Jeg har en Landmann Grillchef med 3 brennere + sidebrenner, som tok over stafettpinnen etter min gamle Primus Duo (en lang brenner og lavastein), der brenneren var rustet opp etter 10 år.
På 17. mai, så var det dags for grilling av de tradisjonelle hvitløksmarinerte kyllingfileene, og da tenkte jeg at jeg skulle sjekke temperaturen. Nå var de temmelig mye vind her i byen, og jeg fikk ikke mere enn 270 grader (etter ca 12 min). Så tok jeg en bit "ugn & grill" (alufolie), og blokkerte hullene på baksiden, over risten. Da var det ingen problemer - 350 grader (and rising) etter 12-13 minutter...
Her er det ingen alternativer til gass, siden verandaen er overbygget - kull og tennveske er ute...
Det jeg opplever er at kullgrill gir litt mere aroma, mens gassgrillen gir saftigere mat. En har bedre kontroll med gassgrillen, og det er enklere å få til langtidsgrilling på svak varme.
De grillene som er virkelig dårlig er de små elektriske som du kan plugge inn i vanlig veggkontakt. 2.2kW er ikke nok til å få ordrntlig temperatur, og du speed-tørker maten, istedenfor å grille den...
Johan-Kr