BALUBAS KRYPT - THE TWILIGHT ZONE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Amazon kanskje.
    Mulig det, men jeg har ikke noe Prime abo, hvis det er det som trengs. Og det er så mange plater som må kjøpes at uhørte album ligger et stykke ned på listen. Men plutselig så dukker den opp, som så ofte før. :)

Tilfeldigheter brakte meg til (norske) Rainbows Bye Bye Bye Baby Goodbye. Årsaken er at varsleren i Leirstein-saken spilte trombone (!) i det bandet ifølge Wikipedia. Jeg oppsøkte mest YouTube-videoene i en form for nysgjerrighet over hva folk skrive i kommentarfeltet, og det var akkurat såpass mange tapere og patetiske personer fra Indre Dansebandland som fortsatt sørger over sin tapte kjærlighet fra låtens storhetstid som jeg trodde. Innimellom flere tilfeller av kjefting på fansen fra låtskriver Rune S for at Rainbow-fans ikke vet at det var han som hadde originalen i 1977, ikke Rainbow i 1984... :rolleyes:

Jeg har nok større respekt for dansband enn for publikumet deres, selv om jeg egentlig burde dyrke deres folkelighet. Men å utrope den sangen til den beste noensinne tror jeg ikke engang Rainbow ville gjort, men muligens låtskriver Rune S er tilbøyelig. Det finnes også en nyinnspilling med en annen vokalist, men et sted går grensen for selvpining for meg. Den får vente til neste gang jeg har gjort noe slemt jeg bør straffes for. :-\

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    30.525
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja jeg mente at du tidligere hadde skrevet at du spilte bass ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endelig noe lydmessig og flett nytt å melde, men ikke akkurat high end hifi. Euronics har sjelden de store tilbudene som det informeres om i våre sirkler, men denne ukens tilbud fra den lite audiofile kjeden er verdt å nevne og faktisk gå til innkjøp av. Har lenge sett litt på Bluetooth-høyttalere i forskjellige klasser opp til tusenlappen, og flere jeg kjenner har en liten JBL GO-boks. Blant annet har jeg hørt den hos Hifigirl-77 og hos moren til baluba junior, og ferdig innspilt er det en ganske tilfredsstillende liten monohøyttaler med ganske stor lyd i forhold til størrelse og pris.

JBL GO.jpg

Som dere ser ut av bildet er vanlig detaljpris på 299 kroner hos Euronics, men med å registerer min spamadresse for epost fikk jeg den til halv pris, 149 kroner. Og til den prisen er det en no brainer, den er faktisk i stand til å levere musikalsk tilfredsstillende lyd når jeg bor på hotell eller besøker venner som ikke har noe lydutstyr. En mobiltelefon, offlinefiler eller tilgang til wifi, så er det GO for musikken. Er ganske fornøyd med at min søken etter en liten og reisevennlig Bluetooth-høyttaler er over. :)

Som dere ser har jeg valgt oransje, og det er fordi da stikker den seg ut slik at jeg ikke glemmer den når jeg forlater det stedet jeg har brukt den. Hadde valget mellom den fargen og svart, og er det en ting jeg ikke trenger så er det nok en svart liten dings.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer! Jeg er selvfølgelig uenig i at det er mulig å få for mange svarte dingser. Skjønt det er forsovet greit at min kone ikke gnager om at hun har behov for en svart dings ;)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Se der ja. Enig i at dette er en kjekk liten sak. Har hatt den med på tur en del ganger, liten og hendig og leverer akkurat hva du trenger der og da.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Endelig noe lydmessig og flett nytt å melde, men ikke akkurat high end hifi. Euronics har sjelden de store tilbudene som det informeres om i våre sirkler, men denne ukens tilbud fra den lite audiofile kjeden er verdt å nevne og faktisk gå til innkjøp av. Har lenge sett litt på Bluetooth-høyttalere i forskjellige klasser opp til tusenlappen, og flere jeg kjenner har en liten JBL GO-boks. Blant annet har jeg hørt den hos Hifigirl-77 og hos moren til baluba junior, og ferdig innspilt er det en ganske tilfredsstillende liten monohøyttaler med ganske stor lyd i forhold til størrelse og pris.

Vis vedlegget 476973

Som dere ser ut av bildet er vanlig detaljpris på 299 kroner hos Euronics, men med å registerer min spamadresse for epost fikk jeg den til halv pris, 149 kroner. Og til den prisen er det en no brainer, den er faktisk i stand til å levere musikalsk tilfredsstillende lyd når jeg bor på hotell eller besøker venner som ikke har noe lydutstyr. En mobiltelefon, offlinefiler eller tilgang til wifi, så er det GO for musikken. Er ganske fornøyd med at min søken etter en liten og reisevennlig Bluetooth-høyttaler er over. :)

Som dere ser har jeg valgt oransje, og det er fordi da stikker den seg ut slik at jeg ikke glemmer den når jeg forlater det stedet jeg har brukt den. Hadde valget mellom den fargen og svart, og er det en ting jeg ikke trenger så er det nok en svart liten dings.
    Du burde satse på noe fra B&O.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    30.525
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har også GO. Imponerende lyd i forhold til størrelsen spør du meg :)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Synes det er et usunt fokus på størrelse..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det synes jeg også. Hvilke modeller har de i prisklassen sub 200 kroner? :p

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1

Nei det var det da...

Men i fjor ga jeg madammen en B&O Beoplay A1, og lyden av denne sammenliknet med mye annet er utrolig bra. Med blåtann overføring for stemme og lyd slik at den også fungerer som handsfree.

Beoplay P2 er kanskje heller ikke så billig, men er kanskje litt mer portabel. Et stort minus er at den også har halve batteritida til A1. Men lyden her er også topp notch i kategorien for denne typen medbrakt lyd.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Nei det var det da...

Men i fjor ga jeg madammen en B&O Beoplay A1, og lyden av denne sammenliknet med mye annet er utrolig bra. Med blåtann overføring for stemme og lyd slik at den også fungerer som handsfree.

Beoplay P2 er kanskje heller ikke så billig, men er kanskje litt mer portabel. Et stort minus er at den også har halve batteritida til A1. Men lyden her er også topp notch i kategorien for denne typen medbrakt lyd.
    Too much, too late :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Too much, too late... det stemmer jo i og for seg. Men det er fortsatt ikke kommet noe vektig argument for at Beo er bedre enn GO, for GO fungerer også som handsfree med egen mikrofon. Forøvrig er stemmegjengivelsen på JBL GO eksemplarisk. Spilte musikk i flere genre, og kan bare anbefale å kjøpeløpe til nærmeste Euronics-utsalg, for den lille boksen i klassisk JBL-oransje er en over achiever av en annen verden, så mye for pengene skal du lete godt for å finne.

Nå er ikke jeg noe særlig erfaren med Bluetooth-høyttalere, men dette er virkelig imponerende i forhold til både pris og størrelse. Låter best plassert på et bord eller ei lav hylle på halvannen til to meters avstand. Den må stå på ei plate av en eller annen sort for å få hjelp i bassen. Forsøkte å plassere den på et lite ministaffeli som stativ, og det låt først imponerende åpent men etterhvert ble det klart at det skyldtes mangel på kropp uten drahjelpen fra bordplaten. Den låter også best hvis den plasseres under ørehøyde, i ørehøyde blir det litt vel mye energi i topp. Plasseres den på et bord på en passelig avstand så leverer småtten både kropp til instrumentene og stemmene som kommer ut av den, og som nevnt er spesielt stemmer imponerende gjengitt til å være en så liten boks med dertil lite element. :cool:

Jada, jeg regner absolutt med at Beo låter flere ganger bedre. Men en 20x pluss høyere prislapp. Og låter den 20x bedre så kan mange pakke ned hifiutstyret sitt og bare satse på Bluetooth fra Beo. :rolleyes:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Bare å lytte, så får man vel selv avgjøre hva "god" egentlig er.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg brukt den på besøk hos en venn to kvelder på rad, koblet til hans WiFi har jeg strømmet fra Tidal på Samsung og smilene over gjenhøret med gamle, gode låter var ikke mindre enn de pleier å være. Musikk er musikk, og kanskje jeg har funnet en minstestandard som funker for meg? Music Angel Friendz gjorde ikke det, så da jeg rotet bort kablene savnet jeg ikke den. De innebygde høyttalerne i laptop-en kan faktisk tilfredsstille litt, men kun for en person. En smarttelefon og en bitteliten boks fra JBL har spredd musikalsk glede der vi ofte ikke har det. Klart jeg har lyst på noe bedre, og klart at dette kan gi mersmak, men den tid den sorg. Nå gleder jeg meg over de mest vel anvendte 150 kronene jeg har punget ut med på lang tid. :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    30.525
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg betalte vel hele 199 kroner for min og jeg tror ikke det finnes maken til prisen. Passer like fint i lommen som i toalettvesken ;)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

Vis vedlegget 476973

Er jo JBL eier selv (et par 4319 og noen billige hodetelefoner jeg ikke husker navnet på) så dette må man jo bare like.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Har du sett/hørt denne forresten? Sjarmerende liten skapning med en fantastisk stemme. Verdt å bruke en time på.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Helgen er nær og solen skinner. Og det beste av alt er at heisen fungerer igjen. I går gikk jeg opp til flere ganger 118 (!) trappetrinn opp og ned. Pust pes!
    Så i dag er det Soul Time!

Enjoy, og ha en fortreffelig helg i krypten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett/hørt denne forresten? Sjarmerende liten skapning med en fantastisk stemme. Verdt å bruke en time på.
    Starter med standardlåten over standardlåtene, Nature Boy av eden ahbez. Med små forbokstaver, det er ingen skrivefeil. Han regnes av mange som hippiebevegelsens stamfar, tipper du er godt kjent med historien hans. Aurora er jeg nesten programforpliktet til å like siden den sterke og flinke mannen bak henne er en av mine gamle bransjevenner. Konserten skal jeg gjemme til senere, og hygge meg med den når jeg er hjemme igjen. :)

God helg til godtfolket som frekventerer denne tråden. :cool:

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    ... Og når nettene blir lange...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så setter faenmeg kulda inn. Bilen var nesten nedfrosset da jeg kom hjem i natt, jeg hadde ikke parkert den i garasjen. :(
    Egentlig hadde jeg tenkt meg på Raga Rockers i går kveld, men konserten er utsatt til april på grunn av sykdom i bandet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg glemte å nevne at det ble litt musikkshopping på nettet i går. Gleder meg stort! ;D

langsomt mot nord 25 prosent rabatt.jpg

Kom på små 450 kroner med frakt, og da måtte jeg bare slå til. Spørs hvor lenge denne lar seg oppdrive med kun 500 eksemplarer trykket opp. Blir nok ikke lenge til før den får samleverdi på Discogs, men mitt eksemplar skal åpnes og spilles. Dette finnes ikke på strømmetjenester, og debutalbumet LMN er et av de få albumene jeg har angret på at jeg solgte. Men jeg fikk en svært god pris siden det var et prøvetrykk jeg hadde fått av Ola Snortheim, så alt i alt har jeg ikke tapt ei krone selv om det er en firealbums-boks jeg nå har bestilt.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.995
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg glemte å nevne at det ble litt musikkshopping på nettet i går. Gleder meg stort! ;D

Vis vedlegget 477735

Kom på små 450 kroner med frakt, og da måtte jeg bare slå til. Spørs hvor lenge denne lar seg oppdrive med kun 500 eksemplarer trykket opp. Blir nok ikke lenge til før den får samleverdi på Discogs, men mitt eksemplar skal åpnes og spilles. Dette finnes ikke på strømmetjenester, og debutalbumet LMN er et av de få albumene jeg har angret på at jeg solgte. Men jeg fikk en svært god pris siden det var et prøvetrykk jeg hadde fått av Ola Snortheim, så alt i alt har jeg ikke tapt ei krone selv om det er en firealbums-boks jeg nå har bestilt.
    Den må jeg slå kloa i,har debutalbumet på hylla,spennende nyhet :)

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den bør alle kjenne sin besøkelsestid for å bestille, utgitt i kun 500 eksemplarer og kulterklært norsk "exotica" garanterer at det vil ende opp som en lett salgbar vare til relativt høy pris på samlerbørsen om få år. Når tilbudet er over nærmer den seg 600 kroner igjen for de gjenværende eksemplarene inkludert frakt, og jeg tror ikke det er noen igjen når våren kommer og drittværet er over. Så hvorfor ikke kose seg med litt eksotisk blanding av norsk folkemusikk, electronica og rock når vi likevel skal tilbringe endel tid innendørs? Jeg fikk mitt opprinnelige eksemplar av Ola Snortheim etter en konsert med Circus Modern i Haugesund før det kom i butikkene, og ble helt svimeslått av det jeg hørte da jeg kom hjem den natten for nesten 33 år siden. :D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser de har samme på cdon til 399kr

mvh
    Burde kanskje sjekket litt rundt, men 11 kroners differanse er ikke det jeg gråter over. Men som tips til alle dere andre som vurderer å kjøpe, CDON har den altså til litt lavere pris. Du sparer nesten det som en pakke Big Ben sigarettpapir koster. :)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.995
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

mvh
    Burde kanskje sjekket litt rundt, men 11 kroners differanse er ikke det jeg gråter over. Men som tips til alle dere andre som vurderer å kjøpe, CDON har den altså til litt lavere pris. Du sparer nesten det som en pakke Big Ben sigarettpapir koster. :)
    Det var ikke ment som veldig billigere men vill bare si at den finnes flere plasser :p
    For øvrig så handler jeg alt av musikk på cdon

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

mvh
    Det var ikke ment som veldig billigere men vill bare si at den finnes flere plasser :p
    For øvrig så handler jeg alt av musikk på cdon

mvh
    Jeg kjøper som oftest brukt på nettet, og ellers har jeg vel variert mellom CDON og PK når jeg har handlet ny musikk på nett istedenfor i butikk, som jeg foretrekker. Men gidder ikke alltid å sjekke prisen begge steder, det burde jeg jo ha gjort i dette tilfellet. Uansett pris så anbefales alle å skaffe seg denne boksen før den er ute av sirkulasjon, det eksisterer ikke virkelig fine eksemplarer av LMN fra 1985 på Discogs i det hele tatt. Og å betale nærmere 200 kroner for et eksemplar som ikke er NM/M gjør jeg enkelt og greit ikke hvis jeg slipper. Heller CD enn middelmådig vinyleksemplar. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Så setter faenmeg kulda inn. Bilen var nesten nedfrosset da jeg kom hjem i natt, jeg hadde ikke parkert den i garasjen. :(
    Egentlig hadde jeg tenkt meg på Raga Rockers i går kveld, men konserten er utsatt til april på grunn av sykdom i bandet.

Men det det går mot lysere tider. Det står vel i alle avisenes sider.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mot lysere tider, ja. Vi setter vår lit til det. Kan forresten melde at Hafler-settet ble solgt i går for 3500 kroner. Tipper både kjøper og eier er ganske fornøyd med den prisen i dagens bruktmarked. Klassisk MOSfet skiftet eier og får nytt liv. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hafler er et klassisk merke.
    Klassisk som få! David Hafler har jo konstruert banebrytende design siden han startet i Dynaco på femtitallet. Den som ble solgt nå var nok en av hans siste klassiske design, den er fra den tiden han pensjonerte seg første gang. I Krypten spilles Carpenters Gold, en remiks fra 1991 som heter 35th Anniversary Edition. Ligger på Tidal, en ganske fornøyelig dobbeltsamling med mange av deres store låter, og noen du kanskje ikke kjenner så godt.

Jeg har på en måte alltid følt at Carpenters var litt out of this world, nå tenker jeg at det sannsynligvis var de som lokket ET til jorden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært to ganger i Haugesund i dag. Først som sjåfør for min gamle mor som skulle på revmatismen, og mens jeg ventet på henne gikk jeg en tur ned på Shabby. Hva med en CD til å spille i bilen siden jeg skal kjøre litt att og fram i dag? Det endte med tre CD-er siden de stod relativt nært plassert og hånet meg fra sin plass i hyllene.

Så dro jeg til byen med en kompis for å handle nytt munnstykke-emne til min Tabago, jeg må slipe til størrelse og finish selv. Og sannelig ville ikke han også kjøpe seg et par CD-er til bilen, og siden jeg stod ved siden og rådførte så falt det ut ytterligere tre CD-er av hyllene som ble betalt med mitt Visa-kort. So ist das leben, men fakerten så artig det kan være. Og en finfin fangst ble det også, selv om jeg lot det svarte gull være i fred denne gang.

shabby 310118.jpg

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.898
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ella Fitzgerald synger nydelig forførisk på den skiva der. Tar gjerne imot tips om noen utgivelser man må ha av henne :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn