BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Han fikk så han teg, ja!! 8) 8) 8)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @Cash: Slike "Ear-blowjobs" burde likestilles med musikalsk voldtekt og annet som har en minimum strafferamme på livsvarig forvaring!
    Utfordringen til Sluket må være at selv himmelen har en øvre begrensning, skjønt han vil neppe se noe limit der heller......

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    EARGASM!!! According to Wikipedia: Eargasm: "A physical state of extreme ecstatic well being, rarely encountered except from when visiting Sluket"

muzak

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    16
    Hei sluket

Har du vurdert å sette magneten i klem slik at du stopper eventuell bevegelse i krog og magnet? Siden du bruker mange elementer blir det jo ikke store vandringen og belastningene på hver. Men når man likevel tar den helt ut, så kan det være litt å hente der også. Det kan jo være bare ett stag på baksiden som går fra bunn til topp, med en mekanisme som kan stramme magneten mot baffelen. Hadde vært morsomt å testet om det ble forskjell selv på ett stort system som dette :)

Mvh
    Bjørn

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    På den endelige baffelen blir det 8 x 6 mm. bolter - klemmer ikke det nok så veit da faen....

Dessuten er chassiet på driverne ekstremt solide og rigide, så inntil jeg oppdager eventuelle ulyder eller andre rariteter tror jeg at jeg lar "innspenningen" bero. Skulle de ha noen eventuell effekt måtte det dimensjoneres relativt friskt, og jeg er redd det ville hatt fler negative virkninger enn positive. Så lenge dette fungerer så bra som det gjør allerede i testbaffelen, hvor elementene henger i strikk & binders nesten så tror jeg at sluttresultatet blir bra.

En del av de oppspenningsvariantene jeg har sett har vært i forbindelse med mer kleine vintage elementer, og/eller elementer som er festet i baffelen fra BAKSIDEN. De elementene jeg benytter her kalles "fat lip" av den grunn at flenseneer store, tykke og ikke minst brede. Jeg skal dessuten feste de fra forsiden, og da kommer tyngdepunktet mye nærmere baffelens bakside enn om de var blitt festet fra baksiden. Baffelen blir 40 mm. og i aluminium, så innfestingen med de 8 Torx-boltene blir nesten uendelig sterk. Skulle jeg gått på med stag og innspenning så ville jeg jobbe MOT skruene for å skyve elementeneut av baffelen, og det ønsker vi vel ikke...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Har du noen synspunkter og/eller erfaringer med soft-montering? (gummipakninger og o-ringer svært lett sammenskrudd slik at driverne "flyter" i baffelen)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Har du noen synspunkter og/eller erfaringer med soft-montering? (gummipakninger og o-ringer svært lett sammenskrudd slik at driverne "flyter" i baffelen)
    Interessant spørsmål, har selv fundert på pakning/ ikke pakning...

M

Mr-T

Gjest
    Er vanskelig å få noe sånt til å fungere ved lave frekvenser. Etter min mening er det på mellomtone og diskant det er noe å hente på å avkoble elementet fra baffelet.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Mr-T skrev:
    Er vanskelig å få noe sånt til å fungere ved lave frekvenser. Etter min mening er det på mellomtone og diskant det er noe å hente på å avkoble elementet fra baffelet.
    Jeg tenkte jeg skulle få en second opinion av Sluket, han er jo kjent for å ha sterke meninger. Jeg er 99,9% sikker på at det blir softmontering på diskanten og fulltonen min. Tenkte det var greit med en uttalelse før høyttalern er ferdig ;D

M

Mr-T

Gjest
    Leser vi tråden her så er det vel temmelig åpenbart at han går for det motsatte; hard montering av elementer og ikke avkobling av baffelet fra rommet heller.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Sluket og gummioppheng er vel nærmest et paradoks :p
    mvh
    Leif

O

Oblivion

Gjest
    Sluket tar den helt ut med hardcore high-end!!
    Ikke noe fløtepus gummistrikker, sykkelslanger, diffusorer eller demping der i gården nei  ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    Jeg pleier å gå for et forhold på minimum 1000 i forskjell mellom bevegelig masse og resten.
    En 15" med masse på 120g bør jo ha litt å sparke mot.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    Listen cløsely, and I say this ønly ønce: Det er INGEN TING som er soft i min verden. Kun Marshmallows, og de spiser jer normalt aldri...

Stum montasje gjelder. Alt annet kan komprimere dynamikken i bassen. Trur eg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    Sluket og gummioppheng er vel nærmest et paradoks :p
    mvh
    Leif
    Damn right! T.o.m. syklene mine har dekk av kompaktgummi! Fjæringen overlates til ræva ;D ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    diyAudio skrev:
    Sluket tar den helt ut med hardcore high-end!!
    Ikke noe fløtepus gummistrikker, sykkelslanger, diffusorer eller demping der i gården nei ;D
    Riktig observert. Prøver å gjøre alle aspekter ved livet til "hel ved" både konkret og i overført betydning.
    Hardcore or no core at all.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bare for å ikke bli misforstått:
    BMI= Baffel Mass Index! 8)
    I´m off on 4 weeks vacation........ ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    I´m off on 4 weeks vacation........ ;D
    God tur, og ha en flott ferie. :)

Hmm....sluket myk ::), ja det skulle tatt seg ut. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    slowmotion skrev:
    Jeg pleier å gå for et forhold på minimum 1000 i forskjell mellom bevegelig masse og resten.
    Mine elementer har ca. 60 gr. bevegelig masse, og med en systemvekt på 220 kg. så blir omsetningsforholdet rund regnet 3.700 : 1

Satelittene - Nagaokabinettene med Fostex FE208ES-R / T500AmkII har et omsetningsforhold på over 10.000 : 1 hvilket er over den magiske optimale grense. Og det høres!!

8

8x12_TOM

Gjest
    60 gr. til sammen på alle fem elementene :eek:, er membranen laget av dopapir?

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    8x12_TOM skrev:
    Det stusset jeg litt på jeg også ;) Det må jo være 60g x 5 pr.side ;D

8

8x12_TOM

Gjest
    He-he, hadde vel vært mer bekymret for 12 gr. beveglig masse på en 16" enn ett forholdstall på 733 : 1

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    pengesluk skrev:
    slowmotion skrev:
    Mine elementer har ca. 60 gr. bevegelig masse, og med en systemvekt på 220 kg. så blir omsetningsforholdet rund regnet 3.700 : 1
    733:1 vel? Det er jo 5 av dem per side.

edit: jeg ser 8x12_TOM allerede har påpekt dette. Sorry! ;)

Satelittene - Nagaokabinettene med Fostex FE208ES-R / T500AmkII har et omsetningsforhold på over 10.000 : 1 hvilket er over den magiske optimale grense. Og det høres!!

Kompdrivere med horn kan med fordel monteres elastisk, ja.
    Med en bevegelig masse på maks et par gram og vekten av driver + horn blir ikke det noe problem.

Og frekvensområdet som gjengis er også over resonansfrekvensen til det opphengte system i praksis.
    Anderledes med bass-drivere.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hva med kombinasjonen fastmonterte basser og softmontert fulltone og diskant da?

M

Mr-T

Gjest
    hel skrev:
    Hva med kombinasjonen fastmonterte basser og softmontert fulltone og diskant da?
    Det er hva jeg har gjort, og det fungerer bra. Men jeg har softmontert hele bassbaffelet, dvs det "svever" over gulvet på luftputer (sykkelslanger faktisk). Vibrasjonene i bassbaffelet ble kanskje 10 ganger lavere i nivå med luftputer under i forhold til når baflene sto rett på gulvet med harde føtter under.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    Mr-T skrev:
    Men jeg har softmontert hele bassbaffelet, dvs det "svever" over gulvet på luftputer (sykkelslanger faktisk). Vibrasjonene i bassbaffelet ble kanskje 10 ganger lavere i nivå med luftputer under i forhold til når baflene sto rett på gulvet med harde føtter under.
    Det gjelder vel stort sett alle høyttalere.
    Spikes under høyttalere er en uting!

;)

M

Mr-T

Gjest
    Det er jeg helt enig i, å bruke spikes er vel det verste man kan gjøre. Men den godeste Herr Sluket er nok neppe enig med oss der.....

J

J.J

Gjest
    Mr-T skrev:
    Det er jeg helt enig i, å bruke spikes er vel det verste man kan gjøre. Men den godeste Herr Sluket er nok neppe enig med oss der.....
    Sp.m : Er det ikke slik at orkester musikere bruker spikes for å lede vibrasjoner ned i gulvet ??

M

Mr-T

Gjest
    Kanskje. Det er sånne pigger på cello og bass, men det er vel helst for at instrumentet ikke skal skli...

J

J.J

Gjest
    Mr-T skrev:
    Kanskje. Det er sånne pigger på cello og bass, men det er vel helst for at instrumentet ikke skal skli...
    Det er vel ikke for at dem skal skli.... dem gjør det omvendt av det vi hifi freaker driver med . og det bør vel si sitt ::)

Dem bruker det for å få mer lyd om jeg ikke tar heeelt feil ...

Andre må mer enn gjerne belære meg :D

M

Mr-T

Gjest
    Når du sier det... det er nok noe med kobling mot gulvet også ja. Strykeinstrumenter har jeg ikke altfor mye peil på er jeg redd. Men uansett - kobling mot gulvet vil vi vel ikke ha med høyttalere? Eller? Jeg vil i hvertfall ikke det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    hel skrev:
    Det er hva jeg har gjort, og det fungerer bra. Men jeg har softmontert hele bassbaffelet, dvs det "svever" over gulvet på luftputer (sykkelslanger faktisk). Vibrasjonene i bassbaffelet ble kanskje 10 ganger lavere i nivå med luftputer under i forhold til når baflene sto rett på gulvet med harde føtter under.
    Funker nok på skranglete PA-elementer ;D ;D Jeg må tilstå at jeg ikke har noen særlig vibrasjoner i baflene i det hele tatt, de står nå på hjul og gir ingen spesielle vibrasjoner overført til gulvet...

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    jan#jan skrev:
    Mr-T skrev:
    Det er vel ikke for at dem skal skli.... dem gjør det omvendt av det vi hifi freaker driver med . og det bør vel si sitt ::)

Det er riktig, de bruker pigger for å koble instrumentet til gulvet så gulvet vibrerer med og de får mere lyd.
    En solist på cello har gjerne en ekstra platting under instrumentet som vibrerer friskt med.

;)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    slowmotion skrev:
    ...
    Det er riktig, de bruker pigger for å koble instrumentet til gulvet så gulvet vibrerer med og de får mere lyd.
    En solist på cello har gjerne en ekstra platting under instrumentet som vibrerer friskt med.
    ...
    Den ekstra plattingen er vel en resonator, på samme måte som man får høyere lyd av en stemmegaffel som man holder mot en bordplate. Relevansen for spikes på høyttalere skal jeg ikke uttale meg om. Det kan vel slå begge veger. Hvis cellisten ønsker at gulvet skal være en resonator, så kan det kanskje være gunstig for lyden fra en høyttaler også?

Forøvrig er det ikke bare vi hifi-nisser som har noe å velge i: http://www.frenchcellobow.com/products/endpin.html :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    gormj skrev:
    Den ekstra plattingen er vel en resonator, på samme måte som man får høyere lyd av en stemmegaffel som man holder mot en bordplate.

jepp

Relevansen for spikes på høyttalere skal jeg ikke uttale meg om. Det kan vel slå begge veger. Hvis cellisten ønsker at gulvet skal være en resonator, så kan det kanskje være gunstig for lyden fra en høyttaler også?
    Ikke etter min mening. Men vi har jo alle våre forskjellige meninger! ;)

Forøvrig er det ikke bare vi hifi-nisser som har noe å velge i: http://www.frenchcellobow.com/products/endpin.html :)
    hehe, ja også det står jo også i linken at det har betydning for lyden!

;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    8x12_TOM skrev:
    60 gr, /stk. selvsagt - sorry. Med 220 kg. så blir det da 733 : 1 selvsagt. Det virker som det er et greit forhold; konstruksjonen er jo i tillegg planke stiv og havner i en egenresonans som er utenfor elementenes arbeidsområde. Får vi håpe! No guts, no glory! Det er uansett tilnærmet null & niks vibrasjoner å spore i baffelen så langt. Med eventuelle vinger montert så er vi oppe i 1.000 : 1 i forhold.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    jan#jan skrev:
    Mr-T skrev:

Den aldeles eminente gitaristen Tommy Emmanuel fortalte en gang at han i oppveksten tagg seg til en gitar fra foreldrene. Problemet var bare at det var en elektrisk gitar, og faren hadde ikke kjøpt hverken høyttaler eller forsterker, men Tommy og hans oppfinnsomme bror fant fort ut at dersom den ene spilt og den andre klemte gitaren hardt inntil morens flotte finerte skap så ble det straks mer lyd da skapet "resonerte" i henhold til notene. Snag'et var at da faren kom hjem og fikk se alle de stygge merkene på skapet, la han gutta over kneet og sørget for at det ble litt "resonans" i gutta, også!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    7 timers koble - filter adjust - måle - teste - lytte - slope adjust - level match - SPL - dB check i går kveld/natt. Jeg og Raymond C. tørnet inn ved 02.30-tiden, en pakke rullings og en m3 kaffe fattigere 8)

Nå spiller hele systemet FLATT ned til 31,5 Hz og ned 3-4 dB ved 25 Hz. Dette er reelle målinger gjort I LYTTEROMMET fra lytteposisjon. Bassene er i prinsipp innenfor 1-2 dB fra 30 - 500 Hz, og går helt opp til 1 kHz før det ruller av. Perfekt, da systemet skal kunne brukes til å prøve ut forskjellige satelittløsninger med xover helt oppunder 8-900 Hz.

- 120 dB, ingen hørbar distorsjon
    - fullstendig fravær av resonanser, kasselyder o.l.
    - fullstendig fravær av "stående bølger og andre romnoder/problemer
    - autoritet over hele linja, på PA - nivå
    - stramt som køddene på ei harabikkje
    - smekk og punch hinsides
    - ny dimensjon i det totale lydbildet, hvilket beviser den absolutte nødvendighet av å ha "full range"
    og ikke bare "nesten". Forbedringen i nærhet, "live" følelse og definisjon i hele bass/mellomtonen
    er av en sånn karakter at jeg nesten ikke trodde det var mulig... Tatt skikkelig på senga der!
    - 220 kg. / 210 x 62 cm. høyttalere som bare forsvinner i lydbildet - ikke mulig å detektere at det
    kommer bass fra baflene FØR du står på under 1 meters avstand. Ytterst spøkelsesaktig.
    - den merkelige effekten av at ingen bass "går" i rommet eller resten av huset, hele energien treffer
    den som sitter i lytteposisjon, og de forskjellige instrumenters egenart i frekvensspekteret kjennes
    fysisk selv om det er flere andre instrumenter i samme frekvensleie.
    - ingen endringer i lydkarakteren selv ved så lavt volum som 55 dB average.

Og fortsatt er det femti-øres kabler (rettere sagt ledninger..) og rimelige komponenter til Zobel's osv.

For å sitere en stor humorist og laugsbroder fra Grenland; "har ikke hatt det så morro siden vi sokna etter svigermor!"

En uforbeholden "hats off" og takk til herr Celius for velvillig bistand - du er en drøm å ha med på laget og fortjener dessuten ekstra honnør for å holde ut med en sånn vanskelig faen som meg. Å se deg i full virksomhet, viklet inn i Mac'er, målemikrofoner og kabler, med et ubetalelig "nå skal vi se..." - tryne...... det er minner for livet!

Nå gjenstår det morsomste - produksjon av endelige deler, innhandling av svindyre gull/sølv og kopperfoils, egen prod av kabler osv. deretter montasje og slutt-tweaks. Kan bare bli bedre.

Sola skinner og hagen er rigget til aftenens selskap - livet leker!

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sluket
    LMC og undertegnede er nå godt fortøyd på NordKoster. Da er vi igang igjen.
    SKÅÅÅL OHOI !
    -m

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn