Mat, drikke og røyk Bør ikke en gassgrill bli over 206grader?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nettopp kjøpt og montert enn slik Freemont Nordic season gassgrill med 4 brennere + sidebrenner, nå har den stått 15-20 minutter og enda ikke passert 206 grader når lokket står igjen, er ikke dette for dårlig?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ja, etter min bok bør en gassgrill være rundt 400 på det varmeste, ironisk nok så er jo 205 ca 400grader farenheit, så det kan være at grillen min ikke har forstått den skal være på celsisus. Fikk ny regulator så får jeg prøve igjen.

N

nb

Gjest
Det er veldig lavt. Termometeret viser sannsynligvis feil, om du har fire bluss bør der bli rimelig varmt inni der. 1kW er jo 1kW uansett hvilket merke grillen har og det er jo uansett ikke allverdens isolasjon i lokkene. Prøv å legge inn en metallform og la den stå uten brenner rett under. Mål så tempen med ir-termometer om du har eller kan låne. Alternativt legg inn et steketermometer som tåler høy varme.

Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.161
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Har en liten Weber Q-320 m 1 brenner. Den passerer 220 etter 10 min.
206 virker litt lite med 4 brennere. Du er sikker på at det er flamme i alle rørene?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er flamme i alle fire brennerne så det er ikke problemet. Men skal prøve å bytte slange osv etter unga har lagt seg å se.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er veldig lavt. Termometeret viser sannsynligvis feil, om du har fire bluss bør der bli rimelig varmt inni der. 1kW er jo 1kW uansett hvilket merke grillen har og det er jo uansett ikke allverdens isolasjon i lokkene. Prøv å legge inn en metallform og la den stå uten brenner rett under. Mål så tempen med ir-termometer om du har eller kan låne. Alternativt legg inn et steketermometer som tåler høy varme.

Godt tips, kan legge inn ett steketermometer å se hvor varm den blir. Har byttet slange og regulator og den oppleves mye varmere nå enn tidligere. Men tempen står fortsatt fast på 206 grader akkurat som sist, men kan legge i termometeret og se hva som skjer. Det er litt vind, men ikke mye i det hele tatt så bør ikke ha noe å si.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
kan det være termometeret ditt som ikke går høyere?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Prøvde med ett eksternt termometer som skal gå til 300c, etter 30 minutter er den på 218c.

Har prøvd å bytte plassering for å skjerme litt mot vinden nå og skal se. Blafrer godt nedi grillen.

Photo 14.05.14 22 17 45.jpg

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Temp ble 260c. Skal jeg slå meg til ro med at den er ok, eller klage? Den er varm uten tvil, men skeptisk dog.

scanspeak

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
10
Min Weber s330 går lett opp i 380*
etter ca 10 min kanskje..brenner alt reint da..
260 * hørtes lite ut med 4brennere..

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Syns det er svært merkelig i grunn. At tempmåleren på lokket ikke er helt god kan jeg leve med, men er mer om den faktisk leverer den varmen den sier. 4 brennere bør være mer enn nok!

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.053
Har en kompis som kjøpte noe lignende som deg. Plenty med brennere og uhyggelig glupsk på gass.
Varm ble den derimot ikke. Den sto på verandaen hans i ca ei uke før den var byttet ut med en Weber.
om din er sånn jeg tror den er har den et alt for stort åpent felt bak til ventilasjon. Umulig å få varme når
en skal slippe ut det meste der.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er vel ikke større ventilasjonshull der enn det var på min gamle grill som var en billig mindre sak. Nå målte jeg riktignok aldri temperaturen på den, men vil tro den ble varm nok.

Nå la jeg temperaturmåleren på rillene så da burde vel ventilasjonshullet som ligger endel cm over rillene ha så mye å si. Det er mulig det er vinden som kan være problemet siden det blaffret såpass mye ned i grillen, kan prøve å flytte om i morgen å stille den mot en vegg for å se om det endrer ting. Opplever den som mye varmere etter jeg skiftet regulator selv om temperaturen sier noe annet.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Etter å ha testa ny gassflaske, ett par telefoner til produsent osv, fikk jeg endelig krangla meg til ny grill til tross for at butikk og produsent sier "Det ekke mulig..."
Rakk ikke montere den idag, men får prøve igjen på søndag.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.166
Har en Weber med to brennere, passerer 300 grader etter ca. et kvarter på full fres og klatrer opp mot 350 om man ikke løfter lokket overhodet.
Hadde en billigere grill før, den gjorde nytta si, men den ble utrolig stygg veldig fort, man trakk den ikke fram med stolthet på grillfest.. Weberen nærmer seg 8 år, stått ute i all slags vær under medfølgende trekk til å legge over. Grillen ser praktisk talt ny ut utenpå.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.053
Apropos regulator. Jeg griller rett som det er. Den står ute hele året.
En gang her i vinter satte jeg den på for å svi ei kjøttflis. Regulatoren hadde tydeligvis
frosset. Maken til varme har jeg aldri sett i en grill før. Temperaturviseren bøyde omtrent nåla.
Ikke rart så jeg, da jeg åpna lokket. Grillrista lyste rødt. Like før løvetanna spirte i januar i nabolaget her.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.144
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min Q3000 etter ca 10 min og med naturgass (ikke propan)

C

Cyber

Gjest
Ja, jeg har bare en liten Q200, men den tikker fint til 350-400 på en 10-15 min om jeg klarer å holde lokket igjen litt, men den er som nevnt av andre veldig sensitiv til sidevind.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.672
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Dette med naturgass/propan hvordan påvirkes grillen av de to typene? har en Q3000.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.329
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Er det nå du angrer på at du kjøpte en av det rimligste grillene på markedet? ;)

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Er det bare softe menn her med disse femigrillene ?

Her går det såklart i weber kullgrill !!

T

TT.

Gjest
Er desverre ikke alle steder det tillates kullfyrte griller, derfor det nest beste; Weber gass! Femi my ass!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Hvvilken gassgrill bør man kjøpe i dag med budsjett på 3-4k?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Angre? Neh, ser ingen grunn til det sålenge den som fortsatt er i eska blir varm. :D

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.902
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ikke sikker på hvor du holder til, men Maxbo over veien for Plantasjen hadde best pris på Weber E-320. Vi fikk til og med OBOS-rabbatt:)

Hvvilken gassgrill bør man kjøpe i dag med budsjett på 3-4k?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.672
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Weber Q3200 var det vel vi kjøpte, veldigt fornøyd:) savner ikke kølet:p

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Jeg har en weber genesis (s-330 ?) som jeg kjøpte året før de begynte med sear-station, og jeg skjønner hvorfor de måtte lage sear-station funksjonen, for grillen blir ikke voldsomt varm.
Jeg kjøpte en jernplate, det hjelper litt når man skal steke biff, men jeg er fortsatt skuffet over at den ikke blir varmere.
Helt fin til å grille det meste annet, men på biff mangler det litt effekt.
Litt skuffende med veil pris rundt 12\13kkr (?)

Vurderer å tette igjen rotisseri hullene på hver side og bøye lokket litt ned i bakkant, muligens borre opp hullene i gassrørene ørlite grann hvis jeg får ånden over meg.

I mellomtiden griller jeg med weber kullgrill som blir akkurat så varm som jeg ønsker...

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.626
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hva med den nye gasslangen til Nordost? Holo Gas 2. Den skal vist levere mindre friksjon mot gassen, slik at brenningen foregår med mindre innblanding av molykulær turbulens.

Ellers anbefaler dem grønne Gas Koner. 10-20 stk settes under gasskolben.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.144
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har grillet ganske mye med forskjellige griller. Selvsagt er en god kullgrill best. Gir best resultat og alt det der :)
Jeg har imidlertid ikke vært så veldig imponert over disse store gassgrillene. Der jeg bodde sist brukte vi en liten Q serie fra Weber. Den likte jeg veldig godt. Selvsagt ikke noe med 20 talls gjester som venter på servering men om man skal grille ofte og ikke for så mange var den god.
Derfor ønsket jeg å gå for en annen Q serie og Q3000 var det relativt god pris på på Lefdal. Kjøpte og er veldig fornøyd foreløpig. Den er stor nok til endel folk men har kun 2 brennere. Tror Spirit 320 skal være bra også. En kompis som kjøpte og byttet ut sin gamle spirit 310.

Her er test av q300 (som er forrige versjon av q3000). Q3200 er identisk men har elektrisk tenning og noe lys i lokket etter hva jeg har skjønt.
Test av gassgriller - Weber Q 300 - Bolig

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.902
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Skal ikke uttale meg on Spirit 320 enda, så langt er det bare sønnen min som har svidd noen pølse og hamburgere på den:)
Den forrige grillen var en SunWind ett eller annet med fire brennere og sidebrenner, det var definitivt ingen høydare, den ble ikke skikkelig varm og det meste ruster. Før dette hadde/har vi en Landmann med trebord/tralle. Den var på vei for å bli kastet etter å ha stått ute i et par år uten stell, men så begynte sønnen min å vaske den og plustelig hadde den fått et nytt liv. Nå ser den neste ny ut igjen utrolig hva rens og ny olje kan gjøre. Nå er den blitt forfremmet til hyttegrill:)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.438
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har en Landmann Grillchef med 3 brennere + sidebrenner, som tok over stafettpinnen etter min gamle Primus Duo (en lang brenner og lavastein), der brenneren var rustet opp etter 10 år.

På 17. mai, så var det dags for grilling av de tradisjonelle hvitløksmarinerte kyllingfileene, og da tenkte jeg at jeg skulle sjekke temperaturen. Nå var de temmelig mye vind her i byen, og jeg fikk ikke mere enn 270 grader (etter ca 12 min). Så tok jeg en bit "ugn & grill" (alufolie), og blokkerte hullene på baksiden, over risten. Da var det ingen problemer - 350 grader (and rising) etter 12-13 minutter...

Her er det ingen alternativer til gass, siden verandaen er overbygget - kull og tennveske er ute...

Det jeg opplever er at kullgrill gir litt mere aroma, mens gassgrillen gir saftigere mat. En har bedre kontroll med gassgrillen, og det er enklere å få til langtidsgrilling på svak varme.

De grillene som er virkelig dårlig er de små elektriske som du kan plugge inn i vanlig veggkontakt. 2.2kW er ikke nok til å få ordrntlig temperatur, og du speed-tørker maten, istedenfor å grille den...

Johan-Kr

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Monterte den nye grillen, ble mye kjappere varm enn den forrige. Litt for mye vind idag så skal ta en test igjen etter jeg har tettet ventilasjonshullene med litt alufolie.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.270
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Monterte den nye grillen, ble mye kjappere varm enn den forrige. Litt for mye vind idag så skal ta en test igjen etter jeg har tettet ventilasjonshullene med litt alufolie.
Du skal vel vær litt forsiktig med å tett ventilasjon - den er vel der for noe.

Er dette en konkurranse i varmest mulig grill dette - lever godt med min Sunwind faktisk , selv om noen mener det er bare dritten ?

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Har en slik en stående, Beefeater signature m/5 brennere, Dette er Rolls Royce av gassgriller fra Australia,

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.166
Den grillen Weberen tok over for, var en Landmann med brenner i midten og lavastein, denne var enormt varm iforhold til Weberen. Lavastein ser jeg på som en fordel(lagring av varme). Etter ca. 7-8 år rustet brenneren opp, ny brenner ble satt inn og den levde 5 år til før restene av den lå i biter på bakken :)

Weberen sliter litt med jevn varme, men har holdt seg strøken i alle år.

Kullgrill? Smaksmessig det beste, i båten om sommeren er den billig i drift og lite plunder. I hjemmet? Gassgrill er kommet for å bli!

C

Cyber

Gjest
Testet idag med min Weber til 2 lapper. Tok ca 2 minutter å runde 200 grader, kjapt opp mot 350-400.

Topp Bunn