|
Interessant spørsmål, har selv fundert på pakning/ ikke pakning...hel skrev:Har du noen synspunkter og/eller erfaringer med soft-montering? (gummipakninger og o-ringer svært lett sammenskrudd slik at driverne "flyter" i baffelen)
Jeg tenkte jeg skulle få en second opinion av Sluket, han er jo kjent for å ha sterke meninger. Jeg er 99,9% sikker på at det blir softmontering på diskanten og fulltonen min. Tenkte det var greit med en uttalelse før høyttalern er ferdig ;DMr-T skrev:Er vanskelig å få noe sånt til å fungere ved lave frekvenser. Etter min mening er det på mellomtone og diskant det er noe å hente på å avkoble elementet fra baffelet.
Listen cløsely, and I say this ønly ønce: Det er INGEN TING som er soft i min verden. Kun Marshmallows, og de spiser jer normalt aldri...hel skrev:Har du noen synspunkter og/eller erfaringer med soft-montering? (gummipakninger og o-ringer svært lett sammenskrudd slik at driverne "flyter" i baffelen)
Damn right! T.o.m. syklene mine har dekk av kompaktgummi! Fjæringen overlates til ræva ;D ;D ;DLMC skrev:Sluket og gummioppheng er vel nærmest et paradoks
mvh
Leif
Riktig observert. Prøver å gjøre alle aspekter ved livet til "hel ved" både konkret og i overført betydning.diyAudio skrev:Sluket tar den helt ut med hardcore high-end!!
Ikke noe fløtepus gummistrikker, sykkelslanger, diffusorer eller demping der i gården nei ;D
God tur, og ha en flott ferie.LMC skrev:I´m off on 4 weeks vacation........ ;D
Mine elementer har ca. 60 gr. bevegelig masse, og med en systemvekt på 220 kg. så blir omsetningsforholdet rund regnet 3.700 : 1slowmotion skrev:Jeg pleier å gå for et forhold på minimum 1000 i forskjell mellom bevegelig masse og resten.
En 15" med masse på 120g bør jo ha litt å sparke mot.
Det stusset jeg litt på jeg også8x12_TOM skrev:60 gr. til sammen på alle fem elementene, er membranen laget av dopapir?
733:1 vel? Det er jo 5 av dem per side.pengesluk skrev:Mine elementer har ca. 60 gr. bevegelig masse, og med en systemvekt på 220 kg. så blir omsetningsforholdet rund regnet 3.700 : 1slowmotion skrev:Jeg pleier å gå for et forhold på minimum 1000 i forskjell mellom bevegelig masse og resten.
En 15" med masse på 120g bør jo ha litt å sparke mot.
Satelittene - Nagaokabinettene med Fostex FE208ES-R / T500AmkII har et omsetningsforhold på over 10.000 : 1 hvilket er over den magiske optimale grense. Og det høres!!
Det er hva jeg har gjort, og det fungerer bra. Men jeg har softmontert hele bassbaffelet, dvs det "svever" over gulvet på luftputer (sykkelslanger faktisk). Vibrasjonene i bassbaffelet ble kanskje 10 ganger lavere i nivå med luftputer under i forhold til når baflene sto rett på gulvet med harde føtter under.hel skrev:Hva med kombinasjonen fastmonterte basser og softmontert fulltone og diskant da?
Det gjelder vel stort sett alle høyttalere.Mr-T skrev:Men jeg har softmontert hele bassbaffelet, dvs det "svever" over gulvet på luftputer (sykkelslanger faktisk). Vibrasjonene i bassbaffelet ble kanskje 10 ganger lavere i nivå med luftputer under i forhold til når baflene sto rett på gulvet med harde føtter under.
Sp.m : Er det ikke slik at orkester musikere bruker spikes for å lede vibrasjoner ned i gulvet ??Mr-T skrev:Det er jeg helt enig i, å bruke spikes er vel det verste man kan gjøre. Men den godeste Herr Sluket er nok neppe enig med oss der.....
Det er vel ikke for at dem skal skli.... dem gjør det omvendt av det vi hifi freaker driver med . og det bør vel si sitt :Mr-T skrev:Kanskje. Det er sånne pigger på cello og bass, men det er vel helst for at instrumentet ikke skal skli...
Funker nok på skranglete PA-elementer ;D ;D Jeg må tilstå at jeg ikke har noen særlig vibrasjoner i baflene i det hele tatt, de står nå på hjul og gir ingen spesielle vibrasjoner overført til gulvet...Mr-T skrev:Det er hva jeg har gjort, og det fungerer bra. Men jeg har softmontert hele bassbaffelet, dvs det "svever" over gulvet på luftputer (sykkelslanger faktisk). Vibrasjonene i bassbaffelet ble kanskje 10 ganger lavere i nivå med luftputer under i forhold til når baflene sto rett på gulvet med harde føtter under.hel skrev:Hva med kombinasjonen fastmonterte basser og softmontert fulltone og diskant da?
Det er riktig, de bruker pigger for å koble instrumentet til gulvet så gulvet vibrerer med og de får mere lyd.jan#jan skrev:Det er vel ikke for at dem skal skli.... dem gjør det omvendt av det vi hifi freaker driver med . og det bør vel si sitt :Mr-T skrev:Kanskje. Det er sånne pigger på cello og bass, men det er vel helst for at instrumentet ikke skal skli...
Dem bruker det for å få mer lyd om jeg ikke tar heeelt feil ...
Andre må mer enn gjerne belære meg![]()
Den ekstra plattingen er vel en resonator, på samme måte som man får høyere lyd av en stemmegaffel som man holder mot en bordplate. Relevansen for spikes på høyttalere skal jeg ikke uttale meg om. Det kan vel slå begge veger. Hvis cellisten ønsker at gulvet skal være en resonator, så kan det kanskje være gunstig for lyden fra en høyttaler også?slowmotion skrev:...
Det er riktig, de bruker pigger for å koble instrumentet til gulvet så gulvet vibrerer med og de får mere lyd.
En solist på cello har gjerne en ekstra platting under instrumentet som vibrerer friskt med.
...
gormj skrev:Den ekstra plattingen er vel en resonator, på samme måte som man får høyere lyd av en stemmegaffel som man holder mot en bordplate.
Ikke etter min mening. Men vi har jo alle våre forskjellige meninger!Relevansen for spikes på høyttalere skal jeg ikke uttale meg om. Det kan vel slå begge veger. Hvis cellisten ønsker at gulvet skal være en resonator, så kan det kanskje være gunstig for lyden fra en høyttaler også?
hehe, ja også det står jo også i linken at det har betydning for lyden!Forøvrig er det ikke bare vi hifi-nisser som har noe å velge i: http://www.frenchcellobow.com/products/endpin.html![]()
60 gr, /stk. selvsagt - sorry. Med 220 kg. så blir det da 733 : 1 selvsagt. Det virker som det er et greit forhold; konstruksjonen er jo i tillegg planke stiv og havner i en egenresonans som er utenfor elementenes arbeidsområde. Får vi håpe! No guts, no glory! Det er uansett tilnærmet null & niks vibrasjoner å spore i baffelen så langt. Med eventuelle vinger montert så er vi oppe i 1.000 : 1 i forhold.8x12_TOM skrev:60 gr. til sammen på alle fem elementene, er membranen laget av dopapir?
Den aldeles eminente gitaristen Tommy Emmanuel fortalte en gang at han i oppveksten tagg seg til en gitar fra foreldrene. Problemet var bare at det var en elektrisk gitar, og faren hadde ikke kjøpt hverken høyttaler eller forsterker, men Tommy og hans oppfinnsomme bror fant fort ut at dersom den ene spilt og den andre klemte gitaren hardt inntil morens flotte finerte skap så ble det straks mer lyd da skapet "resonerte" i henhold til notene. Snag'et var at da faren kom hjem og fikk se alle de stygge merkene på skapet, la han gutta over kneet og sørget for at det ble litt "resonans" i gutta, også!jan#jan skrev:Det er vel ikke for at dem skal skli.... dem gjør det omvendt av det vi hifi freaker driver med . og det bør vel si sitt :Mr-T skrev:Kanskje. Det er sånne pigger på cello og bass, men det er vel helst for at instrumentet ikke skal skli...
Dem bruker det for å få mer lyd om jeg ikke tar heeelt feil ...
Andre må mer enn gjerne belære meg![]()