Politikk, religion og samfunn Bør vi kunne få velge selv, det som idag er religiøse fridager? (Jul, påske etc)

Bør vi kunne få velge selv, det som idag er religiøse fridager? (Jul, påske etc)

• Ja

Stemmer: 5 12.2%
  • Nei

Stemmer: 36 87.8%
  • vet ikke

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    41

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
Det er i Norge idag, mange som ikke bryr seg mer om jula og påske annet enn at det er en gledelige fridager, men bør man kunne velge dette antall fridager til sitt eget skjema for ønsket fri ?
Enten det er til offisiell jul og påske, eller når værmeldingen er som best ??

Kjør debatt

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Med tanke på at stat og den norske kirke er adskilt, burde også fastsatte/tradisjonelle kristne helligdager opphøre.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.510
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Fordelen med faste helligedager/fridager er at «alle» har fri, og dermed noen av de få dagene i året hvor det ikke er noe mas på telefon eller e-post og således kan ta helt fri.

I sommerferien er det alltids noen på jobb og dermed alltid noe mas selv om man har fri.
i hvertfall i mitt og sikkert mange andres arbeidslivs.

Men man kan jo kalle det f eks nasjonal fridag istedenfor helligdag.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
Litt av det jeg hadde i minnet.... Og jeg syntes det er en god tanke.
For flere bedrifter så kan det bety at det er >noe< produksjon istedenfor ingenting... at det er faster feriedager for dem som vil, er helt ok, men jeg vil ha frihet til og velge når ....

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.952
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det nå tradisjonelt Høire som har gnålt om at vi har alt for mange fridager i året, og hvor mmye det koster... De aller fleste europeiske land har stort sett like mange sllike fridager som Norge, - noen endog flere... det litt spesielle med Norge er at noen av disse er knyttet diirekte til de gamle kirkehøytidene....
Nedover Europa er det flere reginale fridager knyttet til Sankt-ditten og sankt -datten, lokale historiske hendelser... England og USA her sine bank holidays.. osv..
Et annet problem i Norge er at man har utvidet dette med ekstra feriie- og fridager, som at psken nå gjerne bengynner midt i uka før palmesøndag, og at man absollutt skal ha både utvidet og oval langhelg i mai, hvis inneklemte dager faller slik...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.433
Torget vurderinger
4
Litt av det jeg hadde i minnet.... Og jeg syntes det er en god tanke.
For flere bedrifter så kan det bety at det er >noe< produksjon istedenfor ingenting... at det er faster feriedager for dem som vil, er helt ok, men jeg vil ha frihet til og velge når ....
"Noe" produksjon blir gjerne dyr produksjon.
Hos oss er det 3 produksjonslinjer. Produksjon på kun en linje krever omtrent samme bemanning på råvareklargjøring, lagerstyring, kantine etc.
For svært mange bedrifter er det lettere å planlegge rundt forutsigbar ferieavvikling enn mer tilfeldig individuell ferieavvikling.

En annen ting er at tilfeldig individuell ferieavvikling er krevende for skoler og barnehager.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
"Noe" produksjon blir gjerne dyr produksjon.
Hos oss er det 3 produksjonslinjer. Produksjon på kun en linje krever omtrent samme bemanning på råvareklargjøring, lagerstyring, kantine etc.
For svært mange bedrifter er det lettere å planlegge rundt forutsigbar ferieavvikling enn mer tilfeldig individuell ferieavvikling.

En annen ting er at tilfeldig individuell ferieavvikling er krevende for skoler og barnehager.
Helt enig i ditt tilfelle, men det er mange former for produksjon... og produksjon: ikke alt er på " linjer... " ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.433
Torget vurderinger
4
Helt enig i ditt tilfelle, men det er mange former for produksjon... og produksjon: ikke alt er på " linjer... " ;)
Nettopp, - så hvor har man det fra at det vil spare bedrifter og landet for store kostnader dersom man fjerner de etablerte røde dagene og heller lar hver enkelt velge når man vil ha fri ? Jeg ser Unge Venstre snakker om store innsparinger, men finnes det noe fakta om dette ?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
Som @Wishmaster sier, så er stat og kirke skilt, og jul...påske .. kristihimmelfart... pinse... er knyttet opp til det.
Ergo så bør det det være et valg for hver enkelt og og følge det eller ta ut de fridagen når det måtte passe en selv... eller ta bort alle religiøse fridager, og således spare MYE penger ;)
Danskene har tatt bort en fridag, og sparer ca 3,5 milliarder Nkr (som danskene putter i forsvarsbudsjettet)

Men vi vil jo ha fridagene.. :p

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.952
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg er nå slett ikke sikker på at de regnestykkene stemmer, - aat man "sparer" så og så mange mrd pr dag... i Norge snakker man jo heller om å flytte disse dagene, eller gjøre de om til personlige valg.. hva man da sparer er vel helt i det blå...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.668
Skal man spare noe så må jo de røde dagene blir vanlige arbeidsdager uten noen kompensasjon.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
Poenget er og kunne velge selv, helt og holdent så forstår jeg skole barn og tradisjoner tilogmed de som er religiøse vil ha det som det er.
Men jeg kan godt jobbe de dagene i julen, og når påsken er, andre dager med fri... men da er det mitt valg, og når jeg jobber i et firma hvor det kunne latt seg gjøre.. så hvorfor ikke ?

Edit: som dere sikkert skjønner og vet, jeg er ikke et gram religiøs og kunne gjerne hatt avskaffet religiøse fridager og som nevnt, kalt dem nasjonal fridag.
Det er en "tvang" om og ta fri på de dagen som irriterer meg...... Jeg vil velge selv når !!!

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.886
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Poenget er og kunne velge selv, helt og holdent så forstår jeg skole barn og tradisjoner tilogmed de som er religiøse vil ha det som det er.
Men jeg kan godt jobbe de dagene i julen, og når påsken er, andre dager med fri... men da er det mitt valg, og når jeg jobber i et firma hvor det kunne latt seg gjøre.. så hvorfor ikke ?

Edit: som dere sikkert skjønner og vet, jeg er ikke et gram religiøs og kunne gjerne hatt avskaffet religiøse fridager og som nevnt, kalt dem nasjonal fridag.
Det er en "tvang" om og ta fri på de dagen som irriterer meg...... Jeg vil velge selv når !!!
Det funker ikke med unger i barnehage og skole ;p

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
Det funker ikke med unger i barnehage og skole ;p
Les!! Jeg skriver jo det, dere som vil ha det som idag.. helt ok, men for oss som hverken har unger, ikke er religiøs og ikke trenger og ha fri med alle andre, jobber i et firma hvor den er mulighet for den slags fleksibilitet, hvis det kunne blitt en mulighet for og legge opp til det... så vil jeg jeg kunne ha mulighet til selvalgte fridager.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.668
Les!! Jeg skriver jo det, dere som vil ha det som idag.. helt ok, men for oss som hverken har unger, ikke er religiøs og ikke trenger og ha fri med alle andre, jobber i et firma hvor den er mulighet for den slags fleksibilitet, hvis det kunne blitt en mulighet for og legge opp til det... så vil jeg jeg kunne ha mulighet til selvalgte fridager.
Fridager skal avtales med arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan nekte deg å ta fri når det passer deg.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.899
Sted
VestBredden
Fridager skal avtales med arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan nekte deg å ta fri når det passer deg.
Grow up Pinky...... Om det er nasjonal enighet og NHO.. LO og alle disse organisasjonene.. om at det skal være et fritt valg, så er det det.
Think bigger

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.881
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
De vedtatte fridagene sikrer en viss orden og forutsigbarhet for samfunn/næringslivet.
Vil du jobbe på en "hellig" dag er det jo normalt fritt i det private næringsliv.
La forretningene selv bestemme når de holder åpent.
Hva man kaller fridagene er ett fett, men gjerne noe Norrønt i stedet for de importerte navnene.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.668
Grow up Pinky...... Om det er nasjonal enighet og NHO.. LO og alle disse organisasjonene.. om at det skal være et fritt valg, så er det det.
Think bigger
Da får du begynne å jobbe i en turnusordning. For eksempel helsevesenet gir deg store muligheter for å jobbe på helligdager og ha fri på hverdager. Serveringsbransjen kan også være et alternativ. Eller hva med en bensinstasjon?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.668
Da får du begynne å jobbe i en turnusordning. For eksempel helsevesenet gir deg store muligheter for å jobbe på helligdager og ha fri på hverdager. Serveringsbransjen kan også være et alternativ. Eller hva med en bensinstasjon?
Utover de dagene da ting faktisk er stengt, som litt i påsken og første/andre juledag, første nyttårsdag så har vi stort sett fri når vi vil innenfor antall tilgjengelige dager. Kravene fra vår lokale øvrigheit er minst to sammenhengende uker ferie i løpet av året, samt at meg selv eller min nærmeste kollega alltid er på plass minst en av oss. Sånn sett er det ganske gunstig at han ikke har barn, ellers ville kabalen blitt noe mer krevende å få til å gå opp. Siden det er noen dager i året der norske helligdager avviker fra andre for vår del relevante land så jobber en av oss, men siden sannsyneligheten for at noe skjer er relativt lav så tas det nå fra hjemmekontor - en fin bivirkning av corona sånn sett - før det hadde jeg ikke mulighet til hjemmekontor i det hele. I praksis betyr det nå fort å være pålogget etc og tilgjengelig på telefon på kort varsel.

Når en av oss jobber på en rød dag i Norge så tar vi det ut som en ekstra fridag en annen gang.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.128
Torget vurderinger
0
I USA har man et slik system. Mange bedrifter godkjenner din PTO (Payd time off) før de kommer tilbake en eller to dager før friperioden din med beskjed om at dessverre så kan du likevel ikke få fri! Når man gjør dette gjennom hele året så kommer man til jul/nyttår og da er det jo selvfølgelig helt umulig å få fri. Cruxet er at disse fridagene kan ikke overføres til neste år! Så da har man tapt dem!

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.128
Torget vurderinger
0
En fordel med disse faste dagene er at man kan planlegge i god tid når barna har fri fra skolen. Med et slik "fleksibelt" system kan det bli interessant for foreldrene
de dagene lærerne ønkser seg fri. Mattelærer borte på mandaig og tirsdag, engelsklærer borte på tirsdag og onsdag og norsklæreren borte en hel uke!

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.952
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er jo unektelig litt interessant med denne ny-egoismen som utbrer seg nå for tida.. " det er bare JEG som bestemmer over MEG.."( kan også utvides til bilkjøring og fartsgrenser ) - et organisert fellesskap som vi har i dag skal man i alle fall ikke ha noe av... Faktum er vel heller at Ola Dunk har utvidet disse kalenderfestede friperiodene til å bli nesten det dobbelte av hva kalenderen tilsier.. Jeg er forsåvidt enig i at det som resulterer i disse inneklemte fredagene som av og til dukker opp kanskje kunne vært organisert på en annen måte, men også her har man jo gjerne bygd på disse til å bli til lange ferieperioder, - som feks to ukers fri med uttak av en uke ferie...
I et arbeidsfelleskap hvor de langt fleste er avhengige av samhandling med kolleger er det vel greiest å ha omtrent som vi har det...

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.952
Sted
Ytterst i havgapet...
Vi burde kanskje ha en spørreundersøkelse her... hvor mange synes det er greit å bli oppringt flere ganger daglig mens man er på ferie fordi kolleger på jobb trenger info/veilledning som bare du sitter på...??

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.767
Torget vurderinger
2
Vi burde kanskje ha en spørreundersøkelse her... hvor mange synes det er greit å bli oppringt flere ganger daglig mens man er på ferie fordi kolleger på jobb trenger info/veilledning som bare du sitter på...??
En del år tilbake befant jeg meg i Praha, ved inngangen til en ettermiddag uten noen møter i kalenderen. Jeg slo av varsling på telefonen og la den vekk, for å nyte en fin solskinnsdag på en god restaurant.
Tre timer etter fant jeg telefonen frem og fant 19 meldinger på den, fra forskjellige kontakter, noe som ellers ikke var uvanlig i løpet av en dag. Alle av typen "må ha svar nå". Disse nitten avbruddene ville jeg vel tatt på sparket i løpet av de timene, men det å se varselet om '19 meldinger' vekket meg.

Da begynte en revurdering av hva det egentlig var jeg holdt på med og den har ført til en langt triveligere hverdag. Å slå av varslinger er blitt en selvfølge, til stor irritasjon for folk som tror at man plikter å være på og tilgjengelig alltid. Det har selvsagt også kostet litt i karrieresammenheng, men har gitt uendelig mye tilbake i livskvalitet.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.952
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er vel nettopp dette som har blitt en del av dagens problemstillinger.. det forventes at man skal "være på " 24/7....helg, fritid, ferie - spiller ingen rolle..
Nå hører det med til fortellingen at jeg selv på godt og vondt ikke har det problemet lenger.... :cool:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
18.767
Torget vurderinger
2
Solkorset neste? Heil og Sæl!
Saturnalia, jordbrukstakkefesten ved vintersolhverv, fikk sitt navn etter planeten Saturn, som er den av de fem klareste som beveger seg "saktest" om Solen. Solhjulet går igjen i mange mytologier og det som ble funnet i Danmark regner man ble brukt av "prester" som kunne trekke det frem og vise det reflekterende, gyldne solhjulet til folk, midt på vinteren, som påminnelse om at Solen ville vende tilbake og sørge for enda et år med vekst og grøde. Solkorset kommer fra samme tradisjon og man finner eksemplarer tilbake til bronsealderen.

Å hekte Kristusmessen på en allerede eksisterende hyllest til jordbruksguden var vel en enkel omdisponering av guder.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.719
Torget vurderinger
27
En del år tilbake befant jeg meg i Praha, ved inngangen til en ettermiddag uten noen møter i kalenderen. Jeg slo av varsling på telefonen og la den vekk, for å nyte en fin solskinnsdag på en god restaurant.
Tre timer etter fant jeg telefonen frem og fant 19 meldinger på den, fra forskjellige kontakter, noe som ellers ikke var uvanlig i løpet av en dag. Alle av typen "må ha svar nå". Disse nitten avbruddene ville jeg vel tatt på sparket i løpet av de timene, men det å se varselet om '19 meldinger' vekket meg.

Da begynte en revurdering av hva det egentlig var jeg holdt på med og den har ført til en langt triveligere hverdag. Å slå av varslinger er blitt en selvfølge, til stor irritasjon for folk som tror at man plikter å være på og tilgjengelig alltid. Det har selvsagt også kostet litt i karrieresammenheng, men har gitt uendelig mye tilbake i livskvalitet.
Jeg skrur nok ikke av telefonen, eller legger denne bort, men jeg har det slik at jeg aktivt må inn og sjekke e-post på telefonen. Det gjør jeg i prinsippet kun i arbeidstiden og ved spesielle anledninger når jeg venter en beskjed som ikke kan vente. Jeg pleier å si at om det brenner og det ikke kan vente til arbeidstid neste dag så får folk ringe. Jeg mener vi har tjent mye på ny teknologi, men samtidig har folk blitt litt «idiot i hodet». Tidligere ville man skrevet et brev, og vært sikker på å ta opp alt som var relevant, eller så hadde man ringt. Nå spør folk typisk på nytt, heller enn å lete etter hva de allerede har blitt fortalt, og folk spør om det første som faller dem inn, uten å tenke over at svaret sannsynligvis vil generere et nytt spørsmål de like godt kunne tatt med i første henvendelse. Om folk forsøkte å tenke et par «trekk» frem så hadde man sluppet å spille ping-pong.

Problemet er at man drukner i kommunikasjon som ikke er stram nok. Og at alt skal svares it straks. Om det haster så jævelig, med svar, hvorfor spurte du da ikke tidligere? Skulle svart det oftere …

Topp Bunn