Forsøkte meg på "Blitz".
Både bikkjene og kjerringa begynte å klore på døra og ville ut.
Kom gjerne med mer musikktips i ukjent landskap.
Har prøvd meg litt på Vårofferet til Stravinskij, men må øve for å komme meg gjennom hele uten å miste konsentrasjonen.
mvh
Jeg har nettopp hørt gjennom Ildfuglen av Stravinskij, framført av den danske kringkastings symfoniorkester under ledelse av Kitajenko, også kjent som maestro for Bergen Filharmoniske Orkester i flere år. Trodde at jeg hadde tatt høyde for dynamikken men herre jemini så det smalt da paukene kom inn. Det var så godt som uhemmet dynamikk, og plutselig forstod jeg det ottone har skrevet om 82A og orkestermusikk med full trøkk. ;D
Jeg har den på sølvskive men jeg vet at den finnes på Tidal. Husk å stave Stravinskij på engelsk hvis du søker etter den.
Her er noe som krever litt mindre av nervene dine, men som definitivt hører til i det du omtaler som ukjent landskap. Vienna Art Orchestra hadde mange rare utgivelser rundt 1980, og en av dem var platen The Minimalism of Erik Satie. Jeg hadde den på dobbel vinyl en gang i tiden. Husker coveret var av en helt annen kvalitet enn vanlig, kraftig papp som var stiplet i sidene for å kunne formes til et cover. Forsiden er også annerledes enn for digitale formater. Anbefales, på Discogs ligger den fra € 16.
Her er det mer separasjon, ro og fokus som er framtredende, ikke så voldsomme partier i musikken som det Stravinskij disker opp med. Satie sa jo selv at musikk er det som skjer mellom notene, eller noe slikt. Av de orkestreringene jeg har hørt av Satie er nok denne en av mine absolutte favoritter. Er lett å finne på alle mulige formater utenom bånd, også på Tidal og Spotify.
God fornøyelse!