Kan fortelle om et par episoder mtp angrerett.
Jeg kjøpte lydkortet ASUS Xonar Essence hos Dustinhome.no, og hadde dette lydkortet liggende ganske lenge i esken etter at jeg hadde fått det. Dette kommer i to versjoner, ST og STX, der den ene typen er PCI og den andre er PCI-EX, altså to forskjellige sockets. Det viste seg så at mitt gamle hovedkort hadde delt bussen på PCI-EX og at jeg ikke kunne bruke kortet samtidig med skjermkortene (har to stk). Jeg kunne derimot bruke det andre kortet som bruker tradisjonell PCI-slot. Angreretten hadde for lengst gått ut med 3 mnd elns, men jeg tok kontakt med Dustinhome og spurte om de var villige til å bytte, og at jeg var beredt på å dekke tapet de hadde ved byttet. Ingen problem, jeg trengte ikke å stå for noe, og de sendte meg returlapp og ba meg bestille det andre kortet. Fikk så pengene for det første kortet refundert.
Ved et annet tilfelle kjøpte jeg alle pensumbøkene for neste semester i begynnelsen av sommerferien hos Haugenbok.no. Dette for å ha en oversikt over pensum før forelesningene startet og slippe lange køer hos bokhandelen like etter skolestart. Da forelesningene begynte, hadde de endret flere av pensumbøkene, og jeg satt med bøker til cirka 2000 som var ubrukelig. Angreretten hadde igjen gått ut og jeg tok kontakt, forklarte problemet og de sa: Send inn alle bøkene du ikke trenger, så får du alle pengene tilbake.
Dette er ting som gjør at jeg alltid ser til Dustinhome og Haugenbok først når jeg skal kjøpe produkter de forhandler. De leverer langt utover forventningen, og sånt setter jeg stor pris på.
Det jeg ikke setter pris på er sjapper som underkommuniserer eller legger egne lovtolkninger til grunn. Eksempelvis skriver HiFi-Klubben på sine sider at de opererer med 2 års reklamasjonsrett på hodetelefoner. Dette er åpenbart feil hvis man kjenner til forbrukerkjøpsloven. Hodetelefoner vil være dekket av 5 års reklamasjonsrett, og dette er åpenbart for enhver som kjenner til lovverket. For mange kunder vil imidlertid en slik påstand gjøre at de ikke tar opp kampen, og dette ser jeg på som uetisk praksis. En så stor forhandler som HiFi-klubben bør sørge for at lovtolkningene deres er i tråd med intensjoner og hjemmel.
En annen ting er at det ikke bare er angrerett på produkter som man kjøper i en nettbutikk. Angreretten gjelder
fjernsalg og alt salg som ikke skjer via fast utsalgssted (f.eks. salg på messer). Angrerettloven krever også at selgere gjør det klart og tydelig at kunder får vite om deres rettigheter i forbindelse med angrerettloven. De seriøse sjappene løser dette ved å sende angrerettskjema i tillegg til ordrebekreftelse til kundens epostadresse.
§ 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.
Den er ufravikelig
§ 3. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.
Hva er fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted?
§ 6. Definisjoner I loven menes med:
a) | fjernsalg: salg der forberedelse og inngåelse av en avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjon, forutsatt at selgeren eller tjenesteyteren i sin markedsføring tilbyr eller oppfordrer til inngåelse av avtaler på denne måten |
b) | fjernkommunikasjon: kommunikasjon som skjer uten at partene er tilstede samtidig, f.eks. ved telefon, trykksaker, fjernsyn og Internett |
c) | telefonsalg: fjernsalg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) ved eller etter telefonsamtale etter uanmodet oppringning fra selgeren eller tjenesteyteren. |
d) | salg utenfor fast utsalgssted: salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted
|
e) | forbruker: fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. |
f) | finansiell tjeneste: enhver tjeneste som har karakter av bank-, kreditt-, forsikrings-, individuell pensjons-, investerings- eller betalingstjeneste. |
Jeg vet at det innen hifisegmentet foregår fjernsalg der kunden ikke gis tilstrekkelige opplysninger om angrerett. For utsalgsstedet betyr dette at kunden har utvidet angrerett.
§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.
Dersom man ikke har varslet kunden om at han har angrerett, så har kunden 1 års angrerett. Det er best å følge loven!
For sin egen del, vil jeg mane bransjeaktører i Norge til å ta dette på alvor.