jepp! igjen og i enda større grad enn sistmadman skrev:ikke gjør det ! du blir bare frustrert
-m
På min "IKEA, 38mm-Eik-Benkeplate OB" som snart skal CNC kuttes så kommer jeg til 235:1. Skal da softmontere fulltonen (TB-W8) men ikke de to bassene (Eminence 15A) eller TB bånddiskanten. Virker det greit? Har du evt andre innspill på hva som kan gjøres før den går i fresen?pengesluk skrev:60 gr, /stk. selvsagt - sorry. Med 220 kg. så blir det da 733 : 1 selvsagt. Det virker som det er et greit forhold; konstruksjonen er jo i tillegg planke stiv og havner i en egenresonans som er utenfor elementenes arbeidsområde. Får vi håpe! No guts, no glory! Det er uansett tilnærmet null & niks vibrasjoner å spore i baffelen så langt. Med eventuelle vinger montert så er vi oppe i 1.000 : 1 i forhold.8x12_TOM skrev:60 gr. til sammen på alle fem elementene, er membranen laget av dopapir?
Å "slå" meg på antall elementer og størrelse er sølde enkelt, kun et par tastetrykk så er det gjort. Det er LYDEN du ikke klarer å matche!! 8) 8) 8) 8)Mr-T skrev:Jeg skal slå deg ned i sluket, Sluket. Ehh.. ja. Planlegger bass-løsning nå med 8 stk 21" per side. Selvsagt åpen baffel, alt annet er for såpekokende imbesiller. ;D
Jeg skjønner jo at disse anleggsjunkiehifihorekundene er sure på oss DIY folk som faktisk får til noe. Det krever jo kunnskap..... å kjøpe krever kun at man husker pin-koden på kortet, evt kan lese pinkoden som står på en gul lapp i lommeboka.
Med ultra-arrogant hilsen i høy oppløsning,
Mr-T
Si at du tar med deg en six-pack med glass-Cola og kommer ... sikkert ikke feil å smøre med detMr-T skrev:Skal det tolkes som at du ikke mottagelig for lyttebesøk?
Da må du enten kjøpe huset mitt med anlegget på rot, eller ta med deg selve anlegget og sette opp hjemme! ;D ;DMr-T skrev:Godt å høre. Dipolbass er noe eget, det vet vi jo begge to. Du har løst ting ganske annerledes enn meg selv, så det blir veldig spennende å høre om eller hvor mye forskjellig det er fra mitt eget.
En ekte hardbalen DIY-nut hører av æresårsaker og inngrodd vane aldri bedre lyd enn hos seg selv da, dette til advarsel. ;D
Er noe i det at ting låter bedre hjemme, kanskje fordi man trivest best der i utgangspunktet, og har en helt annen lyttero over seg? Man er jo også vant med de akustiske forholdene hjemme, og det er de man jo kjenner best.pengesluk skrev:Da må du enten kjøpe huset mitt med anlegget på rot, eller ta med deg selve anlegget og sette opp hjemme! ;D ;D
Ellers er det gjerne slik at alt låter bedre når jeg bare får det hjem. Merkelig.
Skeptikere er de morsomste vi har innom her, særlig når de går herfra med pannerynker som grove tomme-gjenger, mumlende noe om "bruktbørsen", låne på huset, kan jo leve med rimeligere bil osv.. På den annen side kunne det jo hende at du har møkk i øra og da hjelper ingen ting!Mr-T skrev:Er noe i det at ting låter bedre hjemme, kanskje fordi man trivest best der i utgangspunktet, og har en helt annen lyttero over seg? Man er jo også vant med de akustiske forholdene hjemme, og det er de man jo kjenner best.pengesluk skrev:Da må du enten kjøpe huset mitt med anlegget på rot, eller ta med deg selve anlegget og sette opp hjemme! ;D ;D
Ellers er det gjerne slik at alt låter bedre når jeg bare får det hjem. Merkelig.
Men uansett blir det spennende å høre hva du har kokt i stand. Nå er jo jeg skeptiker av rang. Det betyr at jeg ikke tar all fisk for god fisk, men fisk som ER god den kan jeg også anerkjenne. Så når noe faktisk er bedre enn det gode vante, så vraker jeg alle gamle kjepphester uten å blunke. Det var ikke mer enn 3 år siden jeg anså dipoler som komplett idioti, på linje med salige Duelund altså. Den kamelen ble raskt spist kan du si.
Jeg kan utmerket godt vurdere dipol igjen all the way jeg, den dagen da det dukker opp dipolelementer somMr-T skrev:Sluket: når skal du oppgradere til dipol i hele frekvensområdet da?![]()
Godsakene mine ligger aldeles ikke og slenger 8) 8)SannaX skrev:Ja, la vel opp til det, men det var litt rystende hele opplevelsen. Hadde flere som var innom som mente det spilte "så klart og fint". Er nok noe i det.
Hehe...måkke utfordre Sluket på å bytte horn mot dipol. Da kan i tilfelle jeg ta over noe av godsakene han har liggende og slenge![]()
Dersom du aldri har hørt et skikkelig hornsystem så burde du sannelig unne deg opplevelsen.Mr-T skrev:Horn er jo interessant det, selv om jeg aldri har hørt et hornsystem som ikke var PA. Jo, jeg har hatt et par Coral Flat-8 i Voight horn, det låt ufattelig jævlig. Men akkurat nå så ser jeg poenget i line-source systemer. Det er ikke åpentbart forenelig med hornlading.
Tre-fire forskjellige løsninger, faktisk. Hvor dipolbassen går igjen som grunnstamme.Mr-T skrev:Hvis jeg tar en tur ned til deg i løpet av høsten så burde det være mulig å høre et sånt, eller hur?
Hva med å drikke kaffe mens man lærer noe ?Mr-T skrev:Det er derfor jeg drar på besøk til andre DIY folk - for å lære noe. Drikke kaffe kan jeg gjøre hjemme.
Pussig du nevner dette - sistemann som var her satt i seks timer, og vi rakk aldri kaffen ;D ;D Og han er ellers ganske glad i kaffe, faktisk.Mr-T skrev:Det er derfor jeg drar på besøk til andre DIY folk - for å lære noe. Drikke kaffe kan jeg gjøre hjemme.
Kulørt presse er da helt uinteressert i slike ting. Jeg er ingen potensiell annonsør. Faktisk bare et brysomt hår i leverandørsuppa, som utgjør føden til nevnte presse.Rune S skrev:Og nå bør vel kanskje også Fidelity kjenne sin besøkelsestid !? ,viss de får audiens da vel å merke 8)
Ser ikke vekk fra at dette bass-systemet her setter standarder det knappt finnes maken til !