Nå som jeg endelig har fått satt inn elementene og koblet de sammen, etter litt innspillingstid, kan jeg bekrefte at du har fullstendig rett, Ogla
Dette angrer jeg ikke på ! For en lyd- og klarhet ! Kjempebra
For å få lyd i stua så raskt som mulig kjøpte jeg 15m CAT6 kabel på Biltema til den nette sum av kr 169,- og delte denne så opp i 4 like lengder til høyttalerkabler. Regner med at renheten til kobberet i denne lederen er veldig god. Med tanke på at høyttalerene er så lettdrevne som de jo er, så skulle tverrsnittet i hver leder gjøre jobben helt greit.
Signalkablene er lånt og hjemmelaget, korte enkeltledere 23AWG sølv med sølv Eichmann plugger.
Det er ikke utført en eneste lodding i monteringen. Terminalene til 12" ble brukt både som fiksering og koblingspunkt. Høyttalerkablene er kjørt rett in i 12" terminalen. Ledningen til diskantene er skrudd direkte inn i terminal med skive og mutter. Dette gjør det enkelt å senere endre eller oppgardere noe.
Lyden går fra en nyanskaffet Bluesound Node 2 til input på en Primaluna Dialogue HP med 8 stk KT120 rør, som jeg har fått låne av en kompis så lenge. Spørs om han noengang får den tilbake
Med de ca 40W i triodemodus denne leverer kan jeg spille så høyt at det nesten er umulig å oppholde seg i grunnplan uten å holde seg for ørene...med dynamikken og klarheten in takt ! Utrolig at dette er mulig med bare en 12" pr side. Er det nøytral eller varm lyd ? Tenker ikke på det en gang
For meg ble dette en ny og stor opplevelse som jeg føler var verdt investeringen til fulle. For de pengene som ble brukt har jeg fått en høyttaler som spiller på live-nivå i stua uten at det blir hard lyd. Den har samtidig den fine klarheten i hele spektret på lavere lydnivåer.
Om en konstruksjon på generelt grunnlag kan anbefales er et umulig spørsmål, som avhenger av individuelle preferanser og omgivelser, men fra mitt ståsted var dette uansett innertier.
PS: Kan noen fortelle hvordan man kan få bildene snudd riktig vei ?