Hvor mange av Sentralens medlemmer har ikke opplevd at bagasjen blir mer eller mindre ødelagt grunnet "røff" behandling av "koffertknuserne" som jobber på ulike lufthavner med ( synes det som ) kun en oppgave: Å ødelegge bagasje!
Jeg bruker "hårde" kofferter av merket Samsonite. De har ikke glidelås, et bevisst valg! De tåler en støyt, men "går man inn for det" kan selv disse ødelegges. De gamle modellene tåler mere enn de nyere stort sett grunnet tykkere materiale. De veier mere enn de nye som både er lettere og i følge reklamen skal tåle mere, hvilket de nok ikke gjør. Når koffertene er helt stappfulle slik at det hypermoderne plastmaterialet er "spent ut som en balong" tåler de mye, men er den ikke helt stappfull slik at plasten kan flekse så tåler de mye mindre. Når de får et sterkt slag ( stump vold ) vil man kunne se det på at plasten blir misfarget der påkjenningen kom. Går ut fra at plasten blir svekket der, men slike bagateller dekker ikke flyselskapene. Skarpe gjenstander vil kunne punktere plasten, det dekkes av selskapet, minus 10-20% hvis kofferten har vært brukt tidligere. I snitt trekker de fra 10-15% av nyprisen, da den kjøpt, for hvert år siden den var ny.
Forrige tur i midten av september var to av våre Samsonite kofferter "knøvlet", men ikke så mye at SAS ville ta ansvar. Det gikk an å trykke bulkene tilbake, men plasten er svekket. Neste gang vi reiste passet jeg på å fylle koffettene til bristepunktet. ( Nybakte boller! - gave til Junior ) de overlevde. På hjemturen hadde vi ikke like mye å stappe i koffertene ( det er jo også et vektspørsmål! ). Jeg hadde tatt med noen STORE balonger som ble blåst opp så mye ( lite ) at det ble spenn på koffertene. Denne gangen overlevde de!
Derimot en Zarges aluminiumkasse ( kliss ny ) jeg hadde med var både bulket og seriøst skrapet opp. Selvsagt ikke så mye at den passerer SAS sin definisjon av "ødelagt"! Svaret fra "ankomst service" var "dette er slikt du må akseptere!"
Så kjære medforumister, skal vi bare akseptere at flyselskapene behandler bagasjen vår så skjødesløst? En Samsonite S'cure D'Lux koster jo sine greie 3 høvdinger!
Jeg bruker "hårde" kofferter av merket Samsonite. De har ikke glidelås, et bevisst valg! De tåler en støyt, men "går man inn for det" kan selv disse ødelegges. De gamle modellene tåler mere enn de nyere stort sett grunnet tykkere materiale. De veier mere enn de nye som både er lettere og i følge reklamen skal tåle mere, hvilket de nok ikke gjør. Når koffertene er helt stappfulle slik at det hypermoderne plastmaterialet er "spent ut som en balong" tåler de mye, men er den ikke helt stappfull slik at plasten kan flekse så tåler de mye mindre. Når de får et sterkt slag ( stump vold ) vil man kunne se det på at plasten blir misfarget der påkjenningen kom. Går ut fra at plasten blir svekket der, men slike bagateller dekker ikke flyselskapene. Skarpe gjenstander vil kunne punktere plasten, det dekkes av selskapet, minus 10-20% hvis kofferten har vært brukt tidligere. I snitt trekker de fra 10-15% av nyprisen, da den kjøpt, for hvert år siden den var ny.
Forrige tur i midten av september var to av våre Samsonite kofferter "knøvlet", men ikke så mye at SAS ville ta ansvar. Det gikk an å trykke bulkene tilbake, men plasten er svekket. Neste gang vi reiste passet jeg på å fylle koffettene til bristepunktet. ( Nybakte boller! - gave til Junior ) de overlevde. På hjemturen hadde vi ikke like mye å stappe i koffertene ( det er jo også et vektspørsmål! ). Jeg hadde tatt med noen STORE balonger som ble blåst opp så mye ( lite ) at det ble spenn på koffertene. Denne gangen overlevde de!
Derimot en Zarges aluminiumkasse ( kliss ny ) jeg hadde med var både bulket og seriøst skrapet opp. Selvsagt ikke så mye at den passerer SAS sin definisjon av "ødelagt"! Svaret fra "ankomst service" var "dette er slikt du må akseptere!"
Så kjære medforumister, skal vi bare akseptere at flyselskapene behandler bagasjen vår så skjødesløst? En Samsonite S'cure D'Lux koster jo sine greie 3 høvdinger!