BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker, Crusty! Prøver å holde stilen.

Hmm.. Slanka deg krypt-ulf? Lite spm vedr Monopulse. Står de på de kjipe knottene som følger med eller har du gjort noe med det? :)
    Det går litt opp og ned med apetitten, men i dag hadde jeg deilig biff med feit soppstuing til middag så jeg klarer nok å legge på meg litt før jul. Når det gjelder knotter, mener du da noe som var istedenfor spikes eller noe slikt? For her er det helt straite spikes. Terminalene er også av grei kvalitet.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spikes, oki. Du har tykke tepper på gulvet? Er ikke noe glad i spikes, koble fra liker jeg bedre enn å koble til.. Men det er fint å teste litt. Hadde terminaler fra Mitchell på mine. Men de som sitter der er gode de.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har gammelt vegg-til-veggteppe på gulvet i krypten. Ser helt jævlig ut, men det har nok en god effekt på akustikken her nede. Hvis jeg flytter høyttalerne inn i et rom med en form for tregulv vil jeg nok skifte ut spikes med en form for knotter, for jeg er heller ikke glad i spikes. Spesielt ikke når høyttalerne veier nesten 30 kilo. :rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: HCS

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det er småtterier i forhold til digre systemer med horn og SLOB. Men de er relativt tunge til å være flyttbare og ha spikes. Er faktisk overraskende enkelt å leke litt med plassering siden jeg ikke er redd for riper i gulv. Det verste jeg vet er disse små gulvbeskytterne som er nødvendig hvis du har fint gulv og spikes. Neste gang jeg skal ta hensyn til slike forhold blir det ikke aktuelt med spikes lenger.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker godt Oscar Peterson, svart-hvitt. Men det spilles ikke så ofte fordi jeg ikke har noe særlig av ham. Det må jeg gjøre noe med. Jeg liker ikke bare musikken til Peterson, jeg liker også hans forhold til innovativ teknologi. Han var tidlig ute med å bruke midi-notasjon, og jeg tror faktisk det første jeg lærte om midi-notifikasjon lærte jeg av å se et intervju med ham om blant annet det på NRK en gang på åttitallet.

Det var virkelig tidlig, den tiden da maskiner som BBC Acorn faktisk var store på det området. Husker ikke hvilket system Peterson brukte, men jeg har faktisk selv hatt et BBC Acorn system for midi-sequencing. Dette er ikke et bilde av mitt system, som jeg fikk gratis da jeg jobbet med å realisere mitt første studioprosjekt. Var aldri meningen å bruke det, bare å ha det som en morsom kobling til barndommen til computerbasert musikkproduksjon.

Vis vedlegget 411352

Ps: Det er da ikke så skummelt her inne? Edderkoppene som vever bassfeller og lignende er godt dresserte og biter ikke mennesker uten at de har blitt gitt angrepsordre. Og slikt gjør jeg jo ytterst sjelden. 8)

Mvh The Cryptkeeper
    Takk for fint svar, Baluba :)

Jeg har nok ikke noe forhold til O.P., bortsett fra at jeg har hørt ham i ulike sammenhenger dann og wann. Men så fikk jeg tilbud om å lytte til noen hires-opptak av vinyl (fra en ekstremt dyr avspillingskjede). Og en av låtene var av O.P.

Kanskje fordi jeg måtte lytte analytisk til vinylopptaket fant jeg mer i O.P. enn man kanskje gjør om man bare "kjører forbi". Den ene låta (fra vinyl) ble fort til flere (fra Tidal). Og så sjekket jeg katalogen hans, og den er stor...

Kanskje O.P. gjør seg best på vinyl, hvor mastringen er førsteklasses. Jeg hørte stor forskjell når jeg brukte hodetelefoner (ikke bare knitringen...), for opptaket var mer åpent på vinyl enn på Tidal. Men på høyttalere ble forskjellen mellom digitalisert vinyl og Tidal mindre. Pussig; vinyl-tilhengeren som ga meg opptaket, ba meg heller lytte til høyttalere enn hodetelefoner for å vurdere den digitaliserte vinylen.

Ok, nok om det...

For meg er O.P. et sjeldent heldig "arbeidsuhell". Han står heretter på min liste over "easy listening", i ordets beste forstand. Fine melodier fra en grasiøs pianist.

PS: Litt off-topic... Hva angår din bemerkning om forholdet til ny teknologi, håper jeg leserne av denne tråden finner glede i denne lesverdige SOS-artikkelen om Cohens "Popular Problems" (se lenke nedenfor). Cohen var en skikkelig pragmatiker i så måte.

Inside Track: Leonard Cohen 'Slow' | Sound On Sound

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Nå når jula kommer skal du ha inn iallefall TO skiver som SKAL være i julearkivet. An Oscar Peterson Christmas er en, Vince Guaraldis Charlie Brown Christmas er den andre. For å toppe det, hent inn A New Orleans Christmas m/ Ellis Marsalis- jazzens mest undervurderte pianist, og overhode for hele klanen:cool:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    Baluba: Nå når jula kommer skal du ha inn iallefall TO skiver som SKAL være i julearkivet. An Oscar Peterson Christmas er en, Vince Guaraldis Charlie Brown Christmas er den andre. For å toppe det, hent inn A New Orleans Christmas m/ Ellis Marsalis- jazzens mest undervurderte pianist, og overhode for hele klanen:cool:
    Julealbumet til O.P. er lagt til side for snarlig avspilling. Fin easy listening dette!

Må sjekke det andre julealbumet (Ellis Marsalis) du anbefalte også.

Når kommer anbefalinger av juleperler fra Baluba? Jeg ønsker meg en nostalgisk jul.

:)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Bugge Wesseltofts It's Snowing On My Piano? Den finner du lett på din foretrukne strømmetjeneste, men er nok ikke type nostalgisk julemusikk.

Ellers har jo Ella Fitzgerald to julealbum som begge er verdt å høre.

Og Eartha Kitt gjør kjapt julen mer sexy hvis du tilbringer den med en du liker veldig godt.

For min del er det Händels Messiah og Bachs juleoratorium som er jul.

Ellers pleier A Christmas Gift For You (samleplate med julemusikk produsert av Phil Spector) å bli spilt ihvertfall en gang i løpet av julen. :cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Svart-hvitt: Se der! Der har du perler og glitter nok til å dekorere hele treet!:cool:

Baluba: Jeg har Bugge sin også. Modern syns faktisk den var så dyster og trist at hu forbød meg å spille den mens hu var på julebesøk de siste åra før hu døde..men jeg liker den. Samme med den lista der og Jan Lundgrens Jul på Norska/Jul på Svenska. Tilogmed The Real Group har laget ei kanonskive med julefortegn..Min familie elsker en viss høytid, ser du..I år lurer jeg faktisk på å gi meg selv en liten Hi-Fi-gave for redning av kassetter: En eldre Denon RCD...får se hva som skjer...

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er de kompaktsystemene sin kassettspiller, antar jeg?

@svart-hvitt: Du spurte meg tidlig i tråden om gitarmusikk, og da spesielt akustisk gitar. I går kveld spilte jeg en CD med Hot Club de Norvége (forsterket med sigøynergitaristen Angelo Debarre), og i dag spiller jeg ei soloplate fra sjefen Jon Larsen.

Dette er ei samleskive som inneholder deler av det albumet jeg spilte i går kveld.

Du finner endel både Hot Club de Norvége og Jon Larsen på strømmetjenester.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle egentlig starte dagen med Allison Kraus & The Union Station, men selv om jeg vet jeg spilte disken i høst så var den ikke å finne. Merkelige saker, her må det letes kreativt før eller side. Isteden har jeg valgt musikken til et medlem av Hifisentralen, Olav Larsen og hans Alabama Rodeo Stars 9 Uplifting Songs & A (Happy) Sad Song. Etter den var det en lett overgang til samme Olav Larsens gospelprosjekt The Hank W. Robertsons Gospel Experience mini-album Shine A Light.

Platene hans er å finne på strømmetjenester, men støtt gjerne mannen med å laste ned eller å kjøpe et fysisk eksemplar av musikken hans. Olav er en god mann, og savnet her på asylet. Heldigvis er han på andre sosiale medier. :cool:

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    6.046
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Skulle egentlig starte dagen med Allison Kraus & The Union Station, men selv om jeg vet jeg spilte disken i høst så var den ikke å finne. Merkelige saker, her må det letes kreativt før eller side. Isteden har jeg valgt musikken til et medlem av Hifisentralen, Olav Larsen og hans Alabama Rodeo Stars 9 Uplifting Songs & A (Happy) Sad Song. Etter den var det en lett overgang til samme Olav Larsens gospelprosjekt The Hank W. Robertsons Gospel Experience mini-album Shine A Light.

Platene hans er å finne på strømmetjenester, men støtt gjerne mannen med å laste ned eller å kjøpe et fysisk eksemplar av musikken hans. Olav er en god mann, og savnet her på asylet. Heldigvis er han på andre sosiale medier. :cool:
    Dette var musikk :)

Har aldri hørt noe med Olav Larsen før, så spilte gjennom albumet du la ut. Likte det godt, så nå har jeg startet å lytte gjennom de albumene som ligger på Tidal.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Olav er en framifrå artist og en sympatisk kar, og så er han definitivt en av oss. :)

Her har jeg tatt veien over fjellet fra Stavangers store sønn til Mysens store sønn. I Took Up The Runes befinner seg både på CD, HDD og vinyl i krypten. Men siden vinylsnurren lar meg vente litt ekstra (storparten er på plass ifølge fersk rapport) så blir det sølvskive som snurres. Dessverre kan jeg ikke henvise til noen strømmetjenester, det jo ECM. Eller finnes det på Apple Music?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ok, litt hifi-historikk fra balubas 40 år som interessert i reproduksjon av musikk. Jeg har tidligere omtalt mitt første stereoanlegg, men klarte å identifisere feil modell da jeg lette etter bilder. Litt søking i bladet Elektronikkbransjen fra 1973 gav riktig resultat. Det var et BSR Monarch Stereogram 155 jeg startet min hifi-historie med. Her er litt bilder jeg fant på ei side om historisk hifi.

Monarch Stereogram 155 annonse web.jpg

Monarch Stereogram 155 farge.jpg

Monarch Stereogram 155 farge2.jpg

Monarch Stereogram 155 annonse2 web.jpg

Ifølge denne annonsen fra Elektronikkbransjens første utgave i 1973 kostet herligheten 1240 kroner, og i motsetning til de eldre annonsene lenger oppe kan Stereogram 155 nå leveres både rød- og grønnbeiset i tillegg til teak og palisander. Her skulle ungdommen nås, og de nådde altså min eldre bror som kunde. Og meg som fornøyd arving bare to år senere da han fant ut at japanske svarte bokser var tøffere.

Monarch Stereogram 150.jpg

Det ble The Beatles både natt og dag den dagen jeg overtok dette teknologiske vidunderet. Dessverre gikk det på dumpen da mine foreldre flyttet fra et hus til et annet, og jeg hadde bare oppbevart det på loftet uten tanke på verdi. Ble faktisk spurt om de kunne kaste det, noe jeg svarte var helt ok. Og som er noe jeg angrer på i dag. Har faktisk ikke funnet et eneste bilde av anlegget i grønn utførelse, skulle veldig gjerne likt å hatt det i grønn eller rød beis og eventuelt byttet ut høyttalerelementene i trykkammerkassene til noe bedre.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville nok heller hatt din Dual enn min BSR Monarch hvis jeg skulle hatt ei slik snurre med forsterker stående som et loftanlegg. Pseudo-quadrofoni også, hvordan fungerte det? Synes det ser ut som et både avansert og spennende anlegg av sin tid. Siden den har tape-inngang så inkluderer vel det loop slik at den kan brukes som grammofon med innebygget RIAA av hipstere som skal innrede ei stue som ser ekte vintage ut, men der det jukses litt med sluttresultatet til lyden. Jeg har faktisk ille lyst på en Dual HS39 nå, er det mulig å finne slike på det norske bruktmarkedet mon tro? Monter en AT95 eller noe slikt i armen og sitt ned og nyt livet. :cool:

Ellers, selv så sent som i 1973 var reklamefolk i tvil om hvem eller hva Led Zeppelin var. ;)

led zeppelin mikrofon shure.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De siste timene har jeg vært langt borte fra rock. Tidligere spilte jeg Garbarek, og etter ham gikk jeg langt tilbake i historien til Henry Purcells sanger og teatermusikk. Carolyn Sampsons Victorious Love på BIS kjøpte jeg på CD for et par år siden, men først i dag fjernet jeg omslagsplasten. Hun er fortsatt ung og jeg forventer at stemmen kanskje vokser litt i framtiden, men det er noe besnærende med hennes klare tone og fine teknikk. Hun er en sopran som får meg til å tenke i retning av de store kontratenorers tolkninger av samme musikk.

Skal jeg være ærlig synes jeg hun hviler seg spesielt mye på Alfred Dellers legendariske innspilling av dette stykket for Harmonia Mundi på syttitallet. Men så vakkert som det er så er det vel ingen grunn til å klage for høylydt? Dere finner CD-en på strømmetjenestene, men husk å søke på solist og ikke komponist.
    Carolyn Sampson - Purcell: Victorious Love er de rette søkeordene. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ble en brå overgang fra De Musikalske Dvergene til Carolyn Sampson ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De Musikalske Dvergene? Jeg liker dem, men har de vært på besøk i krypten i dag?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede en passiv pre i samme prisklasse+ med remote, så skiftet må være mer radikalt enn det. Det er en aktiv med rør som skal inn. Men takk for tips. Venter til det rette produktet dukker opp på brukten. Om jeg vil ha en med innebygget RIAA vil vise seg når jeg har fått snurren i hus, for det avhenger av kvalitet på den RIAA jeg velger til den.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er Mozart-tid i krypten, men jeg velger ikke et av de tradisjonelle valgene. René Jacobs var egentlig stjerne som kontratenor, blant annet oppdaget av min favoritt Alfred Deller da han kun var et ungt talent. I dag er han nok mest kjent som dirigent for de fleste platekjøpere. Hans Cosi Fan Tutte er langtfra en standardversjon. Det er hverken en tradisjonell klassisistisk framførelse eller en HIP-framførelse.

Selv min favoritt Veronique Gens (som synger hovedrollen som Fiordiligi) er helt som jeg er vant med, hun viser andre sider av sine tekniske egenskaper med en bruk av vibrato jeg ikke kan huske å ha hørt fra henne før. Men så er det hovedsaklig eldre musikk enn Mozart jeg kjenner henne fra, og da gjerne HIP-framførelser under ledelse av Sir William Christie som Purcells Dido & Aeneas.

Jeg har tidligere uttalt at jeg er ingen stor Mozart-kjenner. Til det begynte han å oppta meg altfor sent i livet. Men hvis dere tar mine halvdårlige ekspertråd på alvor så vil jeg klart anbefale å sjekke opp denne innspillingen fra 2009. Etter det har flamske Jacobs gjort flere Mozart-innspillinger for Harmonia Mundi, og jeg tror sannelig jeg må sjekke opp dem også. Kanskje Tryllefløyten eller Don Giovanni neste gang? Det avhenger av hva jeg eventuelt finner på Tidal og i platebutikker jeg besøker framover.

B00004UIP1.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1116040476_.jpg

Spilles på sølvplate, men den finnes på strømmetjenester også. Som på Tidal. Og sannelig finnes den på Spotify også. Velbekomme! :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble både Tsjaikovskij og Stravinsky på meg før middag. 1812-overturen med kanonskudd fra Telarc måtte jo før eller siden bli avspilt på dagens anlegg, og jeg må gi ottone rett i at det er virkelig gøy å dra på med stor orkestermusikk. ;D

Men nå er jeg i rockeland, og hører på den enkle CD-en av denne konserten fra Paris, to uker før jeg så dem på samme turné.
    Det er et av mine utvilsomt største høydepunkt på konserthimmelen, sammen med Miles Davis, Chet Baker, George Clinton & P-Funk Allstars og Townes Van Zandt, for å nevne noen fra toppen av hodet. Jeg har sikkert glemt like mange konserter som jeg husker, men disse er blant dem som jeg skal være totalt senil for å ikke ha minner om lenger. :cool:

Det står complete i videoens tittel, men ifølge beskrivelsen mangler Sweet Jane av opphavsårsaker.

Stilig cover på denne CD-en, som ikke får plass i noen ordinære CD-hyller. Dessverre er ikke coveret i like fin stand som på dette bildet. Mangler to bananer på mitt eksemplar.

velvetunderground271172.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker, tkr. Abonnementet mitt på din tråd er også aktivt. Og Velvet er kanskje ikke for alle? :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker, tkr. Abonnementet mitt på din tråd er også aktivt. Og Velvet er kanskje ikke for alle? :)
    Vel....hvis det er noen trøst så satt da Mozart ihvertfall......:)

Mvh
    Skulle bare mangle, det er en fin og frisk Mozart-tolkning den godeste belgieren gir oss. Jeg gjetter at du har samme innspilling av 1812-overturen også.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: RCD er modellprefikset på Denons mikroanlegg, DRM og DRS er til kassettspillerne:cool:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Kassettspillere? Er det noen som fortsatt drifter slike?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kassettspillere? Er det noen som fortsatt drifter slike?
    Har du gått glipp av tråden Kassettspillerens venner? Vi er en ganske stor gjeng her på asylet som fortsatt synes det er gøy med kassetter. Jeg startet på ny når jeg overtok en glimrende NAD 613, merkets aller siste kassettdeck ut fra mine opplysninger, før jul i fjor. Og det som er litt artig med oss som henger i den tråden er graden av samhold og samarbeid. Siden prisen på NOS-bånd av god kvalitet er skyhøy på ebukta og lignende markeder så samarbeider vi så godt vi kan med å forsyne hverandre med gode bånd til relativt normale priser når vi kommer over slikt. Et eksempel er at når jeg var i Spania fant jeg gode tyrkiskproduserte Basf-bånd til en internetverdi av rundt 1600 kroner for litt over 10% av den prisen på en kinesisk altmuligbutikk, som jeg delte litt av med en som hadde skaffet meg en tipakning svært gode hybrid chrome/metallbånd tidligere. :)

Tydeligvis! Noen stiller dem til og med ut i Horten!
    Og ut fra det jeg har lest om Stigs vintageanlegg i Horten så har de fleste av oss betydelig mer vellydende maskiner, og når Vadseths rapport om kassettlyden i siste nummer av Fidelity tas med i betraktningen så kan dere tenke dere at med gode bånd og de gode maskinene mange av oss har så er framdeles kassett et aktuelt medium å bruke, også utover nostalgieffekten. Jeg samler opp toppbånd til å ta opp vinyl fra venner for tiden.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Bjornh: Det der veit allerede mine små onkelbarn..og de er drevne på digitalferdigheter også.. Men jeg har innført aldersgrense for bruk av sosiale medier innenfor mine vegger. Det samme gjelder mobiltelefoner. Eldstejenta storkoser seg borte fra internet og alle fire setter seg rolig ned , lytter og trives med det når de er hos oss. Heldig nok elsker alle film..spesielt sånne med heftig lydspor..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn