Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg starter en ny diskusjon allikevel.
Jeg har bygget en frontvegg i kinoen som skal huse 8 stk. 15" basselementer. Veggen er bygget solid og har nå 8 stk. 200 liters store kabinetter som venter på elementer.
* Jeg ønsker å kunne komme opp i totalt rundt 120dB SPL ved 20Hz med lukkede kasser.
* Basskvalitet er viktigere enn basskvantitet (lav forvrengning)
* Systemet blir styrt med DSP, så frekvensrespons er ikke viktig.
* De trenger ikke spille ved høyere frekvens enn ca 120Hz.
* Nødvendig forsterkereffekt er ikke så viktig.
* Med såpass mange elementer blir pris en faktor.
Tunge (280g) elementer med lav FS (19Hz) og høy slaglengde (19mm)kan man få for rundt 3500,- feks. Dayton UM15-22 15"
Lette (160g) PA elementer med høyere FS (44Hz) og mindre slaglengde (10mm) koster ca. like mye. f.eks Beyma 15SW1300Nd
Med Dayton elementene får jeg 122dB ved 20Hz med 350W per element.
Med Beyma elementene får jeg 117dB ved 20Hz med 200W per element.
Siden forsterkereffekten ikke er viktig er det lett å gå for Dayton elementet. Man får nesten 6dB mer for samme mengde penger.
Men hva med vekten på membranet? Hva med forvrengning?
Selv om kabinettene er bygget solide så vil de fremdeles på et tidspunkt vibrere, og jeg tenker at lettere elementer gir mindre problemer i så måte.
F.eks. Ved 70Hz og med 3mm slaglenge så vil man få en g-kraft på 59g. Med en 15" resulterer dette i 111dB lydtrykk.
Beyma vil da påvirke kassen med en "vekt" på 59*0,16kg = 9,4kg.
Dayton vil da påvirke kassen med en "vekt" på 59*0,28kg = 16,6kg
Hva tror dere?
Jeg har bygget en frontvegg i kinoen som skal huse 8 stk. 15" basselementer. Veggen er bygget solid og har nå 8 stk. 200 liters store kabinetter som venter på elementer.
* Jeg ønsker å kunne komme opp i totalt rundt 120dB SPL ved 20Hz med lukkede kasser.
* Basskvalitet er viktigere enn basskvantitet (lav forvrengning)
* Systemet blir styrt med DSP, så frekvensrespons er ikke viktig.
* De trenger ikke spille ved høyere frekvens enn ca 120Hz.
* Nødvendig forsterkereffekt er ikke så viktig.
* Med såpass mange elementer blir pris en faktor.
Tunge (280g) elementer med lav FS (19Hz) og høy slaglengde (19mm)kan man få for rundt 3500,- feks. Dayton UM15-22 15"
Lette (160g) PA elementer med høyere FS (44Hz) og mindre slaglengde (10mm) koster ca. like mye. f.eks Beyma 15SW1300Nd
Med Dayton elementene får jeg 122dB ved 20Hz med 350W per element.
Med Beyma elementene får jeg 117dB ved 20Hz med 200W per element.
Siden forsterkereffekten ikke er viktig er det lett å gå for Dayton elementet. Man får nesten 6dB mer for samme mengde penger.
Men hva med vekten på membranet? Hva med forvrengning?
Selv om kabinettene er bygget solide så vil de fremdeles på et tidspunkt vibrere, og jeg tenker at lettere elementer gir mindre problemer i så måte.
F.eks. Ved 70Hz og med 3mm slaglenge så vil man få en g-kraft på 59g. Med en 15" resulterer dette i 111dB lydtrykk.
Beyma vil da påvirke kassen med en "vekt" på 59*0,16kg = 9,4kg.
Dayton vil da påvirke kassen med en "vekt" på 59*0,28kg = 16,6kg
Hva tror dere?