Bass EQ for filmer

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hadde vert lettere med ett system som fungerer godt til begge deler.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Spørs vel hvor mye du legger i High end, men datasat har vel noen som er ganske heavy. Det er uansett ikke mange løsninger som kan sammenligne seg med lydkvaliteten som du får med jriver og en knallbra dac rett i effektrinn.

Men hvor store disse forskjellene er når andre ting er på plass ting som akustikk, gode høyttalere etc er et annet tema
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.681
Antall liker
4.139
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Spørs vel hvor mye du legger i High end, men datasat har vel noen som er ganske heavy. Det er uansett ikke mange løsninger som kan sammenligne seg med lydkvaliteten som du får med jriver og en knallbra dac rett i effektrinn.

Men hvor store disse forskjellene er når andre ting er på plass ting som akustikk, gode høyttalere etc er et annet tema
:) Det blir nok litt for avansert for min stuekino hvor jeg ikke kan putte remedier der det måtte passe men jeg skjønner tegninga!
Det må være litt mer plug and play på nåværende tidspunkt. Jeg tenkte litt mer i banen hvor man kan skippe en stereopre med pypass f.eks. og heller kun ha en kinopre med svært gode stereokvaliteter, samt alle muligheter man finner i en surroundpros. som f.eks. min egen yamaha cx-a5000. Gjerne modulbasert.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Men med Audyssey slått på så tar Audyssey og fjerner 20 db ved de laveste frekvensene.

Men med hdmi kabel og DD og DTS så virker det som jeg får mye mere bass med Audyssey slått på enn av.
:confused:

Hehehe. Ble litt utydelig den.
Når jeg lytter til musikk så bruker jeg en gammel DVD spiller. Bruker denne kun på musikk. Og kjører på analoge utganger.
Bemerkelsesverdig nok så låter dette utrolig bra når receiveren står på pure direct.
Setter jeg receiveren på stereo uten audyssey så mister musikken sjel. Stereo perspektiv og dybde blir borte. Det samme med de svakeste detaljer. Bassen blir litt mindre nyansert. Alt blir litt glattet over.
Setter jeg på Audyssey så blir resultatet enda dårligere med svakere dyp bass.
Fra 30 hz og nedover.
Her måler jeg 10 til 20 db mindre i de dypeste oktaver.

Men når jeg kjører Blu-ray spiller eller noe som er koblet digitalt med Hdmi og skrur av audyssey så blir det helt flatt. Her øker faktisk audyssey bass følelsen.
Men vet nå etter gårsdagens målinger at den fortsatt demper bassen noe på de laveste oktaver. Men da rundt 4 db under 33 hz.
Årsaken er vel kanskje at med Hdmi så går lyden uansett igjennom audyssey selv i off posisjon.

Forvirrende nok det her.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.600
Antall liker
3.138
Torget vurderinger
0
Når jeg lytter til musikk så bruker jeg en gammel DVD spiller. Bruker denne kun på musikk. Og kjører på analoge utganger.
Hvilke innstillinger har du på deling og spkr setup i DVD-spillerens meny?

Har du en eldre Audyssey bør du sjekke innstillingene i 2-channel playback i menyen....
 
Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
@Johnny
Hmm. Fornøyd med 8801 på musikk eller bruker du dedikert stereo pre?
Er meget fornøyd. Kjører digitalt inn i Marantzen fra Macen og bruker Audyssey korrigeringen til subbene og frontene til stereobiten, Audyssey XT32 er i en helt annen liga enn bare XT.
Syntes nesten Audyssey gjør en bedre jobb enn Antimoden, så vil nok fortsette å bruke den. Har nok litt å gå på med å vurdere en dedikert pre men blir mye styr da det blir kinkig å få med Audyssey i det hele, så foreløpig vil det stå slik. Jeg spiller musikk og liker det jeg hører.

Filmbiten med siste oppgraderinger er alt jeg håpet det skulle være og filmer med god lyd og bilde kan være en sjokkerende opplevelse i mine ører. Det er noe eget å kan spille grisehøyt uten at det føltes høyt og samtidig beholde ett dynamisk spenn og klarhet i lyden uten å føle at det vondt for ørene å se igjennom en hel film, panoreringer er sammensveiset på en helt annen måte og surround høytalerene har fått en helt annen mening.

Jeg skjønner hvorfor Marantzen er så populær og da spesielt på AVS, den har uttallige funksjoner og spiller meget bra i stereo og er fantastisk til film. Nå har jo Atmos kommet men for min del klarer jeg meg lenge med 8801, skulle jeg engang i framtiden hatt Atmos måtte det blitt en 8802 men til 36K så vil nok en demobrukt/brukt 8801 være ett mye bedre kjøp for mange vil jeg tro. 7702 er nok en god prossesor men er en ikke avhengig av å måtte ha Atmos er 8801 kongen, det er jeg rimelig sikker på.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Men med Audyssey slått på så tar Audyssey og fjerner 20 db ved de laveste frekvensene.

Men med hdmi kabel og DD og DTS så virker det som jeg får mye mere bass med Audyssey slått på enn av.
:confused:

Hehehe. Ble litt utydelig den.
Når jeg lytter til musikk så bruker jeg en gammel DVD spiller. Bruker denne kun på musikk. Og kjører på analoge utganger.
Bemerkelsesverdig nok så låter dette utrolig bra når receiveren står på pure direct.
Setter jeg receiveren på stereo uten audyssey så mister musikken sjel. Stereo perspektiv og dybde blir borte. Det samme med de svakeste detaljer. Bassen blir litt mindre nyansert. Alt blir litt glattet over.
Setter jeg på Audyssey så blir resultatet enda dårligere med svakere dyp bass.
Fra 30 hz og nedover.
Her måler jeg 10 til 20 db mindre i de dypeste oktaver.

Men når jeg kjører Blu-ray spiller eller noe som er koblet digitalt med Hdmi og skrur av audyssey så blir det helt flatt. Her øker faktisk audyssey bass følelsen.
Men vet nå etter gårsdagens målinger at den fortsatt demper bassen noe på de laveste oktaver. Men da rundt 4 db under 33 hz.
Årsaken er vel kanskje at med Hdmi så går lyden uansett igjennom audyssey selv i off posisjon.

Forvirrende nok det her.

Det at det er dempet ved den frekvensen kan like gjerne være at du har en kansellering i rommet ditt. Om du ikke har akustiske tiltak av litt kaliber tipper jeg det er synderen. Er rommet ditt rundt 5 meter langt eller bredt?
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Jeg skrev nettopp et innlegg om dette med prosessorer og lignende i en annen tråd, hadde passet like godt her nå.

Det står vel etterhvert mer og mer klart fram for meg at det faktisk ikke er mulig for en vanlig person å sette opp et system slik at en får skikkelig god ytelse.
Det krever mye tid, mye mer fagkunnskap en det en kan forvente, og utstyr som ikke inngår i det de kjøpte i butikken.
Det blir omtrent som at en måtte ha flysertifikat for å greie å reise med fly.
Dette må endres, slik at det er mulig å handle seg et system med ht, subwoofere og elektronikk, lese en (KORT) manual, installere og sette opp, og så virker det.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Når jeg lytter til musikk så bruker jeg en gammel DVD spiller. Bruker denne kun på musikk. Og kjører på analoge utganger.
Hvilke innstillinger har du på deling og spkr setup i DVD-spillerens meny?

Har du en eldre Audyssey bør du sjekke innstillingene i 2-channel playback i menyen....

Tror ikke det er noe speaker setup og deling i DVD spillerens meny.
Bruker kun analoge stereo utgang på den. Og spiller kun cd plater.

Er en Onkyo tx-nr 1010 med audyssey xt 32.
Men hva er det du mener jeg bør sjekke?

Jeg får den lyden jeg vil ha. Og har egentlig en ganske flat kurve fra 60~70 Hz og ned under 20 hz.
Med korrigering av måle data fra radio shack mangler ikke rommet noe.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Men med Audyssey slått på så tar Audyssey og fjerner 20 db ved de laveste frekvensene.

Men med hdmi kabel og DD og DTS så virker det som jeg får mye mere bass med Audyssey slått på enn av.
:confused:

Hehehe. Ble litt utydelig den.
Når jeg lytter til musikk så bruker jeg en gammel DVD spiller. Bruker denne kun på musikk. Og kjører på analoge utganger.
Bemerkelsesverdig nok så låter dette utrolig bra når receiveren står på pure direct.
Setter jeg receiveren på stereo uten audyssey så mister musikken sjel. Stereo perspektiv og dybde blir borte. Det samme med de svakeste detaljer. Bassen blir litt mindre nyansert. Alt blir litt glattet over.
Setter jeg på Audyssey så blir resultatet enda dårligere med svakere dyp bass.
Fra 30 hz og nedover.
Her måler jeg 10 til 20 db mindre i de dypeste oktaver.

Men når jeg kjører Blu-ray spiller eller noe som er koblet digitalt med Hdmi og skrur av audyssey så blir det helt flatt. Her øker faktisk audyssey bass følelsen.
Men vet nå etter gårsdagens målinger at den fortsatt demper bassen noe på de laveste oktaver. Men da rundt 4 db under 33 hz.
Årsaken er vel kanskje at med Hdmi så går lyden uansett igjennom audyssey selv i off posisjon.

Forvirrende nok det her.

Det at det er dempet ved den frekvensen kan like gjerne være at du har en kansellering i rommet ditt. Om du ikke har akustiske tiltak av litt kaliber tipper jeg det er synderen. Er rommet ditt rundt 5 meter langt eller bredt?

Tror ikke jeg har kansellering av frekvensene nedover. Jeg måler jo jevn frekvenskurve nedover med test cd på pure direct og analog kabel.
Det er når jeg kjører analogt på cd fra dvd spilleren inn i Onkyoen i stereo modus ,,,,,,tok en pause ;) Satte på en cd i dvd spilleren nå.
Vil gjerne prøve å forklare meg riktig :)
Det er helt klart som tidligere beskrevet.Det er mest bass nedover under 30HZ i pure direct. Analog rca kabel.
Stereoperspektivet blir større og dybden blir dypere,rommet virker større og det er lett å høre det som finnes i detaljer.
Oppløsning er bedre og instrumenter klinger ut på en bedre måte.Det er nesten magisk.
På pure direct så skal det meste være bypassed.


Når jeg da setter den i stereo modus uten audyssey så blir resultatet motsatt av det over.
Veldig mye bass forsvinner og detaljer og rom følelse blir uklart og alt blir flatt og glattet over.

I denne modusen med analogt signal inn så antar jeg at signalet går igjennom audyssey men at ting blir forringet av kvaliteten på denne men ikke justert.

Stereo modus og audyssey slått på så kommer det meste tilbake. Og det låter tilnærmet like godt som pure direct.
MEN uten sjel og de siste detaljene er godt dempet og rommet blir mindre. Bassen er fortsatt litt svakere nedover men kan oppfattes som ryddigere,strammere/slankere........

Med blu ray eller pc med hdmi var disse forskjellene mindre.
Men når jeg i går testet sinus toner med pc og hdmi så la jeg ut resultatene med audyssey slått av da dette ga noen få db i økning i bassen.

Jeg skal se om jeg får tid til å legge inn korrigering for avvikene til radioshack målingene i den posten.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Må bare spørre, ser dere film på over 100db til vanlig. Såg en film igår og topper havna opp på rundt 95. Var høyt nok for meg det. Nå lytter jeg på musikk på ca 75-80db. Så det er mulig jeg ikke liker det så grusomt høyt.
Jeg ligger normalt mellom mv -20 til-18 på blu ray. Innimellom mv -16 til -14.

Blir ikke for høyt og blir ikke sliten da lyden er ""riktig""

Det er få filmer det er full gain hele tiden. selv på -16 så er ofte rolige sener med tale nede i 75 db. Mens de værste senene er oppe i 105- 110 db. Dette er som regel bomber og lignende som kommer så høyt.
Har du en film uten tekst så må man ofte ha såpass skal man høre hva som blir sagt til enhver tid :)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Om du har kalibrert opp til referanse ved MV0 så ligger de tøffeste tonene i filmer i LFE kanalen på rundt 95db ved mv -20 og ved 100db på -15. Med bassmanagement og vanvittig trøkk i resten av kanalene kan du legge på en del db ekstra.

Skal du ha 105-110db på LFE med 0db som referansevolum må du se på film på -10 til -5 på MV. Dette er ganske høyt, men det kreves dersom man skal føle de aller nederste frekvensene.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det kan være en del forskjell på kalibreringsnivå mellom oppsett og prosessorer/avr, slik at 0dB på min ikke nødvendigvis er like høyt som hos Retep eller thohaug.

Jo høyere jo bedre, opp til et visst nivå.
Det er ikke noe poeng å spille så høyt at det blir ubehagelig.
Et problem er at dialogen ofte blir altfor høy på nyere filmer.

Et par eksperimenter antyder at det passer greit med -10dB på slike filmer, mens høyere nivå gir så høy dialog at det går utover klarhet og tydelighet, og ikke nødvendigvis fordi ht ikke greier nivået, det er rett og slett for høyt for ørene.
Men da mister en mye fysisk følelse, både i bunnen av bassområdet og smekk lenger oppover.

Gode filmspor er greie på 0dB.
 
S

Syncrolux

Gjest
Kanskje dette er rette tråden i nevne det i?
Tidligere var jeg litt pysete, og rullet av LFE'ene ved 20 Hz ganske bratt. Responsen var da flat til 25Hz, og rullet av under det. Antok at de hadde godt av det. Men så satt jeg opp en ny EQ der responsen ble flat til omtrent 12 Hz. Det var søren meg stor forskjell gitt, og heldigvis tåler høyttalerne det også.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Avrulling på 25 hz blir litt for slapt til spesielt film ja....
12 hz burde funke knall ja :)
 
Topp Bunn