Man kan i stor grad se på målinger hvordan klangbalansen i en høyttaler vil høres ut. I dette tilfellet er det ingen balanse, her er det all-out diskantfest!
Hvordan B&W sine grafer ser ut er egentlig irrelevant. Stereophile er uavhengig og måler alle sine testobjekter selv. Deres målinger er kanskje ikke perfekte, men alle høyttalere måles likt og har da samme utgangspunkt. Målingene jeg viste til er begge fra Stereophile og derfor direkte sammenlignbare.
Målinger av mellomtone og diskant tas i fjernfelt mens bass tas i nærfelt. Nærfelt-teknikken fører til denne humpen i bassresponsen rundt 100 hz, men det er en artifakt av målemetode, ikke høyttalerresponsen i seg selv.
Jeg leser fra John Atkinsons
kommentarer at denne økningen er for høyt i frekvens til å få høyttaleren til å låte lyst, men at det gir en "briljanse" i toppen. Altså en fremheving av sibilanter, trompet, saxofon osv. (Jeg tror mr Atkinson definerer lyst annerledes enn jeg gjør.)
Det låter, i mine ører, veldig imponerende, klart og oppløst - i begynnelsen. Deretter slitsomt og fremtredende. Her er en fin graf som forteller litt om hva man hører i de forskjellige frekvensene;
Vis vedlegget 436564
Personlig tror jeg B&W har laget klangbalansen slik fordi det nettopp høres imponerende klart og oppløst ut i butikk og på messer og lignende. Litt som Samsung med tv'er, de stiller inn tvene med så skinnende og blått bilde at man blir imponert over klarheten i butikken. Ubrukelig hjemme i dunklere belysning hvor det stikker i øynene.
Litt objektivitet skader ikke;
Bildet over viser frekvensresponsen til B&W 805 D3 tatt fra
stereophile. Den viser at 805 D3 er fryktelig lys i klangen med en økning fra 1000hz (via en fartsdump) til 10 000 hz på rundt 9 db.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt forstår grafen. Hva betyr det at det er en økning på 9000 hz på rundt 9 db? Hvor i volumet skjer dette? Fra starten (laveste volum) eller når volumet nærmer seg maks, eller er det der hele tiden uavhengig av volum?
Frekvensrespons viser lydstyrken ut av høyttaleren ved fast volum, fra dypbass til over der du kan høre. Ideelt sett skal frekvensresponsen være flat for at høyttaleren skal gjengi signalet riktig. Men vi lever ikke i en ideell verden, hørselen vår varierer i sensitivitet over hele frekvensspekteret - og i tillegg har vi store individuelle forskjeller - så det er ingen fasit på hvilken frekvensbalanse en vil like. Denne linken er interaktiv og kan fortelle litt om hva som skjer med for mye/for lite energi i de forskjellige frekvensene. Viser også hvordan hørselen varierer i sensitivitet;
Interactive Frequency Chart - Independent Recording Network
Generelt sett kan man si at man foretrekker høyttalere som holder seg innenfor +/- 3 db avvik over hele audiofrekvens-båndet. Stereophile studerte hva deres 15 klasse A-anbefalte høyttalere hadde til felles og 14 av dem holdt seg innenfor dette avviket. Det er mange andre målinger som betyr mye også, men frekvensresponsen er den viktigste.