Bamser til besvær

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Flesteparten av dyrene som forsvinner på beite er vel heller ikke tatt av rovdyr, men utsatt for ulykker osv.
Det er vel med sauer som med rein tenker jeg. Det søkes om erstatning for flere dyr enn det totale antallet i Kongeriket hvert år.
Men noe skal de vel ha å leve av. ;D
 

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Innlegg
177
Antall liker
18
Når bl.a. 10 stk. jerv oppgis å ha tatt 3500 rein i Finnmark :eek:, skulle jeg ha likt å hørt jervens versjon ;D....
 
O

omholt

Gjest
Her kan man i stor grad slå to fluer i en smekk. La oss fjerne subsidiene til landbruket, slik at vi blir kvitt bøndene. La oss deretter begynne å importere landbruksvarer fra u-land uten tollsatser. Da redder vi både bjørnene og negrene.
 
T

tjn

Gjest
Brombrom skrev:
Når bl.a. 10 stk. jerv oppgis å ha tatt 3500 rein i Finnmark :eek:, skulle jeg ha likt å hørt jervens versjon ;D....
Eller fått sett fryseboksen til jerven, den må være stor.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Komponenten skrev:
Det er da ikke absurd å være redd for bjørn om man har den i sitt nabolag. Hvem sier at man ikke er redd for trafikken? Jeg er redd for trafikken med tanke på unger. Jeg husker selv fra jeg var liten en gang jeg skulle springe over en vei. Jeg var kommet et stykke uti, så oppdaget jeg bilen som kom imot meg, men jeg tenkte da at stopper jeg nå kommer jeg til å bli påkjørt, jeg får skynde meg over før bilen er her. Så sprang jeg rett inn i siden på bilen… Det sier i alle fall meg at det er rett det man hevder, unger kan ikke bedømme avstand og fart, og derfor er jeg redd for å slippe små unger ut i trafikken.

Trafikk og vann er det jeg frykter mest i forhold til unger, men jeg forstår godt at f.eks Spiralis er bekymret om han oppdager bjørnespor i hagen, det er ganske arrogant å le av denne frykten, alle som har unger ville bekymret seg om de var i en slik situasjon. En ting er i forhold til en selv, men man vet aldri hva unger kan finne på å gjøre i en slik situasjon, så å ha bjørn helt opp i husveggen tror jeg jammen ikke mange her med småunger kan svare ærlig på at de hadde følt var greit.

Når det er sagt mener jeg at man skal ha rovdyr i Norge, men jeg forstår de som bekymrer seg likevel. I forhold til sauer er det litt annerledes, sender man sauene sine til fjells så får man finne seg i at de kan bli tatt av rovdyr når man ikke passer på. Flesteparten av dyrene som forsvinner på beite er vel heller ikke tatt av rovdyr, men utsatt for ulykker osv.
Jeg har da ikke ledd av dette. Jeg bare påpeker at redeseln for bjørn er en smule absurd, og står ikke i forhold til den faren de faktisk utgjør, siden den er forsvinnende liten.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
BT skrev:
Komponenten skrev:
Det er da ikke absurd å være redd for bjørn om man har den i sitt nabolag. Hvem sier at man ikke er redd for trafikken? Jeg er redd for trafikken med tanke på unger. Jeg husker selv fra jeg var liten en gang jeg skulle springe over en vei. Jeg var kommet et stykke uti, så oppdaget jeg bilen som kom imot meg, men jeg tenkte da at stopper jeg nå kommer jeg til å bli påkjørt, jeg får skynde meg over før bilen er her. Så sprang jeg rett inn i siden på bilen… Det sier i alle fall meg at det er rett det man hevder, unger kan ikke bedømme avstand og fart, og derfor er jeg redd for å slippe små unger ut i trafikken.

Trafikk og vann er det jeg frykter mest i forhold til unger, men jeg forstår godt at f.eks Spiralis er bekymret om han oppdager bjørnespor i hagen, det er ganske arrogant å le av denne frykten, alle som har unger ville bekymret seg om de var i en slik situasjon. En ting er i forhold til en selv, men man vet aldri hva unger kan finne på å gjøre i en slik situasjon, så å ha bjørn helt opp i husveggen tror jeg jammen ikke mange her med småunger kan svare ærlig på at de hadde følt var greit.

Når det er sagt mener jeg at man skal ha rovdyr i Norge, men jeg forstår de som bekymrer seg likevel. I forhold til sauer er det litt annerledes, sender man sauene sine til fjells så får man finne seg i at de kan bli tatt av rovdyr når man ikke passer på. Flesteparten av dyrene som forsvinner på beite er vel heller ikke tatt av rovdyr, men utsatt for ulykker osv.
Jeg har da ikke ledd av dette. Jeg bare påpeker at redeseln for bjørn er en smule absurd, og står ikke i forhold til den faren de faktisk utgjør, siden den er forsvinnende liten.
Som bjørn er du vel litt inhabil i denne debatten.. ;)

Nei det var vel ikke bare deg jeg tenkte på med det innlegget. Det er jo like absurd å være redd for å fly når sjansen for å bli drept i trafikken er så mye større. Og de fleste ulykker skjer vel i hjemmet..



Man burde satse mer på villsau, de har bedre sjanse for å klare seg selv både når det kommer til fødsel og naturlige farer. Dagens moderne sauer er egentlig ganske håpløse dyr uten særlig instinkter og evne til å klare seg selv.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
rico skrev:
Brombrom skrev:
Når bl.a. 10 stk. jerv oppgis å ha tatt 3500 rein i Finnmark :eek:, skulle jeg ha likt å hørt jervens versjon ;D....
Eller fått sett fryseboksen til jerven, den må være stor.
*raaaaap* :-X
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Komponenten skrev:
BT skrev:
Komponenten skrev:
Det er da ikke absurd å være redd for bjørn om man har den i sitt nabolag. Hvem sier at man ikke er redd for trafikken? Jeg er redd for trafikken med tanke på unger. Jeg husker selv fra jeg var liten en gang jeg skulle springe over en vei. Jeg var kommet et stykke uti, så oppdaget jeg bilen som kom imot meg, men jeg tenkte da at stopper jeg nå kommer jeg til å bli påkjørt, jeg får skynde meg over før bilen er her. Så sprang jeg rett inn i siden på bilen… Det sier i alle fall meg at det er rett det man hevder, unger kan ikke bedømme avstand og fart, og derfor er jeg redd for å slippe små unger ut i trafikken.

Trafikk og vann er det jeg frykter mest i forhold til unger, men jeg forstår godt at f.eks Spiralis er bekymret om han oppdager bjørnespor i hagen, det er ganske arrogant å le av denne frykten, alle som har unger ville bekymret seg om de var i en slik situasjon. En ting er i forhold til en selv, men man vet aldri hva unger kan finne på å gjøre i en slik situasjon, så å ha bjørn helt opp i husveggen tror jeg jammen ikke mange her med småunger kan svare ærlig på at de hadde følt var greit.

Når det er sagt mener jeg at man skal ha rovdyr i Norge, men jeg forstår de som bekymrer seg likevel. I forhold til sauer er det litt annerledes, sender man sauene sine til fjells så får man finne seg i at de kan bli tatt av rovdyr når man ikke passer på. Flesteparten av dyrene som forsvinner på beite er vel heller ikke tatt av rovdyr, men utsatt for ulykker osv.
Jeg har da ikke ledd av dette. Jeg bare påpeker at redeseln for bjørn er en smule absurd, og står ikke i forhold til den faren de faktisk utgjør, siden den er forsvinnende liten.
Som bjørn er du vel litt inhabil i denne debatten.. ;)
Nope, siden dette gjelder både bjørn og mennesker.
Nei det var vel ikke bare deg jeg tenkte på med det innlegget. Det er jo like absurd å være redd for å fly når sjansen for å bli drept i trafikken er så mye større. Og de fleste ulykker skjer vel i hjemmet..
Visst er det absurd å være redd for å fly. Men det er langt farligere enn bjørn. Men problemstillingen er ganske lik. Hvis det mot formodning det verste skulle skje så er det veldig dramatisk. Det er derfor man er redd. Men likevel bør man tenke litt sannsynlighet.
Man burde satse mer på villsau, de har bedre sjanse for å klare seg selv både når det kommer til fødsel og naturlige farer. Dagens moderne sauer er egentlig ganske håpløse dyr uten særlig instinkter og evne til å klare seg selv.
Tja, det er kanskje litt vanskeligere å få av dem ulla, og hvordan gjør de seg som fårikål?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Vel sjansen for å bli truffet av steinras er vel også liten, men i dag var det en som hadde maks uflaks og mistet livet på grunn av den ene steinen som raste i akkurat det feile øyeblikket. Og de som bor sånn til at de har bjørn tuslende rundt huset har selvsagt statistisk mye større sjanse enn f.eks jeg, den dagen jeg ser bjørnespor i hagen bør jeg sjekke synet, eller aller helst hodet.

De fleste har mikroskopisk sjanse for å bli angrepet, men de som bor der hvor bjørnen befinner seg har mye større sjanse, og jeg hadde ikke følt meg trygg med unger utendørs om det bodde bjørn i området, uansett hvor lang tid det var gått siden noen var blitt angrepet. Statistikk er nå engang bare statistikk.

Tror ikke man kan bruke ullen til villsauen på samme måte som annen ull, og de er jo mindre, men kjøttet er vel godt.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Det er hasard å tillate bjørn i Norge. Ser ingen verdi av slike rovdyr.
 
J

Jurassic

Gjest
BBking skrev:
Det er hasard å tillate bjørn i Norge. Ser ingen verdi av slike rovdyr.
Jeg ser ingen verdi av slike som deg heller.
Fortsatt lar jeg deg leve.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
synes da rovdyr skal ha rett til å leve her i landet, sytet om sauene som blir spist er jeg egentlig ganske lei av, går da ann å passe på dem istede for å slippe dem laus på fjellet i et halt år for så å regne med at absolutt ingenting kan skje. Går ikke ann å bare å bare utrydde alt man ikke liker. Synes man det dør for mange i dette landet er det da mye annet man kan gjøre, f.eks få litt bedre vier rundt om kring, dør da vel folk på veien omtrent ver dag. Det komiske er da at det er vannvittig skjelde at noen har blitt drept av rovdyr her i landet, jeg vet da flere som er livredde for elgen og joda den kan da være veldig farlig den, men det betyr da ikke at den må utryddes.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Visst har rovdyr verdi. De er viktig for å bevare balansen i naturen.
Det burde nesten vært flere rovdyr løs i byene også, så hadde det vært ferre rotter.

BBking har også verdi. Han oppholder raddisene så vi andre kan få litt fred.
Hadde forøvrig en knall konsertopplevelse med navnebroren en gang på 80-tallet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
rico skrev:
Det er ikke noe problem for andre en sauefundementalister og folk som aldri er utenforbi asfalten.

Jeg har de siste 7 år hatt ca. 130-150 dager i høyfjellet/skog og mark pr. år, har sett spor men aldri dyr selv om jeg så meget gjerne skulle ønske det, de har sikkert sett meg men holdt seg unna. Men det jeg ofte ser er død sau, ikke drept av dyr, det har jeg aldri sett. Jeg merker av hvor jeg finner dem, ringer til vedkommende eier, ikke EN ENESTE gang jeg har meldt i fra har eieren vært og hentet dyret, jeg ser kadavrene igjen neste tur, sannsynligvis meldt inn som rovdyrdrap og heller hentet giroen i stedet. Disse folka driter i dyra sine.

PS! Jeg forteller ALDRI til noen i bygda når jeg har sett spor.... ;)
Sånn skal det være, ingenting er som å se spor i naturen. Jo ferskere jo bedre. For eksempel en "endevendt" maurtue etter en som var på proteinjakt.


berxter skrev:
Sorry, jeg oppfatter Norge som VÅR natur, og ikke bjønn sin.

Bernt K
På tide å ta av skyggelappene!
Bamsen ER EN DEL AV VÅR NATUR, hvor vanskelig er det og forstå?
 
T

tjn

Gjest
el_mariachi skrev:
rico skrev:
Det er ikke noe problem for andre en sauefundementalister og folk som aldri er utenforbi asfalten.

Jeg har de siste 7 år hatt ca. 130-150 dager i høyfjellet/skog og mark pr. år, har sett spor men aldri dyr selv om jeg så meget gjerne skulle ønske det, de har sikkert sett meg men holdt seg unna. Men det jeg ofte ser er død sau, ikke drept av dyr, det har jeg aldri sett. Jeg merker av hvor jeg finner dem, ringer til vedkommende eier, ikke EN ENESTE gang jeg har meldt i fra har eieren vært og hentet dyret, jeg ser kadavrene igjen neste tur, sannsynligvis meldt inn som rovdyrdrap og heller hentet giroen i stedet. Disse folka driter i dyra sine.

PS! Jeg forteller ALDRI til noen i bygda når jeg har sett spor.... ;)
Sånn skal det være, ingenting er som å se spor i naturen. Jo ferskere jo bedre. For eksempel en "endevendt" maurtue etter en som var på proteinjakt.


berxter skrev:
Sorry, jeg oppfatter Norge som VÅR natur, og ikke bjønn sin.

Bernt K
På tide å ta av skyggelappene!
Bamsen ER EN DEL AV VÅR NATUR, hvor vanskelig er det og forstå?
Forrige Søndag så jeg 2 tuer som jeg har gått forbi i mange år nå som det ikke var mye igjen av, det var nok ikke dagsferske spor men det kriblet i kroppen ved tanken at her har bamse vært og spist, det er da en føler at en lever, minner for livet.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
rico skrev:
Sånn skal det være, ingenting er som å se spor i naturen. Jo ferskere jo bedre. For eksempel en "endevendt" maurtue etter en som var på proteinjakt.

berxter skrev:
Sorry, jeg oppfatter Norge som VÅR natur, og ikke bjønn sin.

Bernt K
På tide å ta av skyggelappene!
Bamsen ER EN DEL AV VÅR NATUR, hvor vanskelig er det og forstå?
Og så var det dine skylapper: Det er VÅR natur. Bjønn hører opprinnelig til der, men vi har tatt eiendomsretten, og dermed er det VI som har det privilegiet å avgjøre hva som hører til NÅ. Vi kan ikke tillate oss å overse at vi har påtatt oss styringa av jorda, og dertil hører også soleklart bruksretten. Forvaltningsansvar = forvaltningsmyndighet i dette tilfellet.
Jeg medgir gjerne at jeg her er ensidig fokusert på menneskeartens rettigheter, og overser glatt enhver tanke på at resten av artene skulle ha noen form for vage objektive "rettigheter". Det er vi som definerer rettighetene på vår arts subjektive grunnlag.
Jeg er ikke redd for bjønn, (tror faktisk at jeg har sett'n på bortimot en kilometer på snaufjellet i Holtålen for 20 år siden (er ikke helt sikker pga avstand og manglende kikkert)), men vil holde hardt på at våre interesser må gå foran naturromantikk.

Spør meg om hva jeg mener om dyreforsøk, da..... Vær så snill....

Bernt K
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
berxter skrev:
el_mariachi skrev:
rico skrev:
Sånn skal det være, ingenting er som å se spor i naturen. Jo ferskere jo bedre. For eksempel en "endevendt" maurtue etter en som var på proteinjakt.

berxter skrev:
Sorry, jeg oppfatter Norge som VÅR natur, og ikke bjønn sin.

Bernt K
På tide å ta av skyggelappene!
Bamsen ER EN DEL AV VÅR NATUR, hvor vanskelig er det og forstå?
Og så var det dine skylapper: Det er VÅR natur. Bjønn hører opprinnelig til der, men vi har tatt eiendomsretten, og dermed er det VI som har det privilegiet å avgjøre hva som hører til NÅ. Vi kan ikke tillate oss å overse at vi har påtatt oss styringa av jorda, og dertil hører også soleklart bruksretten. Forvaltningsansvar = forvaltningsmyndighet i dette tilfellet.
Jeg medgir gjerne at jeg her er ensidig fokusert på menneskeartens rettigheter, og overser glatt enhver tanke på at resten av artene skulle ha noen form for vage objektive "rettigheter". Det er vi som definerer rettighetene på vår arts subjektive grunnlag.
Jeg er ikke redd for bjønn, (tror faktisk at jeg har sett'n på bortimot en kilometer på snaufjellet i Holtålen for 20 år siden (er ikke helt sikker pga avstand og manglende kikkert)), men vil holde hardt på at våre interesser må gå foran naturromantikk.

Spør meg om hva jeg mener om dyreforsøk, da..... Vær så snill....

Bernt K
Jeg har ikke skyggelapper, jeg BOR midt oppi det. Det kan godt være vi forvalter naturen men det gir oss på ingen rett til å urydde deler av faunaen. Det holder vel lenge meg forsøpling av vassdrag slik at fisken vår svømmer "belly up". Skytefelt midt i ulven og bjørnens kjerneområde osv.

Jeg gjentar, bjørnen er ikke farlig for menesker, det skal godt gjøres å komme på øyeavstand til den. Når det gjelder sauer så er det vel slik at eventuelle tap til rovdyr blir dekket FULLT opp, slik at det ikke blir noen tap for de som driver med dette.

Forøvrig er sauen helt utdatert, klær lages med godt resultat av denim/bomull, og spiselig er svineriet heller ikke.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
berxter skrev:
Spør meg om hva jeg mener om dyreforsøk, da..... Vær så snill....

Bernt K
:eek:
DET vil jeg helst ikke vite...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
el_mariachi skrev:
Forøvrig er sauen helt utdatert, klær lages med godt resultat av denim/bomull, og spiselig er svineriet heller ikke.
Tullball!
Visst er sauer glimrende mat!
Fårikål Pinnekjøtt Fenalår Lammerull Fårepølse osv osv
Nam!

Svineri? Da er vi inne på grisens domene. Mye god mat der også...
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bjønn, derimot, har jeg aldri fått servert slik at det var etan'. Seigt og trevlete. Hest; now we're talking... Yummy! Lammefrikassé, lam i løksaus... Herlig. Kvalkjøtt som biff...

Bernt K
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Dette er som en klassisk diskusjon i vår familie, den ender nemlig alltid opp med matprat ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Mitt gamle ordspråk:
Nei til Rikstoto, hest er pølse. ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.368
Antall liker
6.766
Jeg får visstnok servert bjørnekjøtt til helga. Jeg føler meg litt kannibalistisk...
 
Topp Bunn