BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    ikke gjør det ! du blir bare frustrert
    -m

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Selvsagt ønsker man å flytte referanserammer. Alt annet gjør at man ikke vet hvilket spill man spiller:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    8x12_TOM skrev:
    60 gr. til sammen på alle fem elementene :eek:, er membranen laget av dopapir?
    60 gr, /stk. selvsagt - sorry. Med 220 kg. så blir det da 733 : 1 selvsagt. Det virker som det er et greit forhold; konstruksjonen er jo i tillegg planke stiv og havner i en egenresonans som er utenfor elementenes arbeidsområde. Får vi håpe! No guts, no glory! Det er uansett tilnærmet null & niks vibrasjoner å spore i baffelen så langt. Med eventuelle vinger montert så er vi oppe i 1.000 : 1 i forhold.
    På min "IKEA, 38mm-Eik-Benkeplate OB" som snart skal CNC kuttes så kommer jeg til 235:1. Skal da softmontere fulltonen (TB-W8) men ikke de to bassene (Eminence 15A) eller TB bånddiskanten. Virker det greit? Har du evt andre innspill på hva som kan gjøres før den går i fresen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Aner virkelig ikke, ingen erfaring med "soft-montasje" Driver stort sett med horn/drivere hvor dette ikke er noe tema, eks. TAD 4001 driver/horn/stativ hvor forholdet er 1 gram bevegelig masse mot 80 kg. statisk, eller et omsetningsforhold på 80 000 : 1. Andre mellomtonevarianter ligger på mellom 10-50.000 : 1 så de er heller ikke problematiske. Supertweetere har gjerne dynamisk masse på micron-nivå, og med vekt i naken utførelse på fra 5 kg. og oppover til 25 kg. så er regnestykket ganske så enkelt der også. Det nærmeste jeg kommer et "dårlig" forhold mellom dynamisk/statisk vekt er vel TAD TM1201 12" mellomtone med bevegelig masse på hele 60 gram, og egenvekt for systemet på ca. 60 kg., altså et omsetningsforhold på 1.000 : 1

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Jeg skal slå deg ned i sluket, Sluket. Ehh.. ja. Planlegger bass-løsning nå med 8 stk 21" per side. Selvsagt åpen baffel, alt annet er for såpekokende imbesiller. ;D

Jeg skjønner jo at disse anleggsjunkiehifihorekundene er sure på oss DIY folk som faktisk får til noe. Det krever jo kunnskap..... å kjøpe krever kun at man husker pin-koden på kortet, evt kan lese pinkoden som står på en gul lapp i lommeboka.

Med ultra-arrogant hilsen i høy oppløsning,
    Mr-T
    Å "slå" meg på antall elementer og størrelse er sølde enkelt, kun et par tastetrykk så er det gjort. Det er LYDEN du ikke klarer å matche!! 8) 8) 8) 8)

M

Mr-T

Gjest
    Å fan, er det lyden som teller.... ;D

Som sagt før så må jeg få lov til å høre dette greiene dine. Vi får ta konklusjonen etter det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan konkludere her og nå så sparer du turen ;D ;D Så tar du bensinpengene og legger på sparegrisen..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    På ingen måte, men jeg vet at du kommer til å like det du hører 8) 8)

J

J.J

Gjest
    Mr-T skrev:
    Skal det tolkes som at du ikke mottagelig for lyttebesøk?
    Si at du tar med deg en six-pack med glass-Cola og kommer ... sikkert ikke feil å smøre med det ;)

M

Mr-T

Gjest
    Godt å høre. Dipolbass er noe eget, det vet vi jo begge to. Du har løst ting ganske annerledes enn meg selv, så det blir veldig spennende å høre om eller hvor mye forskjellig det er fra mitt eget.

En ekte hardbalen DIY-nut hører av æresårsaker og inngrodd vane aldri bedre lyd enn hos seg selv da, dette til advarsel. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Godt å høre. Dipolbass er noe eget, det vet vi jo begge to. Du har løst ting ganske annerledes enn meg selv, så det blir veldig spennende å høre om eller hvor mye forskjellig det er fra mitt eget.

En ekte hardbalen DIY-nut hører av æresårsaker og inngrodd vane aldri bedre lyd enn hos seg selv da, dette til advarsel. ;D
    Da må du enten kjøpe huset mitt med anlegget på rot, eller ta med deg selve anlegget og sette opp hjemme! ;D ;D

Ellers er det gjerne slik at alt låter bedre når jeg bare får det hjem. Merkelig.

M

Mr-T

Gjest
    pengesluk skrev:
    Da må du enten kjøpe huset mitt med anlegget på rot, eller ta med deg selve anlegget og sette opp hjemme! ;D ;D
    Ellers er det gjerne slik at alt låter bedre når jeg bare får det hjem. Merkelig.
    Er noe i det at ting låter bedre hjemme, kanskje fordi man trivest best der i utgangspunktet, og har en helt annen lyttero over seg? Man er jo også vant med de akustiske forholdene hjemme, og det er de man jo kjenner best.

Men uansett blir det spennende å høre hva du har kokt i stand. Nå er jo jeg skeptiker av rang. Det betyr at jeg ikke tar all fisk for god fisk, men fisk som ER god den kan jeg også anerkjenne. Så når noe faktisk er bedre enn det gode vante, så vraker jeg alle gamle kjepphester uten å blunke. Det var ikke mer enn 3 år siden jeg anså dipoler som komplett idioti, på linje med salige Duelund altså. Den kamelen ble raskt spist kan du si.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    pengesluk skrev:
    Er noe i det at ting låter bedre hjemme, kanskje fordi man trivest best der i utgangspunktet, og har en helt annen lyttero over seg? Man er jo også vant med de akustiske forholdene hjemme, og det er de man jo kjenner best.

Men uansett blir det spennende å høre hva du har kokt i stand. Nå er jo jeg skeptiker av rang. Det betyr at jeg ikke tar all fisk for god fisk, men fisk som ER god den kan jeg også anerkjenne. Så når noe faktisk er bedre enn det gode vante, så vraker jeg alle gamle kjepphester uten å blunke. Det var ikke mer enn 3 år siden jeg anså dipoler som komplett idioti, på linje med salige Duelund altså. Den kamelen ble raskt spist kan du si.
    Skeptikere er de morsomste vi har innom her, særlig når de går herfra med pannerynker som grove tomme-gjenger, mumlende noe om "bruktbørsen", låne på huset, kan jo leve med rimeligere bil osv.. På den annen side kunne det jo hende at du har møkk i øra og da hjelper ingen ting!

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Så det er her det blåser videre etter stenging av " den andre" tråden :) Kunne tenke meg det.
    Fra Inconcert Miles til gummiopphengte saker og ting, Mr.T..du har gått forskjellige veier og har tilsynelatende mye erfaring..jeg lytter til slike som deg jeg! Kan du forresten komme med en kort forklaring på hva du mente med det med Duelund?

M

Mr-T

Gjest
    Duelund var ikke noen dipolfan tror jeg, han uttalte at den andre polen - altså bakutstrålingen - var "100% forvrengning".

(PS. Blåsinga er over for min del)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm..det hørtes rart ut. Jeg lyttet til tider bak høytalerene mine da jeg hadde Dipol, og kan ikke si det ble oppfattet som forvrengning.

M

Mr-T

Gjest
    Ikke jeg heller akkurat, men det Duelund nok mente var at bakbølgen var uønsket, noe man ikke ville ha. Det kan jeg godt være med på isolert sett, men det er tross alt bedre med en frekvenslineær bakbølge (som på en god dipol) enn en bakbølge som er meget grisete i responsen (typisk "kassehøyttaler"). Men bakbølgen er "prisen" man må betale hvis man ønsker en høyttaler med eksepsjonell kontroll på spredingen.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe med dipol ja. En digresjon, men jeg hadde noen dipol elementer til ca 1000kr stykket, og eide så et par kassehøytalere til 60000kr etterpå. Hvilke tror dere "dro av med seieren", når det kom til klarhet, romkobling, 3D etc...? Sorry hvis OT Sir Sluk.

M

Mr-T

Gjest
    Lett spørsmål, men du la opp til hva svaret skulle være og da.....

Min første dipol var laget av noen elementer jeg hadde liggende og lånte litt hist og her, samt et par furu hobbyplater. Det spilte ræva av mine 300 kilos 4-veis aktive monstre. Kanskje sistnevnte ikke var så bra likevel, men det sier jo litt.

Sluket: når skal du oppgradere til dipol i hele frekvensområdet da? ;)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Ja, la vel opp til det, men det var litt rystende hele opplevelsen. Hadde flere som var innom som mente det spilte "så klart og fint". Er nok noe i det.
    Hehe...måkke utfordre Sluket på å bytte horn mot dipol. Da kan i tilfelle jeg ta over noe av godsakene han har liggende og slenge :)

M

Mr-T

Gjest
    Horn er jo interessant det, selv om jeg aldri har hørt et hornsystem som ikke var PA. Jo, jeg har hatt et par Coral Flat-8 i Voight horn, det låt ufattelig jævlig. Men akkurat nå så ser jeg poenget i line-source systemer. Det er ikke åpentbart forenelig med hornlading.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hva er galt med PA...er det ikke live vi søker
    bare snakk om å få det rent nok
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg horn er veldig spennende. Det er den veien jeg går nå. Har hørt mang et PA annlegg, og det er noe annet hjemme, hvis det er av bra kvalitet. En annen nærhet, plutselighet, åpenhet. Svært få PA annlegg jeg har hørt har infridd. Ofte lurvete greier. Enten er det annlegget som ikke er bra, eller teknikerene som skrur seg bort.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    OK, da roer vi ned, trekker pusten og holder oss On-Topic!

bjornh, moderator

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Herr Moderator, hva mener du med å komme inn her på denne måten? Dette er en fredelig tråd, hvor det TIL EN FORANDRING diskuteres matnyttige saker, attpåtil på en saklig og kompetent måte. Har jeg klaget? Klarer godt selv å holde eventuelle kombatanter i ørene, dersom slike skulle dukke opp. Forøvrig anser jeg overhode ingen av de senere innlegg her til å være OT i det hele tatt. Dessuten er det stor forskjell på OT og OT, noe er kreativt og har sin plass, andre varianter ikke.

Denne plutselige iver etter inngripen burde for lengst vært eksersert i flere andre og offentlige tråder hvor det bare kveruleres, og det attpå til om emner og ting som i beste fall er perifere til hva forumet egentlig burde handle om.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Sluket: når skal du oppgradere til dipol i hele frekvensområdet da? ;)
    Jeg kan utmerket godt vurdere dipol igjen all the way jeg, den dagen da det dukker opp dipolelementer som

- har den dynamikken og uanstrengte spillemåte som et godt dynamisk/hornbasert system kan oppvise
    - klarer å formidle på en troverdig måte den energiutladning som ligger i transienter, slik bare hornsystemer kan i dag
    - kan vise til like ekstremt lav forvrengning som et godt hornsystem
    - har like god virkningsgrad (og dermed mikrodetaljer) som topp drivere oppviser
    - kan gi meg like mye musikkglede på alle former for musikk, slik jeg har det pr. i dag

Jeg har hatt flere dipol system enn mange faktisk, og det allerede før de fleste her på HFS hoppet steinimellom i sine fars bjeller og ikke var påtenkt engang! Ett eksempel: I 1975 hadde jeg et sett med Magneplanar Tympani 1, disse tre-delte skjermbrettene av noen magnestater. Dette var fullrange dipoler så det holdt, og altså 35 år siden og vel så det. Deretter Dayton Wrigth elektrostater, også fullrange dipol, senere Martin Logan i forskjellige varianter inkl. CLS som var fullrange. Parallelt med dette har jeg alltid hatt hornsystemer i forskjellige former, det første virkelig store oppsettet var med JBL 15" i bakladet horn, den såkalte "scoop" varianten, med 375/075 oppover. Da var jeg 16 år..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Ja, la vel opp til det, men det var litt rystende hele opplevelsen. Hadde flere som var innom som mente det spilte "så klart og fint". Er nok noe i det.
    Hehe...måkke utfordre Sluket på å bytte horn mot dipol. Da kan i tilfelle jeg ta over noe av godsakene han har liggende og slenge :)
    Godsakene mine ligger aldeles ikke og slenger 8) 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Horn er jo interessant det, selv om jeg aldri har hørt et hornsystem som ikke var PA. Jo, jeg har hatt et par Coral Flat-8 i Voight horn, det låt ufattelig jævlig. Men akkurat nå så ser jeg poenget i line-source systemer. Det er ikke åpentbart forenelig med hornlading.
    Dersom du aldri har hørt et skikkelig hornsystem så burde du sannelig unne deg opplevelsen.

M

Mr-T

Gjest
    Hvis jeg tar en tur ned til deg i løpet av høsten så burde det være mulig å høre et sånt, eller hur?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Hvis jeg tar en tur ned til deg i løpet av høsten så burde det være mulig å høre et sånt, eller hur?
    Tre-fire forskjellige løsninger, faktisk. Hvor dipolbassen går igjen som grunnstamme.

- Fullrange brukt som mellomtone i frontladet horn
    - Fullrange brukt som øvre bass/mellomtone i bakladet horn
    - Singel kompresjonsdriver(e) i frontladet LeCleach-profil 220 Hz horn
    - All-out TAD 4-veis system med 12" øvre bass/nedre mellomtone, CD mellomtone og diskant

Alle løsninger om nødvendig nensomt akkompagnert av superdiskanter, like icing on the cake...

Kommer til å kjøpe inn et sett med de store Bohlender RD75 for morro skyld, så kan du jo sammenlikne direkte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Ja, lærer du ikke noe da så lærer du aldri!! 8) 8)

M

Mr-T

Gjest
    Det er derfor jeg drar på besøk til andre DIY folk - for å lære noe. Drikke kaffe kan jeg gjøre hjemme.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Peller alt jeg er kar om...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.245
    Torget vurderinger
    11
    Og nå bør vel kanskje også Fidelity kjenne sin besøkelsestid !? ,viss de får audiens da vel å merke 8)
    Ser ikke vekk fra at dette bass-systemet her setter standarder det knappt finnes maken til !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Det er derfor jeg drar på besøk til andre DIY folk - for å lære noe. Drikke kaffe kan jeg gjøre hjemme.
    Pussig du nevner dette - sistemann som var her satt i seks timer, og vi rakk aldri kaffen ;D ;D Og han er ellers ganske glad i kaffe, faktisk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Rune S skrev:
    Og nå bør vel kanskje også Fidelity kjenne sin besøkelsestid !? ,viss de får audiens da vel å merke 8)
    Ser ikke vekk fra at dette bass-systemet her setter standarder det knappt finnes maken til !
    Kulørt presse er da helt uinteressert i slike ting. Jeg er ingen potensiell annonsør. Faktisk bare et brysomt hår i leverandørsuppa, som utgjør føden til nevnte presse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn