BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En frittalende lydproff med munndiare og HIFIHD - attpåtil bergenser - er akkurat hva HFS trenger! Sammensettingen er unik og kunne sannsynligvis bare være mulig i nevnte distrikt....:cool:
    Bergenser er han nok ikke, men resten stemmer jo bra ;)
    Tja, jeg har jo bodd lenger i Bergen enn noe annet sted. Nærmere 30 år for å være presis. :rolleyes:
    Den eiendomskatten, ikke la meg begynne på den igjen. ;)

Takker for den treffende karakteristikken, slukster! :cool:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bergenser eller ikke. Ingenting å skamme seg over uansett.
    Det som stemmer dårligst er nok de 2,5 milliardene
    Kanskje best, hvem aner hva de ville blitt brukt til :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.772
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bergen er Bergen. Omegn heter Strilelandet. Uansett fartstid. Just saying.
    Strilelandet strekker seg neppe så langt sør. ;)
    Tja, tradisjonelt sett stemmer det. Men i dag er det ikke uvanlig at folk omtales som Oslo-stril, så de grensene er nok blitt litt utvannet med årene. Uansett så regnes jeg nok som naturalisert bergenser av de fleste. ;)

Har vært en tur i Haugesund, og stakk selvsagt innom Vidar på Shabby Records. Der traff jeg ingen ringere enn Thomas Felberg fra NRK, og vi hadde en lang og kjempekjekk samtale om musikk og media. Han lovet at søndagens loft blir siste program med fokus down under, et tema som han selv nå var lei av. Slik så det møtet ut sett med en kompis' mobiltelefon. Butikkeier Vidar i bakgrunnen. :cool:

thomas felberg and I plus Vidar.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stakkars Thomas Felberg,det røk vel en smule ut av ørene hans etter du var ferdig da :):)

O
    Ha ha, det er enda godt at han kan snakke for seg selv også. Vi gamle radiofolk er ikke ty når vi først kommer i siget. ;)
    Mannen gikk faktisk i platehyllene og fant fram en anbefaling på et album som han selv hadde kjøpt et ex av under samme besøk.
    Det albumet måtte selvsagt følge med hjem, Steve Swindells Fresh Blood. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg noe hifirelatert å melde igjen. Denne gang er det min framtidige partyplattenspieler som er valgt. Vår ærede åndsbror ragwo har overdratt sin Technics SL-QL15 til meg for prisen av noen pilsnerøl. Det er den spilleren som skal ta jobben når jeg kommer sjanglende inn i krypten etter å ha vært ute IRL noen timer med tilhørende forfriskninger og fare for å sovne fra musikken på benken.

Den er nok ikke i helt samme stand som den i videoen, men fullt funksjonerende. De med god hukommelse husker sikkert at litt fiks av denne spilleren var tema i ragwos tråd en gang i fjor. Greit med noe idiotsikkert når det er gjester på besøk som ikke er vant med dinglende unipivot og slike saker. Tilreisende kan jo fort få hjerteklapp av prestasjonsangst stillet overfor slike utfordringer, og vi skal ikke se bort fra at vertskapet også unngår litt hjerteklapp med denne i hus. Så var det bare å fundere på om det å legge noen kroner i bedre pickup har noe for seg. Spilleren kostet opprinnelig $ 280 i 1983, og på den tiden brukte vi tigangen for å omregne til norsk pris. Altså litt over entry level. Den har også en respektabel vekt på nesten åtte kilo, noe som inngir litt tillit fra min side.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.862
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tror jeg har 2-3 PU'er til den her et eller annet sted ;). Skal se hva jeg finner!

O

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bergen er Bergen. Omegn heter Strilelandet. Uansett fartstid. Just saying.
    Strilelandet strekker seg neppe så langt sør. ;)
    Tja, tradisjonelt sett stemmer det. Men i dag er det ikke uvanlig at folk omtales som Oslo-stril, så de grensene er nok blitt litt utvannet med årene.
    I så fall ville du vel bli Haugesund-Stril, og det regner jeg med at ikke faller i smak hos en Karmøybu fra rivalbyen i nabokommunen. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg noe hifirelatert å melde igjen. Denne gang er det min framtidige partyplattenspieler som er valgt. Vår ærede åndsbror ragwo har overdratt sin Technics SL-QL15 til meg for prisen av noen pilsnerøl. Det er den spilleren som skal ta jobben når jeg kommer sjanglende inn i krypten etter å ha vært ute IRL noen timer med tilhørende forfriskninger og fare for å sovne fra musikken på benken.

Den er nok ikke i helt samme stand som den i videoen, men fullt funksjonerende. De med god hukommelse husker sikkert at litt fiks av denne spilleren var tema i ragwos tråd en gang i fjor. Greit med noe idiotsikkert når det er gjester på besøk som ikke er vant med dinglende unipivot og slike saker. Tilreisende kan jo fort få hjerteklapp av prestasjonsangst stillet overfor slike utfordringer, og vi skal ikke se bort fra at vertskapet også unngår litt hjerteklapp med denne i hus. Så var det bare å fundere på om det å legge noen kroner i bedre pickup har noe for seg. Spilleren kostet opprinnelig $ 280 i 1983, og på den tiden brukte vi tigangen for å omregne til norsk pris. Altså litt over entry level. Den har også en respektabel vekt på nesten åtte kilo, noe som inngir litt tillit fra min side.
    Hvis du får opp denne før Funk-en advarer jeg om at jeg kommer til å himle fælt med øynene! ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.862
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Fant 2stk,en P 24 og en P 33 med brekt nål. P 24 er helt strøken.Har også en ortofon som jeg må finne,er dette noe for deg baluba så sender jeg det til deg :)

O

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med morsom spiller. Husker jeg hadde en slik innom for mange år siden.
    Er jo som klassiker å regne den der.

Men jeg kommer også til å himle voldsomt med øynene om denne kommer opp før Funken :rolleyes:;)

Brummund

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Antall liker
    315
    Sted
    Fredrikstad
    En frittalende lydproff med munndiare og HIFIHD - attpåtil bergenser - er akkurat hva HFS trenger! Sammensettingen er unik og kunne sannsynligvis bare være mulig i nevnte distrikt....:cool:
    Bergenser er han nok ikke, men resten stemmer jo bra ;)
    Tja, jeg har jo bodd lenger i Bergen enn noe annet sted. Nærmere 30 år for å være presis. :rolleyes:
    Den eiendomskatten, ikke la meg begynne på den igjen. ;)

Takker for den treffende karakteristikken, slukster! :cool:

Jeg vil bare nevne artikkelen i Fredriksstad Blad for en del år siden hvor en eldre dame på 90 år ble intervjuet. Hun hadde bodd i Fredrikstad siden hun var 8 år gammel, men ble omtalt som innflytter. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fant 2stk,en P 24 og en P 33 med brekt nål. P 24 er helt strøken.Har også en ortofon som jeg må finne,er dette noe for deg baluba så sender jeg det til deg :)

O
    Det er fantastisk, Ove! Jeg ser at erstatningsnål til P33 ikke er noe fryktelig dyr, så det er høyst aktuelle pickup-er for meg å ha i skuffen. Vet pt ikke hvilken pickup som står på den i dag, men har sett andre i den store vide verden gjerne har P22. Hva som er best/dyrest av disse aner jeg ikke, og det med P22 er som nevnt ren gjetting. Husker Stig Inge Bjørge anbefalte meg å teste Ortofon på en SL-7 jeg hadde da jeg møtte ham for 35 år siden, så kanskje Ortofon-en er den beste av de?

Noen som vet? Uansett fint å ha noen pickup-er å velge mellom. En oppgave som er tiltenkt Technics-en er avspilling av nyinnkjøpte bruktalbum før vask eller album som er av tvilsom stand. Da trengs det mer enn en pickup til den uansett. Kanskje OMP30 til godkjente og fine album, en av de fra Technics til de tvilsomme? Er det noen som vet noe om de forskjellige pickupene Ove nevner her?

Når det kommer til himling med øynene så er det en viss fare for det, for jeg er ganske opptatt helt fram til neste fredag. Og skulle den spilleren ha innfunnet seg innen den tid så har jeg ikke fått gjort noe med Funk. Ankommer den senere (noe som er mest sannsynlig fordi den må også bevege seg fra Bergen til Kopervik) så stiller det seg annerledes. For å være 100% realistisk så er det ikke sikkert jeg får hentet/levert den før jeg reiser til Spania i september. Noe som minner meg på at jeg må pakke CD-walkman i år, har jo funnet ut at det er flere greie platebutikker i Alicante. Det er nok helst vinyl jeg er på jakt etter, men dukker det opp noe interessant på sølvskive så kjøpes alltid det også. Sølvskiver selges på det såkalte jazz/antikkmarkedet i Benidorm også, og jeg tar vel en tur innom der med min gamle mor siden hun liker det så godt. Merkelig nok er det jeg som synes at musikken i restauranten er for høy med sine one man-show. :rolleyes:

Btw: Haugesundstril ønsker jeg i alle fall ikke å bli kalt. Araber må jeg vel bare akseptere at noen kaller meg, er jo tross alt av en tradisjonsrik sjømannsfamilie.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ortofon OMP 30 er T4P-versjonen av OM 30. Med klar margin den beste av dem, og en riktig god pickup!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ortofon OMP 30 er T4P-versjonen av OM 30. Med klar margin den beste av dem, og en riktig god pickup!
    Ja, det var det jeg antok. Erstatningsnål fra Ortofon koster 2670 kroner, så det bør være en bra pickup. Ellers kan Shibata kjøpes til en tusenlapp mindre, vet du noe om kvalitetsforskjell på original Ortofon og Shibata?

Skal ringe til den onde doktor og legge plan for Funk nå. Jeg er jo lite i hjemmet for tiden så egentlig så har jeg liten tid til å dille med anlegget, men det gjelder om å fylle de små hullene i timeplanen som finnes. Det bør være tid mellom månedsskiftet og den dagen jeg reiser til Spania å få det gjort. :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte forresten en back to school-gave til junior da jeg var i Oslo.
    Satt ned til 400 kroner på Platekompaniet.

WIN_20170824_14_37_05_Pro (2).jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Shibata er bare navnet på slipingen. Gjetter på at du snakker om en Jico-nål. (?)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil da Concorde 30 være den riktige stiften? Den så jo rimelig ut, kommer på under tusingen inn til Norge. Men er den så god at det ikke blir en merkbare nedgradering den dagen jeg finner det nødvendig å skifte på grunn av slitasje? For alt jeg vet har den som Ove vil gi meg mange timer igjen før den kan regnes som slitt, men en dag skjer det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Alt jeg har lest om Jico-nåler tyder på at de er en oppgradering ift. de gamle originalene, men jeg har aldri hørt/prøvd en selv.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jico har ord på seg for virkelig å vite hva de bedriver tiden med. Ingwn grunn til å tro noe annet enn at det funker som en kule her. Men jeg har aldri prøvd, nei.
    MM har ike vært mitt terreng siden sånn omtrent 1980..

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.862
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er ingen grunn til og bytte stift på ortofonen,Viktoria spillte vel 7-8 plater på den før hun fikk KD 650 spilleren :).
    Så det burde den tåle ;)

O

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den Jico-stiften har ikke shibata, så det er nok ikke den du så tidligere forresten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen grunn til og bytte stift på ortofonen,Viktoria spillte vel 7-8 plater på den før hun fikk KD 650 spilleren :).
    Så det burde den tåle ;)

O
    Perfekt, da er hele pickup og stift-problematikken ferdig avgjort. Det blir OMP 30 som blir hovedpickup på denne. Det er svært lite sannsynlig at jeg kjøper en MC til akkurat denne spilleren, da skal jeg bruke endel kroner på Funk først. Så det blir Ortofon som tar jobben som pickup for brisne eller søvnige kvelder og original Technics når jeg kommer hjem med noe fra brukthandelen. ;D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Lite vits i å gå høyere enn OMP30 på QL15. Hovedsaken er at det sitter en Ortofon på´n.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Lite vits i å gå høyere enn OMP30 på QL15. Hovedsaken er at det sitter en Ortofon på´n.
    Det var det jeg tenkte. QL15 kostet $ 280 i 1983. På den tiden fantes det også tollavgifter på hifi, så den amerikanske dollarprisen pleide vi å gange med ti for å finne norsk pris. Så den kostet antagelig opp mot 3000 kroner i sin tid. Omtrent det samme som den kompakte SL 7, som var min første seriøse platespiller i 1981/82. Det var faktisk en god spiller, og rent lydmessig forventer jeg faktisk at denne full size-spilleren i samme prisklasse leverer varene enda bedre. Den er litt tyngre enn SL-7. Alt i alt forventer jeg en straight forward spiller som låter passe fint med OMP30.

technics_sl-7_front_view.jpg

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Så det burde den tåle ;)

O
    Perfekt, da er hele pickup og stift-problematikken ferdig avgjort. Det blir OMP 30 som blir hovedpickup på denne. Det er svært lite sannsynlig at jeg kjøper en MC til akkurat denne spilleren, da skal jeg bruke endel kroner på Funk først. Så det blir Ortofon som tar jobben som pickup for brisne eller søvnige kvelder og original Technics når jeg kommer hjem med noe fra brukthandelen. ;D
    en spiller til en enhver bruk der altså, hmm hvordan avgjør du om du er for brisen for Funk'n og hva hvis du kommer litt brisen fra brukthandelen (trøtt eller ei) ???? ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så det burde den tåle ;)

O
    en spiller til en enhver bruk der altså, hmm hvordan avgjør du om du er for brisen for Funk'n og hva hvis du kommer litt brisen fra brukthandelen (trøtt eller ei) ???? ;)
    1: Kommer jeg hjem etter såpass fludium at jeg er uvanlig munter så vet jeg at unipivot kan være The Road To Financial Hell.
    2: Kommer jeg brisen fra brukthandelen så blir det strømming fram til jeg ikke er brisen lenger.

;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Straightforward er akkurat det du får der. Ellers er det tydelig at du har tenkt taktisk, og det er aldri helt feil. Ref. min lille kontor-Denon med Focal...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Straightforward er akkurat det du får der. Ellers er det tydelig at du har tenkt taktisk, og det er aldri helt feil. Ref. min lille kontor-Denon med Focal...
    Har en følelse av at den nok yter langt over det man kan forvente til dagens pris, spesielt siden den svært generøse Evo II har forsynt meg med en pickup som koster minst like mye som selve spilleren. Jeg kan ikke huske at Technics hadde en fullformat tangentialspiller som lå høyere i pris enn denne, med unntak av eventuelle high end-bud fra selskapet. TOTR blant Technics vanlige linear tracking turntables var vel de coverstore SL-10 og 15. Det var også den første, ble levert med MC som standard, og hadde innebygget step up som kunne kobles ut. En svært imponerende platespiller som kan danke ut SL-QL15 fra krypten på grunn av den nette størrelsen og det lekre designet. Det står en slik i den permanente utstillingen til MOMA.

The SL-10, along with its fully programmable stablemate the SL-15, was able to penetrate the consumer electronics market much more effectively than any preceding linear-tracking turntable, and it spawned a wave of imitators throughout the 1980s, along with many derivations by Technics itself.
    SL-15 som nevnes i dette sitatet fra Wikipedia er ikke SL-QL15 som jeg nå stolt kan melde at jeg eier, men en litt mer avansert sak enn SL-15 som QL15 åpenbart har lånt litt funksjonalitet fra. Disse spillerne er et sted mellom seks og syv kilo, så den fysisk større QL15 har litt mer å gå på med hensyn til stabilitet. Og så har den ikke den problematiske clamp-løsningen som ofte må skiftes/fikses når en spiller har snurret noen tusen mil. Mtp vedlikehold og stabilitet (ikke for kresen på underlag for eksempel) så er nok den jeg har kjøpt det fornuftige valget, men tenk å ha en box fresh NOS SL-10 eller SL-15 i klassisk Technics-brunt. Dette er en 15. :D

technics_SL-15.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn