Finnes det alternativer som vil kunne gi noe tilsvarende dybde som jeg hørte med mbl? Hvilke alternativer har lite spredning?
Det er vanskelig å si noe sikkert om hvilke høyttalere som kan gi mye dybde, gitt plasseringen din. Men lite spredning går det an å si noe om. Det er noen få typer høyttalere som har smal spredning: Høyttalere med horn/waveguide, elektrostater, kardioide- eller dipol-baserte høyttalere, eller fancy aktive høyttalere som Kii Three og Dutch&Dutch.
- Horn/waveguide-baserte høyttalere finnes det ulike typer av. Jeg har ikke hørt så mange av dem som finnes på det kommersielle markedet, er nok andre som kan gi bedre råd. Klipsch har flere ulike modeller, som du også kan få hørt på butikker i Oslo-området. Du kan sikkert spørre i klipsch-tråden om råd
- Elektrostater (Martin Logan m.m.) eller dipoler er ikke ideelle her, siden de helst bør stå et godt stykke ut fra veggen
- Kardioide: Den eneste jeg tenker på her er Lx Mini. Det er egentlig en DIY-høyttaler som er konstruert av høyttalerlegenden Siegfried Linkwitz, men den kan kjøpes som ferdig høyttaler også:
https://shop.strato.de/epages/17940394.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/17940394/Products/LXmini
Det er folk som har den i Oslo-regionen også vet jeg. Kan være en god idé å spørre om å få hørt dem. I følge Linkwitz kan de godt stå inntil vegger eller hjørner.
- Fancy aktive høyttalere: Det vil i praksis si Kii Three. Ok, det er en litt corny tittel. Men det som gjør Kii Three unik, sammen med en liknende høyttaler fra Dutch&Dutch, er at de bruker avansert teknologi for å få spredningen til å bli veldig smal.
Jeg har hørt Kii Three, og syntes den spilte flott. Lx mini har jeg bare fått hørt veldig kort på en messe, men syntes den også spilte veldig bra. Hvis det var meg hadde jeg gått for en av de to. Lx mini blir rimeligst, og den kan du antakelig få lyttet til i Oslo-området. Hvis kona godtar den da
Kii Three tror jeg i så fall du må kjøpe uhørt, noe som jo er litt skummelt. Men jeg tror ikke du blir skuffet. Hvis du får prutet litt ned den som nå ligger på torget, vil det evt. ikke være noe problem å få solgt den igjen for samme pris hvis du ikke blir fornøyd.