BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har allerede hatt en innholdsrik dag, men den unge er såvidt ute av sengen. Juleferie hos far får heller være litt loose når han faktisk har lyst til å sitte å prate med meg til sent på natten. Ser ut for at jeg slipper unna tilstander som dette framover. ;)

Ellers fikk jeg telefon ganske tidlig i dag vedrørende transporten av platespilleren. Han som opprinnelig skulle bringe den langs Sørlandet og opp til Stavanger har nå i tillegg blitt syk, så selger måtte slenge seg rundt og gjøre en avtale med Nimber. Nå blir snurren hentet av Nimber på onsdag, og ankommer krypten torsdag. Har fått telefonnummer til Nimber-sjåføren som har tatt anbudet på jobben, så nå ser det i alle fall ut som om alt er i orden for leveranse rett på døren istedenfor at jeg må dra avgårde noe sted for å hente snurren. :cool:

6

65finger

Gjest
    Så du går lykkelig julen i møte med ny platespiller. Håper du får en god Jul da

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Yes, jeg går julen i møte med ny snurre på plass og vinyl under treet. I alle fall fra Den Yngre, som har konsultert med sin onkel om hva jeg ikke har i samlingen på vinyl. Tipper en eller annen utover ham også gjør det samme. Og junior selv skal få et Yamaha-keyboard med 61 tangenter. Det er ikke mulig å få skikkelig vekting uansett i prisklassen, og Yamahas begynnerpiano har samme tangenter som det vi nå har skiftet til. For ham er det viktig at den har midi via USB og innebygde høyttalere slik at han kan øve med venner uten å trenge noe ekstra. Det valgte keyboard-et fra Yamaha ser ut til å gi mye for pengene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke gled deg før du har den!;D
    Det er derfor jeg holder hva det er hemmelig for å ikke jinxe hele greia. Jeg har ingen erfaring med Nimber men selger har betalt for transporten og da bør de vel dukke opp på døren hans for å hente og bringe det trygt fram? Ble spurt om når på dagen jeg ønsket den levert. Såframt Nimber-sjåføren er seriøs, og jeg kan ikke se noen grunn til noe annet, så bør jeg nå være trygg. Min er i alle fall Norge, det er bare transporten til min del av landet som gjenstår. :)

A

ANM

Gjest
    Du Jinxet det i innlegg 364 er jeg redd.;D Men krysser fingrer for at alt går etter planen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I 1976 var ikke hvitbalanse et tema.
    Ikke?

Hva brukte man gråkort til da?

Jeg tror man brukte de for å hjelpe lysmåleren å sette riktig hvitbalanse. ;)

(Det er mulig at lysmåleren bare bestemmer eksponeringen? Jeg har aldri fotografert "skikkelig" med film.)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I 1976 var ikke hvitbalanse et tema.
    Ikke?

Hva brukte man gråkort til da?

Jeg tror man brukte de for å hjelpe lysmåleren å sette riktig hvitbalanse. ;)
    Som nevnt så brukte man ikke begrepet hvitbalanse, det kommer fra videoverdenen. Vi snakket om fargetemperatur og valgte film som passet til den, eventuelt filter. Gråkortet ble ikke brukt til det. Årsake til at vi brukte gråkort var for å få en mest mulig nøyaktig avlesning av lysmåleren fordi gråkortene ikke slukte lys eller reflekterte for mye. De hadde ikke noe med fargetemp eller hvitbalanse å gjøre.

Husk at analog film ikke har noe du kan justere, lysmåleren kan kun registrere mengde lys og ikke fargen på lyset.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok, Takk for forklaringen. Nei, selve begrepet er nok nytt innen foto, men det er jo bare en annen måte å beskrive fargetemperatur på.

Gråkortet er vel pr. definisjon 18% grått, altså at det reflekterer 18% av lyset, og kan brukes som en referanse av lysmåleren.

...Men, nok digresjon.

Blir det noen platespiller i dag? :)

A

ANM

Gjest

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har forstått det slik, ANM. Kjipe saker. :(

Fikk telefon i morges om at forsendelsen må omdirigeres fra en kompis til Nimber på grunn av plutselig sykdom. Nimber er betalt og henting på onsdag avtalt. Jeg har som jeg skriver lenger opp telefonnummer til Nimber-sjåføren så nå er det endelig ordning på tingene. Mye rart som kan skje sånn rett før jul, men sjåførens sykdom håper jeg blir siste skjær i sjøen før jeg spinner vinyl i krypten. :)

Tålmodighet er en dyd...

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    La oss håpe alt går rett vei med leveransen nå da :) Da blir det en ekstra god jul. Og godt nytt år ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Smart man! Ingen jul uten ribbedyr. Jeg sa det kom til å ordne seg. Hadde flere sånne da modern fortsatt levde..hehe.. Jazz er det fineste du kan høre på dersom du vil lære flygelets edle kunst. En god venn som dessverre er borte idag - hvis far har en av de største samlinger jeg noensinne har plukka ned- skjønte fort at musikk var noe helt spesielt for min del--

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Julegave fra ei generøs jente kom i posten i dag. Fikk beskjed om å pakke opp umiddelbart, og gleden stod i taket. Hadde jeg bare hatt snurren i hus, den kommer i beste fall i morgen. Det jobbes med korresponderende Nimber-transport fra Stavanger. Det kan i verste fall bli reising for meg, og da får de som jeg ikke har tid til å kjøpe julegave til ha meg unnskyldt.

julegave fra kvinde.jpg

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.846
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Julegave fra ei generøs jente kom i posten i dag. Fikk beskjed om å pakke opp umiddelbart, og gleden stod i taket. Hadde jeg bare hatt snurren i hus, den kommer i beste fall i morgen. Det jobbes med korresponderende Nimber-transport fra Stavanger. Det kan i verste fall bli reising for meg, og da får de som jeg ikke har tid til å kjøpe julegave til ha meg unnskyldt.

Vis vedlegget 416333
    Bare det ikke blir reisning så ;)
    Håper snurre dukker opp da!

O

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karen Carpenter....Stor artist.. utover det PM..Det er jul...Håper det ordner seg men ser at det meste er sirup og kredittåke og ribbefett om dagen.. :(

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Å,f----! Snakk om å klø i fingra etter vinylsnurra si..hehe..Vel, det er jul kun en gang i året! Kjør forsiktig. Ellers må man få berømme jenta for utsøkt smak i plater..:cool:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.994
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 416333
    Generøs jente med god smak.....Ikke bare Karen Carpenter der, men Ella Fitzgerald som synger Cole Porter. Stort kulere blir det ikke IMO.

Mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forresten prøvespilt noen nye fra Yamaha Baluba..veldig bra til pris...Yamaha er flinke med instrumenter, og selv om tangentene ikke passer meg like bra som fra min favoritt Korg er ikke de der verst heller. Nå skal det sies at jwg har tynnere fingre og smalerer hender enn de aller fleste, men jeg hadde Yamaha selv før en I4S fra Shimotakaido-gutta kom inn for ca femten år sia..Veldig lettspilt, den. Men solgt fem år etter.. De nye har blitt bedre, dog, og det går greit å frasere bra med dem..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror det blir et greit begynnerpiano, vi har jo et skikkelig i stuen når han er her. Så han får prøvd seg litt på piano som har skikkelig anslag, og ikke simulert med litt vekting av klaviaturet. Junior blir nok fornøyd. Med følger Ingrid Bjørnovs pianobok for nybegynnere og de som vil friske opp kunnskapene sine. Blir sikkert en stor suksess.

Jente med god smak, ja! Jeg fikk litt palmesjokk da det ikke lå en men to album i den ganske omfangsrike esken. Den må jeg ta vare på, perfekt til oppbevaring av album under reise. Fin å ta med i bagasjen til Oslo eller på andre storbyferier. Fyller kjapt ei slik eske (må finne ut hvor mange den rommer i morgen). Albumene var til og med utstyrt med plastcover. Slettes ikke verst. Btw, det er vintage M eller NM vinyl. Begge er utstyrt med perfekt bevart blå LP4-lapp, så vi vet det ikke er noen kjipe åttitalls Nice Price-opptrykk. Dette gleder jeg meg virkelig til.

Samtidig gikk jeg selv småberserk i den kristne bruktbutikken som like over gaten for min bror før jeg tok turen i posten. Plukket opp åtte album som ser ut til å være i flott tilstand for 20 kroner stykket. Jeg tror at noen av dem allerede finnes i TTs samling, må jo ha litt verifisert godlyd inn i huset med ny snurre. Ikke noe galt med musikken heller, musikkpolitiet får skygge banen i krypten hvis de føler seg uvel. :)

fusionkvartet fra bruktbutikken.jpg

Men rosinene i pølsen fra brukbutikken ble den kvartetten her. :cool:

diversekvartet fra brukten.jpg

Den av Four Tops Night Light Harmonies (1975) har jeg lett etter i mer enn 20 år! Før det hadde jeg den på kassett. Å, som jeg gleder meg til å høre den igjen. Mer enn The Dream Academy eller George Duke. Men kanskje mest spent på den av Linda Rondstadt. Spanskspråklig og fra 1987, kan ikke huske å ha hørt den før. Alle de andre, med unntak av Buck Owens-liven er velkjente for meg.

Og nå må jeg komme meg til sengs. Platespilleren har forlatt Østlandet og bør nå befinne seg et sted på Sørlandet. I morgen skal den ankomme krypten på en eller annen måte, nå er den i alle fall på rett side av landet. En viss fare for at jeg må reise til Stavanger for å plukke den opp, men betryggende meldinger fra selger kan tyde på at det ikke blir nødvendig. Uansett, jeg må komme meg til sengs for platespilleren har jeg ventet lenge nok på nå. Og i morgen får jeg den hyggelige telefonen om hvor og når. :D

Sist redigert:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Jente med god smak, ja! Jeg fikk litt palmesjokk da det ikke lå en men to album i den ganske omfangsrike esken. Den må jeg ta vare på, perfekt til oppbevaring av album under reise. Fin å ta med i bagasjen til Oslo eller på andre storbyferier. Fyller kjapt ei slik eske (må finne ut hvor mange den rommer i morgen). Albumene var til og med utstyrt med plastcover. Slettes ikke verst. Btw, det er vintage M eller NM vinyl. Begge er utstyrt med perfekt bevart blå LP4-lapp, så vi vet det ikke er noen kjipe åttitalls Nice Price-opptrykk. Dette gleder jeg meg virkelig til.
    Kinderegg. Innhold, kvalitet og forpakning!
    Ser frem til å lese mer når snurre er kommet i hus, forhåpentligvis i dag. Du har ventet lenge nok nå, det har vi andre også ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.994
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Canciones de mi padre, min fars sanger, er en høydare, IMO. Og Linda Ronstadt er en ekte latina, til tross for det tyske etternavnet.

Mvh

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, TKR: MIn padre har hørt endel på henne også...:cool: En liten time nå, så ut i sola for månedens siste besøk på BD. Et besøk med en liten twist..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har pratet med Nimber-sjåføren. Ved en feil har snurren endestasjon i Stavanger, men han skulle høre med en kunde som skulle ta imot varer i Stavanger og skulle opp til Stord om vedkommende kan ta med seg mi snurre og møte meg f.eks. i Aksdal. Dette blir litt mer stress enn nødvendig rett før jul, men må jeg så må jeg. Til og med hvis jeg blir nødt til å dra til Stavanger i halv åtte-tiden. :(

A

ANM

Gjest
    Har pratet med Nimber-sjåføren. Ved en feil har snurren endestasjon i Stavanger, men han skulle høre med en kunde som skulle ta imot varer i Stavanger og skulle opp til Stord om vedkommende kan ta med seg mi snurre og møte meg f.eks. i Aksdal. Dette blir litt mer stress enn nødvendig rett før jul, men må jeg så må jeg. Til og med hvis jeg blir nødt til å dra til Stavanger i halv åtte-tiden. :(
    Godt du har mulighet til å legge inn en egeninnsats for å fremskynde prosessen. Det er rart med det, selv om man er tålmodig har man jo lyst til å få ting i hus.:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snakket netttopp med hun jenta som skulle hente ting fra sjåføren og prøve å få plass til min også. Det kan skjære seg fordi hun bare har en personbil og når hun hørte størrelsen på esken ville hun ikke garantere at hun har plass til den. En nevø i Stavanger er villig til å oppbevare den hvis Nimber-sjåføren finner fram til adressen hans, da vil jeg i alle fall få snurren på selve julaften. Men den er ikke satt opp med pickup enda så nå er sjansene veldig store for at jeg ikke får høre musikk over snurren før tidligst første juledag, utpå kvelden eller noe slik.

Det var ikke slik jeg trodde det skulle bli, og jeg føler nå bittelitt av ANMs frustrasjon. Men jeg vet i alle fall at den er på rett side av fjellet, men hvordan i all verden skal jeg få plukket den opp i julestria? Tror jeg får kaste meg på Kystbussen og ta den med meg i hendene i verste fall. Det er ikke en gøy dag i dag. :(

A

ANM

Gjest
    Jeg har hatt så gode dager på børsen, pluss et så godt oppgjør fra kjellerflommen at min vrede er borte. Ble i tillegg tatt i skole av HCS og Lagga, men føler med deg broder.

Bare slappe av, hjelper ikke å stresse seg opp! ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir litt stress når platespilleren ankommer en annen by uten adresse eller noen til å hente den. Det betyr isåfall er stor forsinkelse. Men ei jente som skal hente ting hos ham og kjøre forbi Haugalandet på vei til Stord har kanskje plass til den, og da kan jeg møte henne på Aksdal relativt sent i kveld. Nå jobbes det med telefonen for å få ting til å stemme. Dette er stressende og frustrerende på en dag som skulle vært brukt til noe annet. Att og fram på telefonen siden morgenen. Ingenting av de som skulle vært gjort har blitt gjort, og alt er på etterskudd. :(

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.846
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det var kjipt,baluba :(
    Håper den dukker opp i kveld da,så er du like blid i morgen ;)

O

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kjedelig med så mye styr når det står på, men se frem mot det tidspunkt du kan pakke opp esken, løfte den ut og sette deg godt tilrette, trekke pusten dypt og tenke - yes:)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kanskje bra at hun ikke vet hvor sterkt du vil ha denne spilleren - nå, ellers ville hun hatt noen sterke forhandlingskort på hånden mht hvor mange hundrelapper turen egentlig er verd for deg;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje bra at hun ikke vet hvor sterkt du vil ha denne spilleren - nå, ellers ville hun hatt noen sterke forhandlingskort på hånden mht hvor mange hundrelapper turen egentlig er verd for deg;)
    Sant nok, men hadde det kommet på 500 kroner hadde jeg heller lånt meg en bil og kjørt til Stavanger for å være sikker på leveransen. :rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: ptb

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å nærme seg. Tar litt pause fra julestria med høydepunkter fra juleoratoriet med Chamber Ensemble Madriga og solister fra Sofia kammerorkester under ledelse av under ledelse av Emil Tabakov (kordirigent: Stoian Kralev). En rimelig CD jeg plukket opp på OBS! for litt tid tilbake. Den er grei i bakgrunnen mens jeg tar meg en kaffekopp og en pust i bakken.

bach christmas oriatorio highlights.JPG

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ny oppdatering. Nimber-sjåføren befinner seg 70 km fra Stavanger, hun jenta som skal møte ham for å ta med min snurre er ca 1,5-2 timer fra møtested som blir på ferjeleiet til båten som går til Arsvågen. Det vil si at omtrent om to timer pluss får jeg beskjed om at den er på vei fra Stavangerområdet og oppover mot Aksdal der jeg skal møte opp med en pengeseddel i hånden og motta min nervemedisin. Det har vært en kronglete dag med mye att og fram, jeg liker slettes ikke rot i infrastrukturen, men sjåfør Dan har i alle fall alltid svart telefonen og ringt tilbake når han har hatt en beskjed å gi. Kudos for det på tross av lange forsinkelser fra før snurren ble plukket opp på sin reise.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Derfor stoler ikke jeg på Nimber o.l. Med DHL gikk det dog uhyre knirkefritt..Prøv heller å få den oppbevart hos nevøen, så har du den på julekvelden...Eller er den altså på vei til deg nå i kveld?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.756
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har hatt en mistanke om det tidligere, men nå er jeg sikker, å drive med vinylavspilling må være en tålmodighetsprøve :cool: Godt det ordner seg til slutt for begge! :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner godt sjåfør Dan. Stødig og ærlig person.
    Han har hatt en helvetes tur i dag. Har selv reist fra østlandet i dag etter en plutselig begravelse, heftig juletrafikk og dårlig vær.
    En annen gren av familien kjørte over fjellet til Bergen. Det ble også en skikkelig heisa tur.

Har også hørt på nyhetene at det er ganske heftig i trafikken oppover i din retning. Kansellerte ferger etc....

Godt å høre at den så godt som er i hus :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn