toref skrev:
Kanskje er grunnen til dette at disse føler at de argumenterer mot en betongvegg? Dersom det er sånn at teorien på fagfeltene som omhandler hi-fi er ferdig modnet og dermed forsvares som uangripelige sanneter kan det være vanskelig å skape konstruktiv dialog om man ikke tar en ydmyk holdning. Som nevnt, jeg er ikke fagperson her, jeg bare reflekterer.
Jeg vet ikke om du husker Lundteigens utspill mot produksjon av fjerkre for mat? Altså godt gammeldags hold av kyllinger?
Lundteigen var i denne sammenhengen, til tross for sin posisjon i sentral politikk, en som totalt manglet kunnskap om det han uttalte seg om. Hans utspill var noe sånnt som følgende:
- De stakkars kyllingene holdes altså i disse små burene hele sitt liv.
For ham ble dette en kjernesak som han måtte ta affere for å få en slutt på. Bedre metoder måtte finnes osv. Folk som så ham på TV må jo tenkt at denne mannen har fullstendig rett, og vi er nødt til å få en slutt på dette, om det så dreier seg om å boikotte å spise kylling.
Kyllingprodusentene kritiserte selvsagt hans utspill og hans mangel på kompetanse, og til slutt ble han fraktet, sammen med et kamerateam, til en typisk kyllingprodusent. Hans møte med 40 000 kylling med fritt leide i et enormt rom stilnet raskt hans kampanje, og han innså sin totale mangel på forundersøkelser. Dette har vært vanlig praksis veldig lenge og meg bekjent (som selv var i bransjen en gang) har noen annen praksis aldri funnet sted.
Spørsmålet om man skal være hyggelig og føye seg fordi Lundteigen også har rett til å mene noe synes jeg blir litt bortkastet så lenge han baserer hele debatten på noe som ikke eksisterer. Det er ikke noen vits i å diskutere om det eksisterer eller ei når det er så totalt åpenbart.
Jeg kan forstå at "Lundteigen-debatter" som handler om hifi kan oppleves som betongvegger, men hva skal man si da? Husker dere Rognliens uttalelse?:
"Klasse D blir alt for treg på grunn av utgangstrafoen de har, derfor er rørforsterkere mye mer dynamiske."
"Klasse D har alt for treg digital signalbehandling, og derfor blir den ikke rask nok i midbassen"
Man kan ikke bygge en debatt på slike påstander. Dette er ting som ikke finnes i en klasse D-amp, så hvordan kan de da forårsake et problem? Debatten om hvorvidt forsterkerne er gode eller ei er en helt annen debatt, men man kan ikke bygge det på regelrette usannheter, og saken blir ikke bedre av at trolig 90% av medlemmene ikke aner hva som er fakta, og derfor må slå krone og mynt for å vite om de skal tro at kyllingene bor i bur eller på et digert gulv.