Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

Bør kabelhjørnet avvikles, og kabeldiskusjoner totalforbys?

  • Ja

    Stemmer: 43 18.5%
  • Nei

    Stemmer: 189 81.5%

  • Totalt antall stemmer
    232

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Jeg vedder en tier på at kortvarig aldri vil være i stand til å høre forskjell på kabler med identiske måledata om de så var laget av seigemen og snåsagull. Ikke hvis lyttingen foregikk uten at kortvarig viste hva som var tilkoblet slik at lyttingen kunne tilpasses hans betydelige bibliotek av antagelser og badutspringeri.
    DU - har Helt Riktig Gjestemedlem - og jeg er helt enig ... MEN - Forutsatt at Kortvarig hadde vært like følsom som Deg !

    MEN DET SOM kanskje ER GREIA ...- la meg si at KORTVARIG er 100.972 ganger mer Følsom enn Deg...........- Joda - Han har også Ultra-Frekvent Hørsel, men den er bare så tilslørt av et annet moment at har bare har såvidt brukt den. Når dette momentet er fjernet så vil Han kunne bli enda MYE mer Følsom.
    Mvh. Lyden av Opplevelser av enda raskere Hastigheter...
    Eeeeh?
    Javel.

    Lyden av Opplevelser (heretter kalt LAO) er enig i Gjestemedlems litt spydige beskrivelse av Kortvarigs hørsel, forutsatt at Kortvarig hadde vært et helt vanlig menneske, som deg og meg. Men det Gjestemedlem ikke har tatt høyde for i sitt innlegg er nemlig at Kortvarig er ekstremt følsom; eksakt 100.972 ganger mer følsom enn Gjestemedlem på følsomhetsskalaen (LAO kjenner tydeligvis både Kortvarig og Gjestemedlem svært godt og har utført svært nøyaktige følsomhetsmålinger). I tillegg har Kortvarig ultrafrekvent hørsel, som han dessverre ikke får brukt fullt ut pga egne hemninger.

    LAOs innlegg kan kanskje virke "litt" overdrevet og merkelig men det er altså et forsøk på å forklare bakgrunnen for Kortvarigs mange og lange innlegg der han påstår å høre forskjell på alt mellom himmel og jord. Med en slik følsomhet og ekstreme hørsel er blindtester selvfølgelig bare bortkastet tid. :p
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Å sysle med hifi med slik ekstrem hørsel som kortvarig er i besittelse av må være det reine helvete!
    - DET er Nemlig stikk MOTSATT....- Feilkjøp elimineres Fullstendig vekk... - har det vist seg gjennom over 35 år med Testing for/igjennom andre ... - som livsstil ....... ( - og kanskje lenger fra helvete enn de aller fleste er istand til å fatte... )

    Mvh. Lyden av mer enn Opplevelser...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Å sysle med hifi med slik ekstrem hørsel som kortvarig er i besittelse av må være det reine helvete!
    - DET er Nemlig stikk MOTSATT....- Feilkjøp elimineres Fullstendig vekk... - har det vist seg gjennom over 35 år med Testing for/igjennom andre ... - som livsstil ....... ( - og kanskje lenger fra helvete enn de aller fleste er istand til å fatte... )

    Mvh. Lyden av mer enn Opplevelser...
    Vanskelig å håndtere den Caps Lock tasten...
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Å sysle med hifi med slik ekstrem hørsel som kortvarig er i besittelse av må være det reine helvete!
    - DET er Nemlig stikk MOTSATT....- Feilkjøp elimineres Fullstendig vekk... - har det vist seg gjennom over 35 år med Testing for/igjennom andre ... - som livsstil ....... ( - og kanskje lenger fra helvete enn de aller fleste er istand til å fatte... )

    Mvh. Lyden av mer enn Opplevelser...
    Vanskelig å håndtere den Caps Lock tasten...
    LaO har når rett skal være rett tatt seg veldig sammen, når det gjelder caps lock, i det siste.
    Overnevnte er da ingen ting :)

    Jørgen
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bauge om opplevelser som ligger litt utenfor vår felles virkelighet:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Må innrømme at jeg ikke har orket å lese alt her, men tilbake til utgangspunktet for denne tråden. Jeg har stemt "nei" :) Har fint lite å bidra med i forhold til kabelteknisk prat, men forsøker å bidra med litt kabel-entusiasme :) Lykken ved gode kabler kan nemlig være like stor som ved oppgradering av andre komponenter. Har nettopp skiftet høyttalerkabler fra et par Tara Labs RSC Prime BiWire fra forrige årtusen selvterminert med noen Dali-spader til et par Van den Hul THE CS-122 HYBRID profesjonelt terminert med WBT Nextgen. Her er et utdrag fra en melding jeg nettopp sendte til han som tipset meg om WBT-terminering:

    Denne uka kom kablene tilbake fra terminering, og du verden hvor flott det da ble! Jeg hadde da spilt med de gamle RSCene som en midlertidig løsning, og hadde lagt merke til en litt spiss touch i øvre diskant. Spesielt Tracey Thorn, vokalisten i Everything but the Girl, ble litt spiss da hun dro på i låtene på det gamle albumet Amplified Heart. Med CS-122 og WBT Nextgen var denne spisse touchen borte vekk, UTEN at noe av intensiteten eller artikulasjonen i stemmen hennes forsvant. Jeg nærmest måpte, for slikt skal nesten ikke være mulig. Men det er nok det "filteret" av forvrengning i Nextgen du nevner som gjør dette mulig.

    Det skal sies at jeg ikke hadde de helt store forventningene om å få en revolusjon i lydbildet da jeg koblet til CS-122 med WBT Nextgen, men der tok jeg skammelig feil. Forskjellen var stor, og den hørtes umiddelbart. Langt mer detaljert og mer dybde, mer avslappet, men likevel mer åpen mellomtone og mer punch i rytmene, fastere og enda mer punchy bass og ikke minst en fantastisk luftig diskant som likevel aldri ble det minste hissig. Mange mener at de ikke hører forskjell på kabler, men jeg vil si at det kan utgjøre nesten like stor forskjell som å oppgradere en annen komponent.


    wbt-montasje.jpg


    Dette ble ekte kabel-glede :) Full pott ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Må innrømme at jeg ikke har orket å lese alt her, men tilbake til utgangspunktet for denne tråden. Jeg har stemt "nei" :) Har fint lite å bidra med i forhold til kabelteknisk prat, men forsøker å bidra med litt kabel-entusiasme :) Lykken ved gode kabler kan nemlig være like stor som ved oppgradering av andre komponenter. Har nettopp skiftet høyttalerkabler fra et par Tara Labs RSC Prime BiWire fra forrige årtusen selvterminert med noen Dali-spader til et par Van den Hul THE CS-122 HYBRID profesjonelt terminert med WBT Nextgen. Her er et utdrag fra en melding jeg nettopp sendte til han som tipset meg om WBT-terminering:

    Denne uka kom kablene tilbake fra terminering, og du verden hvor flott det da ble! Jeg hadde da spilt med de gamle RSCene som en midlertidig løsning, og hadde lagt merke til en litt spiss touch i øvre diskant. Spesielt Tracey Thorn, vokalisten i Everything but the Girl, ble litt spiss da hun dro på i låtene på det gamle albumet Amplified Heart. Med CS-122 og WBT Nextgen var denne spisse touchen borte vekk, UTEN at noe av intensiteten eller artikulasjonen i stemmen hennes forsvant. Jeg nærmest måpte, for slikt skal nesten ikke være mulig. Men det er nok det "filteret" av forvrengning i Nextgen du nevner som gjør dette mulig.

    Det skal sies at jeg ikke hadde de helt store forventningene om å få en revolusjon i lydbildet da jeg koblet til CS-122 med WBT Nextgen, men der tok jeg skammelig feil. Forskjellen var stor, og den hørtes umiddelbart. Langt mer detaljert og mer dybde, mer avslappet, men likevel mer åpen mellomtone og mer punch i rytmene, fastere og enda mer punchy bass og ikke minst en fantastisk luftig diskant som likevel aldri ble det minste hissig. Mange mener at de ikke hører forskjell på kabler, men jeg vil si at det kan utgjøre nesten like stor forskjell som å oppgradere en annen komponent.


    Vis vedlegget 337186

    Dette ble ekte kabel-glede :) Full pott ;)
    Hehe. Jeg kan formelig se at folk mobiliserer det de kan om noce-, mol- og placebo-effekt. Kommer det noe slikt, ville jeg ikke brydd meg et døyt. Det er dine ører, din opplevelse, og ikke minst som du sier din kabel-glede som er viktig. Artig å lese innlegget ditt :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, kabler er gøy og vekker også følelser :) Her er utdrag fra en test jeg nylig gjorde av et par signalkabler:

    Nå har jeg gjennomført min egen lille subjektive testsammenligning av AudioQuest og Van den Hul.

    Etter at jeg nylig byttet forsterker fra en Electrocompaniet ECI 4 til en Naim Nait XS, måtte jeg også bytte signalkabler mellom dac og forsterker siden jeg hadde kjørt balansert Van den Hul THE D-102 III HYBRID, men måtte kjøre ubalansert til Naim-forsterkeren. Siden jeg trengte nye kabler kjapt, stakk jeg innom Hi-Fi Klubben og skaffet meg et par AudioQuest Red River (de var i en passelig prisklasse rett under tusenlappen).

    Etter forsterker-byttet synes jeg at det har spilt enormt engasjerende, men samtidig litt for pågående og litt "oppjaget". Jeg var usikker på om dette lå i forsterkeren eller i signalkablene, så derfor byttet jeg ut Red River med et par Van den Hul THE THAMES HYBRID som jeg vanligvis bruker mellom RIIA-trinn og forsterker (er fullstendig klar over at disse kablene egentlig er tenkt mellom platespiller og RIAA, men synes de fungerer glitrende også ut fra RIAA). THE THAMES kostet hundrelappen mindre enn Red River.

    Jeg hadde ingen store forventninger om revolusjon i lydbildet med dette byttet, men du verden for en endring det ble! Og det hørtes umiddelbart. Det låt betydelig varmere, men også langt mer avslappet. Det oppjagede, litt stressende preget over lydbildet var borte vekk. Overgangen var så stor at det skapte en illusjon av at noen hadde dradd ned avspillingshastigheten på musikken. Etter hvert la jeg også merke til at flere detaljer kom fram i lydbildet og det hele hørtes mer "raffinert" ut. Det eneste ankepunktet jeg kunne høre ved THE THAMES var at øvre del av diskanten noen ganger "stakk seg litt frem" i lydbildet og kunne skape en litt spiss touch (dette kan ha sammenheng med at kablene er designet for vinyl og nå spilte jeg fra digitale kilder).

    Likevel skal Red River ha skryt for et gnistrende rytmisk engasjement. På rock og metal var de overlegne, og f.eks. Rammsteins låt "Ich Will" som har mye dynamikk i seg, ble av Red River gjengitt med gitarriff i et nærmest eksplosivt attakk. Her kom de virkelig til sin rett, og det var umulig å sitte stille. Det rytmiske ble gjengitt så stramt og "punchy" at det var en fryd å høre på. Her ble THE THAMES litt "sløve" og "trege" med mer puddingbass. Likevel ble Red River litt for pågående i lengden, og i det lange løp ble det mer behagelig å bruke THE THAMES. Jeg ser at også What Hi-Fi? har kommentert dette som et ankepunkt ved Red River at de er litt "overwhelming": Audioquest Red River review | What Hi-Fi?

    Nå er jo dette bare ETT par AudioQuest-kabler, og det skal sies at jeg ikke har hørt andre AudioQuest-kabler. Uansett er ikke Red River noe jeg orker å leve med. Det pågående, litt stressende preget over lydbildet blir for slitsomt i lengden, selv om de låter fantastisk engasjerende (en kort stund) med rock og metal. Det er derimot med andre musikksjangre at de etter min oppfatning låter "feil". Det blir som å stå og headbange på en kammerkonsert. Kablene roper liksom "kom igjen, kom igjen!" selv om dette er rolig musikk som skal nytes, ikke digges. Da blir det like slitsomt som å stå med en som maser om nachspiel når man egentlig har lyst å legge seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn