BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    Liker designet på de endelige baflene, blir stilige :)
    Takk for det, prøver etter beste evne.... litt Stealth, litt Rockport, mye Sluk.... mye jobb!

8

8x12_TOM

Gjest
    jan#jan skrev:
    pengesluk skrev:
    Treverk blr vanskelig p.g.a. visse maks.mål som er veldig små og utsatt for skade,
    Visse maksmål - Hva legger du i det ?
    Mulig det er avstanden mellom elementene som må holdes på et minimum for at høyden ikke skal bli for stor. Ser for meg at montering av elementer så og si inntil hverandre vil resutere i lite gods mellom

J

J.J

Gjest
    8x12_TOM skrev:
    jan#jan skrev:
    pengesluk skrev:
    Treverk blr vanskelig p.g.a. visse maks.mål som er veldig små og utsatt for skade,
    Visse maksmål - Hva legger du i det ?
    Mulig det er avstanden mellom elementene som må holdes på et minimum for at høyden ikke skal bli for stor. Ser for meg at montering av elementer så og si inntil hverandre vil resutere i lite gods mellom
    Ok ... Legger ved bilde til Fingers her ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Maks. mål mellom elementen er ca. 3 cm., og enda litt mindre til topp + bunn. Da er det ikke så mye annet enn metall som duger. Sjanser ikke på treverk eller Corian da dette er kritiske punkter i konstruksjonen. Kunne forsåvidt ha begrenset bruken av alu til bare den delen av baffelen som er rundt elementene, og så boltet denne fast til en konstruksjon av annet og lettere materiale, men, fanden spare... Valg av alu forenkler all annen konstruksjon og montasje og gir muligheter til detaljer og finish som ellers ville blitt vanskelig.

En fra starten permanent H- eller U-baffel ville gjort det mye enklere å benytte bjerkefiner all the way. Men på bekostning av fleksibilitet og design, selvsagt. Nå kan jeg eksperimentere og bolte på"vinger" både til H-profil og U-profil hvis jeg føler for det.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Alu vil jo bli "bæl-stilig", i tilegg er du vel da sikker på at du får en løsning som holder og som du blir fornøyd med... Konseptet med boltbare vinger er jo genialt :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Well, they call me Einstein.....

Men det er nok mer som en følge av cancer testis-operasjon enn genialitet, er jeg redd ;D ;D ;D, selv om det med utskiftbare vinger begge veier er relativt smart. Dersom det blir nødvending. Uansett så ødelegger det ingen ting for konstruksjonen og da er det jo bare bonus.

Vedlegg

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sluket
    Ankommet Strømstad nu med full internettdekning, da er det bare velstand igjen.
    Nå er det bare å pøse på ;D
    NB ! Fyller opp XO lageret imorgen.
    -m

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Husk å ta med til meg da! Men surströmmingen kan godt være igjen i Strømstad :mad: :mad:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    MADMAN dro syover og jeg måtte sette kursen til Drøbak igjen, etter en strålende helg med MADMAN og frue i Tønsberg gjestehavn.
    MADMAN var lett preget av mangel på ICE net og var periodevis avhengig av min "bærepose i storseilfallet løsning" for å komme ut av "skyggen" fra Slottsfjellet.
    Men selv den var ustabil, og nød doser via Iphone måtte foreskrives.
    X/O hjelper også på det mest intense savnet
    Godt fremdriften her inne er sikret uansett.
    Når er ETA alubafler?
    etter neste helgs slekts-stevne på Opheim, vil jeg igjen være operativ og "kjørbar"
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    MADMAN dro syover og jeg måtte sette kursen til Drøbak igjen, etter en strålende helg med MADMAN og frue i Tønsberg gjestehavn.
    MADMAN var lett preget av mangel på ICE net og var periodevis avhengig av min "bærepose i storseilfallet løsning" for å komme ut av "skyggen" fra Slottsfjellet.
    Men selv den var ustabil, og nød doser via Iphone måtte foreskrives.
    X/O hjelper også på det mest intense savnet
    Godt fremdriften her inne er sikret uansett.
    Når er ETA alubafler?
    etter neste helgs slekts-stevne på Opheim, vil jeg igjen være operativ og "kjørbar"
    mvh
    Leif

Sånne slektsstevner er IKKE bra - snakker nå av egen erfaring. Sist vi hadde noe slikt var jeg så overforfrisket at jeg vasset ut i et fjellvann, prøvde å ri på noen sauer som beitet ved vannet, rullet meg rundt i hvit fjellsand/sauedritt (husker vagt dette) for deretter å returnere til festlighetene hvor jeg truet en inngiftet fetter med grisebank, og ble stoppet av to andre fettere som satte seg på meg. I skuffelsen over at jeg ikke fikk lov til å kverke dusten (som hadde kommet med en ufordelaktig kommentar om min far), så gikk det med en dør bl.a. ... Så våknet jeg morgen etter, da hadde fader'n spylt meg i dusjen med klærne på (så ut som en godt panert hval i følge min søster) og helt meg til sengs. Oppgjørets time dagen etter viste at jeg hadde konsumert 1 stk. hel hvitvin til forretten, samt 4 flasker meget god rødvin til hovedretten. Dertil noen drinker og XO.. Ble en drøy regning, kom på over 10 lakser med døra og det hele! Noen år siden dette... hehe...

You are hereby duly warned!

ETA Alu har jeg ikke oversikt over enda, først skal alle detaljer pensles ut, så skal tegninger ferdigstilles og kvalitetssikres før forespørsel på produksjon går ut. Skal uansett være klare til høstsesongen drar i gang sånn i August en gang. I mellomtiden blir det finjustering av nødvendige filterkomponenter, massering av elementer etc.

Regner med å se ditt blide åsyn straks du er pr. hjul igjen.

I mellomtiden får jeg ta med meg en geit og stikke oppom brakka til Mad og ta gresset ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    finn opp en svær feit geit, som spiser gress om sommeren og snø om vinteren , så har du en venn for livstid! ;D
    ses
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Bedre å finne opp en dildo med snøfreser og gressklipper så kan kjerringene kvitte seg med OSS!!!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er det ikke slik vi føler oss etter en stund? ::)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Morsom tråd dette, og heftig bygge. :)

Men bet meg litt merke i denne kommentaren:
    pengesluk skrev:
    Jo, men likevel...?? Hva er det han egentlig spør OM?? Jeg kunne like gjerne brukt 8 ohms elementer og uansett kun en forsterker. Meningsløst med flere forsterkere uansett hvordan du vrir og vender på det.
    Vil ikke flere forsterkere gi bedre dempefaktor, og vil man i det hele tatt oppleve noe negativt med flere forsterkere(hvis man ser bort ifra pris)?

Geir Arne

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Dette blir min absolutt siste komnmentar om dette emnet:

Mye mulig at andre kan ha det morro med å koble opp en drøss forsterkere. For mitt vedkommende er dette IKKE noe tema, Hva skal man med dette når systemfølsomheten er på godt over 100 dB?? Hvorfor introdusere flere potensielle problemer? Så lenge den forsterkeren som skal benyttes er av en slik kaliber at den gjør jobben så må det da sannelig være greit!! Dessuten, jeg er ute etter den lydsignaturen som er i klasse A forsterkere og elementer med Alnico. Jeg vil også ha fleksibiliteten til å kunne kjøre HELE systemet inkl. satelittene, passivt delt, med kun ett kl.A sluttrinn pr. kanal.

For de som er fascinert av en masse elektronikk og flest mulig bokser så anbefaler jeg de å starte en egnet tråd. Bare ikke her.

Lurespørsmål: Hva låter best; en bærepose med Hypex eller et par ekstremt velbygde 150W kl.A sluttforsterkere?

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Du trenger jo ikke ta så på vei......

Jeg lurte bare på om det kunne ha en effekt. Jeg har ikke påstått det ene eller det andre, men jeg lurer og da spør jeg.

Syntes det blir tåpelig å svare med en slik hånlig tone tilbake, men skal la være å spørre noe mer rundt emnet.

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Lurespørsmål: Hva låter best; en bærepose med Hypex eller et par ekstremt velbygde 150W kl.A sluttforsterkere?
    Dersom begge er godt konstruert, så låter de med all sansynlighet helt identisk ville nå jeg tro. Transparente selvsagt. Men det hadde vært morro å teste klasse A mot klasse D.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    ganilsen skrev:
    Du trenger jo ikke ta så på vei......

Jeg lurte bare på om det kunne ha en effekt. Jeg har ikke påstått det ene eller det andre, men jeg lurer og da spør jeg.

Syntes det blir tåpelig å svare med en slik hånlig tone tilbake, men skal la være å spørre noe mer rundt emnet.

Geir Arne
    Ingen som tar på vei her, G.A. men det blir litt meningsløst å terpe på dette, som ikke er noe tema og heller ikke har vært/blir det. Hadde spørsmålet om konstruksjonsdetaljer, valg av forsterkeri etc. vært en del av tråden så skulle vi nok utdypet emnet så godt som det lot seg gjøre, ja, og derfor inviterte jeg også til en egen tråd om dette for de som åpenbart er opptatt av det. Om du oppfatter en noe oppgitt mandagstrett tone som hånlig kan jeg bare bekage.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    til lurespørsmål :
    en pall med ekstremt velbygde Accuphase 150W kl.A sluttforsterkere ! ;D
    mvh
    Leif "Oraklet" Christensen

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    +1

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    til lurespørsmål :
    en pall med ekstremt velbygde Accuphase 150W kl.A sluttforsterkere ! ;D
    mvh
    Leif "Oraklet" Christensen
    Og der i ligger lureriet; Accuphase har ikke 150W kl.A!!

A

aair

Gjest
    Om det er ampene du snakket om forrige dagen så er det nok enda verre, Jan; 160 Watt klasse A ;)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    pengesluk skrev:
    Jeg vil også ha fleksibiliteten til å kunne kjøre HELE systemet inkl. satelittene, passivt delt, med kun ett kl.A sluttrinn pr. kanal.
    +1

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Takk for i går, Emo! Ble litt "på sparket" og dårlig vert p.g.a. stresset men neste gang blir det vanlig fullservice, og med bugnende frukt- og grøntbord!

8

8x12_TOM

Gjest
    emokid skrev:
    :eek:

Sjokkskadd.

;D
    Nok en lettere sjokkskadet persjon etter besøk i festningen til sluket ;D
    Har fått med meg, at de som har vært så heldige å få innpass, kommer ut igjen med nye hifi-planer - gjeller det deg også?
    Siden jeg for min del tror mulighetene for et besøk er mikroskopiske ;), hadde det vært fint med en lydmessig tillbakemelding sånn litt i forhold til oppsettet til LMC - Der har vi begge vært. Ikke meningen å sette deg i en vanskelig stiuasjon med at du må disse noen av oppsettene.
    Helt sikkert knalloppsett begge to, men har fått inntrykk av at de har noe forskjellig lydsignatur

Tor

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.685
    Vet ikke om det er noe vits i å sammenligne, det er to totalt forskjellige anlegg.

Samtidig vet jeg ikke om det er noen vits i å beskrive så veldig mye lyd.

Det er har de egenskapene også mindre bakladede fulltonehøyttalere har, men er stort og slemt.

Ta de egenskapene de beste hornsystemene har i mellomtone\så langt ned de rekker i bassen; Smekk, smell, dynamikk, kjapphet, kontroll.

Ta alt dette og sett inn 110db ved 30hz. Dette er stort sett noe jeg aldri har hørt lignende til før.

Vi fikk vel presset inn 10 minutter til diskusjon av tekniske løsninger på baffel, resten var stort sett glis og rockefot fra min side ;D

Takker så meget for besøket Sluket, tar deg opp på mer ved neste anledning ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Ikke akkurat noen "bøgfjøler" det her, rundt 200 kg. muskler, alu, rustfritt og annet snask 8) 8) (klikk på ill. for større bilde)

Vi nærmer oss produksjonsstart...

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vil ikke de støtteveggene bak gi ulike baffelareal og tom H-form for de nederste driverne ifht de lenger opp?
    hva med noe fete "stag" istedet?
    evt frese opp åpninger?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Tenkt på - sjekket ut - liten innvirkning (les: ingen som jeg kunne høre, ihvertfall. Er ikke så dominerende som den ser ut til. Men riktig tenkt!

Det du ikke ser, er at på baksiden går det noen kraftige vinkler som har flere funksjoner, disse vinklene går fra bunn til topp og tar det meste av arealet på den sidevangen du ser nå. Derved blir nettoeffekten av sidevangen minimal.

Sidevangene skal dessuten stå litt inn fra bunnplatens kant, og når høyttalerne er i riktig posisjon så ser du ikke disse vangene i det hele tatt.

Hvorfor det ikke er laget lettinger/hull i vangene har også sin forklaring... en halvflaske røyk i premie til den som skjønner hvorfor!!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    pengesluk skrev:
    Ikke akkurat noen "bøgfjøler" det her, rundt 200 kg. muskler, alu, rustfritt og annet snask 8) 8) (klikk på ill. for større bilde)

Vi nærmer oss produksjonsstart...

fett
    ser bra ut

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    men ville tjent på det visuelt også imo
    mvh
    Leif

J

J.J

Gjest
    Ikke for å være mer enn gjennomsnittlig vanskelig............. ;D Men er litt enig med Leif her ....
    Mener bestemt at det vil se litt mer frekt ut med stag...

MEN det ser uansett uber fett ut ;D
    Syntes det er flott at du endelig fikk brukt all den erfaring og kompetansen du har til noe fornuftig ;D ;D ;D ;D ;D

Jan R

O

Oblivion

Gjest
    Monter en diskant i det midterste elementet (coax) og det er en fullrange....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    diyAudio skrev:
    OT ref trådtittel ;D

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    diyAudio skrev:
    Har en ferdig konstruksjon for det allerede. Neste prosjekt faktisk. 8) 8) FØLG MED!!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    jan#jan skrev:
    Ikke for å være mer enn gjennomsnittlig vanskelig............. ;D Men er litt enig med Leif her ....
    Mener bestemt at det vil se litt mer frekt ut med stag...

MEN det ser uansett uber fett ut ;D
    Syntes det er flott at du endelig fikk brukt all den erfaring og kompetansen du har til noe fornuftig ;D ;D ;D ;D ;D

Jan R
    @Leif og Jan#Jan:
    Nå skal vi se hvor kreative/skarpe dere er!

Det du ikke ser, er at på baksiden går det noen kraftige vinkler som har flere funksjoner, disse vinklene går fra bunn til topp og tar det meste av arealet på den sidevangen du ser nå. Derved blir nettoeffekten av sidevangen minimal.

Sidevangene skal dessuten stå litt inn fra bunnplatens kant, og når høyttalerne er i riktig posisjon så ser du ikke disse vangene i det hele tatt.

Hvorfor det ikke er laget lettinger/hull i vangene har også sin forklaring... en halvflaske røyk i premie til den som skjønner hvorfor!!

Edit; Svaret ligger i tråden...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn