Bamser til besvær

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jurassic skrev:
Hvorfor har vi større rett til naturen enn det dyrene har?

Ser ikke den helt jeg......
Enhver er seg selv nærmest: Utlagt blir det at menneskearten har som hovedforpliktelse å videreføre seg selv, om nødvendig på bekostning av andre arter.
Til rico: Svinske mennesker er dog mennesker, og det skulle bare mangle at de ble behandlet særlig.

Bernt K

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Er sauekjøtt svinedyrt (artig ordspill) i alle andre land hvor man gjeter?

Spiralis skrev:
Jurassic skrev:
Og hvor mange barn har blitt tatt av bjørn de siste årene.
Er godt over 100 år siden sist noen ble tatt av bjørn i Norge.
Det er ikke rart i og med at det kun er de siste årene vi har hatt så mye bjørn som i dag. I tidligere tider skjøt man bjørnen "on sight" og det var det !

Jurassic skrev:
Forøvrig har jeg utrolig lite til overs for bønder og rovdyrmotstandere.
Ulv og bjørn har da større rett til å være i skogen enn sauer.
Det var da usedvanlig primitivt, til deg å være, å "hate" en gruppe menesker på et slik grunnlag. Hvis vi her bytet ut "bønder og rovdyrmotstandere" med "innvandrere og muslimer" ville hele caffe latte gjengen på venstresiden ha kastet seg over deg under ville besvergelser av type "jævla rasist".

Om bjørnen er i skogen er det helt greit for meg, men når den rusler i hagen min sier jeg stopp !

Og du ønsker sikkert også å kunne kjøpe fårikålkjøtt til 28,90 pr kg på RIMI ? Er du villig til å betale det som maten virkelig koster hvis man skal begynne med gjeting av sauene ?

J

Jurassic

Gjest
berxter skrev:
Jurassic skrev:

Enhver er seg selv nærmest: Utlagt blir det at menneskearten har som hovedforpliktelse å videreføre seg selv, om nødvendig på bekostning av andre arter.
Til rico: Svinske mennesker er dog mennesker, og det skulle bare mangle at de ble behandlet særlig.

Bernt K
Nå utgjør ikke bjørnen noen trussel for mennesker selv om myter og noen svenske bønder på jakt vil ha det til å være annerledes.

Forørig ser jeg ingenting i veien for et mangfold mellom arter.

T

tjn

Gjest
Jurassic skrev:
berxter skrev:
Jurassic skrev:

Bernt K
Nå utgjør ikke bjørnen noen trussel for mennesker selv om myter og noen svenske bønder på jakt vil ha det til å være annerledes.

Forørig ser jeg ingenting i veien for et mangfold mellom arter.
Enig, dyra (utenom sauen..) har aldri vært problemet. Rart at det alltid er menn i satt alder med rifle og hund, og gjerne eier noe sauer, som treffer på bjørn. Jeg er i skauen myye mer enn noen jeger og jeg er i himmelen hver gang jeg ser ett spor.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
MaHa skrev:
Tror du gjetere jobber gratis?
Nei vel, hvem betaler da lønnen deres?

T

tjn

Gjest
oddgeir skrev:
MaHa skrev:
Vi legger ned hele saueholdet i Norge, det er kun symbolsk allikevel, så kjøper vi saue kjøtt fra Romania, veldig bra kvalitet, de har mye sau der nede. De har forresten også ca. 9000 ulver i landet.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har aldri sagt at de jobber gratis, jeg spør simpelthen om det koster mye mer for kjøtt hvis de er gjetet? I såfall ville vel alle land kjørt med innhengninger midt oppi rovdyrenes rike?

oddgeir skrev:
MaHa skrev:

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
berxter skrev:
toriamos skrev:
berxter skrev:
MaHa skrev:
Skal vi begynne og skyte rovdyr så alle husstander kan føler seg trygge?

Spiralis skrev:
Det er lett å være stor i kjeften når det ikke er din husvegg bamsen lusker rundt. Her venter vi bare på NÅR den første ungen blir drept av bjørn. :p Det er ikke så veldig gøy å bo så "eksotisk" at du ser bjørnespor i nabolaget og bamsen er sett 50 - 100 meter fra der du bor !
Vekk fra norsk natur med dem.

Bernt K
Uhm..? Vekk fra norsk natur med DEG sier nå jeg. Er ikke bamsenes skyld at mennesker trenger seg inn på deres områder. Antar at antallet trafikkskadde barn langt overstiger antallet bjørneskadde barn her i samfunnet. Skal vi ikke heller utrydde bilismen?
Sorry, jeg oppfatter Norge som VÅR natur, og ikke bjønn sin.

Bernt K
Aner ikke hva du sier sorry for - du kan mene hva du vil for meg. I mitt hode er bjørnen en naturlig del av naturen mens vi mennesker må bo i hus og benytte kunstig oppvarming for å overleve. Bjørnen lever I naturen, det gjør neppe vi. Det er derfor bjørnens natur. I tillegg driver vi mennesker på med ganske så mange naturforurensende aktiviterer - bjørnen ikke. Jeg oppfatter helt klart naturen som bjørnen sin. Om bjørnen ikke vil ha oss inne i naturen sin så synes jeg vi skal holde oss unna.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
MaHa skrev:
Jeg har aldri sagt at de jobber gratis, jeg spør simpelthen om det koster mye mer for kjøtt hvis de er gjetet? I såfall ville vel alle land kjørt med innhengninger midt oppi rovdyrenes rike?
Lønnsnivået innenfor landbruket i disse landene er så lavt at sammenlignet med lønnsnivået i Norge jobber de tilnærmet gratis !

En mulig løsning kan jo være arbeid for trygd, da får jo de trygdede frisk luft samtidig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
toriamos skrev:
I tillegg driver vi mennesker på med ganske så mange naturforurensende aktiviterer - bjørnen ikke.
Ja og værre skal det bli når sauekjøttet skal kjøres eller flys fra Romania !!

toriamos skrev:
Om bjørnen ikke vil ha oss inne i naturen sin så synes jeg vi skal holde oss unna.
Greit, men min hage er IKKE en del av bamsens naturlige habitat !!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
berxter skrev:
toriamos skrev:
berxter skrev:
MaHa skrev:

Spiralis skrev:
Det er lett å være stor i kjeften når det ikke er din husvegg bamsen lusker rundt. Her venter vi bare på NÅR den første ungen blir drept av bjørn. :p Det er ikke så veldig gøy å bo så "eksotisk" at du ser bjørnespor i nabolaget og bamsen er sett 50 - 100 meter fra der du bor !

Bernt K
Uhm..? Vekk fra norsk natur med DEG sier nå jeg. Er ikke bamsenes skyld at mennesker trenger seg inn på deres områder. Antar at antallet trafikkskadde barn langt overstiger antallet bjørneskadde barn her i samfunnet. Skal vi ikke heller utrydde bilismen?

Bernt K
Aner ikke hva du sier sorry for - du kan mene hva du vil for meg. I mitt hode er bjørnen en naturlig del av naturen mens vi mennesker må bo i hus og benytte kunstig oppvarming for å overleve. Bjørnen lever I naturen, det gjør neppe vi. Det er derfor bjørnens natur. I tillegg driver vi mennesker på med ganske så mange naturforurensende aktiviterer - bjørnen ikke. Jeg oppfatter helt klart naturen som bjørnen sin. Om bjørnen ikke vil ha oss inne i naturen sin så synes jeg vi skal holde oss unna.
Jeg beklager at du manifesterer en holdning jeg ikke har noen forståelse for, derfor "sorry". Også som en beklagelse overfor deg at jeg IKKE akter å følge din henstilling om å ha meg ut av naturen som jeg selv er minst like stor del av og rettighetshaver til som hvilken som helst bjønn eller ulv, dine motforestillinger uaktet. Selvsagt får du mene hva du vil, men for meg er all tale om dyrenes "rettigheter" en total misforståelse av våre primærforpliktelser mot oss selv, og første skritt på den såpeglatte nedoverbakken mot veganisme og terrorisme som vist ved et par tilfeller i Midt-Norge nylig, der gærninger synes å ha tent på lastebiler som ble brukt i dyretransporter. Intet likhetspunkt mellom v og t hverken antydet eller ment.

Bernt K

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Det er jo ikke enten eller her... Om vi har la oss si 100 eller 500 bjørner i norge så er det ikke slik at disse vil tråkke ned hagene (hehe) eller drepe mennesker i et forykende tempo.. ;D

Mener vi har et ansvar å tilegne oss litt viten før vi begir oss rundt i naturen, skader ikke det.. Bjørner unngår å komme i kontakt med folk
Frykten selv er den største fiende imo

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Det kan jo nevnes at store rovdyr gjør en viktig jobb med å fjerne svake individer, en viktig del av naturens gang. Vet ikke helt om elg jegeren velger ut det svakeste dyret..

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
rico skrev:
Rart at det alltid er menn i satt alder med rifle og hund, og gjerne eier noe sauer, som treffer på bjørn. Jeg er i skauen myye mer enn noen jeger og jeg er i himmelen hver gang jeg ser ett spor.
Ja, dette har jeg prøvd å ymte frempå om tidligere, da til liten nytte.

Hva er det som gjør at bamsen (og ulven) totalt mister hørsel, syn og luktesans i periodene da saubøndene drar på elgjakt / rådyrjakt? Disse som ellers i året er så årvåkene at de ikke engang blir sett på avstand.

Her er min teori, jeg bor midt oppi det. Sauebonde-elgjeger ser seg ut en fin plass, skyter en elg, lar den ligge slik, sitter på post til bamse/storeulv/jerven dukker opp til dette uimotståelige festmåltidet som bare ligger der.
Planter så en 7.62mm i dyret og begynner å gå mot det nedlagte byttet, hvis det er ulv eller jerv går dette helt fint. Hvis det derimot bamse du har plugget vil denne vakle på grunn av sjokket men etter et minutt eller så vil den komme seg fra sjokket å begynne å se etter det som forvoldte ham denne smerten, jegeren har på denne tiden nærmet seg bamse og skal ta byttet i nærmere øyesyn. Og da skjer det, bamse langer ut opptil flere ganger før sauebonden rekker å tømme resten av magasinet i bamsen ettersom han ikke traff hodet første gang.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mer at jaktterreng = bjønnterreng = elgterreng != vanlig turterreng, tenker jeg. Samtidig kjenner vel bjønn at det snart er på tide å oppsøke hi, og går på intenst næringssøk. Elgjegeren sitter stille på posten sin uten hylende unger og kaklende kjerring, og da er det lettere for bjønn og jeger å treffes uforvarende. ;)

Bernt K

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
berxter skrev:
Mer at jaktterreng = bjønnterreng = elgterreng != vanlig turterreng, tenker jeg. Samtidig kjenner vel bjønn at det snart er på tide å oppsøke hi, og går på intenst næringssøk. Elgjegeren sitter stille på posten sin uten hylende unger og kaklende kjerring, og da er det lettere for bjønn og jeger å treffes uforvarende. ;)

Bernt K
Ja og glem ikke hunden som jegeren har. De har en tendens til å stresse/terge bamsen slik at den angriper.
Problemet med bjørn i boligområder er at barn har en opptreden som gjerne trigger bamsens jaktinstinkt. Det er dessvere kun et spørsmål om når og ikke hvis!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg skjønner knapt nok hva problemstillingen er. Hvor stort er egentlig dette bjørneproblemet? På størrelse med ulv?

J

Jurassic

Gjest
Spiralis skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Ja og glem ikke hunden som jegeren har. De har en tendens til å stresse/terge bamsen slik at den angriper.
Problemet med bjørn i boligområder er at barn har en opptreden som gjerne trigger bamsens jaktinstinkt. Det er dessvere kun et spørsmål om når og ikke hvis!
Kan du gi noen referanser til barn som har blitt tatt av Bjørn i Norge eller Sverige?

Hvis du observerer barn i boligområder så er det ikke petterøes du røyker ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
For å få dette riktig; er det slik at vi helst ikke skulle hatt bjørn, for da kunne vi i ro og mak bevege oss i skogen i jakten på andre dyr?
Jeg har tatt jegerprøven selv, har jaktet, og er absolutt ikke imot jakt.
Men, ærlig talt: det må da være plass til rovdyr i vår fauna??

Rhesus skrev:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175364

Kan ikke bamsen spise Kurt Oddekalv da, så blir Kurt fornøyd, Bamsen blir mett, og jeg blir glad, siden jeg slipper å høre mer fra Kurt.

T

tjn

Gjest
Jurassic skrev:
Spiralis skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Kan du gi noen referanser til barn som har blitt tatt av Bjørn i Norge eller Sverige?
Som jeg sa i går; en gutt ble drept av bjørn i Hallingdal siste halvdel av 1800 tallet, det er den siste her i landet.

T

tjn

Gjest
MaHa skrev:
Jeg skjønner knapt nok hva problemstillingen er. Hvor stort er egentlig dette bjørneproblemet? På størrelse med ulv?
Det er ikke noe problem for andre en sauefundementalister og folk som aldri er utenforbi asfalten.

Jeg har de siste 7 år hatt ca. 130-150 dager i høyfjellet/skog og mark pr. år, har sett spor men aldri dyr selv om jeg så meget gjerne skulle ønske det, de har sikkert sett meg men holdt seg unna. Men det jeg ofte ser er død sau, ikke drept av dyr, det har jeg aldri sett. Jeg merker av hvor jeg finner dem, ringer til vedkommende eier, ikke EN ENESTE gang jeg har meldt i fra har eieren vært og hentet dyret, jeg ser kadavrene igjen neste tur, sannsynligvis meldt inn som rovdyrdrap og heller hentet giroen i stedet. Disse folka driter i dyra sine.

PS! Jeg forteller ALDRI til noen i bygda når jeg har sett spor.... ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Typisk Ola Dunk problem. Norge har vel et 30 talls bjørner, og hver gang noen ser et bjørnspor blir det ramaskrik.
Sverige har 3000 bjønn, og lever med de. Jeeeez

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
berxter skrev:
toriamos skrev:
berxter skrev:
toriamos skrev:
berxter skrev:
MaHa skrev:

Spiralis skrev:

Bernt K

Bernt K
Jeg beklager at du manifesterer en holdning jeg ikke har noen forståelse for, derfor "sorry". Også som en beklagelse overfor deg at jeg IKKE akter å følge din henstilling om å ha meg ut av naturen som jeg selv er minst like stor del av og rettighetshaver til som hvilken som helst bjønn eller ulv, dine motforestillinger uaktet. Selvsagt får du mene hva du vil, men for meg er all tale om dyrenes "rettigheter" en total misforståelse av våre primærforpliktelser mot oss selv, og første skritt på den såpeglatte nedoverbakken mot veganisme og terrorisme som vist ved et par tilfeller i Midt-Norge nylig, der gærninger synes å ha tent på lastebiler som ble brukt i dyretransporter. Intet likhetspunkt mellom v og t hverken antydet eller ment.

Bernt K
Er du virkelig en "rettighetsaver" til naturen? - På lik linje med bjørn og ulv? En av "primærforpliktelsene" mot oss selv og de som kommer etter oss bør vel være og ikke herje mer med naturen enn vi allerede gjør? Synes du er underlig.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Spiralis skrev:
toriamos skrev:
I tillegg driver vi mennesker på med ganske så mange naturforurensende aktiviterer - bjørnen ikke.
Ja og værre skal det bli når sauekjøttet skal kjøres eller flys fra Romania !!

toriamos skrev:
Om bjørnen ikke vil ha oss inne i naturen sin så synes jeg vi skal holde oss unna.
Greit, men min hage er IKKE en del av bamsens naturlige habitat !!
Er bjørnens "hage" ditt?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
MaHa skrev:
Større enn du tror.
Den ulvestammen vi har idag, vil over tid dø ut pg.a innavl, såfremt det ikke kommer til friskt blod fra Russland.
I tillegg så har jakt i de siste årene vært med på at ulven fortsatt er noenlunde sky for mennesker.

Når det gjelder bjørnen og dens kjerneområder kom det vel nye vedtak på det i 2005.
Så vidt jeg husker innebar den en kjernestamme på 10 ynglingsdyktige binner. Så er det bare å begynne å regne da.
En binne holder territoriet. Rundt territoriet går det normalt 5-10 hannbjørner/beilere. En binne for i snitt ca 2 avkom i kullet. Disse holder seg til mora i knappe 2 år. Når de forlater mora, blir denne drektig igjen med neste kull. Avkommene blir kjønnsdyktige 1-2 år etter det.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bjørnefamilien#Reproduksjon

På denne tiden har da kjernestammen på 10 binner produsert 2 kull før det i hele tatt er snakk om en målrettet avskytning (jakt) av individer. I løpet av 3-4 års periode, en tidobling og vel så det av bjørnestammen.

Så skal vi ta høyde for en annen utvikling i norsk natur. Siden 1945 har prosentandelen norsk villmark gått ned fra nesten 50% til knappe 15%. Vil ikke denne kraftige reduksjonen være en viktig faktor for økt konflikt mellom natur og mennesker? Det være seg rovdyr som andre dyr. Se bare på hvor mye villreinen sliter enkelte steder. I denne perioden så har menneskene fått et langt mer distansert forhold til natur og bruken av den. For min del er det skremmende å se hvor livsfjern og nasjonalromantisk oppfattelse mange har av naturen.
Den skal brukes men ikke misbrukes. Når det blir langt mer aksepert med motorisert ferdsel og lek, enn med jakt, da er det noe galt fatt. Høsting av overskuddet er viktig, det være seg bær, sopp, jakt eller fiske.
Å vise til konflikter med 100 års sykluser blir litt søkt nettopp fordi mennesket har påvirket naturen så radikalt de siste 60 år. Er ganske sikker på at slike episoder vil bli noe mer vanlig, om ikke akkurat årlig.

At det er jegere og bønder som oftest er de som treffer på rovdyr, er vel heller ikke så rart. Det er vel snakk om å oppholde seg der dyra er. Som noen korrekt påpeker så er rovdyrene i hovedsak sky for mennesker, men når (jakt)bikkjer kommer med i bildet stiller det seg annerledes. At det blir skutt dyr ulovlig er jeg helt sikker på, og det er beklagelig, men mener dere at det ikke skal drives jakt i det hele tatt? Bjørnen er vel også et av de rovdyra som kan tenkes å tilpasse seg og tiltrekkes menneskelig aktivitet (søppeplasser, dyreinhegninger etc.), og jakten på mat skal en ikke undervurdere.

Jakter selv og har hatt endel kontakt med bønder og grunneiere rundt omkring. Overraskende (?) nok er de langt mer nyansert i sitt syn på rovdyr enn goretex-mafiaen i Oslo. Faktisk er mange positive til rovdyr, men det skal være lov til kontrollert jakt. Pr idag er blir det jo ansett som kriminelt i enkeltes øyne. Slik det er nå, tror jeg det enkelte steder i bygdenorge er en fremskredet grad av resignasjon i forhold til andres oppfattelse av deres situasjon.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.237
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
Er du virkelig en "rettighetsaver" til naturen? - På lik linje med bjørn og ulv? En av "primærforpliktelsene" mot oss selv og de som kommer etter oss bør vel være og ikke herje mer med naturen enn vi allerede gjør? Synes du er underlig.
Selvsagt er jeg (og du) like store rettighetshavere til naturen som villdyra! De har akkurat de "rettigheter" overfor oss som vi tilstår dem. Å se annerledes på det mener jeg vil være å favne et kvasireligiøst, "naturfilosofisk" vrangsyn. Vi ser helt klart forskjellig på våre forpliktelser, og det er greit. Å preservere naturen anser jeg ikke som noen overordnet målsetning i det hele tatt, uten der et misbruk vil ha umiddelbare eller senere negative konsekvenser for oss. En for meg uoverkommelig negativ konsekvens ville være asfaltering av fjellheimen eller videre vassdragsutbygging, dette av hensyn til min og andres mentale helse, samt skjønnheten i naturen, ingenlunde av hensyn til dyra. De lever eller dør som følge av tilpasning/ -svansker mot vår bruk av jorda, eller som følge av direkte konflikt med våre interesser, og, som sagt tidligere, da må dyra vike.

Og forresten, første gang jeg gikk alene på småviltjakt var i 1970, og jeg har aktivt brukt naturen, særlig i Finnmark, Tydals- og Rørosfjella svært ofte og meget både før da og forhåpentligvis også etter i dag. Storviltjakt har jeg aldri bedrevet, da det er alt for dyrt for en ikke-grunneier. Ikke komme her og ta meg for en urban cowboy...

Bernt K

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Overraskende (?) nok er de langt mer nyansert i sitt syn på rovdyr enn goretex-mafiaen i Oslo. Faktisk er mange positive til rovdyr, men det skal være lov til kontrollert jakt. Pr idag er blir det jo ansett som kriminelt i enkeltes øyne. Slik det er nå, tror jeg det enkelte steder i bygdenorge er en fremskredet grad av resignasjon i forhold til andres oppfattelse av deres situasjon.
Hurra, hurra, jeg er enig med Eros. Dette innlegget treffer kjernen av problemet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.128
Torget vurderinger
1
Den første elgjegren som skyter på meg bare fordi jeg er Bjørn, med skal jeg besvare ilden fra, med alt fra MG3 til 84mm RFK og kalle inn ildstøtte fra FAC!!!! ;D

Mvh. Bjørn

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Bra innlegg. Jeg tenkte mer på disse "problemene" som bla. har startet denne tråden. Hvilket problem skulle det være.

ErosLoveking skrev:
MaHa skrev:
Større enn du tror.
Den ulvestammen vi har idag, vil over tid dø ut pg.a innavl, såfremt det ikke kommer til friskt blod fra Russland.
I tillegg så har jakt i de siste årene vært med på at ulven fortsatt er noenlunde sky for mennesker.

Når det gjelder bjørnen og dens kjerneområder kom det vel nye vedtak på det i 2005.
Så vidt jeg husker innebar den en kjernestamme på 10 ynglingsdyktige binner. Så er det bare å begynne å regne da.
En binne holder territoriet. Rundt territoriet går det normalt 5-10 hannbjørner/beilere. En binne for i snitt ca 2 avkom i kullet. Disse holder seg til mora i knappe 2 år. Når de forlater mora, blir denne drektig igjen med neste kull. Avkommene blir kjønnsdyktige 1-2 år etter det.

På denne tiden har da kjernestammen på 10 binner produsert 2 kull før det i hele tatt er snakk om en målrettet avskytning (jakt) av individer. I løpet av 3-4 års periode, en tidobling og vel så det av bjørnestammen.

Så skal vi ta høyde for en annen utvikling i norsk natur. Siden 1945 har prosentandelen norsk villmark gått ned fra nesten 50% til knappe 15%. Vil ikke denne kraftige reduksjonen være en viktig faktor for økt konflikt mellom natur og mennesker? Det være seg rovdyr som andre dyr. Se bare på hvor mye villreinen sliter enkelte steder. I denne perioden så har menneskene fått et langt mer distansert forhold til natur og bruken av den. For min del er det skremmende å se hvor livsfjern og nasjonalromantisk oppfattelse mange har av naturen.
Den skal brukes men ikke misbrukes. Når det blir langt mer aksepert med motorisert ferdsel og lek, enn med jakt, da er det noe galt fatt. Høsting av overskuddet er viktig, det være seg bær, sopp, jakt eller fiske.
Å vise til konflikter med 100 års sykluser blir litt søkt nettopp fordi mennesket har påvirket naturen så radikalt de siste 60 år. Er ganske sikker på at slike episoder vil bli noe mer vanlig, om ikke akkurat årlig.

At det er jegere og bønder som oftest er de som treffer på rovdyr, er vel heller ikke så rart. Det er vel snakk om å oppholde seg der dyra er. Som noen korrekt påpeker så er rovdyrene i hovedsak sky for mennesker, men når (jakt)bikkjer kommer med i bildet stiller det seg annerledes. At det blir skutt dyr ulovlig er jeg helt sikker på, og det er beklagelig, men mener dere at det ikke skal drives jakt i det hele tatt? Bjørnen er vel også et av de rovdyra som kan tenkes å tilpasse seg og tiltrekkes menneskelig aktivitet (søppeplasser, dyreinhegninger etc.), og jakten på mat skal en ikke undervurdere.

Jakter selv og har hatt endel kontakt med bønder og grunneiere rundt omkring. Overraskende (?) nok er de langt mer nyansert i sitt syn på rovdyr enn goretex-mafiaen i Oslo. Faktisk er mange positive til rovdyr, men det skal være lov til kontrollert jakt. Pr idag er blir det jo ansett som kriminelt i enkeltes øyne. Slik det er nå, tror jeg det enkelte steder i bygdenorge er en fremskredet grad av resignasjon i forhold til andres oppfattelse av deres situasjon.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
2
ErosLoveking skrev:

På denne tiden har da kjernestammen på 10 binner produsert 2 kull før det i hele tatt er snakk om en målrettet avskytning (jakt) av individer.....
Som jeg spurte tidligere. Hva er vitsen å ale opp disse bjørnene for så å foreta avskytninger på dem?
Hvor er moralen i dette?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
frans skrev:
ErosLoveking skrev:

På denne tiden har da kjernestammen på 10 binner produsert 2 kull før det i hele tatt er snakk om en målrettet avskytning (jakt) av individer.....
Som jeg spurte tidligere. Hva er vitsen å ale disse opp for så å foreta avskytninger på dem?
Hvor er moralen i dette?
Hvem snakker om avl?
Jeg snakker om kontrollert uttak/beskatning av noe som reproduserer seg på normal måte i naturen. Hvis du ikke har skjønt det så er jeg for artsmangfold.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Jurassic skrev:

Skal jeg gjenta s a k t e ?

Har ikke sagt at det har skjedd de siste 100 år, men sier bare at det vil skje. Der jeg bor har det heller ikke vært observert bjørn i boligområder de siste 100 år, BORTSETT FRA de siste 4 årene. Bjørnen kommer nærmere menneskene, (årsaken er ikke så viktig ) og når det skjer vil konfrontasjoner mellom menneske og bjørn komme stadig oftere.

Det er greit å harsellere over dette temaet så lenge det ikke er dine barn som er utsatt. Jeg lurer på hvor mange av disse kaffelatte typene i vindjakke som ville sette pris på ulvestamme og en 3-4 bamser i Nordmarka ? Blir kanskje ikke like morsomt når du finner bjørnespor over DIN gårdsplass ??

T

tjn

Gjest
ErosLoveking skrev:
MaHa skrev:
Større enn du tror.

Mye bra sagt her. Vedtaket fra 2005 sa 15 binner. Enig i at det er faktisk folk i områder med rovdyr som er positive til dyra men de er ikke alltid like populære. Synes ikke det er søkt og vise til en 100 års syklus, det er fakta, hva som vil skje i fremtiden får vi ta da. Og det er ikke bare lokale som går på jakt, de kan som oftest dette med respekt for naturen, det er verre når de du kaller "goretex" mafian kommer på jakt, da er det mye rart da. Men det finnes virkelig "sauefundementalister", det vet jeg, har truffet på noen av de ja.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
frans skrev:
ErosLoveking skrev:

Som jeg spurte tidligere. Hva er vitsen å ale opp disse bjørnene for så å foreta avskytninger på dem?
Hvor er moralen i dette?
Hva er vitsen med at noe som helst lever da, alle skal jo dø ??? ???

J

Jurassic

Gjest
Spiralis skrev:
Jurassic skrev:

Skal jeg gjenta s a k t e ?

Har ikke sagt at det har skjedd de siste 100 år, men sier bare at det vil skje. Der jeg bor har det heller ikke vært observert bjørn i boligområder de siste 100 år, BORTSETT FRA de siste 4 årene. Bjørnen kommer nærmere menneskene, (årsaken er ikke så viktig ) og når det skjer vil konfrontasjoner mellom menneske og bjørn komme stadig oftere.

Det er greit å harsellere over dette temaet så lenge det ikke er dine barn som er utsatt. Jeg lurer på hvor mange av disse kaffelatte typene i vindjakke som ville sette pris på ulvestamme og en 3-4 bamser i Nordmarka ? Blir kanskje ikke like morsomt når du finner bjørnespor over DIN gårdsplass ??
Du fremstiller dine egne teorier som du har basert på overtro og synsing som fakta så ja, jeg setter stor pris på om du vil gjenta s a k t e.

Hadde virkelig ikke brydd meg om jeg fant bjørnespor over min gårdsplass, har akkurat flyttet men det er ikke så lenge siden jeg hadde elgspor i min gamle gårdsplass og jeg tviler på at bjørnen setter igjen så fryktelige merker.
Forresten føler jeg ikke at jeg harsellerer med dette temaet. Synes det er værre med de som tror at alle rovdyr er blodtørstige og aller helst vil spise menneskebarnfor for det er favorittretten. Dessuten er jo de barna så eggende for dyra.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Bjørn og ulv er jo noe vi ikke er så vant med her i norge (vi som lever i dag), tror det vil helpe med litt opplysning og kunnskap..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.820
Det er litt absurd at folk som daglig ferdes i bil går rundt og er redd for bjørn. Mens det i snitt dør mer enn en person per dag i bilulykker her i landet har vi altså ikke hatt et bjørnedrap på over 100 år. Når en bjørn en sjelden gang angriper mennesker er det som regel snakk om en jeger som blir angrepet etter å ha skadeskutt bjørnen, så for andre mennesker er faren svært liten.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er da ikke absurd å være redd for bjørn om man har den i sitt nabolag. Hvem sier at man ikke er redd for trafikken? Jeg er redd for trafikken med tanke på unger. Jeg husker selv fra jeg var liten en gang jeg skulle springe over en vei. Jeg var kommet et stykke uti, så oppdaget jeg bilen som kom imot meg, men jeg tenkte da at stopper jeg nå kommer jeg til å bli påkjørt, jeg får skynde meg over før bilen er her. Så sprang jeg rett inn i siden på bilen… Det sier i alle fall meg at det er rett det man hevder, unger kan ikke bedømme avstand og fart, og derfor er jeg redd for å slippe små unger ut i trafikken.

Trafikk og vann er det jeg frykter mest i forhold til unger, men jeg forstår godt at f.eks Spiralis er bekymret om han oppdager bjørnespor i hagen, det er ganske arrogant å le av denne frykten, alle som har unger ville bekymret seg om de var i en slik situasjon. En ting er i forhold til en selv, men man vet aldri hva unger kan finne på å gjøre i en slik situasjon, så å ha bjørn helt opp i husveggen tror jeg jammen ikke mange her med småunger kan svare ærlig på at de hadde følt var greit.

Når det er sagt mener jeg at man skal ha rovdyr i Norge, men jeg forstår de som bekymrer seg likevel. I forhold til sauer er det litt annerledes, sender man sauene sine til fjells så får man finne seg i at de kan bli tatt av rovdyr når man ikke passer på. Flesteparten av dyrene som forsvinner på beite er vel heller ikke tatt av rovdyr, men utsatt for ulykker osv.

Topp Bunn