BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Slither: Vil der ha ei virkelig god innspilling av nevnte salme? Prøv Tine Thing Helsets juleskive...på Simax..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror selveste baluba har vært med på litt av hvert
    It's only rock'n'roll and I like it! 8) Kom meg levende om ikke edru hjem igjen.

Baluba, Slither: Vil der ha ei virkelig god innspilling av nevnte salme? Prøv Tine Thing Helsets juleskive...på Simax..
    Min bror spiller trompet, kornett og flygelhorn. I tillegg er han som alle andre trompetister avstandsforelsket i Tine Ting Helset. Akkurat som jeg er avstandsforelsket i Sue Perkins. Jeg har sannsynligvis hørt mer Tine enn de aller fleste, og da mener jeg også de fleste skivene. Blir ikke småtterier med Wynton M jeg må tåle heller. Begge deler finfint, bare så det er sagt. :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da er du vel også godt kjent med denne mannen?

Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    BLUTENBORG: NOE FOR KRYPTEN?

Hvordan er stemningen nedi krypten? Hva venter den besøkende der inne?

For noen år siden fant jeg frem til en gammel kjenning. Hørespillet skriver seg fra den tiden hvor det ble lyttet til på kassettspiller. At jeg fant det igjen på Wimp for flere år siden, var derfor en gledelig overraskelse.

Så kom jeg på forleden at dette stykket må passe bra når mørket overtar for lyset og folk besøker krypten.

Ta frem vievann og hvitløk i møte med DR ACULA i Blutenborg! Mørket kommet snart!

tidal.com/track/7847632

PS: Noen som vet hva stykket som spiller ca. 50 sekunder ut i hørespillet heter?

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    BLUTENBORG: NOE FOR KRYPTEN?

Hvordan er stemningen nedi krypten? Hva venter den besøkende der inne?
    Plutselig blir det mørkt etter å ha kommet inn fra dagslyset. Og det som møter deg er hylle opp og ned med musikk (og litt spredt på gulvet) og glødende rør på hver side av noen monsterhøyttalere. I det musikken kommer på entrer du en ny dimmensjon som bare kan beskrives som awe. Du blir sittende å lytte til et lydbilde som er intet mindre enn fantastisk og det er vanskelig å ikke bli beint misunnelig. Så skal det også sies at The Cryptkeeper ikke egentlig er så mørk og mystisk, men en sjarmerende mann som gjerne besøkes igjen.

Krypten er et magisk sted ;)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jeg klarer å formulere en og annen setning innimellom :)

Det kommer seg sakte men sikkert. KEF'ene trives og skal snart få selskap av en ny DAC, så det gleder jeg meg til.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-girl77: Jeg ser den. En topp DAC vil gjøre svært mye bra i den kombinasjonen du har, ja..Kommer den før jul, da?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye poesi i krypten mens The Cryptkeeper er ute på et spontant lite brennevinslag. Har allerede gjort bot med bedehusmusikk fra Telemark og løsner snipper før sengekanten til tonene av sjarmerende unge Nancy Wilson med den mer modne og erfarne Cannonball Adderley. Takk for en levende og blomstende beskrivelse av krypten, Hifi-girl77. Og ja, det finnes monstre. Her i krypten går de under navnet burkasøstrene etter popular vote i løpet av de siste månedene. Kanskje både misogynt og etnosentrisk å kalle dem det, men der de står truende med sine røde lyssabler og beskytter rørene så tror jeg de ikke lar seg affisere. :cool:

Ellers fikk jeg gjort noe konstruktivt før brennevinet tok tak i meg, jeg var en tur innom Biltema for å kjøpe frontlyspærer (ikke til meg) og 5 meter gild og blå RCA-kabel (til meg). Har delvis bestilt "custom" vegghylle til vinylskjønnheten som skal leve med burkasøstrene og de soniske julelysene. For her i krypten er det jul året rundt, selv Posgrunns juletallerken fra 1975 (Jesus på vei til tempelet) har fått plass ved siden av den veggmonterte øljekken med korksamler og det uskarpe svarthvittbildet jeg tok av en fotografkompis for et kvart århundre siden.

biltema rca.jpg

(Bildet viser 1,5 meter)

Fram til jeg får laget den vegghyllen så skal spilleren trone nesten ved siden av The Cryptkeeper, og lyden fra RIAA skal transporteres til pre som står i benken med den gilde, blå kabelen. Vakrest av alt var prisen, 139 kroner. Blir så bra så, men det blir nok bedre når den får plass på veggen. Får se om jeg får laget meg noe som kler den lekre skapningen som skal bebo den, eller om jeg bare går for best mulig for pengene. Det viktigste av alt i krypten er at det fungerer feilfritt og låter så godt som mulig.

Tror det er på tide å finne roen, sluker den siste slurken med whisky og pusser tennene. Rock on, beliebers! :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.593
    Torget vurderinger
    23
    En liten korreks til innlegg nr. 792; det heter i Brinken og ikke på Brinken, dersom det er Kampen som omtales!!

Mvh
    Slukokraten

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hjelper ikke å legge seg sent, om en ikke kommer seg opp på morran. Helt om natta osv... 8).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten korreks til innlegg nr. 792; det heter i Brinken og ikke på Brinken, dersom det er Kampen som omtales!!

Mvh
    Slukokraten
    Slukokraten har selvsagt rett, så den i natt fordrukne baluba bøyer seg i støvet. Selv om jeg har tilbrakt mye tid både på Løkka og Kampen så snubler jeg altså i omtalen av Brinken. Vel vel, tidligere lå det et kulturlokale i den gamle metadonklinikken der som min brors band Slipshod og et hyggelig progband hadde øvingslokaler og prosjektstudioer. Og min bror er fortsatt kampenbeboer, skriver blant annet i den lokale bydelsavisen og opptrer ofte på utesteder i området. :)

Hjelper ikke å legge seg sent, om en ikke kommer seg opp på morran. Helt om natta osv... 8).
    La da en brennevinsdranker få ha sin natt til søndag i fred, da. Jeg spilte jo salmer for å finne tilbake til den smale sti igjen før jeg avrundet med litt sensuell cooljazz fra gullalderen. Har vært i forbløffende god form, ingen merker etter noe sjøslag av noen som helst sort. Frokost ble selvfølgelig spist senere enn vanlig, og jeg forsov meg til dagens sending av Guttemusikken. Alarmen gikk, men jeg husket ikke hvorfor jeg hadde satt en alarm på en slik dag at jeg bare slo den av. La dolce vita satt vel litt i, tipper jeg. Men nok vann før sengekanten og sakte nedtrapping før sengen, og ikke minst en liten håndfull chips av typen årets poteter kan gjøre underverker. Paracetamol og kodein pakkes bort igjen, slettes ikke nødvendig. :rolleyes:

Nancy Wilson & Cannonball Adderley stod i spilleren fra i natt, den kan godt tåle en reprise i edru tilstand. God kaffe i koppen, alt er slik det skal være. Får begynne å tenke på middagen snart. Ha en fin dag der ute i det opplyste juleland, her er det bare gløden fra rørene og et par indirekte lyskilder som gjør at jeg ikke snubler i møblementet. :)

Btw: Platen finnes på strømmetjenester, under Nancy Wilson, men med et annet cover.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig cool tåler det meste. Men Alvin Stone tålte ikke en omgang bly, så han lå på bakken til slutt i historien. :cool:

Gi den litt volum, folkens. Da forlater jeg krypten for å la meg forlyste av noe på TV hos min bror.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Har nok med å spore pakker, vekke iTunes og bake lussekatter til morradagen..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg ganske sikker på at jeg har funnet løsningen på RIAA-problemet som er forestående. Eller en foreløpig løsning, for bedre RIAA har jeg selvsagt ambisjoner om å kjøpe. En kar i regionen har takket ja til å selge sin Rega Fono Mini A2D for 600 kroner. Det er entry level, men er nok mer dynamisk enn den litt daffe til NAD. Dessuten er den så rimelig at jeg har råd til å beholde den som reserve-RIAA den dagen noe bedre kommer i hus.

Rega-FonoMini.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå synes jeg jaggu det er på tide at du begynner å lekke litt mer rundt denne snurra du har på vei inn;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå synes jeg jaggu det er på tide at du begynner å lekke litt mer rundt denne snurra du har på vei inn;)
    Det er du ikke alene om, så kanskje jeg kommer med noen irriterende uidentifiserbare closeups? ;) La oss si det slik, det blir en foreløpig relativt ukjent fugl på vårt forum. Og slikt er jo alltid gøy.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Ultrasmart valg mht starter-RIAA. NAD/Pio er dødkjedelig i forhold til den der. Du kan digitalisere vinyl, den låter fullstendig luftvernkanon til pris og er så liten at du kan gjemme den under snurra når den tid kommer:cool: Mesa like dis..hehe...Bortsett fra 613 er den der noe av det smarteste du har tatt inn i år.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smartest i år er utvilsomt Monopulse, og da regner jeg desember 2015 også inn for å få med 613. Men valuta for kronene er best for sistnevnte i og med at den kun har kostet meg software. Men her er altså den nye RIAA med digitizer... :cool:

IMG_0146.jpg

Fulgte med en Argon rca-kabel som heter Blue Edition, på tross av at den er hvit. :confused:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Bruk heller den enn Biltema. Dog, med VDH The Name blir det langt mer ørevennlig..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Greit å ha litt kabler liggende. Fram til jeg får opp hylle har jeg ikke noe valg, fem meter RCA fra Biltema. Kunne selvsagt kjøpt tre meter et annet sted, men kabler nok har jeg til å kable opp minst et anlegg på anstendig måte sålenge det dreier seg om maks halvannen meter. Men i julen skal det spilles fra toppen av en melkekasse med en passende treplate plassert oppå, RIAA og slikt i kassen under spilleren og kabel ut av et hull i siden. Kanskje jeg trer en av Xindak-posene til monoblokkene over melkekassen som er i blå plast? De er jo ganske fine i svart velur.

Et lite pauseskjær fra YouTube før jeg finner fram noe av Waits personlig på sølvskive.

Av kabler tilgjengelig har jeg VdH av forskjellig art, fra The Name som den kjipeste til The First som den beste. Ellers har jeg noe anstendig fra Qed og XLO. Og så har jeg den nevnte fra Argon, som kanskje koster et par hundre kroner. Nok å velge mellom siden det bare er vinyl og CD jeg anser som seriøse kilder i mitt oppsett.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Greit å ha litt kabler liggende. Fram til jeg får opp hylle har jeg ikke noe valg, fem meter RCA fra Biltema. Kunne selvsagt kjøpt tre meter et annet sted, men kabler nok har jeg til å kable opp minst et anlegg på anstendig måte sålenge det dreier seg om maks halvannen meter. Men i julen skal det spilles fra toppen av en melkekasse med en passende treplate plassert oppå, RIAA og slikt i kassen under spilleren og kabel ut av et hull i siden. Kanskje jeg trer en av Xindak-posene til monoblokkene over melkekassen som er i blå plast? De er jo ganske fine i svart velur.

Et lite pauseskjær fra YouTube før jeg finner fram noe av Waits personlig på sølvskive.

-Bare av ren nysgjerrighet: Du skal altså bruke ADC- delen i den nye RIAAen din?

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nja, det har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg har jo mye bedre pro-AD med 24 bit oppløsning fra Yamaha tilgjengelig.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nja, det har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg har jo mye bedre pro-AD med 24 bit oppløsning fra Yamaha tilgjengelig.
    Da har jeg litt problemer med å forstå hva du skal med den RIAAen. Digital RIAA- EQ fungerer ypperlig, det.

Mvh

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Burde være obligatorisk å skrive utstyrsliste i signaturen.. Jeg har nemlig ikke tid til å lete gjennom hele tråden din. ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg litt problemer med å forstå hva du skal med den RIAAen. Digital RIAA- EQ fungerer ypperlig, det.

Mvh
    RIAA-en er ikke digital, det er en vanlig analog RIAA som er hentet fra Rega Brio med USB som en liten bonus. Tviler ikke på at digital RIAA funker, men jeg kommer ikke til å la krypten ligne på et studio med Yamaha 01v96i. Hvis jeg skal rippe noe vinyl så frister det mest å dra den inn i krypten, men ikke som fast inventar. Det får være grenser for teknologi i ei stue. :rolleyes:

Burde være obligatorisk å skrive utstyrsliste i signaturen.. Jeg har nemlig ikke tid til å lete gjennom hele tråden din. ;D
    Det finnes flere veier til rom, Valfy. For eksempel kan du sjekke profilen min, der er alt som er i bruk nevnt under fanen "Om meg". :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    TKR: Bare phonodelen i A2D er verd det dobbelte av dens nypris..
    Baluba: Det å bruke Yamaha AD der kan selvfølgelig også funke..hehe..Jeg tror det vil bli NOGET bedre. Men muligheten er der, altså..

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    RIAA-en er ikke digital, det er en vanlig analog RIAA som er hentet fra Rega Brio med USB som en liten bonus. Tviler ikke på at digital RIAA funker, men jeg kommer ikke til å la krypten ligne på et studio med Yamaha 01v96i. Hvis jeg skal rippe noe vinyl så frister det mest å dra den inn i krypten, men ikke som fast inventar. Det får være grenser for teknologi i ei stue. :rolleyes:
    Joda, jeg googlet den RIAAen, så jeg forsto deg. Men jeg lurte på om du hadde tenkt å bruke ADC- delen i den.

Når det da viser seg at du har en Yamaha- mikser med en aldeles grei ADC og EQ i, så pirret det nysgjerrigheten min enda mer, og jeg lurte på hvorfor du ikke brukte den i stedet. :)

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det å bruke Yamaha AD der kan selvfølgelig også funke..hehe..Jeg tror det vil bli NOGET bedre. Men muligheten er der, altså..
    Vel, jeg brukte første generasjon Yamaha DSP Factory til å ta opp de reneste opptakene Elton Johns studio i Liverpool hadde mottatt fra en underleverandør i 2000, så senere generasjoner av samme teknologi burde holde mål for hifi også. DSP Factory var nemlig workstation-varianten av den opprinnelige 01v. :cool:

Joda, jeg googlet den RIAAen, så jeg forsto deg. Men jeg lurte på om du hadde tenkt å bruke ADC- delen i den.

Når det da viser seg at du har en Yamaha- mikser med en aldeles grei ADC og EQ i, så pirret det nysgjerrigheten min enda mer, og jeg lurte på hvorfor du ikke brukte den i stedet. :)

Mvh
    Fordi den ser slik ut.

header_mixer_01v96i_1.jpg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg brukte første generasjon Yamaha DSP Factory til å ta opp de reneste opptakene Elton Johns studio i Liverpool hadde mottatt fra en underleverandør i 2000, så senere generasjoner av samme teknologi burde holde mål for hifi også. DSP Factory var nemlig workstation-varianten av den opprinnelige 01v. :cool:

Mvh
    Fordi den ser slik ut.

Vis vedlegget 415224
    Vet det nå, googlet den også. ;) Forstår deg godt!

Mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Vel...DHL har distribunal i Manchester..

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.079
    Torget vurderinger
    0
    REFLEKSJONER OM BASS

Noen tanker om bass, baluba? Så vidt jeg husker (du er snart oppe kommentar nummer 1000...), er det meste av musikken din balansert i den betydning at bassen ikke spiller en hovedrolle?

Akkurat nå lytter jeg litt til Trentemøller:

tidal.com/album/65749629

Elektronisk musikk, så bassen er definitivt "kunstig". Men her spiller bassen en hovedrolle (i en del av låtene).

For øvrig liker jeg lydnivået i krypten din*. Her er det alltid litt ro å trekke seg tilbake til...

:)

*Håper sånn sett at kommentartittelen min i store bokstaver ikke oppfattes som roping; jeg synes det bare ser bedre ut med en skikkelig tittel i en kommentar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn