Mat, drikke og røyk Baking

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hei alle som liker og nerder på baking. Alle typer bakst, surdeig, gjær, pizza med mer.
    Håper med dette å opprette en tråd med god stemning hvor man kan utveksle erfaringer, oppskrifter, råvarer, utstyr(ovner, eltemaskiner med mer).
    Min tilnærming til baking er som med hifi; enkelt, lite snobberi og rene råvarer. Trenger ikke være fancy mel men det kan nytte. Liggetiden for deigen er etter min erfaring noe av det viktigste for å utvikle smak. Helt utrolig hvor god smak hvitt mel, litt gjær eller surdeig, salt og vann kan gi hvis deigen får rett behandling og lang liggetid på kjøl.
    Håper tråden vokser og kan bli en inspirasjon for alle. De som er fersk og vil prøve til de som er kommet videre og vil utvikle seg og prøve nye måter/råvarer.

    Bruker selv en vanlig kjøkkenmaskin til elting men drømmen er en Wilfa Probaker elte/kjøkkenmaskin som er utviklet i samarbeid med det norske bakerlandslaget. Håper å realisere drømmen etter jul siden jeg baker ganske mye og har stor glede av det.

    Selve bakingen og prosessene som skjer synes jeg er ganske magisk. Det å brette/stramme opp en deig med høy hydrasjon, se det hever seg og lukten når det står i ovnen. Helt magisk :)
    Som sagt så håper jeg flere slenger seg på, diskuterer oppskrifter, råvarer og metoder.
    Legger ved noen bilder av ting jeg har bakt i det siste. Alt er med surdeig som hevemiddel:
    IMG20231103194238.jpg IMG20231104163714.jpg IMG20231112094548.jpg IMG20231116053021.jpg IMG20231111135538.jpg IMG20231123203757.jpg IMG20231117222548.jpg IMG20231123095729.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Bruker selv prosenter når jeg baker. Melet utgjør 100% så benytter jeg 65-75% vann(hydrasjon), 2% salt, 20% aktivert surdeig eller 1% fersk gjær.
    Ved mye hydrasjon får du saftige brød med store porer/lufthull i bakverket men det er vanskeligere å jobbe med siden det kan bli litt klissete. Trikset da er å bruke hevekasse med lokk som vist på ett av bildene. Hver halvtime brettes deigen fra kantene mot midten og sidene også. Da strammes deigen opp og er enklere å jobbe med. Dette pleier jeg å bruke ca 3 timer på før jeg har deigen på benken, rundvirker/lager stramme "kuler" som får hvile en halvtime før det bakes ut til brød. Selve utbakingen kan man søke på youtube. Gjerne bruk Morten Schakendaˋs metode men det finnes så mange måter å gjøre det på.
    En god deigskrape i metall er veldig kjekt å ha.
    Så tilbake til prosentene; bruker man ett kilo mel så er resten av oppskriften enkel å regne seg frem til. Feks 65% hydrasjon=650 gram med vann, 2% salt er 20 gram, 1% gjær=10 gram(fersk) eller 20% surdeig=200 gram aktivert surdeig.
    Mel og vann først, bland til en jevn deig(ca 2 min i kjøkkenmaskin på lav hastighet), la hvile i ca 30 min(autolyse), tilsett salt og ønsket hevemiddel og elt sakte i 15-20 minutter. Kjenn på deigen, strekk den mellom fingrene- du skal nesten kunne se igjennom "hinnen" når deigen og glutennettverket er ferdig utviklet.
    Så haes deigen over i hevekasse, brett deigen som tidligere beskrevet før den rundvirkes og formes til brødemner. Nå trenger du hevekurver(kjøpes på feks Clas Ohlson) med kjøkkendhåndkle oppi som du drysser med fint rugmel. Legg deigen med skjøten/verken opp, brett håndkleet over slik at det hele er dekket. La stå i kjøleskap eller kaldbod ved ca 4 grader C i ett døgn.
    Dette er ved bruk av surdeig. Hvelv brødene forsiktig over på stekebrett med bakepapir. Ovnen har du allerede forvarmet til 250 grader C med en brødform halvfull av vann i bunnen av ovnen. Jeg bruker over/undervarme.
    Sett inn brettet med brødene, skru ned ovnen til 230 grader C og stek ca 34 minutter for emner på ca 1 kg.
    Hvis du bruker gjær så hever du deigen i kasse med lokk i kjøleskap natten over, rundvirker/former til brød og lar det heve til ca dobbel størrelse under klede i hevekurv(trenger ikke klede under deigen hvis ikke deigen er veldig klissete/mye hydrasjon. Dette gjøres på kjøkkenbenken. Stekes på samme måte som surdeigsbrødene, husk å snitte brødene rett før de går inn i ovnen. Ca 1-2 cm dypt snitt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Flott initiativ, med flotte resultater. Fikk veldig lyst på en av dine baguetter. Vi surdeigsbaker til bruk i heimen, men har også bakt surdeigsbrød til Elisabeths butikk, i flernivåers konveksjonsovn med damp.
    En startererfaringer herfra, i tillegg til din ypperlige gjennomgang.

    Da vi kom over denne videoen måtte vi eksperimentere. En annen tilnærming til starter, der målet er å redusere surheten i denne, for å unngå overfermentering. Mannen bak The Bread Code er en tysk Herr Grundig som har gjennomført studier i brødbakingens kjemi.

    Han "bryter" starteren i flere steg, for å få høyere Ph-tall (lavere surhet), og det ga merkbare resultater. I tillegg har vi funnet at vi får bedre heving i ovnen om vi ikke har høyere temperatur enn 230ºC. Høyere enn dette i starten synes å hemme hevingen merkbart, men her er det sikkert rom for store variasjoner.

     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hei og takk for fine ord! På jobb så rekker ikke se videoen ennå. Det med ovnstemperatur er interessant og vil også forske på det men når man åpner døren for å launche stekebrettet med emnene så dropper temperaturen. Tipper på at jeg ikke er noe særlig over 230 grader men takk for den infoen. Passer på å starte lagingen av deigen når surdeigen er på tur opp og før den begynner å skumme på toppen. Tar ca 18 timer hvis jeg frisker opp en ts starter med 100g mel/100g lunkent vann, dekket til og i romtemperatur. Dampen i ovnen forsinker dannelse av stekeskorpe og bidrar til at det hever seg i ovnen og at snittflaten vrenger seg slik at man får et sensorisk rett resultat. Har to surdeigsemner på benken nå som skal i ovnen om en time. Poster resultatet(hvis det blir bra :) )
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Fikk en starter etter et kurs med en surdeigsbaker. Den er veldig fin, gir et lett syrlig preg men fortsatt ganske nøytral hvis du starter bakingen i rett tid. For flere år siden så startet jeg egen kultur men jeg har i ettertid skjønt at surdeigen hadde utviklet eddiksyre og ga veldig syrlige brød, noe som førte til boikott av bakervarene mine i heimen(forståelig). Etter det la jeg konseptet på hyllen. Nå, etter kurs, prøving og feiling så føler jeg endelig at jeg har kontroll på denne typen baking. Det å la tiden jobbe for deg, planlegge og gjøre det til riktig tid.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jobbtelefon og fulgte ikke helt med. Fikk noen minutter for lenge i ovnen men liker at skorpen er godt karamellisert :)
    Havrebrød med skolding av havre. Ganske høy hydrasjon så var redd for at brødene skulle bli flate men det ble bra.
    IMG20231207160050.jpg IMG20231207160428.jpg IMG20231207164127.jpg
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Gøy tråd- og imponerende nivå på bakingen!!
    Driver selv et lite bakeri sammen med min samboer (hun er konditor). Kommer til å følge med her- har mye å lære av folk som elsker å nerde seg hjemme på sitt eget kjøkken😊
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Gøy tråd- og imponerende nivå på bakingen!!
    Driver selv et lite bakeri sammen med min samboer (hun er konditor). Kommer til å følge med her- har mye å lære av folk som elsker å nerde seg hjemme på sitt eget kjøkken😊
    Så bra, høres spennende ut. Er selv utdannet kokk men jobber nå som lærer. Baking har alltid fascinert meg. Litt sent å angre men det var nok baker jeg egentlig skulle ha blitt. Ikke for at jeg er noe flink nå men det interesserer meg så mye.
    Kjør på hvis du har bilder og fortell gjerne hva dere gjør :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Baker litt på fritida, men ikke så veldig mye. Jeg har mye å lære, særlig når man beveger seg utenfor "søt grunndeig". Hadde en episode her med mye vann, hydrasjon? De brøda klappa sammen.

    Alt av elting skjer i min Kenwood Cooking Chef, som jeg forøvrig lager en hel del middager i også. Veldig fornøyd med den maskinen. Særlig ting som tar tid å lage og som krever mye røring er ypperlig i en sånn maskin.
    Ikke sett på Wilfa Probaker, men jeg er oppvokst med Kenwood, så det var i og for seg et enkelt valg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Baker litt på fritida, men ikke så veldig mye. Jeg har mye å lære, særlig når man beveger seg utenfor "søt grunndeig". Hadde en episode her med mye vann, hydrasjon? De brøda klappa sammen.

    Alt av elting skjer i min Kenwood Cooking Chef, som jeg forøvrig lager en hel del middager i også. Veldig fornøyd med den maskinen. Særlig ting som tar tid å lage og som krever mye røring er ypperlig i en sånn maskin.
    Ikke sett på Wilfa Probaker, men jeg er oppvokst med Kenwood, så det var i og for seg et enkelt valg.
    Hei og hå! Kenwoodèn ser veldig bra ut. Burde ikke være den det står på.
    Når det kommer til bakingen så er jo dette perfekt fora for å finne ut hva som går galt og hvorfor. Noen feilbakster blir det, spesielt om man eksperimenterer. Har også spørsmål av og til og håper at tråden vokser litt slik at flere hoder kan synse om hva som skal til for å få det til og finne ut hva som ble feil.
    Søtbakst er jo lekkert. Få ting slår et godt julebrød bakt med godt smør......
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    "Rigeligt med smør" :ROFLMAO: :ROFLMAO: (klassisk bakgrunnskommentar i programmet "Spise med Price)
    Helt enig. Godt smør. Skal lage eget smør til jul av rømme og fløte. Kjernemelken skal brukes til surdeigsloff. Helt uslåelig. Loffen får en glød i krummen og smaker helt himmelsk
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Helt enig. Godt smør. Skal lage eget smør til jul av rømme og fløte. Kjernemelken skal brukes til surdeigsloff. Helt uslåelig. Loffen får en glød i krummen og smaker helt himmelsk
    Oppskriften.... :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Havrebrød med surdeig på gang. Startet i går med aktivering av surdeig og skålding av havregryn. Mye havregryn, 100g og 400g kokende vann. Blir som en grøt. Men havregryn er jo sunt og gir saftige brød. 800g hvetemel, 200g sammalt hvete, litt over 20g salt og 200 g surdeig. Nå er det kjøleskapstemp til i morgen formiddag før det er klart for å stekes.
    Resultatet kommer i morgen
    IMG20231207175942.jpg IMG20231207180501.jpg IMG20231208092753.jpg IMG20231208093044.jpg IMG20231208093125.jpg IMG20231208131901.jpg IMG20231208131929.jpg IMG20231208132330.jpg IMG20231208133634.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Voldsom fremdrift!!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23

    Focaccia, med en uanstendig mengde sjefsolivenolje.......og en hel potte rosmarin!
    Fersk rosmarin blir usedvanlig god når den stekes. Crispy og ikke for utpreget.
    Godt med olje i bunn av form også, pluss tørket rosmarin i deigen. GODT med flaksalt...

    foccacia.png



     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23

    Focaccia, med en uanstendig mengde sjefsolivenolje.......og en hel potte rosmarin!
    Fersk rosmarin blir usedvanlig god når den stekes. Crispy og ikke for utpreget.
    Godt med olje i bunn av form også, pluss tørket rosmarin i deigen. GODT med flaksalt...

    Vis vedlegget 976400



    Ser outstanding ut! Inspirerende.
    Har aktivert litt surdeig til baguetter i morgen. Baker som f.. før jul så man slipper det i tillegg til alt annet stress
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    I morgen blir det også en liten batch med chiabatta. 95% hydrasjon men bakt med gjær. Poster bilder når jeg holder på :)
    Nå er det fjerde møte for året i whiskyklubben så tror litt baking i morgen blir bra terapi.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ok, here we go again.... Chiabatta med flormel/tipo fra Kvelde mølle. 95% fuktighet og 2%salt, ca 25 gram fersk gjær på 500 g mel så deigen må mishandles i maskinen til den samler seg. Heve til trippel størrelse og forsiktig skrapes ut på melet underlag(bruker 50/50 mel/semulegryn)
    Dryss mel/semule over og skjær ut emnene. La hvile ca 45 min før de forsiktig flippes rundt og formes med deigskrape. Deigen er veldig løs med mye luft i så her er det jernhånd med silkehansker som gjelder. Stekte dem med damp på 250 grader i 18 min.

    IMG20231209103133.jpg IMG20231209103555.jpg IMG20231209105537.jpg IMG20231209114252.jpg IMG20231209120443.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    myyye smør!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    En av innovasjonene til Maaemo var å servere brød som egen rett og ikke bare som tillbehør. I hine hårde dager der man kunne ringe på mandag, bestille bord til onsdag samme uke og komme til en halvfull/halvtom restaurant (og menyen kostet 1200 kroner...) så hadde de en rett som bestod av tre elementer, hvorav ett var drikkeparingen til den.

    - surdeigsbrød
    - smør
    - India Pale Ale

    Instruksjonene var enlte - ta godt smør på brødet, ta en bit og drikk litt av ølet. Dersom man synes ølet smaker for bittert så var det bare å ta mer smør på brødet.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    En av innovasjonene til Maaemo var å servere brød som egen rett og ikke bare som tillbehør. I hine hårde dager der man kunne ringe på mandag, bestille bord til onsdag samme uke og komme til en halvfull/halvtom restaurant (og menyen kostet 1200 kroner...) så hadde de en rett som bestod av tre elementer, hvorav ett var drikkeparingen til den.

    - surdeigsbrød
    - smør
    - India Pale Ale

    Instruksjonene var enlte - ta godt smør på brødet, ta en bit og drikk litt av ølet. Dersom man synes ølet smaker for bittert så var det bare å ta mer smør på brødet.
    Kult. Var på Kvitnes Gård i Vesterålen og der hadde de også et brød med godt smør som en av 26 smaksretter. Brødet var vistnok samiskinspirert(Gahkko) men også surdigsbakt.
    Skulle gjerne vært på Maemo.....
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Havrebrødene jeg satte i går. Ble bra. Litt vanskelig å jobbe med grunnet mye hydrasjon men smakte veldig godt og inneholder mye havre. Neste gang skal jeg holde igjen på litt av vannet hvis jeg bruker så mye "havregrøt" i deigen.
    Satte baguetter til hevings til i morgen. Poster resultatet.
    IMG20231209145845.jpg
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ellers så er det bare å pøse på med bilder/beskrivelser. Var ikke ment at dette skulle være bare min tråd :)
    Neste prosjekt er julebrød som skal fryses ned til julen. Rikelig med smør og 20% rosiner i forhold til melmengden
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Min kone åpnet Mølleren Sylvia i 2015. Hun heter ikke Sylvia og er ikke en møller, men hun var veldig inne i alt som hadde med gamle kornslag å gjøre. Så butikken fikk dette navnet, og en steinmølle, som ble brukt for å male helkorn av ulike slag mens butikken var i drift. Folk som likte å bake oppdaget fordelene ved å bruke nykvernet mel og det kunne komme ordrer på 20 kilo. Den tyskproduserte og ultrasolide steinmøllen ble kjørt hardt og står nå hos Ille brød, klar for ny innsats. De bruker den bl.a. for å kverne mel når de skal mate starterne. (Fuglen som går under navnet Møller ble kalt det, fordi dens sang kunne minne om lyden fra kvernen på en gammel bekkemølle. På latin heter den Sylvia curruca, og fuglen ga navn til butikken).

    Mølleren Sylvia var faktisk første butikk som solgte Ille brøds surdeigsbrød. På den tiden bakte Martin der han bodde på Bygdøy og han kjørte inn brødene selv. Etter et par år åpnet han bakeri og butikk i Lakkegata og vi har hatt et godt samarbeid med Ille brød. De har solgt sjokolade og olivenolje som vi har importert og vi har solgt det de bakte.
    Inntil vi begynte å bake selv. Martin insisterer på store brød (1,2 kilo) og kundene klarte ikke spise dem opp mens de var ferske. Så vi begynte å bake surdeigsbrød selv, i butikkens kjøkken, som vi egentlig hadde etablert for å eksperimentere med ulikt innen fermentering, sylting, osv. Det var god plass til en proff-ovn der og vi fikk en installert.
    Da begynte også kundene å etterspørre et godt glutenfritt brød, for det fantes ikke å få kjøpt. Det kom gjerne kommentarer om tørt, "flis", ingen smak, osv. Så jeg begynte å eksperimentere med bakerovnen og eltemaskinen og annet. Kjøpte det som var å kjøpe av glutenfrie brød på markedet og hos de få bakerne som hadde slikt. Var i Kristiansand i forbindelse med noe annet og stakk innom bakeren der, som har en glutenfri dag i uken og kjøpte deres. Det ble påstått å være det beste som var å få tak i, men det var ikke godt.

    Gluten er det som bygger struktur og spenst i et brød og om du faktisk har cøliaki, eller sliter med mildere former for glutenallergi (irritabel tarm, osv) vil du helst unngå gluten. Industrien jobber hardt for å lage erstatninger, men akkurat det å få til et smakfullt brød har vist seg å være vanskelig.

    Jeg skal ikke påstå at jeg løste oppgaven, men kan avsløre at da vi lukket butikken endte vi opp med å sende oppskriften på brødet jeg bakte til over 300 kunder, andre bakere og restauranter. Kundene kalte det gjerne "Steins brød", men etterhvert ble det like mye Ivas. Hun kom og overtok kjøkkenoppgavene, er slovensk, hardtarbeidende og hadde god erfaring som baker. Hun og jeg bakte noen runder med "Steins brød" og det var morsomt å studere ansiktet hennes da hun smakte den første skiven.
    Nå holder vi til i Sverige, et stykke over grensen, og vi har opplevd at en kunde kom kjørende for å kjøpe tre brød han hadde fått vite lå i fryseren her.

    Jeg har sagt til Elisabeth at "egentlig bør vi bare hanke inn noen investormidler og sette i gang og bake dette brødet i større skala", men det har ingen av oss lyst til. Vi skal ikke drive fabrikk. Og jeg hadde ingen vansker med å dele oppskriften, siden den var tidkrevende så det halve kunne holdt å lage vårt glutenfrie bokhvetebrød.
    Da vi lukket butikken fikk Iva et spørsmål fra en av våre andre ansatte, som var blitt avhengig av brødet: Kan du bake bokhvetebrød der du har fått ny jobb?

    Ivas svar: I'm going to take a long, long break from baking the buckwheat bread. Vi hadde forhåndsbestillinger på opp til 12 brød, fra folk som kom kjørende langveisfra, og bakte brødet så det lå ferskt i hyllene to dager i uken. Det tåler også å fryses uten at det tar død på brødet.

    Så her er Mølleren Sylvias glutenfrie bokhvetebrød. Et brød det kunne ta 6-7 dager å få ferdig, men som førte til at jeg fikk klemmer, gratulasjonskort og vinflasker fra takknemlige kunder, som savner brødet.

    Have at it.

    Oppskrift Mølleren Sylvias Bokhvetebrød

    2 brødformer
    600g hel bokhvete (bokhvete er faktisk en type nøtter, ikke korn)
    250g havregryn, helst store
    100g solsikkefrø (kan evt. erstattes med andre frø og nøtter)
    Havsalt

    Til brødformene, før baking
    Olivenolje
    25g linfrø
    25g solsikkefrø

    Det tar 5-7 dager å lage dette brødet, avhengig av årstid og temperatur der du forbereder bakingen.

    Først én dag til bløtleggingen, så skylling og spiring som tar 3-4 dager, og så bakingen.

    Beregn minst fem dager, om spiringen kommer sent i gang kan det bli så mange som seks.

    Bløtlegging, skylling og spiring av bokhveten

    Legg bokhveten i en bolle om kvelden. Fyll med så mye vann at bokhveten blir liggende helt under vann.
    La bollen stå over natten.
    Neste dag skal du skylle bokhveten og det gjør du i flere omganger, med et dørslag.
    Skyll til du har fått vekk «slimet» som ble utsondret under bløtleggingen.
    Dette smaker bittert og den smaken vil du ikke ha i brødet, men stoffet du skyller ut har vært fin beskyttelse mot fugler og insekter for bokhvetenøttene.

    La vannet renne av bokhveten, og legg dem tilbake i bollen.

    Nå skal bokhveten spire og det kan ta fire dager, avhengig av temperaturen hos deg.
    Sett dem i vanlig romtemperatur med et lokk (helst hvelvet) over bollen.

    Under spiringen vil de også begynne å fermentere lett. Du kan riste eller snu blandingen under spiringen.
    Lokket sørger for at bokhvetenøttene ikke tørker ut.

    Når bokhveten i bollen spirer godt kan du lage satsen du skal bruke til baking neste dag.
    Du tar bokhvetespirene opp i en kjøkkenmaskin og kjører dem sammen med vann til en kefirtykk grøt.
    Kjør slik at bokhvetespirene løses helt opp.
    Du skal ende opp med en væske som minner om kefir, pass på å ikke bruke for mye vann.

    Hell tilbake i bollen og la satsen stå til neste dag.
    Fermenteringen vil fortsette og det er bra.

    Neste morgen er du klar til å bake bokhvetebrødet.

    Jeg pleide sette konveksjonsovnen vi hadde på kjøkkenet til Mølleren Sylvia på 235 grader.
    Du skal bake med to temperaturer. Først denne starttemperaturen, og etter 15 minutter skal du sette den ned til 170-175 grader.
    Den høye starttemperaturen skal gi litt heving og samtidig lage en god toppskorpe på brødet.
    Avhengig av ovnen din kan det være best med 170 grader under restbakingen, slik at toppskorpen ikke blir for tørr.

    Mens ovnen når temperatur, tilsetter du solsikkefrø og havreflakene til bokhvetesatsen, gjerne i en eltemaskin eller med en slikkepott.
    Tilsett havsalt etter smak.

    Ikke bruk kjøkkenmaskin, du ønsker ikke å løse opp solsikkefrøene og havren. Konsistensen skal være bløt, men såpass fast at du senere kan forme blandingen med hånden.
    Du arbeider ikke med en vanlig brøddeig, men en bløt masse som du nå skal ha over i brødformen.

    Fyll linfrø og solsikkefrø i en kopp, disse skal du ha i brødformen etter at du har oljet den. Hell olivenolje i brødformen og sørg for at du dekker bunn og sider med en oljefilm. Hell ut overflødig olje.
    Hell linfrø og solsikkefrø i brødformen og beveg den slik at disse fester seg i bunnen og på sidene av formen. Hjelp til med fingrene.
    Hell ut det som blir overflødig.
    Nå er du klar til å ha i brødmassen.
    Legg den over i brødformen fra bollen, med hånden. Du skal forme brødet i brødformen uten å skubbe unna linfrø og solsikkefrø - disse vil du ha rundt kantene på det ferdige brødet. Avslutt med toppe brødet.
    Brødet vil heve litt når du setter det inn i ovnen, men det er best å gi det en topp som beskrevet.
    Sett brødet i ovnen, på 235 grader.
    La det stå i den temperaturen i femten minutter, så skrur du ned temperaturen til 175 grader (eller 170).
    Brødet er ferdig når kjernetemperaturen når 93 grader.
    Ta brødet ut av ovnen og ut av brødformen. Det skal slippe formen av seg selv, men ellers holder det med et lite dunk mot kjøkkenvasken for å få det fri.

    Skulle det bli for bløtt i midten, kan du la det nå litt høyere kjernetemperatur neste gang - eller omvendt, om det blir for fast. La brødet stå og kjøle seg ned på en rist.

    Lykke til!

    Brødet ble veldig godt. Og det blir overraskende tungt, i forhold til volumet. Det er ikke flis, men saftig og smakfullt og man får alle de gode fordelene av å spise bokhvete. Vi hentet den fra Värmland, der en bonde hadde lært å dyrke og bearbeide bokhvetenøtter under et lengre opphold i Canada. Svenske leger anbefaler nå bokhvete til pasienter med høyt kolesterol, blant annet.

    Men det viktigste var å lage et godt glutenfritt brød, selv om det altså kunne ta seks dager å få det ferdig. Vi måtte ta 98 kroner for brødet, men det ble alltid utsolgt.

    Skjermbilde 2023-12-10 kl. 10.21.13.png

    Skjermbilde 2023-12-10 kl. 10.34.48.png
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Wow! For en innsats. Ser virkelig lekkert ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    En hundrelapp for et slikt kvalitetsprodukt med så gode råvarer og mye manuell innsats er helt innafor. Du banker ikke innpå et helt sånt brød til frokost.. voldsomt med langsomme karbohydrater i dette tre skiver og du holder til langt utpå ettermiddagen. Det er jo snart femtilappen for et greit butikkbakt brød hos Meny/Jacobs. Uten sammenlikning forøvrig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Om noen fikk lyst til å prøve. Her er et bilde som viser "formingen" av bokhvetebrødet. Du arbeider ikke med en tradisjonell deig, men med en bløt masse, som blir fast brød under stekingen. Resultatet blir som et dansk rugbrød, men med en annen smak og konsistens (saftigere og mer variert smak).

    Her har Iva ferdig blandet brødmasse som hun legger i brødformer. Hun har forberedt samtlige med et lag olivenolje, og så dekket sidene på formen med solsikkefrø og linfrø. Akkurat det går lett, du lar olivenoljen renne i formen til alle sider er dekket og heller ut det som blir igjen i neste form. Så gjør du det samme med solsikkefrø og linfrø, som du har blandet i en kopp.

    Vi toppet brødmassen i formen, og massen ekspanderte litt under den første stekingen, før den satte seg. Om du kjenner noen som er glutenallergiker eller må passe på gluteninntaket er det bare å dele oppskriften.

    (Til bildet: det var ikke eksponert mur i kjøkkenet. Vi malte muren med fire lag transparent betonglakk og løsningen er godkjent).

    Skjermbilde 2023-12-10 kl. 13.25.35.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Imponerende innsats - har du et crumbshot av bokhvetebrødet også?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig. Kikket i billedarkivet, men det har jeg ikke. Tenk deg et godt dansk rugbrød, med fuktig sentrum, men med lysere farge da bokhvetenøttene lager en veldig lys sats etter å ha blitt blandet med vann. Massen blir mørkere under bakingen, men de hele solsikkefrøene stikker seg ut.
    Jeg kom frem til solsikkefrø og linfrø i brødformen fordi brødet uten hadde en tendens til å karamellisere mot formveggene. Med solsikkefrø og linfrø der blir de veldig crunchy og gode.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23

    Fra tidspunkt 22.22. Julebrød.
    Interessant måte å lage julebrød på. Blir sikkert veldig bra men det kan også være en fordel å tilsette romtemperert smør etter at man har eltet og dannet gluten. Smøret bryter ned gluten-nettverket så her i huset tilsettes det når det er ca 5 min igjen av eltingen. Rosinene legges ca 1/2 time i bløtt og tilsettes deigen 2 min på slutten. Da blir ikke brødet så fort tørt siden tørkede rosiner vil suge til seg fuktighet hvis de ikke allerede er bløtlagte
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Baker som sagt til jul og i går gikk en liten batch med surdeigsbaguetter i ovnen. 75% fuktighet. Ble veldig bra på smak og krumme men kunne gjerne ønsket at de vrengte seg mer i snittene. Tror jeg kanskje var litt utålmodig. Kunne kanskje stått lenger på kjøl?

    IMG20231210115811.jpg IMG20231210122337.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Baker som sagt til jul og i går gikk en liten batch med surdeigsbaguetter i ovnen. 75% fuktighet. Ble veldig bra på smak og krumme men kunne gjerne ønsket at de vrengte seg mer i snittene. Tror jeg kanskje var litt utålmodig. Kunne kanskje stått lenger på kjøl?

    Vis vedlegget 977148 Vis vedlegget 977149
    Jeg syns du kan ta opp kampen mot denne bakeren. Får veldig lyst på baguette, utfra bildene du deler. En god baguette er fantastisk utgangspunkt for herlige smørbrød.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn