggen satte en stopper for det :( :( :-X
Har fått sett en del filmer,og kom over denne siden med en del heftige båtfilmer:
http://www.bostream.nu/hydroline/

Fikk litt lyst på en hydrolift ja ::)
Mvh Jan I

S

stikken

Gjest
Prøvde helt seriøst å kjøpe tilbake denne, for å sloss mot "russerkrabben", men norske myndigheter forstod ikke alvoret i det som ble dem skisert.
Historien er for lang til å gå inn på her!

Det gjør de vist nå, men nå er båten solgt og ligger i arrest i Tasmania fanget av de gale Australienerne som gjerne vil skyte på enda et fartøy.
Med denne forsvinner en stor bit av vår fiskerihistorie.
Artikler kan leses under "FV Taruman"
Da den var norsk het den "ATLANTIC"

Kanskje ikke helt båttypen tråden handlet om,men litt ekstra viten om dette kan ikke spres for ofte.

R

Rojoh

Gjest
Hei
Skulle montere ny motor i helgen,men en kink i ryggen satte en stopper for det :( :( :-X
Har fått sett en del filmer,og kom over denne siden med en del heftige båtfilmer:
http://www.bostream.nu/hydroline/

Fikk litt lyst på en hydrolift ja ::)
Mvh Jan I
Kikket på videoen av Hydrolift T-20 med Mercury 300... ojojjojojjo... ;D

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.724
Sted
Nøtterøy
Enig at båtliv er en menneskerett, synd at ikke også båtplass er en menneskerett? ???

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er korrekt, og jeg mener også at Hydrolift T17 har det samme skråget som mange diy båter rundt omkring som heter baracuda 17.
Egil Ranvik kopierte både dette og Lynx 22 skråget til sin fordel.
Mulig de andre kopierte Ranvig sine konstruksjoner til sin ordel. Jeg vet egentlig litt for lite om dette.
raste foresten forbi en t20 med XR2 med en Baracuda 17 -115 hk merc (rekke 6) og choppper prop for mange år siden . Det var en rå båt.

Topp Bunn