BAT - Balanced Audio Technology

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    enw skrev:
    Jeg har funnet en BAT VK300 x integrert forsterker til salg, usikker på hvilken versjon, men tror det er rørversjonen med 6922-rør. Er det noen som har erfaring med denne og kjenner til hvilken pris den er solgt for i Norge?

    Jeg har idag Hegel H1, Hegel CDP2 og Audio Physic Padua RR. Hegelforsterkern er nok noe tynn og "stikker av" i diskanten når jeg spiller høyt. Hvordan tror dere BAT-forsterkern vil matche høyttalerne?
    Hei, så dette først nå. Jeg hadde en viss periode både Padua RR og vk300SE. Komboen er svært bra...!

    enw
    Hei.

    Jeg tror faktisk det er dine gamle høyttalere jeg har, om du byttet dem inn på OFH når du kjøpte Burmester B50, men kanskje bare noe jeg innbiller meg.

    Jeg endte opp med en Krell Kav400 isteden og syns det fungerer bra, det ble ca halve prisen ift Bat'en.


    joje
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Hei.

    Jeg tror faktisk det er dine gamle høyttalere jeg har, om du byttet dem inn på OFH når du kjøpte Burmester B50, men kanskje bare noe jeg innbiller meg.

    Jeg endte opp med en Krell Kav400 isteden og syns det fungerer bra, det ble ca halve prisen ift Bat'en.


    joje
    Hvis de er i lys bjørk så er det nok mine gamle gode!

    Krell er nok også en bra kombo, uten at jeg har hørt de i denne konfigurasjonen.

    enw
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen som kjenner til hva "oppgraderinger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Finn M skrev:
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
    Nettopp, dét er eneste mulighet.
    Tror det fremdeles ligger noe info på BAT's hjemmesider om hva som teknisk sett er forskjellen på 50SE og 51SE.
    Lydmessig er jo forskjellen på 50SE og 51SE betydelig.
    52SE er en ny konstruksjon, men er lydmessig bare marginalt bedre enn 51SE (ifølge brukere/innlegg på bl.a. audiogon).
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Finn M skrev:
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
    Info: Den er IKKE oppgradert, men REPARERT; dvs byttet ut alle kondisene i six-pack'ene med de nye fra Jensen. Det var jo produksjonsfeil på de gamle (lekkasje........)
    Uansett, noen kan skaffe seg en knallgod pré her, finner vel neppe noen andre med nypris under 100 000 kr som matcher en VK-51SE.

    Mvh
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Finn M skrev:
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
    Ja , dette er en 50SE fra 1999 som det er byttet koblingskondensatorer. Men vil det da si at det er en 51SE som annonsert?
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    limvingen skrev:
    Finn M skrev:
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
    Ja , dette er en 50SE fra 1999 som det er byttet koblingskondensatorer. Men vil det da si at det er en 51SE som annonsert?
    Jeg går utifra at det var deg som ringte meg?
    Men uansett, vi kan jo sette dette riktig. Som jeg sa, dersom det var deg som ringte ang BAT VK 51 SE som jeg skal selge privat, så er dette en VK 51 SE som har for få mnd siden byttet 'six-packs' hvor dette ble gjort i Norge.
    Oppgraderingen fra 50SE til 51 SE ble gjort gjennom Audioaktøren. Forforsterkeren ble opprinnelig bygget som en 50 SE i 1999, og oppgradert til 51 SE for ca 5 år siden etter det jeg har av informasjon.
    Så ja, dette er en VK 51 SE.
    Denne informasjonen ble gitt.

    mvh
    Unto
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Siden dette er en vennetråd så skal jeg være diplomatisk, Olaps... bare si følgende:
    Jeg har en kamerat som har en VK-51SE. Har hørt den mange ganger opp gjennom årene, har også lånt den med hjem og prøvd i eget oppsett.
    Den er meget god, men i dag fikk jeg en pakke inn i stua med noe som faktisk er hakket bedre...;)
    Men da befinner jeg meg plutselig på feil vennetråd... :-X

    olaps skrev:
    .......finner vel neppe noen andre med nypris under 100 000 kr som matcher en VK-51SE.

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Hifi Stasjonen skrev:
    limvingen skrev:
    Finn M skrev:
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
    Ja , dette er en 50SE fra 1999 som det er byttet koblingskondensatorer. Men vil det da si at det er en 51SE som annonsert?
    Jeg går utifra at det var deg som ringte meg?
    Men uansett, vi kan jo sette dette riktig. Som jeg sa, dersom det var deg som ringte ang BAT VK 51 SE som jeg skal selge privat, så er dette en VK 51 SE som har for få mnd siden byttet 'six-packs' hvor dette ble gjort i Norge.
    Oppgraderingen fra 50SE til 51 SE ble gjort gjennom Audioaktøren. Forforsterkeren ble opprinnelig bygget som en 50 SE i 1999, og oppgradert til 51 SE for ca 5 år siden etter det jeg har av informasjon.
    Så ja, dette er en VK 51 SE.
    Denne informasjonen ble gitt.

    mvh
    Unto
    Det er riktig som HiFi-stasjonen sier, at den kan annonseres som VK-51SE.
    Men det blir feil å bare si at den er oppgradert til siste versjon. Det bør da stå at det er en 50SE som er oppgradert til 51SE.
    Forøvrig er det bare bagatellmessige forskjeller mellom oppgradert og original 51SE, og lydmessig er det ingen forskjell i det hele tatt (om vedkommende "reparatør" har gjort jobben sin).
    Har selv et oppgradert eksemplar, men her ble jobben gjort hos BAT.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Finn M skrev:
    Siden dette er en vennetråd så skal jeg være diplomatisk, Olaps... bare si følgende:
    Jeg har en kamerat som har en VK-51SE. Har hørt den mange ganger opp gjennom årene, har også lånt den med hjem og prøvd i eget oppsett.
    Den er meget god, men i dag fikk jeg en pakke inn i stua med noe som faktisk er hakket bedre...;)
    Men da befinner jeg meg plutselig på feil vennetråd... :-X

    Mvh
    Vil se, vil se i "anleggstråden" din :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    olaps skrev:
    Hifi Stasjonen skrev:
    limvingen skrev:
    Finn M skrev:
    Audiomix skrev:
    Noen som kjenner til hva "oppgraderineger" av VK-51SE innebærer?
    Det står en til salgs som er "oppgradert".
    Da jeg spurte hva det innebærer, fikk jeg dette svaret:
    Forforsterkeren er oppgradert til siste versjon med de komponentoppgraderinger dette måtte innebære.
    ???
    Kanskje den er oppgradert fra 50SE til 51SE? Det er jo mulig, å oppgradere videre til 52SE går jo ikke...
    Ja , dette er en 50SE fra 1999 som det er byttet koblingskondensatorer. Men vil det da si at det er en 51SE som annonsert?
    Jeg går utifra at det var deg som ringte meg?
    Men uansett, vi kan jo sette dette riktig. Som jeg sa, dersom det var deg som ringte ang BAT VK 51 SE som jeg skal selge privat, så er dette en VK 51 SE som har for få mnd siden byttet 'six-packs' hvor dette ble gjort i Norge.
    Oppgraderingen fra 50SE til 51 SE ble gjort gjennom Audioaktøren. Forforsterkeren ble opprinnelig bygget som en 50 SE i 1999, og oppgradert til 51 SE for ca 5 år siden etter det jeg har av informasjon.
    Så ja, dette er en VK 51 SE.
    Denne informasjonen ble gitt.

    mvh
    Unto
    Det er riktig som HiFi-stasjonen sier, at den kan annonseres som VK-51SE.
    Men det blir feil å bare si at den er oppgradert til siste versjon. Det bør da stå at det er en 50SE som er oppgradert til 51SE.
    Forøvrig er det bare bagatellmessige forskjeller mellom oppgradert og original 51SE, og lydmessig er det ingen forskjell i det hele tatt (om vedkommende "reparatør" har gjort jobben sin).
    Har selv et oppgradert eksemplar, men her ble jobben gjort hos BAT.
    Da havna den råbillige BAT'en i Kongsberg, hos en kamerat av meg. Må være tiårets kjøp!! De som ligger på bruktbørsen til 35-38 000 kr kan vel sies å være helt normalt priset; det er tross alt préer med nypris på ca 100 000 kr.
    Sikkeret normalt med litt lavere pris pga alder (denne var 10 år), men den låter jo like godt som de nyere :)
    Et par små ubetydelige feil (ujevnt lys i display, samt litt knepping i høyttalerne ved bruk av fjernkontrollen) trakk kanskje ned, men uansett et kupp.

    Og en ny venn i tråden er kjempefornøyd :)
     

    joetorp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.07.2004
    Innlegg
    58
    Antall liker
    0
    Hei olaps!

    Jo, jeg er kjempefornøyd med å ha anskaffet en pent behandlet BAT oppgradert til VK51SE til en meget hyggelig pris. Jeg kjenner jo den utrolige lyden i 51SE godt etter mine mange besøk hos deg og ser fram til å prøve den i eget oppsett.

    De mindre "feilene" som forsterkeren har gjorde Unto meg oppmerksom på i detalj før han i det hele tatt ville snakke om handel. Slik jeg vurderer det - og etter å ha forhørt meg med Audiomix, som har oppgradert six-packene i (nå) mitt eksemplar - er det antagelig snakk om småtteri som jeg godt kan leve med, om jeg da ikke plutselig får ånden over meg og tar fram oscilloscope og loddebold og ordner saken.

    Uansett er jeg nå en glad Hi-Fi Stasjonen kunde og for første gang lykkelig eier av et BAT produkt! Bare synd det er så lenge før jeg får prøvd den, jeg er ikke hjemme igjen før i romjula.... men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

    Mvh,
    joetorp



    Slik åpenhet setter jeg stor pris på og ære være Hi-Fi Stasjonen for å opptre korrekt og profft hele veien!
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei BAT venner,

    Jeg har nå hatt en VK-600SE i hus noen uker, og den svarer virkelig til forventningene.

    Jeg har hatt BAT tidligere (den gangen Lyric hadde agenturet), en VK5i/VK60 kombo, låt flott , men jeg ble lei av å lete etter det røret som ikke funket 100% hele tiden.

    Jeg har også hatt SE varianten av den integrerte en kort periode for ett par år siden, flott musikalsk mellomtone men den manglet definisjon og styrke i bassen.

    VK-600SE har alt en spørre om - krefter nok til alle typer høytalere, slam og kontroll i bassen og en mellomtone på høyde med en god rørforsterker. Dette hadde jeg forsåvidt ventet, det som var en ytterligere positiv overraskelse var ytelsen i diskantområdet. Distkanten er mer distinkt og klarere enn jeg har hørt før uten at det på noen måte er hardt,agressivt eller for mye.

    Den passer som hånd i hanske mellom Halcro preampen og Verity Parsifal'ene hos meg.

    Den blir nok stående en god stund hos meg.
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    Michail skrev:
    Hei BAT venner,

    Jeg har nå hatt en VK-600SE i hus noen uker, og den svarer virkelig til forventningene.

    Jeg har hatt BAT tidligere (den gangen Lyric hadde agenturet), en VK5i/VK60 kombo, låt flott , men jeg ble lei av å lete etter det røret som ikke funket 100% hele tiden.

    Jeg har også hatt SE varianten av den integrerte en kort periode for ett par år siden, flott musikalsk mellomtone men den manglet definisjon og styrke i bassen.

    VK-600SE har alt en spørre om - krefter nok til alle typer høytalere, slam og kontroll i bassen og en mellomtone på høyde med en god rørforsterker. Dette hadde jeg forsåvidt ventet, det som var en ytterligere positiv overraskelse var ytelsen i diskantområdet. Distkanten er mer distinkt og klarere enn jeg har hørt før uten at det på noen måte er hardt,agressivt eller for mye.

    Den passer som hånd i hanske mellom Halcro preampen og Verity Parsifal'ene hos meg.

    Den blir nok stående en god stund hos meg.
    Hei,

    Godt samt kjekt å lese om en som har samme meninger om denne forsterkeren som meg, jeg bruker de samme men i monokonfigurasjon samt direkte fra dCS og inn i trinna og ikke via pre som deg. Uansett samme erfaring og har ingen planer om å skifte de ut selv.
    PS! hvis du har noen gode erfaringer å dele på strømsiden så hadde det vert kjekt å fått en tilbakemelding på dette, er jo to power kabler per blokk så "dyrt" og "vanskelig" å teste.

    mvh
    Geir
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei igjen,

    Jeg bruker to av de beste strømkablene jeg har til Vk-600SE'n. ( Det er på effektforsterkeren de har størst effekt.)
    Wireworld Gold Electra 5.2. ( Det er ikke billige kabler men jeg var heldig og fikk kjøpt 3 stk. rimelig her på Hifisentralen for en stund siden.)

    Jeg har foreløpig ikke tenkt på å prøve noe annet - jeg bare koser meg med musikken.

    Mvh
    Michail
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei. ER blitt eiger av en BAT VK51 SE.
    Er fornøyd med det meste men volum kontrollen på forforsterkeren fungerer ikkje men med remoten fungerer det fint.
    Kan ikkje forandre noken ting med den heller vist eg går inn i menyen.
    Noken som kan fortelle meg kva som er galt? Er der noken instillinger som kobler den ut eller er den øydelagt?
    Håper på svar...
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Akurat samme problem har flere Cary modeller, med fjernkontrollen fungerer det perfekt, men med selve volumkontrollen på forsterkeren så kan det hende den går oppover når man skrur nedover og vise versa............. i dag tvinges man til og sitte i sofaen med fjernkontrollen uff og uff ;D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Kingpin skrev:
    Hei. ER blitt eiger av en BAT VK51 SE.
    Er fornøyd med det meste men volum kontrollen på forforsterkeren fungerer ikkje men med remoten fungerer det fint.
    Kan ikkje forandre noken ting med den heller vist eg går inn i menyen.
    Noken som kan fortelle meg kva som er galt? Er der noken instillinger som kobler den ut eller er den øydelagt?
    Håper på svar...
    Hei
    Har hatt både VK-30, VK-31SE og har 2 st 51SE; har aldri opplevd den feilen du nevner der.
    Men; du bør sjekke om kondensatorene i 6-packene er bytta til ny type. Alle disse Jensen-kondensatorene som ble brukt av BAT utvikler lekkasje over tid. Dette kan være meget kritisk dersom du har transistorforsterker(e).
    Jensen leverer nyutviklede kondensatorer (med BAT-merking) som ikke gjør noe som helst annet med lyden enn de gamle, men en annen teknologi gjør at de ikke skal utvikle lekkasje.
    MOTRON tar muligens imot BAT-forsterkere enda for reparasjon, ellers har Audiomix her på sentralen også gjort slike jobber.
    Selve jobben er ikke komplisert, men pga oppbygningen må hele hovedkortet ut, og det er snakk om tyisk 4 - 5 timers jobb; dvs en kostnad på ca 2000 kr. (Mao en bagatell for en pré til nesten 100 000 kr ;) ).

    Mvh
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei olaps.

    Takk for info som eg ikkje viste om.
    Kva kan skje med min transistor forsterker vist kondensatorane begynne å lekker?
    Blir pre heilt øydelagt vist det skjer eller er det råd å bytte dei ut etter det skjer? (Dumt å vente kansje)
    Det med å bytte sixpacen er det vanlig?
    Meiner at min pre er ca.3 år og da må vel sånt være garanti sak?

    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Kingpin skrev:
    Hei olaps.

    Takk for info som eg ikkje viste om.
    Kva kan skje med min transistor forsterker vist kondensatorane begynne å lekker?
    Blir pre heilt øydelagt vist det skjer eller er det råd å bytte dei ut etter det skjer? (Dumt å vente kansje)
    Det med å bytte sixpacen er det vanlig?
    Meiner at min pre er ca.3 år og da må vel sånt være garanti sak?

    Mvh
    Tror ikke det har noe å si for selve préen. Men den låter jo LITT dårligere etterhvert da (skjer jo gradvis, reduksjon i lydkvalitet merkes gjerne ikke før man har byttet til nye igjen).

    Mht hvilken effekt dette kan ha på effektforsterkere er jeg ingen spesialist. Men jeg TROR denne lekkasjen kan gi deg en DC på utgangen, som kan være skadelig. Om du hører høylytt knepping når du skifter kanal, stiller volum etc, kan det tyde på at det er lekkasje......
    Om préen bare er 3 år er det kanskje tidlig at kondensatorene har utviklet lekkasje.
    BAT's garanti gjelder forøvrig bare første eier, men om du forhører deg med forrige eier eller selger (Audioaktøren?) får du sikkert et bedre svar :)
    Mvh
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    150
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Direkte innovative mht eksteriøret kan man vel uansett ikke si at BAT er ;)
    Dette er velvoksne 80 Watt og 45 kg, har sikkert en strømforsyning stivere enn Dovrebanen!
    Antar de har tatt med seg det beste både fra VK 55SE og 75SE/150SE; førstnevnte var jo en mer moderne konstruksjon enn 75SE. Langt mer støysvak, og - i mine ører - mer organisk enn sine større (og eldre) brødre.

    "The gain stages for the REX Power amplifier have been optimized as well to provide for the
    shortest signal path and the most direct signal flow. Compared to the VK-75/150SE family,
    for example, there are many times fewer connections, solder joints, signal junctions, and
    components. This reduction substantially contributes to a more open and pure sound.
    In addition, several important components in the gain stage now feature much higher grade
    parts, including Caddock power resistors, as well as higher quality wire wound parts.
    Of course, there are some things that haven’t changed. REX Power remains the all-triode,
    zero-feedback, fully symmetrical design that has earned Balanced Audio Technology its
    well-deserved reputation for superlative engineering. REX Power still relies on the device
    most suited - in our view – for the job in a vacuum-tube amplifier output stage – the mighty
    6C33C-B tube that can push several amps of current into the load – several times more than
    the typical tubes found in most tube amplifiers. REX Power doesn’t blend into the crowd
    populated by many vacuum tube amplifiers that employ low current pentode vacuum tubes, or
    rely upon negative feedback to correct circuit imperfections and sonic anomalies, or use the
    more common push-pull approach to amplifier design – with predictable results.
    REX Power is unique, but not for uniqueness sake - it incorporates only those features and
    solutions that lead to one goal – superior sound. Let REX Power fire your imagination and
    inspire your passion to explore music for all the delight it can offer your soul."
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har en VK-60 som trenger rørskifte. Noen som har erfaringer og anbefalinger til rørtyper og fabrikater?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Trondmeg skrev:
    Jeg har en VK-60 som trenger rørskifte. Noen som har erfaringer og anbefalinger til rørtyper og fabrikater?
    Jeg har en VK75 som bruker samme rørene som VK60. Effektrørene 6C33 har bare en produsent så her har du ikke noe valg, men kjøp rør fra noen kan "matche" par som f.eks Motron. Disse rørene er kjent som notoriske vanskelige rør som er vanskelig å matche og har en stor feilprosent visst dei ikke er sjekket grundig! Dei fleste butikker selger umatcha rør!!!!!

    Når det gjelder 6SN7 så er det mye å velge i, men BAT mener ikke kvaliteten har noe å si på lyden i disse forsterkerene så dei leverer orginalt russiske "NOS" 6SN7 rør som en får kjøpt for en 50-60kr på nettet.
    Jeg bruker 6 stk "Golden Dragon" kjøpt fra Motron og 2 stk NOS RCA i dei to fremste rørene som uansett har mest å si på lyden for å være sikker ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Takk for innspill. Motron anbefaler også Cvc premium for 6c33 og gd ellers. Noen spesiell type Rca som er å foretrekke?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Trondmeg skrev:
    Takk for innspill. Motron anbefaler også Cvc premium for 6c33 og gd ellers. Noen spesiell type Rca som er å foretrekke?
    Golden Dragon fungerer fint og er billige, men "NOS" russerrørene 6H8C (samme som 6SN7) er enda billigere.

    I fronten bruker jeg "late 50s "NOS RCA GTB "Black plate ,side getter" som skal ha en fin mellomtone og være generelt gode uten å koste skjorta! Fikk tak i 8 stk for å bruke, men fant ut at dei gjorde mest nytte i fronten! Skal du bruke NOS 6SN7 bør disse være GTA eller helst GTB fordi disse tåler bedre dei høye spenningene som er i BATen!

    Lykke til!
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg har en VK-60 som trenger rørskifte. Noen som har erfaringer og anbefalinger til rørtyper og fabrikater?
    Jeg har en VK75 som bruker samme rørene som VK60. Effektrørene 6C33 har bare en produsent så her har du ikke noe valg, men kjøp rør fra noen kan "matche" par som f.eks Motron. Disse rørene er kjent som notoriske vanskelige rør som er vanskelig å matche og har en stor feilprosent visst dei ikke er sjekket grundig! Dei fleste butikker selger umatcha rør!!!!!

    Når det gjelder 6SN7 så er det mye å velge i, men BAT mener ikke kvaliteten har noe å si på lyden i disse forsterkerene så dei leverer orginalt russiske "NOS" 6SN7 rør som en får kjøpt for en 50-60kr på nettet.
    Jeg bruker 6 stk "Golden Dragon" kjøpt fra Motron og 2 stk NOS RCA i dei to fremste rørene som uansett har mest å si på lyden for å være sikker ;D

    Hvorfor trenger 6c33 rørene å matches. Er det ikke autobias på disse forsterkerene?
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Trondmeg skrev:
    Takk for innspill. Motron anbefaler også Cvc premium for 6c33 og gd ellers. Noen spesiell type Rca som er å foretrekke?
    Selvfølgelig ER det det ;) (men jeg husker bare ikke hvilke) :p

    Sjekk noen av trådene under, for litt erfaring, ellers google ivei:

    http://db.audioasylum.com/cgi/search.mpl?forum=tubes&searchtext=best+6sn7

    Ps. Forsterkeren din hadde da nye rør når du overtok den, hadde den ikke? Kan da ikke være utslitt allerede ???

    mvh
    kjetil
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    prnesse skrev:
    JK skrev:
    Trondmeg skrev:
    Jeg har en VK-60 som trenger rørskifte. Noen som har erfaringer og anbefalinger til rørtyper og fabrikater?
    Jeg har en VK75 som bruker samme rørene som VK60. Effektrørene 6C33 har bare en produsent så her har du ikke noe valg, men kjøp rør fra noen kan "matche" par som f.eks Motron. Disse rørene er kjent som notoriske vanskelige rør som er vanskelig å matche og har en stor feilprosent visst dei ikke er sjekket grundig! Dei fleste butikker selger umatcha rør!!!!!

    Når det gjelder 6SN7 så er det mye å velge i, men BAT mener ikke kvaliteten har noe å si på lyden i disse forsterkerene så dei leverer orginalt russiske "NOS" 6SN7 rør som en får kjøpt for en 50-60kr på nettet.
    Jeg bruker 6 stk "Golden Dragon" kjøpt fra Motron og 2 stk NOS RCA i dei to fremste rørene som uansett har mest å si på lyden for å være sikker ;D

    Hvorfor trenger 6c33 rørene å matches. Er det ikke autobias på disse forsterkerene?
    Det er autobias, men den har nok sine begrensninger. Den er der vel primært for å kompansere for slitasje på rørene. Det er egentlig en Grovjustering av bias i bunnen av forsterkeren som skal justeres ved rørbytte, men ved bruk av orginalrør fra BAT eller matcha rør så er vel ikke dette helt nødvendig. Disse rørene spriker i hytt og pine målemessig så jeg vil absolutt anbefale matcha rør!
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Hei dere!
    Nå eier jeg også en BAT VK75SE. Rørene på disse har blitt byttet ut hos Motron av forrige eier: 2par 6c33C-B CVC premium, 6stk 6SN7GTB RCA 50talls, 2stk 6H30P -DR RUS NOS 80talls, og 2stk 5992 Bendix(6V6 superutgave).

    Vi hadde en lyttekveld med ganske mye utstyr på prøve: CAT SL1 MKIII, BAT, samt VTL signature 6.5 , Bryston sst4, Rogue 150 monoblokker på forsterkersiden, og Ayre, samt Audi Note/Teac som digitale kilder.

    Det som slo oss alle sammen, var at BAT rundet hørbar av i toppen, ifht. alle andre løsninger.
    Det jeg nå lurer på er om det skyldes rørbytte, eller om det er andre årsaker til det.


    På kvelden var BAT/CAT, BAT/VTL en dårligere match en CAT/Rogue, CAT/Bryston, VTL/Rogue. Det kom litt overaskende på oss!

    Er det noen her som har peiling hvorfor ikke Katta spilte på lag med bl.annet BAT?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke godt å si hva som gjør at VK75 ikke spillte optimalt. Rørene skal jo være førsteklasses, men vær klar over at 6C33 rørene har begrenset levetid i forhold til andre rør. Oppgitt levetid fra forsvaret er ikke mer enn 1000t. 6C33C-B er det enda mindre, 8-900t. I audiobruk så har jeg sett antydet 1500-1800t, men dette kommer vel an på hvor hardr rørene blir kjørt.
    En annen ting er vel at CAT SL1 MKIII ikke er ballansert? VK75 er fullballansert konstruksjon og f.eks ved test av CAT SL1 MKIII og VK75 så var støy et problem...
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    JK skrev:
    Er ikke godt å si hva som gjør at VK75 ikke spillte optimalt. Rørene skal jo være førsteklasses, men vær klar over at 6C33 rørene har begrenset levetid i forhold til andre rør. Oppgitt levetid fra forsvaret er ikke mer enn 1000t. 6C33C-B er det enda mindre, 8-900t. I audiobruk så har jeg sett antydet 1500-1800t, men dette kommer vel an på hvor hardr rørene blir kjørt.
    En annen ting er vel at CAT SL1 MKIII ikke er ballansert? VK75 er fullballansert konstruksjon og f.eks ved test av CAT SL1 MKIII og VK75 så var støy et problem...
    Takk for respons...Støy var ikke det største problemet, og rørene var forholdsvis nye (250 timer). Det var mangel på oppløst topp som var problemet. Dessuten så ble bassen alt for dominerende på denne kombinasjonen.Riktig at CAT ikke er balansert.Men lyden på den er jo helt vanvittig! Kanskje må jeg rett og slett selge BAT og heller kjøpe en ikke balansert effektforsterker?

    Nå må det sies at den fikk kun en times oppvarming, så kanskje mye ville ha endret seg om den bare fikk bli varm i trøya?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Min erfaring er at VK75/VK75SE rett og slett spiller dårlig før det er gått minst en time! Den er bruker utrolig tid med å slippe ut godlyden i forhold til andre forsterkere jeg har hatt.
    Erfaringsmessig så låter slike fullballanserte konstruksjoner klart bedre koblet til ballansert utstyr, så mulig du har en missmatch.
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    JK skrev:
    Min erfaring er at VK75/VK75SE rett og slett spiller dårlig før det er gått minst en time! Den er bruker utrolig tid med å slippe ut godlyden i forhold til andre forsterkere jeg har hatt.
    Erfaringsmessig så låter slike fullballanserte konstruksjoner klart bedre koblet til ballansert utstyr, så mulig du har en missmatch.
    Da har du egentlig lindret mine smerter....Samtidig har jeg da et stort problem: Jeg sitter på en vinner av et effekttrinn og et fortrinn, men de går ikke sammen!!!
    tror ikke at jeg får tak i et effekttrinn som gir den holografien som BAT gir meg. tro heller ikke at CAT la seg lett slå av et annet fortrinn... Dessuten så MÅ jeg ha RIAA ergo.....

    HJELP
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    monitor skrev:
    JK skrev:
    Min erfaring er at VK75/VK75SE rett og slett spiller dårlig før det er gått minst en time! Den er bruker utrolig tid med å slippe ut godlyden i forhold til andre forsterkere jeg har hatt.
    Erfaringsmessig så låter slike fullballanserte konstruksjoner klart bedre koblet til ballansert utstyr, så mulig du har en missmatch.
    Da har du egentlig lindret mine smerter....Samtidig har jeg da et stort problem: Jeg sitter på en vinner av et effekttrinn og et fortrinn, men de går ikke sammen!!!
    tror ikke at jeg får tak i et effekttrinn som gir den holografien som BAT gir meg. tro heller ikke at CAT la seg lett slå av et annet fortrinn... Dessuten så MÅ jeg ha RIAA ergo.....

    HJELP
    Løsningen er enkel! Kjøp en JL2 ;D ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    JK skrev:
    Min erfaring er at VK75/VK75SE rett og slett spiller dårlig før det er gått minst en time! Den er bruker utrolig tid med å slippe ut godlyden i forhold til andre forsterkere jeg har hatt.
    Erfaringsmessig så låter slike fullballanserte konstruksjoner klart bedre koblet til ballansert utstyr, så mulig du har en missmatch.
    Jeg ville sagt 2-3 timer jeg før lyden sitter skikkelig. Og jeg oppfatter den ikke uoppløst i toppen, men den har en varm mørk gjengivelse som jeg bare måtte ha for å få Miles til å låte skikkelig. En velrenommert transistorforsterker låt i test hæggel sammen med Miles. Jeg er veldig glad i klangen og det militære, funksjonelle om noe gigantiske chassiset. Og så er jeg så glad for at den gyselige blå dioden selvdøde. Hvem pokker trenger blått gyselig lys når man har effektrørenes oransje varme glød?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har og et tips til godlyd via VK60/75/75SE. Jeg kjøpte først Duende rørdemperinger til alle signalrørene uten at dette gjorde det helt store. For noen uker siden fikk jeg tak i samme type demperinger til 6C33 rørene. Disse fungerte mye bedre og gav meg et løft i lyden!
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Hei!


    Hva trors om en vk500 m bat pack til Usher be20?


    -Y
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn