Rhesus skrev:
niklasthedolphin skrev:
Jeg vil undlade at tage ansvar for wikipedias sårbarhed ved at bidragene nogle gange forfattes af inkompetente personer.
Balanceret signaloverførsel fungerer ved en reference på nul og to modfasede signaler som svinger om denne reference.
Præcis som tidligere beskrevet af andre.
Det har intet som helst med impedans balance at gøre.
"dolph"
IEC lever også i villfarelsen da?
IEC Standard 60268-3:
Therefore, only the common-mode impedance balance of the driver, line, and receiver play a role in noise or interference rejection. This noise or interference rejection property is independent of the presence of a desired differential signal. Therefore, it can make no difference whether the desired signal exists entirely on one line, as a greater voltage on one line than the other, or as equal voltages on both of them. Symmetry of the desired signal has advantages, but they concern headroom and crosstalk, not noise or interference rejection.
Eller, på norsk: Det at balanserte linjer er mindre følsomme for støy, har INGENTING med det at det vanligvis benyttes differensiell signallering, men alt å gjøre med common mode impedansen.
Edit: Legger ved noen linker til flere som er helt på villspor, sånn for for sikkerhets skyld:
http://digitalcontentproducer.com/mag/avinstall_cmrr_balanced_interfaces/
http://www.audiodesignline.com/howto/196603651
http://www.audiodesignline.com/196604119
Forfatter av den siste artikkelen er endog så engasjert i sin villfarelse at han kommer med dette utbrudd:
SIGNAL SYMMETRY HAS ABSOLUTELY NOTHING TO DO WITH NOISE REJECTION IMPEDANCE IS WHAT MATTERS!
De linkene du har ( som du omtaler som flere personer) er alle fra samme person, fra "Jensen transformator" de lager forøvrig særdeles gode trafoer. Artiklene er vel egentlig ment som en måte å si at balansering vha transformator er bedre enn elektronisk balansering, med feks opamp, noe jeg forøvrig er helt enig i. En av fordelene ved bruk av trafo er at null referansen kan være flytende, mao ikke eksisterende. Det er derfor fullt mulig å sende et balansert signal på 2 tråder, men da må signalene på de 2 trådene være i motfase, hvis ikke er det ikke balansert...punktum.
Mulig det ikke var godt formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener.
Jeg har ellers en følelse av at vi snakker litt forbi hverandre, jeg vet utmerket godt hva et balanser signal er og det vet helt sikker du også.
Det virker desverre som om alle tråder her inne ender opp i krangel og feiltolkninger av innlegg, jeg syns det er synd, det hadde vært morsomt å diskutere forskjellige temaer med oppegående mennesker uten at det endte i flisespikkeri.
Når det gjelder dynamiske mikrofoner (som en annen nevner ) så er det riktig at de i utgangspunktet er balanserte, men det forutsetter at du bruker 3 ledere, 2 til signal i motfase (diff) og en til skjerm. Det er selfølgelig mulig å kutte skjermen og fremdeles ha et balansert signal. Det samme gjelder for DI-boxer (for de som ikke vet hva en DI box er så er det en boks med enten en trafo (gjerne Jensen) eller en elektronisk krets som gjør om signalet fra ubalanser høyohm til balansret lavohm )
Når det gjelder balansert pickup så kan jeg ikke helt se hva det skulle tjene til og hva fordelene er.