Båtliv er en menneskerett!!? ;-)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Assa jei er het eni i at båtliv er ei mennskett. Nå får fanmei staten sørge for at jeg får en båt jei åsså. Me alle di dyre båta på sjøen er det nok penger der ute hos de private snylterne asså,

kommuna får nå se til å lage en båtplass til meg her nede ved stranda. Nå som vi kjemper for 6timersdan må vi jo ha no å bruke tia på. Bruk olje penga til å gi alle en nidelv 24 eller noe. (vil jo åsså gi mange arbeidsplassa så det vil jo lønne sei får samfunne). nå er jeg faen mei lei av å stå på stranda og se på de derr glisa der ute. Pene damer får dem åsså ,se bare på han derre Balticfyren

hvorfor ska bare de rike ha båt, nå er det på tide at folke tar magta. Det sa hu derre Valla til meg på Club7 en gang. Nå får a faen mei se til å jørra de. Å når de er i gang kan de like godt jørra noe med det derre drittvære vi har i detta lande,ellers kan vil gjøre som Hagen alle mann og flytte til Spania.... :eek:

mvh
Ikke-noe-særlig-misunnelig

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei BalticThor
Blir det noen "byggebilder" av denne?

Mvh Jan I

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Når bare den hyggelige telefonen fra Hamar kommer blir det nok båtliv på meg også igjen.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hei BalticThor
Blir det noen "byggebilder" av denne?

Mvh Jan I
Hei.takk for interessen.. Jo jeg tok meg en tur og tok noen bilder..
Første bildet kan dere se at den org.fenderlista er lempet til h... og litt sparklng av småe skjønnhets feil..båten er som nevnt tidligere importert fra solrike Florida,og godt grillet.Den blå gelcoaten har noen plasser(og bare på babord side)nesten umerkelige sprekker,så jeg tar ingen sjanser,og åpnet de opp med tapetkniv og sparklet i..
Båten er i utmerket stand i gelcoaten! ikke så mye som ei mikrostripe :)
I kommende uke lakker jeg Stripen mørk mørk blå ;)
Senere vil jeg ordne det trikset med bunnsmurningen som nevnt tidligere..

På de to neste bildene ser vi hvor jeg er et godt stykke på vei..jeg har sydd på nytt tykt stoff i litt maritime farger.og med kant(pølser)..Skal si oss den lille Husquarna-68 symaskina fikk brynt seg på det stoffet!!
Sidene er i offwhite skai/skum...taket er det eneste som er org.enn så lenge..Stereohyllen er trekt i skai,og bare å feste opp..Jeg har kjøpt inn meget pene lamper med blå glasskjerm og soft tuch dimmbryter ala B&O..og slike diodelamper til trappebelysning..

Dette er en utpreget utebåt,med mye uteplass..det er liggeplass til to voksne her inne..

Her er når motorkasse/bakbenk og rygg/kalesje oppbevaringsrum er tatt vekk..
Motoren satt jeg på plass i forrige uke.. den er en nybyggd 502cid (8.5L.) m.all innmat nytt!  Inkl veiv..
Highperformance topper m.rustfrie ventiler,Holley 850+++ Effekt? 450+ org.260..    
Får snart ferskvannskjølingssettet jeg har best.fra Sverige :) Det er PÅKREVD i båt :mad:  Latterlig å skulle spare 10-15000 ved nykjøp...for så å få et helvete seinere!!  Dessuten får motoren riktig temp,og du får mulighet til varmeapparat og varvmtvannstank :)
Jeg hadde faktisk tenkt på en Gm 6,5 V8 diesel..men ga faen da jeg fikk brukt en i kompisen sin båt..tregt,bråkete,vibrasjoner,mye feil,og koster for mye..  Dieselombygging lønner seg ikke for de som ikke bruker båten veldig!! mye :p  Forøvrig så har jeg nå to mototrrrums avsugsvifter,og aut brannsluknings system..det blir storfokus på stålpropell testing!! Tror nesten jeg kan tippe vinneren ;) Ballistic! spes.på bakgrunn av pris..men tror den vinner uansett..

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Her skal det være rygg mot rygg seter som legges ned til solseng ;D  Alt skal trekkes om i skai av god kvalitet..

Dekksluka skal byttes ut med en i chrom som matcher dekksrekkene mm.

Slik:

Også har jeg et lite prosjekt jeg vil finne ut av.. vindskjerm armaturet er i en litt røff utførelse...
Lurer på om det er alu.og at den er behandlet med noe..ser jo nesten ut som en "mild type"galvanisering.
Er det alu,så er det jo bare å gå i gang med 240 papir og tilslutt 2000papir, rubbing og polish tilslutt! Det blir jo chromfinish ;) Klarlakk selvfølgelig...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Ja, her også. Eg sat oppe heile fredags kvelden og venta, men då klokka bikka 01.30, orka eg ikkje meir og la meg.
Oh, you stupid man!!! Det er lørdag de pleier å ringe fra Hamar!!! Da la du deg sikkert tidlig og gikk glipp av telefonen :eek:

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Ser ut som om du har lagt ned noen timer allerede BalticThor. Det er rart hvordan enkelte har mer enn 24 timer i døgnet  ;)
Ser ut som om du legger mye tid i smådetaljer også.
OG JA, det er jo dette som "gjør" hele båten til slutt.
Er helt enig med deg om ferskvannskjøling,synes nesten dette er et "must" i båter m. innenbordsmotor.
Lykke til med videre montering
Mvh Jan I

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund

Også har jeg
et lite prosjekt jeg vil finne ut av.. vindskjerm armaturet er i en litt røff utførelse...
Lurer på om det er alu.og at den er behandlet med noe..ser jo nesten ut som en "mild type"galvanisering.
Er det alu,så er det jo bare å gå i gang med 240 papir og tilslutt 2000papir, rubbing og polish tilslutt! Det blir jo chromfinish ;)  Klarlakk selvfølgelig...
Joda jeg fant frem 500 papir og satte igang på et lite område på dekksluken(som skal skiftes uansett)for den har samme finishen..og det var alu. ja :)
Fortsatte med 800 og avsluttet med 1500 før rubbing..Resultatet var sinnsykt strøkent!! Kan speile meg i det ;D  Så det blir å slenge i noen smågutter en tusing og noen liter med cola sugar :D
Så blir det tynner og silikonfjærner før klarlakk :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Fortsatte med 800 og avsluttet med 1500 før rubbing..Resultatet var sinnsykt strøkent!! Kan speile meg i det ;D  
Hva er "rubbing"?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hva er "rubbing"?
Hei
Rubbing er "siste finsliping" før eventuell polering.
En bruker et fint "slipemiddel" (rubber) som fjerner oksydering og som også "fyller igjen/tar bort topper" av eventuelle riper etter pussingen m. slipepapir.
HUSK: en MÅ ha rett rubber før en begynner å rubbe
(til lakk/aluminium/stål eller hva en nå skal rubbe)
Bruker selv en seajet rubber på min plastbåt,og dette er en lettvindt måte å få bort sorte merker etter fendere e.t.c. og å få opp blankheten på toppcoaten(før polering)
Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Man pusser aluflater og avslutter med 2000 smergel. Så kan man "rubbe" før polering.

Hvor blankt kan man få det - speilblankt?

Hvordan får man evt en speilblank finish som her

http://www.mapletreeaudio.com/ i "customer photo"

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Husker til konfirmasjonen min. Kjøpte en Hydrolift 470 med 115 hk. Gikk en ca 50 knop, og det var rimelig heftig for en drittunge. Hadde en 17" propell til den også i tillegg til de andre. Lå i 20-25 knop og ga gass- båten bare kastet seg ut av sjøen og spant-oppførte seg helt vill. Toppfart da var 40 knop.
Hydrolift 470? hvordan ser den ut? Har hørt om Hyrricane 470 men...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.002
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sorry var en Hurricane 470
Om du ser på tida jeg skrev posten så er jeg kanskje unskyldt ;)

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
OK.. nå setter jeg inn noen siste "før bilder"   Og håpet er at jeg om en mnd.kan sende inn "etter bildene"og man skal se god forskjell ;)
Blant ting som står igjen er:Utv.lakk,matchende bunnsmurning,fabrikere og polere lister rundt elipse vinduene,trekke oppigjen seter(innleid arbeidskraft)slipe og polere opp vindskjermen,få sydd ny kalesje,mont ferskvannskjøling,ny dekksluke,nye instrumenter+++

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Kom bare med mer "byggebilder" BalticThor, du trenger ikke vente til du er ferdig  ;) :)
Er selv begynt å bli bra i ryggen,så da har jeg fått gjort litt. Har fått tenkt en del mens jeg hadde ryggplager,og dermed så bestilte jeg meg  hydraulisk styring til båten/motoren (enda jeg akkurat har skiftet styrekabelen og ikke brukt den  ::)  )
Får ikke styringa før tidligst i morgen,så det blir å vente med motormontering til da. (Styringa må på motoren før jeg monterer den p.g.a. trang motorbrynn)
Er dog ferdig med plasting/lakking og en forsterket plate i 5mm aluminium er lagd.
Her er noen bilder:
Motoren og båten

Aluplata ferdig boret for motoren

Plata innvendig i brynn

Har montert turteller og gass/gearhendel samt el til motor

Og her er styringa jeg skal montere

Og her er båten med den gamle motoren

Mvh Jan I

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jan I. dette er jo en veldig praktisk og fin kvalitetsbåt!
Og med den nye firetakteren og lett hydraulisk styring blir det som en NY båt :)
For ikke å snakke om forbruket da!!
Hydrauliske styringer er jo litt vittige å ha på store motorer med overflate prop kjøring med store sidekrefter..da vandrer rattet til ene siden hele tiden.Pga. at det altid er en liten lekasje inni styringen...Og du blir sittende å dreie til siden ;D
Kjøpte meg bauglys på båten i dag,i rustfri utgave.
Og hør nå: Jeg var innom en båtforhandler og fikk pris: 6700kr :eek: Så dro jeg på hella forhandleren som hadde den samme type lykt,til 2500 kr :eek: :eek: :eek:
Riktig nok med 25% rabatt..uansett koster den jo langt under halv pris!

Smålekkert synes jeg.. skal ut å begynne å bore og tilpasse den..Jeg har viktigere ting å gjøre på båten,men mangler deler..

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Ja det er en praktisk båt ikke tvil om det :)
Det var i utgangspunkt ikke en slik båt jeg var ute etter,men da jeg fikk denne med en 40hk mariner og en ny 4hk mercury samt ny båtvogn og en masse ting på kjøpet for 50000,- så var det bare å slå til.
Når jeg nå fikk denne 4T motoren rimelig så var det jo bare å slå til ;D ;D
Regner med at forbruket halveres og at farten nok øker en 4-5 knop. Og så kan jeg jo dorge med 4T motoren .
At støyen også blir vesentlig redusert er jo et stort pluss. Har laget en støyhette av en støyhette til en gammel skipsplast (måtte kappe og plaste) og dette hjalp utrolig på den gamle motoren.
At en kjøper "båtutstyr" andre plasser enn hos marinaer/båtutstyrsbutikker kan være besparende.
Har også opplevd at enkelte like ting kan være rimeligere andre plasser. (f.eks campingutstyrsleverandører, høvlerier,jærnvarehandler ,e.t.c. e.t.c. )
Er selv på utkikk etter et litt mer sporty ratt (rimelig),så forslag er velkommen
Mvh Jan I

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Joda no har jeg drevet å tilpasset bauglyskasterene..litt av en jobb å få det til..bruker ett rør til å bygge inn i bakkant,og ett langsgående.må varme og forme røret ;)
Blir bra til slutt!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
;D ;D ;D ;D Endelig
Var ikke denne liten og "nusselig" ::)

colabox for å vise størrelsen
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Da har jeg begynt montering (siden jeg fikk styringa i dag)
Først prøvemonterte jeg styringa (før jeg leste manualen) så der (i manualen)at det skulle være 16cm fra midt i center til enden av monteringsrøret på motoren.
Her et bilde som vises hvor skjeft det kunne blitt uten å forskyve monteringsrøret

som en ser alt for langt til høyre . Hadde en del plunder for å få av den ene mutteren til styrerøret på motoren,men surret en tråd rundt gjengene (for å beskytte de)på røret og holdt så fast med en vannpumpetang.
Dermed løsnet det og røret kunne flyttes de nevnte cm.
Fikk montert på motoren i dag

Her ser en høyden på motoren

Og et bilde bakfra

Et bilde av styresylinderen i motorbrynn. Det ble ganske trangt -ca 3 cm på hver side med klaring

Som en ser så ble det et hull fra den gamle styringen. Trodde jeg kunne bruke dette,men det ble for nært styresylinderen. Hullet skal tettes foreløpig med et lokk av plexi.
Fikk også trædd slanger til styringa ,samt tatt opp hull til styrepumpe

Her testes hydraulikkpumpe om den passer i hullet

Har ikke gjort mer i dag,får nok ta flere dager til hjelp.
Mvh Jan I

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ja det blir bra dette! Prøvde du å tilte motoren helt opp? Det blir jo trangere for styringen da,pga at brønnen skråer.... sett hekken høyt opp og baugen lavt nar du skal lufte styringen,lettere å få ut luft da ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Har ikke prøvd det,skal bli spennende å prøve,tror det går akkurat?
her et bilde fra siden under prøvemontering

Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Jan: Når du monterte turteller, plugget du i en orginalkabel ?

Jeg har nemlig fått tak i en brukt turteller og montert den i dashbordet. Men da jeg skulle kjøpe kabel skulle de ha 600 spenn for den - og det var fem små ledninger med en kontakt i hver ende!!!

Har gjort litt research, og om du vil sjekke om det stemmer:

Ut fra kontrollboks
Grå kabel - pulser (4p til min motor)
Lilla - 14V positiv
Svart - Jord

Siden min motor er en 60hk 2004 kan det jo hende du har samme fargekode på ledningene fra din boks, om den er ny da.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei Andreas
Dette var en original turteller som fulgte med motoren.
På denne er det bare en 5pins (tror det var det) kontakt som passet rett i 5 pins på gass/gearhendel.
Kan jo se om jeg ser noe hvis jeg husker i kveld
Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Stemmer med 5 pins. Jeg kutta av ledningen fra konsollen ved kontakten for selv å koble videre til turtellern.

Man trenger bare tre ledninger til turtellern. Puls, strøm og jord. De to andre ledningene (brun og ?) visste ikke mekanikeren hos mercury-forhandlerene hva gikk til.

Kjempgreier om du kan sjekke det.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei Andreas
Har bare fått tatt en rask titt på den 5 pins pluggen på gear/gasshendelen

Hvis en ser pluggen forfra med to pinner oppe og tre nede så er ledningene slik: (begynner øverst til venstre)
først grå så blå/brun
nede fra venstre Fiolett(eller lilla) så brun og til sist sort)

Var å kikket under dashbordet og der ser det ut som om brun/blå og sort/hvit ledning var alene
Mens sort. fiolett og grå var i ett

Rotete forklart men har ikke mer foreløpig
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Er det forresten noen som vet hva denne lille tynne brune ledningen skal brukes til?(eller hvor den skal gå?  )

Og disse som er på motoren til venstre
Mener disse to var brun og mørkebrun/sort

Har forresten prøvd tilten og det var jo plass i massevis ::) ;D
Her ser vi hvordan jeg tok ut slangene til styringa

Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Tusen takk Jan, dette er til stor hjelp. Skal prøve å få koblet dette på i morgen, så gir jeg tilbakemelding over helga.

En mekaniker mente denne brune ledningen kunne være til tilten, eller til horn - ikke så veldig bra tips spør du meg. Horn trenger jo bare strøm, og tilt har man jo på konsollen.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Er det forresten noen som vet hva denne lille tynne brune ledningen skal brukes til?(eller hvor den skal gå?  )
Mvh Jan I

Mercury Marine of Brunswick Corporation er de største til å levere racingmotorer til diverse klasser...nå er det mange mindre klasser for yngre førere og,også elvekjøring m.bla.4t.motorer....
Og de har istedet for å dele opp produksjonen i flere ledd ang innsprøyting/cdi bokser for vanlig eller konkuransebruk,så har de slike shunter.Som oftest plassert ved switchboxen/e.I dette tilfellet ved leddningsnett-fjernbetjening.
Og ved å f.eks jorde de ledningene,stilles tenningen mer aggressivt,og på innsprutmotorer økes mengden bensin betraktelig! Samt turtallssperren trer bort... 50Hk.blir fort til 70 illsinte turtallsHk :)
Husk å proppe om ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Bare hyggelig Andreas :)

Nå er ikke min motor en EFI, kun en 50hk motor med 4 forgassere.
Nå skal det sies at denne er omgjort til en 60hk
(tatt vekk plata mellom forgassere og stilt om på blandingsskrue hvis jeg ikke husker feil)
Det kan vel være at Mercury bruker samme kabelansluttning til flere forskjellige motorer,og dermed blir det vel "tiloversblivne" ledninger.(som BalticThor sier)
Har lyst til å få en oljetrykksmeter og temp.måler også,men skal se om jeg ikke får tak i en multimåler for alt dette. Tror det finnes i tilbehøret til merc.
Mvh Jan I

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hehe..jeg var litt søsete i går kveld ;D S jeg kunne ikke la være med å sende et tulleinnlegg :D :D ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
ja ja søsete kan alle bli ;)
Hadde meganedtur nå i dag. :( :( :( :-X
Oppdaget at det lekker fra styresylinderen på hydraulikkstyringa (ganske kraftig fra babord side og svetter på styrbord side) Håper bare leverandør tar affære og sender meg ny ILpronto.
Mvh Jan I

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Tusen takk Jan, dette er til stor hjelp. Skal prøve å få koblet dette på i morgen, så gir jeg tilbakemelding over helga.
Nedtur her i gården også: Båten står på vogn inne i naustet og settes ut med vinsj. Da strømmen var borte (dette er ute i en fjord langt fra folk) så det ble hverken testing av båt eller turteller.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
HVORFOR er POSTEN så TREG når en venter på deler ??? ???
Leverandør skulle sende ny sylinder snarest,så nå går jeg å venter . Alltid kjekt med seriøse leverandører som følger opp.
Heldigvis slipper jeg å ta av motoren igjen.lar bare "hornene " stå i styrerøret og skrur av kun ved styrestangen (stempelet)
Har også fått tak i et rimelig ratt,dog i feil farge.
Noen som vet om jeg kan farge rattet på noen måte?

Har du fått ut båten nå Andreas?
Mvh Jan I

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Gakk innom en skobutikk, de bruker ofte å ha diverse lurium for å farge sko. Rattet ser ut til å være trukket med ( Kunst? )-skinn. Funker det på damesko virker det sikkert på et båtratt også.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har vært på sjøen i dag... supert!!

Bedre med en kjekk, liten båt på sjøen enn en stor uferdig i hagen.. ;D

Topp Bunn