svart-hvitt
Hi-Fi freak
MYTE ELLER FAKTA? Live musikk høres bedre ut enn avspilt musikk.
Poenget mitt er at jeg ofte skuffes over lyden når band spiller live. Men da spilles med forsterkning.Ikke hvis jeg skulle ha spilt..!MYTE ELLER FAKTA? Live musikk høres bedre ut enn avspilt musikk.
VIRTUAL REALITY > REALITYEt godt anlegg høres bedre ut enn så og si alle forsterkede konserter og også enkelte ikke forsterkede konserter.
Det tror ikke jeg. Antall bidragsytere er ikke i nærheten av antall lesere, folk som gjerne har søkt på et eller annet de lurer på og dermed har havnet i diverse tråder på hfs i sin søken etter svar.Jeg er såpass naiv at jeg faktisk tror at majoriteten her inne er i stand til å avdekke 'audiofilt kvakksalveri' uten større problemer.
Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
En selvpåtvungen overbevisning om at ingen tweaks virker eller gir effekt overhodet, blir jo billigst, da....
Og da sover man jo godt >
Øyet som ser, etc...Her er det vel objektivistene som latterligjør subjektivistene - ikke omvendt.
Virker ganske spesifikt for meg, det. Hvordan skiller du mellom hva som er 'velmenende' og faktisk velmenende?Jeg er ikke ute etter spesifikke personer, coolio, bare dem som krampaktig skal pådytte andre sine 'velmenende' besserwisser oppfatninger. Her er det vel objektivistene som latterligjør subjektivistene - ikke omvendt.
'Skillet mellom 'velmenende' og velmenende ligger vel i ditt tilsvar her:Virker ganske spesifikt for meg, det. Hvordan skiller du mellom hva som er 'velmenende' og faktisk velmenende?Jeg er ikke ute etter spesifikke personer, coolio, bare dem som krampaktig skal pådytte andre sine 'velmenende' besserwisser oppfatninger. Her er det vel objektivistene som latterligjør subjektivistene - ikke omvendt.
Forøvrig ikke helt sikker på om jeg like enkelt klarer å skille folk inn i de to gruppene som blir kastet rundt. Føler vi alle svirrer imellom begge leirene, litt avhengig av tema, dagsform og kveruleringslyst.
Derimot bruker man biwiring terminalene til biamping istedenfor blir forskjellen påtagelig, etter min erfaring. Så doble terminaler har absolutt noe for seg. Angående spikes vil jeg tro at underlaget har stor betydning. Hos meg har spikes ofte gjort en positiv forskjell.Biwiring.
I likhet med spikes, så ble denne myten så utbredt at det omtrent ble umulig å selge høyttalere uten spikes og/eller biwiring-terminaler.
Men akkurat som med spikes er biwiring helt uten positiv effekt. Evt. hørbar forskjell skyldes økt tverrsnitt, og ikke biwiringprinsippet.
Like stor tversnittøkning på ett sett kabler er bedre.
Den var ikke spesielt velmenende, det er sant. Den var ment til å være akkurat like sarkastisk og på samme nivå som det den svarte på;'Skillet mellom 'velmenende' og velmenende ligger vel i ditt tilsvar her:
'<<Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.>>
- Altså er ikke alle gode råd alltid det de gir seg ut for, men har også en dæsj 'forrakt' slengt inn i ligningen.
Det blir liksom ikke tålt at man bruker masse penger på tilsynelatende nonsens (i manges syn).
... som er et nivå man stadig oftere ser i kommentarfelt rundt omkring og dessverre også oftere her på hfs. Slike dårlige skjulte nedlatende personlige stikk går jeg som regel forbi i stillhet, men i riktig humør gjør jeg det ikke. Da kommer "forakten" for den type oppførsel frem, men det er en voldsomt overdrivende beskrivelse av følelsen av litt irritasjon.Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
En selvpåtvungen overbevisning om at ingen tweaks virker eller gir effekt overhodet, blir jo billigst, da....
Artig at du skulle nevne biwiring. Biwiring har målbar effekt og det er ikke grunnet økt tverrsnitt, men impedansen mellom filterne. Har faktisk opplevd å sette en forsterker i selvsving som følge av biwiring.Biwiring.
I likhet med spikes, så ble denne myten så utbredt at det omtrent ble umulig å selge høyttalere uten spikes og/eller biwiring-terminaler.
Men akkurat som med spikes er biwiring helt uten positiv effekt. Evt. hørbar forskjell skyldes økt tverrsnitt, og ikke biwiringprinsippet.
Like stor tversnittøkning på ett sett kabler er bedre.
- Lyden er bedre om kvelden pga mindre støy på strømnettet-
Dette er en påstand jeg aldri har blitt helt klok på. Jeg har selv erfart noen ganger at jeg, som bor i blokk, opplever lydkvaliteten som bedre utover kvelden sammenlignet med ettermiddagen. Men har dette egentlig noen sammenheng med strømkvalitet eller har det sammenheng med langt lavere støygulv og dermed mer dynamikk og et mer avslappet legeme?
Har nøyaktig samme opplevelser.- Lyden er bedre om kvelden pga mindre støy på strømnettet-
Dette er en påstand jeg aldri har blitt helt klok på. Jeg har selv erfart noen ganger at jeg, som bor i blokk, opplever lydkvaliteten som bedre utover kvelden sammenlignet med ettermiddagen. Men har dette egentlig noen sammenheng med strømkvalitet eller har det sammenheng med langt lavere støygulv og dermed mer dynamikk og et mer avslappet legeme?
Greit dette, coolio.Den var ikke spesielt velmenende, det er sant. Den var ment til å være akkurat like sarkastisk og på samme nivå som det den svarte på;'Skillet mellom 'velmenende' og velmenende ligger vel i ditt tilsvar her:
'<<Tror du gjør lurt i å pakke disse semi-intellektuelle dårlig skjulte personlige stikk-tankene dine godt inn i de dypeste avkroker i sinnet ditt. Kjedelig om folk skulle tro du var en smålig kar som søkte latterliggjøring av person fordi du selv har et annet verdenssyn.>>
- Altså er ikke alle gode råd alltid det de gir seg ut for, men har også en dæsj 'forrakt' slengt inn i ligningen.
Det blir liksom ikke tålt at man bruker masse penger på tilsynelatende nonsens (i manges syn).
... som er et nivå man stadig oftere ser i kommentarfelt rundt omkring og dessverre også oftere her på hfs. Slike dårlige skjulte nedlatende personlige stikk går jeg som regel forbi i stillhet, men i riktig humør gjør jeg det ikke. Da kommer "forakten" for den type oppførsel frem, men det er en voldsomt overdrivende beskrivelse av følelsen av litt irritasjon.Klarer liksom ikke helt å kvitte meg med tanken om at det finnes et snev av irritasjon knyttet til (manglende) ytelse vs pris og at dette faller enkelte tungt for brystet, feks. hos dem som prioriterer annerledes. Dette, mer enn en påtatt Mor Theresa forbarming over stakkarslige medmennesker.
Eller Hifi-entusiaster er lettlurte nevrotiske tullinger - med livskvalitet?Myte eller fakta?
Hifi-entusiaster er lettlurte nevrotiske tullinger.
Takk ymir. Ser ut som litt tyngre lesning må til- kuttet grunnet lengde -
Ja,disse" Diva filene" er tungt lesestoff,spesielt dersom en ikke er virkelig interessert i stoffet.Takk ymir. Ser ut som litt tyngre lesning må til- kuttet grunnet lengde -
Jada, er klar over det. Så det er mer på tross av - forsøkt "kontrollert" for disse faktorene - at troen på små troll ikke gir helt slipp.Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...
Mindre biltrafikk utenfor vinduet, naboen skrudd av TV'en, ferdig med å krangle, lagt ungene? Det gjør ingen ting fra eller til for anleggets ytelse, men støynivået reduseres ganske betraktelig. Mulig strømnettet har noe å si, men mot det naturlige støygulvet er det nok temmelig marginalt.
Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...
Mindre biltrafikk utenfor vinduet, naboen skrudd av TV'en, ferdig med å krangle, lagt ungene? Det gjør ingen ting fra eller til for anleggets ytelse, men støynivået reduseres ganske betraktelig. Mulig strømnettet har noe å si, men mot det naturlige støygulvet er det nok temmelig marginalt.
Mer utspekulert og kynisk enn søtt, synes nå jeg.Forøvrig synes jeg det er litt søtt, dette forsøket på å fremheve egen tråd med fete typer i overskriften. [B ][ /B]
Den rosa elefanten i rommet, muligens?Forøvrig synes jeg det er litt søtt, dette forsøket på å fremheve egen tråd med fete typer i overskriften. [B ][ /B]
Greit nok at du muligens har både lavere og mer døgnstabil bakgrunnsstøy enn de fleste av oss. Men dette skjønner jeg lite av.Må ikke glemme at naboene og verden forøvrig støyer på flere måter enn gjennom strømnettet, da...
Dersom en vil kalle dette marginalt så bør en gå i tenkeboksen
Vis vedlegget 449358
Vis vedlegget 449359
Normalen inn og ute miljø hos meg
inne
Vis vedlegget 449360
ute
en sjelden gang er det ikke mulig med finlytting
Det er to parametre som betyr mye.Rom,akustikk,høyttaler plassering og strøm,
har en bra styr på det er det mye rart som spiller svært så bra.
Her er det også mange myter.
Det beste rommet?
Det er brukt en XTZ room analyzer,RTA måling white noise? med mic i lytteposisjon.Er disse verdiene målt i lytteposisjon ved avspilling av white noise og tallene viser avvik på forskjellige frekvenser i forhold til referanse volum? Eller er jeg på viddene her?