Ønsker anbefaling Bønn om hjelp - til bunn

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Mitt siste besøk i Konserthuset med OFO levner ingen tvil.
Med mine stativhøyttalere trenges det mer hjelp i bunn. En sub-woofer.

Ønsker en liten, rask, aktiv og lukket SW som tar ting under 50(?)hz.
Finnes det gode 10"?
Gjerne brukt. NY må under 10 000,-
Jeg har nå:
  • Buchardt S400
  • Parasound Hint 6 (egen SW utgang med filter)
  • 30 m2 - med anlegget på langsiden (ja, jeg vet). Sitter 1,75 m unna høyttalere i triangel.

Så jeg håper vi kommer til bunns i dette...
 

JFR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2017
Innlegg
169
Antall liker
114
Liten god sub er Kef KC62 - kanskje du klarer å få den på Finn til 10k, selv om jeg tror det blir vanskelig. Eller så er SVS 3000 Micro et godt alternativ, ser den koster 13 ny, og kan derfor sikkert kjøpes til 8-9k på Finn?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.162
Antall liker
6.679
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Interessant at du har såpass kort lytteavstand i et såpass stort rom, da sitter du antagelig et stykke fra bakvegg? Kan være et godt utgangspunkt det, og langvegg er ikke nødvendigvis feil heller.

Jeg vil anbefale deg å teste å dele av høyere enn 50hz. Med Parasounden har du jo mulighet til å eksperimentere og rulle av frontene, veldig bra utgangspunkt. :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Vil anbefale deg en titt på Velodyne spl 1000 ultra meget bra saker.
Ellers har jeg gode erfaringer med JL Audio som jeg selv bruker.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Interessant at du har såpass kort lytteavstand i et såpass stort rom, da sitter du antagelig et stykke fra bakvegg? Kan være et godt utgangspunkt det, og langvegg er ikke nødvendigvis feil heller.

Jeg vil anbefale deg å teste å dele av høyere enn 50hz. Med Parasounden har du jo mulighet til å eksperimentere og rulle av frontene, veldig bra utgangspunkt. :)
Jeg sitter vel egentlig midt i rommet godt unna bakvegg og den myk sofa bak meg. Når det gjelder low pass frekvens, hvor høyt kan man gå før den blir/oppleves retningsdrivende?
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg sitter vel egentlig midt i rommet godt unna bakvegg og den myk sofa bak meg. Når det gjelder low pass frekvens, hvor høyt kan man gå før den blir/oppleves retningsdrivende?
Sitter du midt i rommet, er det også der det er minst bass. Prøv å flytte deg nærmere bakveggen.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Sitter du midt i rommet, er det også der det er minst bass. Prøv å flytte deg nærmere bakveggen.
Jeg sitter i en et "gyldent rektangel" med direktelyd og opplever at jeg mister mer enn jeg får når jeg sitter lengre bak mot veggen. Men ja, det er mer bass der. Men ikke nok...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.537
Antall liker
8.104
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg sitter litt likt deg, nært høyttalerne (litt over 2m) og med mye av rommet bak meg. Ved siden av hver høyttaler står en SVS SB-1000 Pro, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg deler dem ved 60Hz, som funker godt for min del, men noe av det beste ved dem er at de kan justeres med en app fra lytteposisjon så enkelt som bare det mens du hører på musikk. Gull verdt!

Jeg synes de fungerer svært godt på både musikk og film og de er også innenfor oppgitt budsjett. 12 tommer, men svært kompakte.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.560
Antall liker
5.131
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Hadde også en svs sb1000 pro og byttet til Arendal 1723 1s. SVS er mye for pengene og appstyringen som begge disse har er gull verdt.
jeg deler på 80hz og sitter en meter fra suben, uten å være i nærheten av å kunne høre hvor bassen kommer fra.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
672
Antall liker
698
Sted
Rogaland
Synes svs har kvalitet fra billigste modell og opp. Der kan man ikke gå feil imo
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.162
Antall liker
6.679
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Jeg sitter vel egentlig midt i rommet godt unna bakvegg og den myk sofa bak meg. Når det gjelder low pass frekvens, hvor høyt kan man gå før den blir/oppleves retningsdrivende?
Det varierer med plassering og sub (står den veldig langt mot siden eller bak deg kan det være du ikke kan gå så langt opp i frekvens), så det er vel bare å prøve seg frem. Men hvertfall 80hz går trolig bra, kanskje 100hz og.
 

nygafre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.05.2019
Innlegg
56
Antall liker
61
Mitt siste besøk i Konserthuset med OFO levner ingen tvil.
Med mine stativhøyttalere trenges det mer hjelp i bunn. En sub-woofer.

Ønsker en liten, rask, aktiv og lukket SW som tar ting under 50(?)hz.
Finnes det gode 10"?
Gjerne brukt. NY må under 10 000,-
Jeg har nå:
  • Buchardt S400
  • Parasound Hint 6 (egen SW utgang med filter)
  • 30 m2 - med anlegget på langsiden (ja, jeg vet). Sitter 1,75 m unna høyttalere i triangel.

Så jeg håper vi kommer til bunns i dette...
Arendal 1961 1S hvis du greier få den litt rimeligere.
Eller SVS PB-1000 Pro, for å få DSP.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Interessant at du har såpass kort lytteavstand i et såpass stort rom, da sitter du antagelig et stykke fra bakvegg? Kan være et godt utgangspunkt det, og langvegg er ikke nødvendigvis feil heller.
Pluss én som det heter.
Har mindre enn 1,5 m høyttaler-hode selv, omtrent midt på langveggen i et L-formet rom på 48 kvm, med ca 5 m fra hode til bakvegg.

Jekk gjerne overgangsfrekvensen opp til 100 Hz. Hovedhøyttalere pleier å spille bedre da.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.271
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Med hint 6 så bør du definitivt leike deg litt med delefrekvens.

Ellers så har eg satt opp svært mange svs sb1000 pro etterkvart. Og synes det er en svært god sub.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
For nye lesere...

Siden et besøk i Konserthuset har jeg skjønt at mitt system ikke leverer nok bass.
Men jeg opplever at jeg har godt nok ved avspilling av jazz. Savner ved klassisk musikk og tildels rock/indy/osv.

  • Er noen som kjører SW helt avhengig av musikkstil?
  • I hvilken musikkstil savnes bassen mest hos dere?
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.622
Antall liker
2.743
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg bruker subwoofer uavhengig av musikkstil. Det funker her fordi jeg bruker DSP/romkompensasjon. Før jeg fikk dét på plass, hadde jeg samme erfaring som deg.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.125
Antall liker
2.624
Torget vurderinger
16
For nye lesere...

Siden et besøk i Konserthuset har jeg skjønt at mitt system ikke leverer nok bass.
Men jeg opplever at jeg har godt nok ved avspilling av jazz. Savner ved klassisk musikk og tildels rock/indy/osv.

  • Er noen som kjører SW helt avhengig av musikkstil?
  • I hvilken musikkstil savnes bassen mest hos dere?
Jeg kjører SW på all musikk og har jevn respons til 20hz i rommet. Jeg savner egentlig kun bass på klassisk, men der er dessverre forskjellen på mitt anlegg og "the real thing" stor. Som deg så har jeg små (mindre enn dine) stativhøyttalere, men med en dsp integrert sub. Jeg tror dessverre ikke at du kommer i mål med klassisk ved å legge til en normal sub, selvom du (som meg) skulle få jevn output helt ned. Jeg har aldri hørt noe anlegg som klarer å gjengi et stort klassisk verk med samme fundament og samtidig letthet man får i en god konsertsal, men de som har kommet nærmest har hatt store bassystem og stått i store rom.
Jeg anbefaler absolutt sub, det blir bedre på klassisk også, men forvent ikke mirakler.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.882
Antall liker
10.715
Torget vurderinger
10
Et lite innspill som er sjeldent drøftet. Overlapp av høy og lavpass.

Det står dog i noen artikler om multiple subber (altså 3,4,5 osv for å jevne ut noder) som nevner dette.

Jeg oppdaget det selv for mange år siden etter prøv og feil metoden. Jeg forstod ikke hvorfor en solid overlapp fra 50-150 Hz låt best selv om det ikke var etter boka.

Det som kan skje, trolig sjeldent, er at en suckout i 50-150 Hz ish området kan kompenseres ved at både høyttalerne og subben spiller disse frekvensene på likt.

Et annet råd med subb er å plassere den i lytteposisjon for deretter å krabbe rundt på ekspedisjon på gulvet i søken etter den beste pg reneste bassgjengivelsen. Så setter du subben akkurat der.

Har man bassreflekshøyttaler og skal parre den med en subb vil det ofte være lurt med en skumpropp bak. Da får man en høyere (men slakkere) delefrekvens og ikke minst mindre membranutslag sånn at man kan spille høyere og renere.

Mange aktive subber har dsp og det er kjekt. Ellers kan man sette en antimode i mellom, helt enkelt plugn play som ikke «forkludrer» et analogt oppsett.



For lenge lenge siden når Hornlyd nettopp hadde begynt med Horn :)


IMG_0277.jpeg
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.882
Antall liker
10.715
Torget vurderinger
10
Og når det gjelder valg av sub så er nok ikke det eller det merket så mye bedre enn det andre. Vurder størrelse og speccer på driver og amp etter det du har plass til.

Jeg har veldig sansen for Sigberg sin plasseringsvennlige nettopp fordi den er det….og at det er et norsk firma. Hyggelig å støtte norsk. Også er det meget gode komponenter inni. Bra driver og Hypex amp 👍 kjøp 2 🎉


Opsan, så budsjettet ditt nå.

Eller hva med å bygge selv. Hypex amp og en kvalitets 10 tommer (Seas LROY). Sub er det enkleste og rimeligste å bygge.

Eller brukt:

 
Sist redigert:
Topp Bunn