Hei, vanskelig å være uenig i det som du skriver og i dette tilfellet så er det helt i henhold til hvordan prosjektet skrider fram.
2. Ordens for diskant med attenuering og parallell notch filter.
1. Ordens for bass med baffle step kompensasjon. (Denne skal jobbes litt mer med da jeg trenger noen flere spole verdier og slikt)
Kanskje også teste et enkelt seriefilter på sikt? Min erfaring med det er at det gjerne kreves mer av elementene mht. strak frekvensgang etc.
Uansett så skal filter stå i egen kasse på utsiden. Tror jeg kommer til å lage 3 par HT terminaler på høyttalerene. Et par for passiv deling og 2 par for en evt. framtidig aktiv deling og forsking på det?
Har ikke akkurat tenkt igjennom siste punktet 100%.
Kommer til å poste filterskjema og mål på HT og slikt om noen dager tenker jeg.
Nå inntas morgen kaffe på hytta i et nydelig vær og flott utsikt over fjorden. Har roen nå
Angående enkle filter/fulltoner etc. så mener jeg at mye av musikken er energi. Energi som skal ut i rommet og ikke drepes i tunge filter, overdempede kasser, alt for kompliserte kretser etc. - Det vil alltid være en avveiing her selvsagt.......
Nå har sikkert egenresonansen på materialer mer å si enn den evt. dempingen som foregår i skjæringspunktet element/baffel men men
Tidligere hadde jeg en fulltone i frontladet horn helt uten filter og det var rimelig magisk. Absolutt ikke skrikete - AER md3 var elementet, men kan godt forestille meg mange mislykkede forsøk på tilsvarende forsøk. Den fikk riktignok hjelp nedover mot en 15" (som hadde en egen forsterker). Dvs. fulltonen spilte i hele frekvensspekteret mens bassen var passivt delt med en chipamp.
Om ikke så lenge skal jeg kjøpe meg noe måleutstyr. Ikke av den mest avanserte sorten men helt greit. (Er egentlig usikker på hva jeg trenger)