Jeg var borti en sak der et rom var målt med målemic og programvare for å finne signaturen og ev. problemområder og finne sweetspot. Jeg var der i ettertid der jeg brukte min metode med ørene og testtoner. Vi kom faktisk frem til de samme resultatene
Min erfaring med bruk av EQ er at en vesentlig del av det opprinnelige signalet blir filtrert bort og noe av "livet" i musikken blir borte...
Min mening er også at trengs det
utstrakt bruk av EQ i et rom så har en kanskje feil høyttalere? Da har en begynt i feil ende?
Nødvendigheten av utstrakt bruk av eq
uten at man driver med aktiv deling er klart et tegn på feil høyttaler til resten av utstyret og rommet.
Er det lov å "krangle" litt i tråden din, Baluba, eller helst ikke?
Tar en råsjans på at det er ok at jeg kommer med mine fem cents: jeg tror aldri EQ er "nødvendig". Det er mulig å nyte musikk på masse forskjellige oppsett, med og uten eq. Og noen oppsett med eq kan høres veldig dårlige ut, enten fordi det er problemer med høyttalere/rom/ustyr, eller fordi man har brukt eq feil. Men spørsmålet er om nennsom bruk av eq kan gjøre et allerede godt oppsett
enda litt bedre? Det tror jeg ofte at det kan. Dirac live, som jeg har blitt superfan av, korrigerer for eksempel svært lite hvis ting allerede er tålelig bra (altså jevn frekvensgang, lite av de svært tidlige refleksjonene, osv). Deres tilnærming er å korrigere så lite og diskret som mulig, nettopp for ikke å ødelegge det opprinnelige signalet.
Og det er selvfølgelig nødvendig å tenke på plassering/akustikk/romintegrering/osv i tillegg. Eller ikke "i tillegg" egentlig, men
først. Leste et intervju med sjefsingeniøren i Dirac, og da han ble bedt om å lage et grovt anslag over hvor mye Dirac live evt. kunne ordne opp i av rom- og akustikkproblemer, anslo han ca. 25 prosent. Resten kom fortsatt an på de tradisjonelle akustikk-greiene: Plassering av høyttalere, refleksjoner, romstørrelse, osv.
Men dette kommer man uansett ikke utenom å prøve selv. Gratis prøveperiode på dirac, feks (men man trenger målemic). Enten liker man det eller så gjør man det ikke - verre er det egentlig ikke
(ok, sorry at jeg hijacket tråden din med DSP-prat)