Bass (dynamikk...?) ved lavt volum ?

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2
Hei !

Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med en "problem-stilling "jeg har. Saken er at jeg savner bass - og da spesielt ved lavt volum. Jeg har pr idag et par AV3Sign som blir drevet av en Krell KAV300i. Som kilde står det en benchmark dac-1 etter en pioner (cd drev). Dette gir bra bass - men ikke før jeg kommer litt opp i volum. Jeg ønsker den samme dynamikken ved lavt volum (noe jeg synes kjennetegner et bra anlegg...?).

Kombo'en AV3 og Krell burde gi bra med bass - men jeg begynner å lure på om det er fysiske forhold som 6,5 tommer'ne til AV'ene som er årsaken ? At jeg rett og slett må opp med større membran-flate for å få bass ved lavt volum ? Krell'en burde vel drive mye - men det lukter fort mye pæng å bytte høyttalere...?

Hva med å supplere med en sub ? Og gjerne en liten (joa - vet det er en selvmotsigelse) pga kona ;). Jeg vurderer en brukt REL Quake, mest bare for å teste om dette (dvs en sub) kan gi meg det jeg er ute etter ? Er ikke på jakt etter hverken høyt volum, eller å bli imponert når jeg ser film - men mer dyngde/pondus ved lavt volum. Har dere noen tro på en slik løsning ?

Takker for tips !
Myhre

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Sv: Bass (dynamikk...?) ved lavt volum ?

Myhre skrev:
Hei !

Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med en "problem-stilling "jeg har. Saken er at jeg savner bass - og da spesielt ved lavt volum. Jeg har pr idag et par AV3Sign som blir drevet av en Krell KAV300i. Som kilde står det en benchmark dac-1 etter en pioner (cd drev). Dette gir bra bass - men ikke før jeg kommer litt opp i volum. Jeg ønsker den samme dynamikken ved lavt volum (noe jeg synes kjennetegner et bra anlegg...?).

Kombo'en AV3 og Krell burde gi bra med bass - men jeg begynner å lure på om det er fysiske forhold som 6,5 tommer'ne til AV'ene som er årsaken ? At jeg rett og slett må opp med større membran-flate for å få bass ved lavt volum ? Krell'en burde vel drive mye - men det lukter fort mye pæng å bytte høyttalere...?

Hva med å supplere med en sub ? Og gjerne en liten (joa - vet det er en selvmotsigelse) pga kona ;). Jeg vurderer en brukt REL Quake, mest bare for å teste om dette (dvs en sub) kan gi meg det jeg er ute etter ? Er ikke på jakt etter hverken høyt volum, eller å bli imponert når jeg ser film - men mer dyngde/pondus ved lavt volum. Har dere noen tro på en slik løsning ?

Takker for tips !
Myhre

Jeg ble her om dagen fortalt av en selger på Hifi center kjeden at små og flere basselementer gir mer bass/trøkk ved lavt volum. Men om det er tilfelle vet jeg ikke.

Torsen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.002
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Kan det være dac eller drivverk som er flaskehalser mht bassen?
Hva med å teste andre kabler?

Mvh Proffen

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim

Jeg er på veldig tynn is her, men jeg mener å ha hørt at alle anlegg har et slags idealvolum der de spiller riktig. Jeg synes å huske at det var grunnleggeren av Quad som sa dette en gang. Jeg opplever i alle fall dette på mitt oppsett og har vel egentlig ingen god løsning på å fjerne dette problemet. Jeg har dog hørt at rørbaserte forsterkere gjør dette bedre enn transistorbaserte forsterkere siden de kjører med full strøm hele tiden (men her er også isen virkelig tynn altså, *knaak, plask...*)

Men forstår jeg deg rett i at du er fornøyd med nivået i bassen når du spiller høyt? Hvis ikke vil jeg anta at lavere volum vil ytterligere forsterke dette problemet.

Mvh

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2

Har i-og-for seg forsøkt med forskjellige drivverk (to forskjellige DVD spillere). Og testet med forskjellig kabling (dac <-> forsterker), samt testet med både xlr og rca - uten at det har bidratt til det helt store (synes faktisk at rca låter bedre enn xlr, selv om mange tydligvis har motsatt erfaring med Krell'en). Signal direkte utenom dac er også testet. Det ble ikke akkurat bedre uten dac'en :)

Har også forsøk ( i den grad det er mulig ) å flytte høyttalerene - men får ikke den bassen jeg er ute etter.

Og - hadde kanskje håpet en sub kunne bidra ? Evt større membran-flate, i form av andre/større høyttalere ? Er redd andre tweaks kun vil medføre mindre endringer ?

Myhre

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2

Har forøvrig også testet en rør-forsterker (husker dessverre ikke type...) på AV'ene - men fikk heller ikke med den noe mer pondus ved lavt volum.

Men, som sagt - litt opp i volum sørger for bra - og nok bass. Ville bare så gjerne hatt den ved lavere volum også...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.161
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Skaffe en Loudness-knapp? ;D ;D ;D
mvh

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

En enkel løsning er en equaliser for bruk ved spilling på lave volumer. Mye lurere enn sub. Bor du i Bergen kan du få låne og prøve. Frekvenskorrigering relatert til volum var de flinkere med før.

Samleren

R

Rojoh

Gjest

Husker da jeg hadde Acoustic Energy AE-1 + B&W 800 (Matrix) aktiv sub og delte AE-1ene aktivt v/80Hz; at bassen var på plass også ved lavt volum.

Mvh. Johan

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

En sub kan også introdusere flere nye parametre som skal utredes. Selv om det selvsagt kan være en løsning. Mye mer elegant å få den lyden du vil ha ut av de høyttalerne du har med en liten EQ.

Samleren

O

omholt

Gjest

Årsaken kan ligge i akustikken i rommet. Bass kan variere mye fra rom til rom og med ulik plassering av høyttalerne. Har du prøvd andre plasseringer i rommet? Har du noen bilder av rommet?
Har selv et bassfattig rom (L-formet) og vurderer bass feller. Bass feller/absorbenter plasseres i hjørnene i rommet (bassen går ofte til hjørnene).
En sub kan selvfølgelig hjelpe, men hvis problemet er rommet så er det best å gjøre noe med akustikken først. Desverre så er ikke bass feller spesielt billige.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1

Sub kan gjøre jobben selvsagt, dersom ikke, Klipsch RF 83 ;D

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2

Skal ikke kimse av gode, gamle loudness funksjonen :) Det den gjorde, var jo nettopp å korrigere for ørets hørselskurve ved lavt volum. Hvilket da også blir hensikten med en equalizer (Samleren - takker for tilbudet, men bor i Oslo)

Rommet kan selvfølgelig være synderen her. Høyttalerene står på kortveggen av et rom som er ca 4m bredt, og 7m langt - og hvor det er slått ut en vegg til et annet rom på den ene langveggen. Har ikke flyttet høyttalerene til en annen vegg etc av praktiske årsaker (les: kone). Hadde derfor et lite håp at en liten sub i et hjørne kunne bidra. Det kan være lettere å få gjennom, enn å ommøblere stua :)

Og - Klipsch tanken har faktisk streifet meg! En kollega har et par eldre KSF10.5, som har et par 8 tommere (noen som har hørt disse?). Dels så kan jeg sjekke påstanden om at Klipsch er dynamiske - samt at jeg får testet "større-membran-flate" teorien min.

T

theStig

Gjest

Jeg har ikke noe problem med bassen selv på lave volum. Jeg tror det handler om å ha nok nivå generelt i bassområdet, noe de aller fleste høyttalere sliter med. Å legge til en sub kan jo være en ide, men det er et lite h*lvete å plassere og stille inn disse riktig.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

jeg har ikke det problemet med samme høyttaler. har nuforceforsterkere på.

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2

Hvilket skulle tyde at det kanskje er Krell'en som ikke klarer å levere nok - ved lavt volum ? Trodde kanskje at Krellen nettopp hadde sitt kjennemerke med "slam"...? Men den gidder kanskje ikke det ved lavt volum da..?

Pokker'n...jeg som satt spørsmålstegn ved høyttalerene. Må jeg begynne å gruble med forsterkeren også nå ? Det skal ikke være enkelt...

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3

Myhre skrev:
Hvilket skulle tyde at det kanskje er Krell'en som ikke klarer å levere nok - ved lavt volum ? Trodde kanskje at Krellen nettopp hadde sitt kjennemerke med "slam"...? Men den gidder kanskje ikke det ved lavt volum da..?

Pokker'n...jeg som satt spørsmålstegn ved høyttalerene. Må jeg begynne å gruble med forsterkeren også nå ? Det skal ikke være enkelt...
Hei,

Det enkleste er å integrere en subb.
Hadde samme problem tidligere, og en sub var løsningen.
Du har jo audiovektor HT, signature subben deres er god og relativt enkel å plassere (jeg har den i surroundanlegget)

Mvh
Geir :)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm

Kan du ikke prøve å få tak i en frekvenstestcd? Da sjekker du rommets (og høyttalerens) "frekvensgang", kanskje du har noen stående bølger i bassen? Da får du iallefall frikjent Krellen din evnt.. :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.659

Myhre skrev:

Forsterkeren er bra den. Det er nok rett å fokusere på høyttaleren i dette tilfellet.

Jeg er også usikker på om sub vil gjøre susen. AV-ene har rikelig med output rundt portresonnansen - jeg synes egentlig det er alt for mye. En sub må nødvendigvis spille derfra og ned. Men jeg tror problemene ligger høyere i frekvens. Hvis du eksempelvis savner rytmisk driv, så er området fra 100-1000 Hz mye viktigere enn fra 60Hz og nedover.

En måling som Cundis foreslår vil sannsynligvis gi en god diagnose.

Edit: Jeg ser at Cundis foreslår en test-cd. Det er ikke bare enkelt å lytte seg fram til frekvensgangen. Måling med mikrofon anbefales. Til nød en kombinasjon av sinustoner og SPL-måler.

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0

Cundis skrev:
Kan du ikke prøve å få tak i en frekvenstestcd?
Hvor får en tak i dette? Noe som ligger ute på nett noe sted?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Kan ordne med en slik, send meg en PM.

Samleren

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2

Jeg har nok litt liten erfaring innefor "hifi" området - og begynner nå å lure på hva jeg savner ? Dvs hva er min definisjon av bass. Jeg ser dere hentyder til hhv mid-bass og bass, og frekvenser opp mot 1kHz. Tror derfor at en måling kanskje vil gi meg en bedre definisjon av hva jeg faktisk savner (Samleren - du har fått en PM).

En lap-top med et egnet program, og en mic er kanskje det som er tingen her ? Noen av dere som har forslag om hvilket program, krav til mic etc ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.869
Torget vurderinger
1

Som «tkr» antyder er løsningen på at vi har ulik oppfatning av frekvenslinearitet ved forskjellige lydtrykk en loudness regulering. Grunnen for de som ønsker å vite finner dere bl.a. her. Konsekvensen av Fletcher-Munson kuvene er at alle kombinasjoner av inn-avspillingskjeder har et lydtrykksnivå/volum som kan sies å være subjektivt «riktig» og/eller «nøytralt», og avvik fra dette lydtrykksnivået/volumet vil ikke gi en subjektivt frekvenslinær gjengivelse. Den mest merkbare effekten av dette er ofte, som trådstarter er inne på, manglende bassnivå ved lave volumer. Man kan komme et stykke på vei ved valg av høyttalere/rom/plassering som er optimert til å lytte på lave nivåer, men man ender da opp med at kombinasjonen ikke er frekvenslinær/nøytral ved høyere nivåer (for mye bass når man drarpå litt). Den mest praktiske løsningen er altså en justerbar loudness, helst en som kan synkroniseres med volumkontrollen.

mvh
KJ

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.000

Jeg har akkurat tenkt mye på det samme problemet som du har. Jeg lytter ofte på musikk ved lavt volum og har også opplevd synes musikken høres tam ut. Har savnet lodnessknappen fra tidligere anlegg.

Har vært på demo på til dels dyre anlegg og opplevd det samme der. Artig og be selgeren om å dempe volumet på anlegget (som koster kr +100k) - lytte litt og så si at det høres jo litt tamt ut - hvorpå han vrir opp igjen og viser et ansiktsutrykk: hva da tamt?

Selv har jeg gått til inkjøp av en Behringer Ultracurve Pro deq2496, for å bruke som romkorreksjonsenhet. Har ikke mye mulighet til hverken å benytte meg av praktisk demping i stua eller optimal plassering av høytalere.

Behringeren fikset til peakene jeg hadde slik at jeg har en forholdsvis rett frekvenskurve mellom 20-20kHz. Noe som ga et veldig stort løft i lydkvaliteten, spesielt bassen ble veldig balansert. Men jeg synes allikevel det var tamt ved lavt volum. Jeg har en Vincent-SP93 som mater Infinity Kappa 600 og to suber tilkoplet i stereo (Kappa sub og PSB Subsonic 3i) så bass skulle det være nok av.

Jeg leste en del om ørets følsomhet for forskjellige frekvenser ved lave volum, se link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness

Sjekket også spec på forskjellige gamle forsterkere som har loudness-knapp for å se hvilke frekvenser som ble hevet.

Ut ifra dette la jeg inn en loudness kurve på Behringeren. Holder enda på og prøver meg litt frem her - men jeg fikk mye av det jeg har savnet.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.000

KJ skrev:
Som «tkr» antyder er løsningen på at vi har ulik oppfatning av frekvenslinearitet ved forskjellige lydtrykk en loudness regulering. Grunnen for de som ønsker å vite finner dere bl.a. her. Konsekvensen av Fletcher-Munson kuvene er at alle kombinasjoner av inn-avspillingskjeder har et lydtrykksnivå/volum som kan sies å være subjektivt «riktig» og/eller «nøytralt», og avvik fra dette lydtrykksnivået/volumet vil ikke gi en subjektivt frekvenslinær gjengivelse. Den mest merkbare effekten av dette er ofte, som trådstarter er inne på, manglende bassnivå ved lave volumer. Man kan komme et stykke på vei ved valg av høyttalere/rom/plassering som er optimert til å lytte på lave nivåer, men man ender da opp med at kombinasjonen ikke er frekvenslinær/nøytral ved høyere nivåer (for mye bass når man drarpå litt). Den mest praktiske løsningen er altså en justerbar loudness, helst en som kan synkroniseres med volumkontrollen.

mvh
KJ
Kom et innlegg som handler om mye av det samme som jeg skrev (mens jeg skrev mitt), KJ har forklart dette veldig bra. Intressant å lese her at et rom som er perfekt ved lavt volum ikke nødvendigvis er det ved høyt volum.

Kan legge til at lodness-kurven jeg har lagt inn på Behringeren smidig slås av og på etter behov. Men desverre justeres den ikke automatisk.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15

Enig med KJ og andre. Det bedrøvelige med de gammeldagse loudnessknappene var at effekten vanligvis ble overdrevet, og at virkningen ikke var regulerbar (i forhold til volumrattets posisjon). Ikke rart den fikk et dårlig rykte på seg og ble borte. Men riktig brukt vill den vært perfekt for folk som av og til spiller lavt.
En alternativ praktisk løsning (hvis det ikke blir for upraktisk!) kunne være å skyve høyttalerne inn mot bakvegger eller nærmest mulig rommets hjørner når du spilte lavt. Hjørne plassering gir ca et 9dB tilskudd i bassen i forhold til vanlig stativplassering ute i i rommet. Det er ganske mye. No

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim

Definitivt litt OT, men det er jo unektelig et tankekors at akustiske instrumenter ikke har volumkontroll. Står det fff i partituret til Leif Ove så blir det _høyt_ liksom. ;)

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.869
Torget vurderinger
1

toref skrev:
Definitivt litt OT, men det er jo unektelig et tankekors at akustiske instrumenter ikke har volumkontroll. Står det fff i partituret til Leif Ove så blir det _høyt_ liksom. ;)

Mvh
Det er da slett ikke særlig bemerkelsesverdig, den akustiske referansen er gitt, og volumet ift. hvordan dette påvirker vår oppfattning av lyden er en del av uttrykket. De fleste elektroniske instrumenter derimot er utstyrt med tonekontroller og det som værre er ...

mvh
KJ

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2

Har forøvrig en kompis med et par KEF Reference Model 3, som blir drevet av en DP sak. KEF'ene har et par 8-tommere stående rygg-mot-rygg, og de låter vanvittig bra. Selv når han har anlegget lavt på i bakgrunnen, så klarer jeg ikke annet enn å nyte den lyden de da produserer....Jeg er milevis unna det han har hjemme.

Ser et par Model 2 er ute for salg, de har et par 6,5 tommere...kanskje de er i nærheten av det jeg søker ?

( Hmmm...høres ut som om jeg forsøker å få meg selv til å bytte høyttalerene ;) )

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.000

Det er vel ikke bare de lavere frekvenser som av øret oppfattes mindre ved lavt volum. Det øvre registeret oppfattes heller ikke så godt.

Prøver litt frem og tilbake på eq'en og har nå en kurve med +4dB ved 20Hz som ruller av til 0dB ved 700Hz, så en dipp på -1dB ved 2kHz og til slutt +3dB ved 20kHz som ruller av til null ved 5kHz.

Dette gir mange inspillinger "god" (IMO) lyd ved min vanlige lyttenivå.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Det har etter min forståelse også noe med ørene og gjøre. Spiller man lavt vil lyden liksom vokse på deg etter en stund. Det er som hørselen kompenserer for lavt volum og åpner opp litt mer. Spiller du først høyt og så skrur ned vil det nesten alltid høres flatere ut på grunn av at hørselen har dempet ned følsomheten rett og slett.

Samleren

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm

Jepp, du må være inne på noe samleren! For en stund siden spilte jeg nesten aldri høyt, og savna nesten aldri bass. Nå spiller jeg nesten alltid halvhøyt, og får nå bassabstinenser hvis volumet truer seg litt for lavt.. :p. Har nok litt med vane å gjøre også ja. Selv om enkelte rom har det med å stjele nesten alt som er av bass, jeg veit hvor superirriterende det kan være.. :eek:

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Vel, da er det viktig å jobbe med plasseringer og rommet, er jo gøy å få dette til. Dette blir stadig viktigere for meg. Altfor mange som skifter ut bra utstyr, eller rett og slett kjøper dyrere utstyr enn nødvendig før parametrene rundt rommet er i orden.

Samleren

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger

Har du prøvd følgende:
1) Sett sub der hvor du sitter å hører musikk.
2) Sett volum på passe nivå
3) Kryp langsmed gulvet nær vegger og hør hvor bass outputen er best
4) Reposisjoner sub til denne posisjonen
5) Sitt på din faste posisjon og lytt - har det blitt bedre ?

Dist

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1

Myhre skrev:
Har forøvrig en kompis med et par KEF Reference Model 3, som blir drevet av en DP sak. KEF'ene har et par 8-tommere stående rygg-mot-rygg, og de låter vanvittig bra. Selv når han har anlegget lavt på i bakgrunnen, så klarer jeg ikke annet enn å nyte den lyden de da produserer....Jeg er milevis unna det han har hjemme.

Ser et par Model 2 er ute for salg, de har et par 6,5 tommere...kanskje de er i nærheten av det jeg søker ?

( Hmmm...høres ut som om jeg forsøker å få meg selv til å bytte høyttalerene ;) )
2'eren er nok vesentlig tammere enn 3'eren, men 4'eren tar kaka!, Dersom du finner et sett brukte 4'ere er de vanligvis nokså rimelige i forhold til nypris da mange finner de litt store....

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
Det var en over her som skrev Krell! Dette er helt riktig, kjøp noe med dreimoment dvs. ren klasse A, Krell er jo verdensmester her........... :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
10
He-he, kanskje jeg må begynne å følge med litt bedre! :) Men kan jo ro litt også, kjøp større Krell med ordentlige muskler, blir jo bare en liten moped den Krell`n der........... ;D

Topp Bunn