MaHa skrev:
Jeg skjønner knapt nok hva problemstillingen er. Hvor stort er egentlig dette bjørneproblemet? På størrelse med ulv?
Større enn du tror.
Den ulvestammen vi har idag, vil over tid dø ut pg.a innavl, såfremt det ikke kommer til friskt blod fra Russland.
I tillegg så har jakt i de siste årene vært med på at ulven fortsatt er noenlunde sky for mennesker.
Når det gjelder bjørnen og dens kjerneområder kom det vel nye vedtak på det i 2005.
Så vidt jeg husker innebar den en kjernestamme på 10 ynglingsdyktige binner. Så er det bare å begynne å regne da.
En binne holder territoriet. Rundt territoriet går det normalt 5-10 hannbjørner/beilere. En binne for i snitt ca 2 avkom i kullet. Disse holder seg til mora i knappe 2 år. Når de forlater mora, blir denne drektig igjen med neste kull. Avkommene blir kjønnsdyktige 1-2 år etter det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Bjørnefamilien#Reproduksjon
På denne tiden har da kjernestammen på 10 binner produsert 2 kull før det i hele tatt er snakk om en målrettet avskytning (jakt) av individer. I løpet av 3-4 års periode, en tidobling og vel så det av bjørnestammen.
Så skal vi ta høyde for en annen utvikling i norsk natur. Siden 1945 har prosentandelen norsk villmark gått ned fra nesten 50% til knappe 15%. Vil ikke denne kraftige reduksjonen være en viktig faktor for økt konflikt mellom natur og mennesker? Det være seg rovdyr som andre dyr. Se bare på hvor mye villreinen sliter enkelte steder. I denne perioden så har menneskene fått et langt mer distansert forhold til natur og bruken av den. For min del er det skremmende å se hvor livsfjern og nasjonalromantisk oppfattelse mange har av naturen.
Den skal brukes men ikke misbrukes. Når det blir langt mer aksepert med motorisert ferdsel og lek, enn med jakt, da er det noe galt fatt. Høsting av overskuddet er viktig, det være seg bær, sopp, jakt eller fiske.
Å vise til konflikter med 100 års sykluser blir litt søkt nettopp fordi mennesket har påvirket naturen så radikalt de siste 60 år. Er ganske sikker på at slike episoder vil bli noe mer vanlig, om ikke akkurat årlig.
At det er jegere og bønder som oftest er de som treffer på rovdyr, er vel heller ikke så rart. Det er vel snakk om å oppholde seg der dyra er. Som noen korrekt påpeker så er rovdyrene i hovedsak sky for mennesker, men når (jakt)bikkjer kommer med i bildet stiller det seg annerledes. At det blir skutt dyr ulovlig er jeg helt sikker på, og det er beklagelig, men mener dere at det ikke skal drives jakt i det hele tatt? Bjørnen er vel også et av de rovdyra som kan tenkes å tilpasse seg og tiltrekkes menneskelig aktivitet (søppeplasser, dyreinhegninger etc.), og jakten på mat skal en ikke undervurdere.
Jakter selv og har hatt endel kontakt med bønder og grunneiere rundt omkring. Overraskende (?) nok er de langt mer nyansert i sitt syn på rovdyr enn goretex-mafiaen i Oslo. Faktisk er mange positive til rovdyr, men det skal være lov til kontrollert jakt. Pr idag er blir det jo ansett som kriminelt i enkeltes øyne. Slik det er nå, tror jeg det enkelte steder i bygdenorge er en fremskredet grad av resignasjon i forhold til andres oppfattelse av deres situasjon.